Gedrag van mijn pony is veranderd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmtjj

Gedrag van mijn pony is veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:02

Heey allemaal!

Ik heb een probleem met mijn pony:
Mijn pony was eerst echt super braaf! Ik kon alles met hem doen tot vorige week zaterdag. Ik loop zoals gewoonlijk naar zijn wei en ga de wei in en hij komt op me afstormen en begint me te schoppen en te bijten. Toen ben ik de wei uitgerend met hem op mijn hielen, gauw de poort uitgerent en weggegaan. Hij begon helemaal te hinniken en keek me zielig aan, net alsof ie wou zeggen: ga nou niet weg! Toen ben ik weer teruggegaan en begon het weer! Slaan, schoppen, bijten, alles! En toen ben ik naar huis gegaan.. Weer met twee grote ogen die in mijn rug prikten, van ga niet weg!
Zouden jullie mij advies kunnen geven met wat ik hier aan kan doen?

Fitch

Re: Gedrag van mijn pony is veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:06

Staat ie in z'n eentje?

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:16

Fitch schreef:
Staat ie in z'n eentje?

Nee, hij kan met zijn neus bij andere paarden. Ze hebben een keer bij hem in de wei gestaan, maar ze hebben elkaar zowat vermoord.. Dus daarom zit er nu een hek tussen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:17

Ik zou heel snel gaan grondwerken met je paard, daar zijn via de zoekfunctie ontzettend veel topics over te vinden. Je paard heeft totaal geen respect voor je nu en het feit dat hij je heeft kunnen wegjagen doet daar geen goed aan. Succes!

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:19

Breghje schreef:
Ik zou heel snel gaan grondwerken met je paard, daar zijn via de zoekfunctie ontzettend veel topics over te vinden. Je paard heeft totaal geen respect voor je nu en het feit dat hij je heeft kunnen wegjagen doet daar geen goed aan. Succes!

Bedankt Haha!
Als ik was blijven staan.. Was ik nu dood geweest denk ik..!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:21

Hoelang heb je hem al?
Misschien is hij je nu aan het uitproberen. Vind het wel raar dat het gedrag zo ineens omslaat. Ik raad je aan niet zomaar met grondwerk te beginnen, zeker omdat hij echt gevaarlijk gedrag vertoont. Grondwerk is idd wel nuttig, maar wel met begeleiding erbij van iemand die veel ervaring heeft.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:21

Hoe lang heb je deze pony al, hoe oud is je pony, zijn er veranderingen in zijn leefwijze enz. enz. Beetje moeilijk te zeggen zo. Ik zou me wel even verdiepen in pony- en paardengedrag, een pony is geen mens en dat jij er van maakt dat ie je 'zielig nakeek zo van kom terug' vind ik een beetje pennyachtig Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:22

hoe oud ben jij ???

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:24

Kimmtjj schreef:
Breghje schreef:

Bedankt Haha!
Als ik was blijven staan.. Was ik nu dood geweest denk ik..!

Het is een begrijpelijke reactie uiteraard, je schrikt je helemaal rot. Maar een gepaste reactie was jezelf groot maken, HO brullen en hém wegsturen. Duik maar eens in Parelli, Voest of een andere Natural Horsemanshipstroming, dan komt het vast goed. Neem de volgende x een leadrope of een longeerlijn mee, daarmee kan je hem ook duidelijk maken door die naar hem toe te gooien (wel een end vast blijven houden uiteraard Knipoog ) dat je dat gedrag niet meer pikt.

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:27

eva1969 schreef:
Hoe lang heb je deze pony al, hoe oud is je pony, zijn er veranderingen in zijn leefwijze enz. enz. Beetje moeilijk te zeggen zo. Ik zou me wel even verdiepen in pony- en paardengedrag, een pony is geen mens en dat jij er van maakt dat ie je 'zielig nakeek zo van kom terug' vind ik een beetje pennyachtig Knipoog

Jaa weet ik.. Maar toch.. Ik heb em nu 3jaar. Hij is 10 en er zijn geen veranderingen in de leefwijze eigenlijk.. Behalve dat er een hek is gekomen tussen de andere pony's en hij.. Omdat ze altijd ruzie hadden.. Maar dat is al 2jaar zo.

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:27

KiWiKo schreef:
hoe oud ben jij ???

13

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:29

Kimmtjj schreef:
KiWiKo schreef:
hoe oud ben jij ???

13

dan is het heel begrijpelijk dat je zo een reactie geeft, tis ook niet niks!!

heb je een volwassene die met je mee kan?

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:31

KiWiKo schreef:
dan is het heel begrijpelijk dat je zo een reactie geeft, tis ook niet niks!!

heb je een volwassene die met je mee kan?

Nee.. Maar ben wel druk op zoek.. Want dit kan zo niet.. Het is echt te gevaarlijk voor mij denk ik..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:35

dat zie je in iedergeval heel goed, ik hoop dat je snel iemand vind die je hiermee kan helpen......... succes

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:37

KiWiKo schreef:
dat zie je in iedergeval heel goed, ik hoop dat je snel iemand vind die je hiermee kan helpen......... succes

Dankje!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:59

jeetje wat vervelend!
kan me voorstellen dat je goed bent geschrokken!
zoals al vaker gezegd. neem iemand mee, een volwassene die er verstand van heeft, en ga samen oefenen.
het is wel heel vreemd dat hij ineens zo reageerd.
heeft hij je nooit eerder proberen aan te vallen?
dat je vaker bent gestopt omdat hij gemeen deed ofzo? want dan gaat er snel een lichtje branden.
miss is er wat gebeurd in de wei? vreemde mensen die hem hebben laten schrikken?
ga in ieder geval NIET meer alleen de wei in,
want dat is gevaarlijk,
en je bevestigt anders weer dat je wegrent als hij je laat schrikken. (niet dat dat raar is)
succes ermee!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:08

Zoek inderdaad een volwassen iemand met verstand (ook van grondwerk) die je hierbij kan helpen. Dit is een gevaarlijke situatie!

Mijn paard heeft ongeveer anderhalve maand geleden ook zo'n ommezwaai gemaakt: van bang, onzeker paard naar kuddeleider en dat probeerde hij dus ook op mij uit. Aan de ene kant een compliment: van het ene uiterste naar het andere, maar natuurlijk niet echt prettig dat hij mij probeert te vertellen waar ik naartoe moet en als ik niet luister bijten en trappen. Ik heb dat gelukkig gelijk kunnen verhelpen met grondwerk en nu gaat alles weer goed. Maar ik heb wel geleerd dat dat soort veranderingen erg snel kunnen gaan. Zo snel dat ik in eerste instantie aan een lichamelijk probleem dacht.

Ga in ieder geval niet meer alleen de wei in, zodat er áls er wat gebeurt in ieder geval iemand bij is om hulp te verlenen.

Heel veel succes!

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:43

boh dat is inderdaad raar.. ik denk ook dat hij geen respect voor je heeft.. mischien denkt ie dat de wei zijn teritorium is en wil jou daar niet bij ofzo.. je kunt proberen om m aan zn halstertouw vast te houden en een aantal keer de wei in en uit te lopen.. vervolgens proberen te blijven staan en hem dan vasthouden en belonen als ie lief is.. blijft ie dit gedrag vertonen dan zou ik in mijn geval een lange zweep meenemen en je inderdaag groot maken en schreeuwen en als ie dan nog wilt proberen je aan te vallen m gwn een flinke mep te geven (geloof me normaal ben ik hier echt geen voorstander van maar in dit geval lijkt t me wel gepast aangezien hij het bij jou ook doet )..

succes verder!