Cassidy schreef:Niet met stem corrigeren, een paard weet niet wat een correctie met de stem is. Sowieso mag je eigenlijk niet teveel tegen je paard praten als je wilt dat hij naar selectieve stemcommando's blijft luisteren.
Als je wilt voorkomen dat hij gaat schuren, moet je hem blocken. Ga de vogeltjesdans doen, wapper met je armen zonder dat je hem aankijkt. Als je dan met je elleboog zijn hoofd raakt, en dat een paar keer gebeurt, zal het paard denken: stom van mij dat ik niet heb uitgekeken, nu loop ik zomaar tegen een elleboog aan. Ik zal maar beter wat afstand houden.
En als jij je persoonlijke hoola hoop in acht houdt (een cirkel van een meter om je heen waar je paard niet ongevraagd in mag komen) kan hij al helemaal niet bij je komen om te schuren.
Schuren is een teken van dominantie van je paard. Een onderdanig paard zal het niet in zijn hoofd halen om de leider in de groep als schuurpaal te gebruiken. Wat je ook kunt doen is met behulp van grondwerk de verhoudingen recht te zetten. Als de verhoudingen zijn rechtgezet zal je paard zich wel twee keer bedenken voordat hij weer tegen je aan gaat schuren.
Dank je wel voor deze grondige uitleg! 
Ik ben hier een heel stuk wijzer van geworden...
Ik ga het zeker proberen.