Vanmorgen schrok mijn haf heel raar!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Vanmorgen schrok mijn haf heel raar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:32

Hallo, vanmorgen was ik me paard aan het borstelen, zijn stal is in een grote schuur, met nog 2 stallen ernaast en in die schuur staan ook schapen, geiten en koeien enz (ook in stallen dan). Toen had ik Vasco vandaag buiten de stal, dus wel in de schuur vastgezet om te borstelen. Toen zette ze opeens de tractor aan die er stond omdat ze hooi en stro gingen pakken van de zolder met dat grijpding van de tractor.. Toen schrok Vasco echt enorm, niet normaal meer! Hij zakte helemaal door zijn benen heen en ging alle kanten op, zo heb ik hem nog nooit zien schrikken en ook niet zolang. Ik stond toen aan de kant van de stal dus ben ook geplet.. Kon hem niet zo snel losmaken omdat die niet stilstond, uiteindelijk was die iets rustiger dus ik snel losgemaakt en met hem naar buiten gegaan. Maar hij schrok echt heel raar, leek net of die een epileptische anval kreeg ofzo, (dat heeft ie niet hoor). Maar het leek er wel op.
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt? Of kan mij er wat meer over vertellen?

Alicia2u

Re: Vanmorgen schrok mijn haf heel raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:12

Lijkt me een 'normale' reactie. Het paard leeft volgens de volgende princiepes in stress/angst/gevaar sitaties: Flight, Fight, Faint (vluchten, vechten, flauwvallen). Dat je paard door extreme angstprikkels door de benen gaat is dus niet zo raar. Wel niet leuk natuurlijk, maar niet onvoorspelbaar.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:43

Oke, ik schrok er wel even van want had zo'n reactie nog niet bij hem gezien. Hij stond op dat moment ook vast dus hij trok behoorlijk hard aan het touw, kon het niet meteen loskrijgen omdat ik er niet bij kon door zijn schrikreactie. Bedankt voor je reactie Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:46

Lijkt mij een hele normale angstreactie inderdaad Knipoog

Had je hem wel vast met een veiligheidsknoop of sluiting? Dan ben je sneller met losmaken (en volgens mij gaan die ook los als paard er vol aan hangt ?)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:46

Joh die van mij schrikt ook vaak belachelijk. Dan ben ik buiten aan het rijden en opeens waren 2 katten met elkaar aan het vechten. Mijn paard sprong letterlijk met 4 benen in de lucht. Gellukig ging ze niet rennen. En normaal als ze even schrikt laat ze zich vallen. Dus dan sprint ze soort van richting grond. Beetje lastig uitleggen.

Maar wat ik denk is omdat jouw paard vast zat dat die daarom meteen wild ging doen met draaien en epeleptisch beweging. Best deffense is offense, dus als het paard niet meteen kan vluchten zal het tot de aanval overgaan. Fijn dat je hem op tijd los kreeg..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:45

Hmm oke, ik had hem gewoon vast met de paardenknoop.. maar dan doe ik het touw dat over is van de knoop door de lus heen omdat meneer hem anders zelf loskrijgt. Vandaar dat ik hem niet snel loskreeg. Vond echt een vreemde reactie ja, dit ook omdat ik het zo nog nooit eerder bij hem heb gezien.. Maar kan idd anders zijn omdat die vaststond vanmorgen.
Bedankt voor jullie reacties! Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:31

Oei, dan schrik je wel even denk ik! Gelukkig is het goed afgelopen.

Een poos terug zag ik een paard ook een hele aparte schrikreactie geven. Het paard stond in de wei en schrok enorm van een ander paard die met een noodvaart op haar af kwam stuiven. Het paard viel dus gewoon plat neer, (Faint?) eventjes erna krabbelde ze weer omhoog. Ik had er weleens over gelezen dat het kon maar ik had het nog nooit met eigen ogen gezien. Heel apart...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 00:06

Ja echt apart ja, had het ook nog nooit gezien. Maar hij stond ook vast dus kon niet weg, hij zakte voor zover die kon dus door met zijn benen, maar ik had hem best kort vaststaan. Dat doe ik altijd anders doet ie irritant als die met een lang touw vaststaat. Maar die man op de tractor zette de motor niet eens ff uit zodat ik weg kon lopen met me paard, hij deed gewoon net alsof die het niet zag ofzo ;S

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:12

Ging die niet gewoon hangen ofzo?
Mijn vorige paard deed dat ook wel is als hij vast stond en hij ergens van schrok. Dan ging die hangen en ging daarbij ook door zijn benen en met zijn hoofd aan het touw hangen. Daarom had ik ook een halstertouw met paniekhaak. En het lijkt me niet verstandig het uiteinde van het touw door de lus te doen ( zoals je gemerkt heb, heeft je ' paardenknoop' dan totaal geen nut meer) omdat je hem dan niet snel kan lostrekken

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:40

Ja hij ging hangen ja, daarom zakte die zo door zijn benen. Paniekhaak doe ik niet, dan weet ik al meteen hoe dat gaat. Ik doe dat touw wel door de lus heen, heb er namelijk geen zin in dat die de hele tijd het touw losmaakt. En zoveel werk is het ook weer niet om dat touw er eerst ff weer doorheen te halen om de paardenknoop dan los te maken, dus zo'n probleem is het ook niet. De reden dat ik hem niet snel loskreeg was omdat ik er niet bijkon omdat me paard ervoor stond te schrikken, dus niet omdat het touw door de lus heen zat.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:45

Deed mijn paard eerder ook weleens, dan schrok ze en wilde ze wegrennen, maar doordat ze vaststond raakte ze nog meer in paniek waardoor ze gaat hangen en bijna door haar benen zakte!
Schrik je zelf ook erg van inderdaad, gelukkig doet ze het nu nooit meer.
Ze stond altijd aan 2 kettingen, allebei de kanten van haar hoofd 1 en dan tussen 2 palen (zo zetten ze daar allemaal de paarden vast).
Ik zet haar nu gewoon aan 1 ketting, dan raakt ze niet in paniek als ze schrikt. Sindsdien gebeurt het ook niet meer gelukkig...

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:54

als een paard heel erg bang is wil hij zijn eigen laten vallen (overgeven), dit doet hij echter alleen als hij geen uitweg meer ziet. en denkt het is over met mijn leven.

dit wil niet zeggen dat je paard dat zo dacht, maar het is wel een reactie van het paard om zich te laten vallen.

ik heb het ooit meegemaakt met een paard die dit op gegeven moment ook echt deed.

als maar iets eng was PAFF en daar lag ie op de grond.
na veel training was dit helemaal opgelost.
alleen toen kwam de hoefsmid en bracht gelijk een praam aan,Hupaakee daar lag ie weer.

dit paard was niet van mij maar stond in training bij mijn instructrice.

dus ja het is dus een schrikreactie van het paard