Rijstijl

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleNiky

Rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:43

Ik rijd ongeveer 10 jaar paard, maar nu zijn dus een hoop mensen niet met mij rijstijl eens (als een paard niet luistert is het in mij ogen heel logisch dat je hem straft door je been extra stevig aan te leggen en als dat niet werkt, de zweep...) nu was er pas dus iemand die helemaal uit stond te flippen in me les en vond dat ik totaal geen respect voor me paard had (was een heel langzaam, lief paard en hij liep lekker voorwaarts, maar opeens stopt ie midden in de galop, en dan begint bij mij me bloed toch wel te stollen, dus ik een flinke tik met de zweep, maar die zweep maakte dus geluid... ja en daar werd madam dus antigelijk boos om... Boos! want ze vond dat ik totaal niet kon rijden en dat een paard me niet waard was etc... ja sorry hoor; hij moet luisteren en niet zomaar stoppen zonder reden, dus ik ben toen afgestapt en gevraagt of ze zelf even verder wou rijden als ze het allemaal zo goed weet, maar nee; ik kon 'm beter af gaan zadelen want ik hoorde hier niet thuis... niet dat de instructrice dr iets van zegt, nee; ze gaat vrolijk verder, net of er niets gebeurt is...
hier ergerde ik me zo aan; dat ik besloot om naar huis te gaan, eerst paardje afgezadelt en toen nog 45 minuten in z'n stal geweest... Is het zo fout dan datk 'm is flink op z'n dak geef omdat ie niet luistert??

Knollol

Re: Rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:58

Als je bloed daar al van begint te stollen zit je waarschijnlijk niet zo lekker in je vel. En net als vele mensen blijkbaar (jouw woorden) wil je paard jou misschien ook iets vertellen hiermee. Misschien volgende keer tot tien tellen? Een paard doet nooit iets om te pesten. Het zijn geen mensen...

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:04

nou ik denk dat je het beter op een andere manier kan oplossen inplaats van gelijk een tik te geven (sorry hoor maar ik heb het niet zo o zwepen) maar probeer de volgende x anders eerst eens met je stem dat help meestal ook wel (dat doe ik altijd)

NicoleNiky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:08

me bloed begon eigenlijk van die mensen te stollen... maar hij stopte eigenlijk omdat als je niet hard genoeg je benen aanlegt dan stopt ie, maar aangezien datk behoorlijke spierpijn had was ik niet echt duidelijk voor het paard... daar niet van maar hij liep ook naar andere paarden te trappen en te bijten, en daar kreeg ie eerst voor op zn kop en toen stopte die in galop en toen kreeg allerlei komentaar naar me hoofd toegesmeten waar IK het niet zo mee eens...
het is natuurlijk wel zo, dat een paard iets probeert aan te geven met bodylanguage vind ik persoonlijk niet erg,, juist fijn Lachen

met stem kan helaas niet, instructeur word dan woedend, die wil absolute stilte in de les... wat ik persoonlijk pure onzin vind...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:15

Misschien niet de aller geschikste site om hierover meningen te vragen...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:37

Dat het paard uit de galop valt kan heel goed aan jou liggen, je hebt het er al over dat je spierpijn had, het kan dus heel goed zijn dat je hem niet genoeg steun gaf en dat hij daarom moest stoppen met z'n galopje om niet om te vallen. Ten alle tijden tot 10 tellen, en als je al zo snel over de dolle bent is het beter gewoon af te stappen en te stoppen met rijden want op deze manier ben je echt verkeerd bezig. Een zweep is er NIET om mee te straffen en al helemaal niet om mee te meppen. Ik heb altijd geleerd dat je bij alles wat er gebeurd als je rijd na te gaan of JIJ wel goed bezig bent, en niet direct alle schuld op het paard te vestigen. Het is verdorrie een dier! niet een machine. Ik ben eigelijk ook een van die mensen die flipt als ze dat soort dingen zie, en ik ben bang voor je dat nog meer mensen hier er net zo over denken. Ik vind het bijzonder spijtig voor dat paard dat jij je woede op hem richte ondertussen je boos was op de mensen om je heen? heel flauw ontzettend oneerlijk en bovenal kinderachtig.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:34

Heb nu zelf even tot tien geteld (en weer wat meer info gekregen). Een instructeur die zelf zo snel woedend wordt geeft nou niet bepaald het goede voorbeeld. Kan je niet van instructeur wisselen? Dit kon er best eens zoeen zijn die van drillen houdt. Als er niet eens af en toe gekletst mag worden is er ook geen bal meer aan. (Liet me even gaan Bloos ).
Ga de volgende keer gewoon ontspannen zitten, dat is al moeilijk genoeg, en denk: Hee, ik zit op een paard en dat is beter dan op school Haha! .

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:38

Nou NicoleNiky, als je je verhaal en commentaar nu nog eens doorleest, vind je dan dat je terecht hebt gehandeld naar dat paard. Ik ga ervan uit dat het een manegepaard is waar iedereen al op zitten te hossen en te trekken... Kom op zeg!! Denk eens goed na of jij op deze manier verder wilt met rijden. ikzelf zou het niet kunnen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:39

NicoleNiky schreef:
Ik rijd ongeveer 10 jaar paard, maar nu zijn dus een hoop mensen niet met mij rijstijl eens (als een paard niet luistert is het in mij ogen heel logisch dat je hem straft door je been extra stevig aan te leggen en als dat niet werkt, de zweep...) nu was er pas dus iemand die helemaal uit stond te flippen in me les en vond dat ik totaal geen respect voor me paard had (was een heel langzaam, lief paard en hij liep lekker voorwaarts, maar opeens stopt ie midden in de galop, en dan begint bij mij me bloed toch wel te stollen, dus ik een flinke tik met de zweep, maar die zweep maakte dus geluid... ja en daar werd madam dus antigelijk boos om... Boos! want ze vond dat ik totaal niet kon rijden en dat een paard me niet waard was etc... ja sorry hoor; hij moet luisteren en niet zomaar stoppen zonder reden, dus ik ben toen afgestapt en gevraagt of ze zelf even verder wou rijden als ze het allemaal zo goed weet, maar nee; ik kon 'm beter af gaan zadelen want ik hoorde hier niet thuis... niet dat de instructrice dr iets van zegt, nee; ze gaat vrolijk verder, net of er niets gebeurt is...
hier ergerde ik me zo aan; dat ik besloot om naar huis te gaan, eerst paardje afgezadelt en toen nog 45 minuten in z'n stal geweest... Is het zo fout dan datk 'm is flink op z'n dak geef omdat ie niet luistert??

Oei oei oei...meisje meisje....misschien toch eens wat meer gaan leren over paarden? Ik had je denk ik persoonlijk van het paard afgetrokken en buiten het hek gezet! Compliment voor diegeen die jou les gaf!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:36

Benfan schreef:
Dat het paard uit de galop valt kan heel goed aan jou liggen, je hebt het er al over dat je spierpijn had, het kan dus heel goed zijn dat je hem niet genoeg steun gaf en dat hij daarom moest stoppen met z'n galopje om niet om te vallen. Ten alle tijden tot 10 tellen, en als je al zo snel over de dolle bent is het beter gewoon af te stappen en te stoppen met rijden want op deze manier ben je echt verkeerd bezig. Een zweep is er NIET om mee te straffen en al helemaal niet om mee te meppen. Ik heb altijd geleerd dat je bij alles wat er gebeurd als je rijd na te gaan of JIJ wel goed bezig bent, en niet direct alle schuld op het paard te vestigen. Het is verdorrie een dier! niet een machine. Ik ben eigelijk ook een van die mensen die flipt als ze dat soort dingen zie, en ik ben bang voor je dat nog meer mensen hier er net zo over denken. Ik vind het bijzonder spijtig voor dat paard dat jij je woede op hem richte ondertussen je boos was op de mensen om je heen? heel flauw ontzettend oneerlijk en bovenal kinderachtig.

Mooi gezegd Benfan!
Alles dat een paard fout doet het heeft nog niet geleerd, fout aangeleerd of jij als ruiter geeft niet de goede hulp.
De schuld moet je mijn inziens dan ook niet bij het paard leggen, maar bij jou.
Zoals Benfan zegt, je had zelf spierpijn. Dat is meestal niet de meest ideale situatie voor het behalen van een goede, onafhankelijke zit, waar het paard gemakkelijk door kan macheren.

Nee, ik denk ook dat je eens goed na moet denken over waar jij je zweep voor gebruikt en waarom en hoe je een paard straft.
Daarnaast, je zegt dat je 10 jaar rijdt, dat zegt over het wel of niet goed kunnen rijden natuurlijk helemaal niks! Er zijn mensen, die met 2 jaar redelijk rijden en er zijn mensen, die het nooit leren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:31

Ik rijd al meer dan 15 jaar paard en ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard een tik van de zweep als straf verdiende; het lag uiteindelijk altijd aan mij of een lichamelijk probleem.
De zweep dient niet als straf, maar als extra aanwijzing. Dat jij het wel als strafmiddel gebruikt zegt mij al genoeg over jou kennis van paarden en paardrijden...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:11

Ik word ook wel een boos , maar dan denk ik , Meestal als het paard iets verkeerd doet is het onze eigen schuld .!
voorbeeld : als je gaat springen en je vind het nog al spannend enzo , en je bent bang dat je paard weigerd, dan doet hij het meestal ook , omdat hij voelt dat jij onzeker bent ,weigerd hij ..
Dus dat kan ook bij jouw zijn gebeurd , dus let goed op of je zelf niks verkeerd deed !!
Als je niks verkeerd doet , kan je hem wel straffen maar of dat gelijk met een flinke zweep tip moet ? > ik weet het niet hoor !!
Ik strag het paard meestal met : Uh !!!! of ik spoor hem goed aan en als hij het heeel bond maak en ik doe dus niks verkeerd krijgt hij soms een tikJE !!!
Maar probeer maar eens tot 10 te tellen en anders zeg een duidelijk en hard nee ofzo..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:32

NicoleNiky schreef:
Ik rijd ongeveer 10 jaar paard, maar nu zijn dus een hoop mensen niet met mij rijstijl eens (als een paard niet luistert is het in mij ogen heel logisch dat je hem straft door je been extra stevig aan te leggen en als dat niet werkt, de zweep...)

Als het paard niet luistert, spreek jij het misschien niet correct aan?

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:02

Tja, er wordt nogal eens gemiscommuniceerd tussen paard en mens.. en volgens mij ligt dat meer aan de mens dan aan het paard. Als jij niet lekker in je vel zit reageert je paard daar direct op! Straffen met de zweep is niet nodig (straffen om die reden sowiezo niet), dat kan met je stem en als je instructrice dat niet wil, zou ik maar eens nadenken of je daar wel les van wilt hebben! Ik blijf erbij: WAT JE GEEFT, KRIJG JE TERUG Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:57

precies elfje, van een paard kun je niet verwachten dat hij mensentaal gaat spreken, het is de ruiter zijn verandwoordelijkheid het dier te gaan snappen. Miscomminucatie komt in mijn ogen vooral voor omdat mensen het gedrag van een paard gaan vermenselijken. Het dier doet het express ze doen het om je te tarten, zonder na te denken of de berijder zelf wat fout doet word het dier gestraft voor iets dat hij niet snapt.

In the black box method werd een leuk spel omschreven die je samen met een ander mens kunt doen. Het doel van dit spel is om te ervaren hoe het voor een paard (in het geval van dat boek een hond) is om met een mens te praten. Elk menselijk signaal moet worden uitgesloten, dit betekend dus lichaams taal maar ook spraak. Wat je moet doen is de ander een opdracht laten vervullen zonder ook maar enig vorm van menselijke taal gebruik omdat een paard (hond) nou eenmaal geen mens spreekt. De uiteindelijke conclussie lijkt me daarna wel duidelijk Knipoog

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:10

Misschien is het een combi van factoren geweest, dat je al de geirriteerdheid naar buiten uitstraalde zal ik maar zeggen. Dit zie ik wel vaker, en ik hou er helemaal niet van.
Ik ben helemaal niet te beroerd een paard aan te pakken, maar wel naar rato Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:13

Tuurlijk moet je een paard ook kunnen aanpakken, maar wees wel eerlijk! geloof me als ik zeg dat de meesten fouten altijd bij de ruiter zelf liggen.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:36

Ja natuurlijk liggen de meeste fouten aan de ruiter Knipoog en als je daar als een stuk chagrein op het paard zit (wat ik nogal eens zie, zeg niet dat TS dat doet) maak je het alleen maar erger, voor het paard EN de omstanders. Zie het maar al te vaak Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:23

ikzelf hou niet van veel mensen om mij heen, moest ik op een zondag in de binnenbak rijden met wel 7 andere! ik word daar erg nerveus van en daardoor het paard zelf ook. Denk dat we 15 minuten hebben gereden en daarna 10 minuten uit gestapt want het ging gewoon niet. Paard nerveus en ik net zo Knipoog Het idioote was dat ik niet naar buiten durfde te gaan omdat dat raar zou lijken, had ik dat gewoon gedaan hadden we lekker in de buitenbak gereden. Ik weet dus dat haar streken die dag allemaal bij mij weg kwamen, ze schrok van alle pony's om haar heen en keek ontzettend veel om zich heen (net als ik)

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:11

ik denk niet dat de TS nog zal reageren Tong uitsteken

Zelf ben ik het eens met benfan (en diegenen die ongeveer hetzelfde zeggen). Ik zou ook een paard zo niet straffen. Meer met m'n stem even mopperen. Maar nooit slaan!

NicoleNiky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:49

Het was niet echt slaan, hij reageerde niet meer op me been dus dan krijgt ie een tik met de zweep van mij... of mensen het er mee eens zijn of niet,, dat verschilt.. maar als me instructrice eerst met de longeerzweep (wat ze normaal doet, en ik niet echt terecht vind) 3x super hard tegen zn kont kletst (waar ze geen moeite mee hadden)... en toen ik; een flinke tik met de zweep (daarna liep ie prima..) en dan krijg je meteen zo'n reactie...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:56

Ik val niet over een terechte tik met de zweep, maar uit jouw verhalen proef ik, en kennelijk anderen ook, dat je er te snel mee bent en bovendien dat je veel te snel last hebt van irritaties.
Zorg dat je je emoties onder controle hebt voor je op een paard stapt. En als het paard niet doet wat jij denkt te vragen, ga dan eerst eens na of je de vraag wel begrijpelijk hebt gesteld. Daar schort het bij veel ruiters aan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:16

Alicia2u schreef:
Ik rijd al meer dan 15 jaar paard en ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard een tik van de zweep als straf verdiende; het lag uiteindelijk altijd aan mij of een lichamelijk probleem.
De zweep dient niet als straf, maar als extra aanwijzing. Dat jij het wel als strafmiddel gebruikt zegt mij al genoeg over jou kennis van paarden en paardrijden...

Waarom rijd je dan met zweep?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:59

CleovG schreef:
Alicia2u schreef:

Waarom rijd je dan met zweep?

Ik denk dat daar je andwoord staat, zelf rij ik Wynola ook met een zweep zodat je haar net even dat beetje extra aanwijzing kunt geven zonder dat je de sporen erin hoeft te zetten. De hulp die je dan geeft is zachter.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:02

Waarom zou je een zweep als aanwijzing moeten hebben? Een paard hoort genoeg te hebben aan je been.