Te zacht of eerlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarloes

Te zacht of eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:26

Vandaag toch weer eens iets meegemaakt..
Ik was bij mijn verzorgpaard, de stal aan het uitmesten, de kruiwagen al helemaal vol.
Het betreffende paard schraapt altijd met zijn hoef, ik dit genegeerd alleen hij stopte niet.
Het paard trekt zijn been/hoef zo hoog op zodat hij boven de kruiwagen uitkwam en dus met zijn hoef in
de kruiwagen vast kwam te zitten. De kruiwagen was al vol dus hij kon hem er aardig makkelijk
uithalen, alleen hierbij viel wel de kruiwagen om. Gelijk kwam ook een man binnen waar het paard staat.
(níet de eigenaar) Deze zag het. Ik liep naar de kruiwagen toe en zette hem rechtop maar strafte
het paard verder niet. De man zei: Dan moet je hem slaan, moet je hem straffen.
Dit nogmaals herhaalt te hebben en ik hem niet gestraft liep de man toch verder. Ik heb hierna gewoon
de gevallen mest opgeruimd en het paard nu wat verder weg gezet. Maar ik vroeg mij nu af:
Ben ik nu te zacht geweest tegenover het paard en had ik hem moeten straffen?
Ik denk zelf van niet want:
Ik ben diegene die hem het schapen af moet leren, maar dit is nog niet echt een succes
Ik ben diegene die de kruiwagen te dichtbij zet, oftewel het paard te dichtbij en dus hij de kans
krijgt dit te doen.

Ik kijk vaak bij mezelf voor het probleem, soms wel te vaak en voel me vaak de schuldige als
ik er niks aan kan doen, niet alleen bij paarden. Maar is dit nu weer het geval of niet?

Slotty

Re: Te zacht of eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:29

hmm, ik denk dat je gewoon moet latenmerken dat het niet slim is als hij zijn been daar neer zet. Met een boze stem "niet doen!"roepen bijvoorbeeld, dat werkt bij mijn paard goed. Ik zou niet gelijk gaan slaan, want dat moet je dat gelijk heel vaak gaan doen (aangezien het een gewoonte is)... Ik heb het persoonlijk ook niet op slaan, dus zet de kruiwagen wat verder weg, maar wees wel duidelijk en consequent.

succes!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:33

Als dit mij overkomen was, dan zou ik al te laat geweest zijn met straffen. Want het schrapen is de fout die hij maakt, niet dat hij per ongeluk daarbij z'n been in die kruiwagen legt.
Maar ik sla in principe niet, geef meestal een schreeuw als m'n paard schraapt. Wanneer dit na paar keer niks uithaalt, dan kan ze wel een tik verwachten.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:36

Straffen heeft denk ik geen zin nee, tenminste niet voor het omgooien van de kruiwagen. Dat deed hij toch niet expres? Dat schrapen straffen en afleren is wat anders dan hem straffen voor iets dat daar per ongeluk een gevolg van is...

Silence

Slaan natuurlijk nooit, maar je moet wel laten merken dat je paard zulke dingen niet mag doen.
Inderdaad bij het schrapen al beginnen.
Nu doe je niks en keur je het gedrag dus goed, met als gevolg dat het paard dit (en straks meer dingen) zal blijven doen omdat het goed gekeurd was.

itsinmygenes

Paarden schrapen meestal om aandacht.. Ik zou het gewoon negeren, met straffen ben je vaak ook te laat en dan weet het paard al niet eens meer waarom je boos word. Mischien als het paard heel vervelend word even boos zeggen dat die op moet houden , maar meer ook niet Knipoog

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:39

Allemaal bedankt voor de snelle reacties.

Ik weet dat ze meestal om aandacht schrapen en dat doet hij ook wat ik zover merk, ik negeer het vaak en af en toe krijg hij wel een tik/schreeuw maar het is al een tijdje zo dat hij gewoon doorgaat.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:02

ik zou hem al gecorrigeerd hebben als ie aant schrapen was. als mijn paarden tussen de ketting staan schrapen ze ook wel eens en dan ik het gelijk van HEY! en dan zn naam of zo, en als ze gewoon doorgaan gooie ik gewoon een borstel of iets wat ik net heb richting het been (geen scherpe of zware spullen hoor)
anders wordt het erger zoals bij jou dat ze in de kruiwagen slaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:03

Dan zou ik hem vastbinden in de box,of hem eruit gooien als je uitmest.Komt dit paard wel buiten?

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:19

Okee..
Ik ga dus vooral consequenter 'straffen' als hij schraapt.. Ik hoop dat dit lukt.
Ik ga geen spullen naar hem gooien, het paard is 3 jaartjes oud. Als ik al met mijn vinger naar hem wijs of een onverwachte beweging maak dan schrikt hij al een beetje. Hij is erg bang vaak en als ik iets naar hem gooi wil ik niet weten wat er met de box gebeurd Knipoog

@Elisa:
Vastbinden in de box doe ik liever niet als ik aan het uitmesten ben, het is fijner als hij er juist uit is.. Ik kan hem nergens naar buiten gooien. Er is geen bak of iets bij het huis alleen grote weiden.

Het paard zelf komt 's winters wel buiten met rijden etc alleen hij staat dan niet op wei. Ik zelf zou het liever anders zien maar hieraan kan ik niks veranderen.. 's Zomers staat hij wel op wei.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:22

eeen schreeuw geven (Niet doen!)
Moet genoeg zijn!
als het goed is ben je al zo ''Baas'' Van je paard dat hij wel snapt wat daar mee bedoeld is.

verder zal ik wel een klein tikje geven als hij dat met zijn voet doet en niet reageerd op stem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:56

Vastbinden buiten de box dan? Ik kan z'n gedrag niet veroordelen als hij niet buiten komt in de winter,hij is pas 3.Ik zou een andere stalling zoeken.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:42

Hij staat buiten de box vast en de kruiwagen staat in de opening van de box

Ik ben het ook met je eens dat hij te weinig buiten komt etc, ik probeer er zo vaak mogelijk heen te gaan alleen laat mijn school dit niet altijd toe. Het is niet mijn paard dus ík kan er niks aan veranderen..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:39

Ik zou inderdaad verschillende dingen proberen:

Negeren.
Nee of iets dergelijks worden.
Hem gewoon ergens neerzetten waar hij dat niet kan.

Maar je moet vooral doen waar jij je goed bijvoelt.
Als het zometeen wel gaat werken op negeren heb je dat wel mooi voor elkaar gekregen zonder te straffen.

Maar ze leren het niet altijd af. Zo is mijn pony een kribbebijter, we hebben alles al een keertje geprobeert, hem zelfs op zn flikker gegeven, genegeert, nee roepen erbij blijven staan dat hij het gewoon niet doet niets werkt. Dus het kan er ook al zo erg inzittend at hij het gewoon niet meer afleert..

X

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:23

Dit lijkt mij meer een gevalletje aandachttrekkerij, een paard weet echt niet dat hij jou daar mee tot last is. Ik zou hem ook niet zwaar straffen, slechts streng toespreken. Je had namelijk je paard ook even buiten kunnen doen of vastzetten tijdens het uitmesten, hij kreeg nu ook de kans van jou om bij de kruiwagen te kunnen komen dus het was ook een beetje je eigen schuld Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:29

Wat ik zelf altijd doe, ongeacht wat ik vraag of juist wil bestraffen.
Is het commando geven (in geval van straffen 'Nee nee'). Niet luisteren? Het commando met een hoger volume herhalen. Nog niet luisteren? Nog met een hoger volume het herhalen.
Naar welk volume en toon het paard ook luisterd: ik beloon ALTIJD na het luisteren naar commando.

Slaan lijkt me niet nodig, als je direct begint te slaan, leer je het paard daar naar te luisteren. Het paard zal dan niet leren te reageren op kleine commando's als stemgebruik op normaal volume.
Als het paard geluisterd heeft, maar toch weer opnieuw begint dan begin ik altijd weer met op normaal volume het commando geven. Hierdoor leert een paard uiteindelijk te luisteren naar het kleinste commando, waardoor de communicatie steeds beter en vlotter zal gaan verlopen.
Consequentie is natuurlijk wel een sleutelwoord!

Daarbij moet ik zeggen dat ik het zeker voor een 3jarige ontoelaatbaar vindt om buiten het rijden om niet buiten te komen. Mijn inziens behoort ieder paard dagelijks minimaal een paar uur buiten te komen en het liefst met soortgenoten.
Ik snap dat dat op deze stal niet mogelijk is. Zijn er geen andere stallingen in de buurt waar het wel mogelijk is? Al zou het alleen al een paar uur in een ruime paddock zijn.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:43

Allemaal bedankt, ik ga eens kijken wat het beste werkt.
Van Judje vind ik heel erg goed klinken en lijkt me ook vooral het best.
@Judje: Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, het is niet mijn paard. Ik zou het ook liever anders zien maar ik kan níks aan de stalling veranderen. Als het mijn eigen paard was dan natuurlijk wel Knipoog

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:00

Het niet kunnen veranderen van stalling is een probleem dat meerdere mensen hebben. Ik ook, mijn verzorgpony staat bij mensen aan huis en kan dus niet zomaar weg. Verder is het zo dat het gezin in kwestie graag uitslaapt op zondag ochtend, maar het komt mij altijd beter uit om zondag ochtend naar het paardje te gaan dan later in de middag ivm huiswerk en andere activiteiten. Als ik alleen om half 11 haar uit de wei haal en op stal zet dan begint ze ook heel hard te hinniken en met haar been te bonken tegen de deur. Heeeel vervelend dus en het maakt een ontzettend kabaal.
Nou is mijn eerste reactie om het te negeren, ze wil duidelijk aandacht/eten maar moet dit niet krijgen omdat ze erom vraagt. Toch kan ik haar ook niet iedereen wakker laten bonken dus moet ik wel ingrijpen. Meestal doe ik dit door haar naam te roepen of boos te stampen met m'n been, het ziet er altijd heel maf uit volgens mij..het is maar goed dat iedereen nog slaapt Clown)

In jou geval is het denk ik gewoon verstandiger om consequenter te zijn..je bent volgens mij niet te lief of zacht, dus het komt wel goed Lachen het is alleen een vervelend kwaaltje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:02

negeren das het beste, EN gewoon heel goed opletten in de toekomst

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:40

Even nee zeggen is meestal genoeg, of negeren...
Voor wat schrapen ga ik ze niet slaan, ook niet als de kruiwagen omvalt... want hij is immers gewoon aan het schrapen, enkel net op een verkeerde plek Clown

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:49

Het paard vraagt om aandacht.. Door hem te straffen geef je hem dus ook al aandacht, dus krijgt hij min of meer ook al zijn zin. Ik zou hem ook gewoon negeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:53

-> OPG

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:37

Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem. Volgensmij ben ik ook te lief voor mijn paard in dat soort dingen. Vanmorgen was ik hem aan het borstelen, en stond ie vlakbij een baal hooi waarvan die aan het eten was.. opeens schraapte die ook met zijn been het hooi eraf, toen riep ik wel: Uhh met het had eigenlijk niet veel nut. Ik ben dan niet zo dat ik hem meteen een mep ga verkopen, maar aan de ene kant heb ik zoiets.. misschien moet ik dat toch maar wel doen anders leert die het nooit af.
En hij was bij me jas aan het snuffelen bij de zakken, hij weet namelijk dat er af en toe snoepjes inzitten. Maar nu zaten er geen in, en gaf ik hem ook geen snoepje. Toen zat ik even niet op te letten en hij bijt zomaar ineens in me been! Toen had ik hem dus wel een flinke tik op zijn neus gegeven want dat pikte ik dus echt niet. Maar bij sommige dingen moet ik ook wat strenger zijn.
Denk in jou situatie dat ik precies hetzelfde had reageert als jou, (dus ik zou hem ook niet hebben gestraft). Maar het lijkt mij eigenlijk wel beter om te doen. Zodra die zijn been weer omhoog wil doen zou ik hem de volgende keer gewoon een tikje tegen zijn neus geven, zodat die weet dat het niet mag. Meestal ik dat genoeg, en als die het daarna weer wil doen gewoon je stem opheffen, dan weten ze meestal wel dat het niet mag.
Succes ermee

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:41

Elke87 schreef:
Het paard vraagt om aandacht.. Door hem te straffen geef je hem dus ook al aandacht, dus krijgt hij min of meer ook al zijn zin. Ik zou hem ook gewoon negeren.

Denk in deze situatie dat het paard juist niet om aandacht vroeg. Hij schraapte zijn been op de kruiwagen, dan is die daar gewoon mee aan het spelen ofzo. Anders had die het wel gewoon voor zich uit gedaan i.p.v. tegen de kruiwagen aan, lijkt mij teminste. Gewoon afstraffen, zodat die het de volgende keer weer niet tegen de kruiwagen doet. Denk dat als je hem negeert hij het gewoon elke keer weer opnieuw doet omdat het mij geen teken lijkt van aandacht vragen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:34

Volgens mij moet een goed gemanierd paard gewoon met 4 benen op de grond blijven staan terwijl jij in de stal aan het werk bent. Je had hem al moeten corrigeren toen hij de eertste keer schraapte.

En hij mag ook helemaal niet aan die kruiwagen prutsen terwijl jij aan het uitmesten bent. Dat is dan deel van jouw ruimte. Hij moet eraf blijven.

Ik denk dat een paard voldoende gevoel voor humor heeft om dingen omkieperen leuk te vinden. Clown