Paard en instinct fabel of waarheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Paard en instinct fabel of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:17

Van de week was ik mijn paard weer aan het rijden we klommen een hoge berg op.
Boven ons vlogen roofvogels naar de linkerkant van de berg.
Waarschijnlijk lag daar een dood dier aangezien alles hier in het wild loopt door de bergen.
Toen we boven aan de berg gekomen waren ging mijn paard liggen en met haar schouder door de modder.
Een kennis van mij zei dat dit instinctief is om de geur van het dode dier van haar lijf als te halen.
Het was inderdaad aan de kant waar het evt dode dier had gelegen.
Wie heeft hier weleens van gehoord mijn kennis zei dat honden dat ook doen?
Is dit een fabel of waarheid?

Wiesje

Re: Paard en instinct fabel of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:24

Honden rollen juist in een kadaver om de geur aan te nemen (toch? ).
Naja, persoonlijk zou ik mijn paard hier ongelooflijk voor straffen omdat hij ECHT niet mag rollen met mij erop. Natuur of niet!
Maar mijn paard leeft dan ook in 'gevangenschap' (zoals alle paarden in nederland, dus weet niet hoe dat in spanje is) en zal zulke instincten dan ook niet meer kennen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:30

Ik heb echt geen idee, hopelijk komen er wat meer antwoorden want het is iets wat ik niet weet maar wel intressant lijkt.
Mijn paard is wel heel erg met de natuur verbonden.
En uiteraard is mijn paard gestraft en is het zeker niet de bedoeling dat dit een gewoonte word.
Maar daar gaat het mij nu niet om, wil gewoon weten of dit waarheid is.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:56

Het zou goed kunnen dat die dit idd deed omdat hij die geur van zijn lijf wou afhalen. Ondanks dat jou paard niet in de natuur leeft, heeft die dit soort instincten nog wel hoor. Hij doet dit dus waarschijnlijk om niet naar dat dood dier te ruiken omdat anders eventueel roofdieren op hem af zouden kunnen komen. Lijkt mij idd wel zo dat die het daarom deed, maar zeker weet ik het niet.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:26

Het kan wel , maar de kans dat het daarom was is klein , paarden hebben natuurlijk een instinct , maar dat is wel erg verwaterd omdat ze als ze lang "tam" zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 11:41

Flash heeft dit nog nooit eerder gedaan, ze is wel pas kort onder het zadel.
Toch blijf ik voor mezelf de link leggen de roofvogels en het verhaal van mijn kennis.
@sannekeee het zou wat jij zegt verwaterd moeten zijn, maar hoe zit dat dan met honden.
Ik heb begrepen dat honden dit ook doen en geloof katten ook.
Heb ook gegoogled maar ik vind er niets over toch hoop ik dat er hier nog iemand voorbij komt die dit heeft gehoord.
Nogmaals ik blijf het interessant vinden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:52

Tuurlijk is het verwater , dieren zijn al een hele tijd bij ons mensen als huisdier , dus hun instinct is er nog wel maar veel minder dan vroeger toe ze nog wild waren ,!!
Maar natuurlijk is er nog wel wat van hun instinct over !!
En katten en honden ook ja , zelf ratten !!
Katten zijn eigenlijk roof dieren die alleenmaar achter vogels aan rennen , dit gedrag zie je ook niet veel meer , sterker nog , ik hem 3 katten , waar van 2 katten heel lief doen tegen ons ratje , en muisje , ze mogen op hun rug zitten en ze doen neusie neusie .. !!