Mijn paard is jaloers op mijn vriend. Wat moet ik doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabbie18

Mijn paard is jaloers op mijn vriend. Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 13:28

hallo allemaal,

Ik heb een klein probleem met mijn verzorgpaard samorro. Het is en super lieve Ruin van 9 jaar waar ik er aan gehecht ben. Tot een paar jaar geleden wat hij een beetje verwilderd en trapt hij mensen zijn stal uit en trapt ook wel om echt te raken. Hij is door veel liefde en aandacht van mij en mijn vriendiner veranderd en is lief tegen iedereen. Ik kan alles bij hem doen en ben eigenlijk ook de enige die op zijn rug mag nadat ik hem deze zomer heb ingereden mijn vriendin mag er wel op maar heeft hij eigelijk liever niet en de rest gooit hij der zo snel mogelijk af! Ook met aan singel bijt hij liever naar iemand anders die verder weg staat dan naar mij terwijl ik naast hem sta. Ik en mijn vriendin die er ook alrijd is omdat haar paard daar ook staat dat samorro erg op mijn gesteld is en de eigenaar noemt ons twee handen op een buik en zo is mijn relatie met samorro ook echt.

Mijn probleem is nu dat ik sinds een korte tijd een vriend heb die ook wel eens mee gaat. vorig week was de eerste keer. een k merkte dat hij als mijn vriend in de buurt kwam hij dat niet leuk vond. ik zag zijn blik in zijn ogen veranderen en ook al ik mijn vriend een knuffel gaf moet Samorro met zijn hoofd er perse tussen ook toen ik buiten aan het rijden was en even wat zei tegen mijn vriend die in zijn auto zat en weg reed trapte hij richting de auto terwijl hij geen problemen heeft met auto's.

Waar ik nu dus bang voor ben is dat Samorro strax iets doet waarmee hij misschien in deproblemen komt maar ik heb het druk en daarom vindt ik het fijn als mijn vriend ook mee kan naar de paarden zeker omdat het echt heel belangrijk voor mij is en ik samorro eigelijk als mijn paard zie en me heel verantwoordlijk voor hem voel.

Ik hoop dat iemand mijn hiermee kan helpen door advies te geven hoe ik hiermee ommoet gaan met hem wat ik wil beide niet kwijt en mijn vriend wil ook leren paardenrijden vormij zodat we smaen kunnen rijden. Dus please iemand help mij met dit probleem wat ik kan hem tochg moeilijkstraffen vor iets wat samorro niet snap.

groetjes sabbie en alvast bedankt!!!!!

http://sabbie17.hyves.nl/album/12317289/de_paardjes/73yb/fotos/53469219/0/XMg-/#media=8.53469218.TQkX&searchhyver=&__state__=1
deze foto is gemaakt toen er denk voor de derde keer iemand op zijn rug.
Laatst bijgewerkt door sabbie18 op 16-02-08 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Black_White

Re: Mijn paard is jaloers op mijn vriend. Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:33

ik zou vriend en paardgescheiden houden. Zo te horen is je paard erg op je gesteld, en wilt de volle 100% aandacht. Dat is te begrijpen. Daarom moet je er eigenlijk voor zorgen dat je je niet laat afleiden door iemand als je vriend. Gewoon niet meenemen dus.

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:01

idd, het paard is gewoon heel erg gehecht aan je, dus kan beter niet meer je vriend meenemen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:06

Mijn pony deed het vroeger ook, die hapte naar de jas van mijn man als die het niet zag.Dan zei hij hee ik voelde wat, hij probeerde weer te bijten he? Later zijn ze elkaar beter leren kennen en toen ging het goed.

sabbie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:01

hey is mij heel belangrijk dat ik mijn vriend ook mee kan nemen ik wil mij passie met hem kunnen delen en als k het over samorre heb dat hij dan weer waarover ik het heb. Ik hou veel van beide bij honden kan je toch ook leren dat er iemand bij komt in het gezien opzich zou het dan met een paard ook toch kunnen weet dat het niet hetzelfde is maar hoop dat er wel een oplossing voor is. maar alwel bedank voor jullie advies.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:08

Ik denk dat je je paardje erg vermenselijkt. Een paard kent n.l geen jaloezie. Je vriend zal een bepaalde uitstraling hebben wat voor een paard bedreigend is en heeft daardoor dit gedrag.
Alleen al een aarzelende hand naar het hoofd van het paard, geeft een reactie.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-02-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:08

mijn paard deed dit dus ook. die is lang hengst geweest en als mn vriend en ik bij elkaar stonden in de wei kwam hij er dus tussenstaan. als hengst zijnde sprong hij dus ook bij mn ex in zn nek en beet hem. paard kreeg altijd een correctie van mij een duidelijke nee of als ik erbij kon een tik. ook heeft mn ex hem ook wel eens een tik gegeven. hij heeft het maar te accepteren dat ik niet alleen van hem ben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:16

Weet, dat hij jou dan niet als leider ziet, maar als mindere.
Alleen de leider van een kudde valt aan n.l.

.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:19

Hoeft niet, mijn pony laat ook heel duidelijk zien dat ze een hekel aan bepaalde mensen heeft (ook gevaarlijk uit de hoek komen). Waarom ze sommigen mag of niet mag weet ik niet.

Richting instructrice is ze zelfs ontzettend gevaarlijk.

Heeft niks met jaloezie te maken, geloof er zelf ook niet in dat paarden jaloezie voelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:31

Maar... vertoond jou paard dit gedrag ook als je er naast staat?? Ik heb meerdere van dit soort gevallen staan, maar die doen toch echt niets als ik er bij ga staan. Voorbeeld...pony die dus echt gaat bijten als ze word ondergedekt ( niet bij iedereen, maar bij diegeen die niet zo sterk in hun schoenen staan). Als ik alleen maar bij de deur ga staan...niets aan de hand en zelfs de oortjes naar voor.

sabbie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 11:23

wat ik wel zeker weet is dat samooro mij als leider zit hij zal mij nooit bewist iets doen dat merk ik bij als ik aansingel dat hij niet nara mij bijt maar naar ander in de buurt en is der niemand dan doet hij het niet. Wat ik weet dat fout is, is dta mijn vriend wel een beetje angstig is voor hem omdta samorro best groot is en een moeilijk verleden heeft, en nu zo tegen hem doet. hij probeert hem te aaien en dan is het ook goed mara ben ik er bij en geef ik mij vriend een knuffel merkt ik dta samorro dit niet niet leuk vindt.

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:25

Je paard heel goed kennis laten maken met je vriend > als dat een optie is.. ?

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:59

laat je vriend ook met hem werken begin met grondwerk laat hem duidelijk voelen dat ook jou vriend zijn meerdere is.. Hij ziet jou waarschijnlijk als zijn "vrouw"en staat dus wel duidelijk bovenaan in de kudde, corrigeer dit gedrag hij wil jou beschermen en dit is geen acceptabel gedrag en helemaal niet noodzakelijk (wel geeft dit aan hoe gek hij met je is dus best aandoendelijk natuurlijk ). Leer je vriend hoe hij met paarden moet werken bouw het wel rustig op en overbluf hem niet maar uiteindelijk moet hij dus ook inzien dat jou vriend boven hem staat zodat hij zijn plek in de kudde weer kan herzien. Heeft hij dit ook met andere mannen misschien??????

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:11

Ik sluit me bij aerdenhout aan. je paard kent geen jaloezie en zal uitsluitend reageren op lichaamshouding van jou en je vriend. Ik vraag me trouwens ook af waarom je met je vriend moet knuffelen als je bij de paard bent. Maar dat is misschien weer heel een andere discussie Haha! Dan zou ik als paard ook eens even tussenbeide komen voordat ik helemaal op de achtergrond terecht zou komen Haha!

Maar goed, doe gewoon normaal tegen je paard als je vriend mee is. Komt het allemaal goed.

sabbie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 10:48

ik verdel al ik er ben ook mijn aandacht en al samorro in de stal staat kan een knuffel niet kwaad. Mijn vriend wil ook meer van paarden weten en wil dta ik hem leer rijden. Ik wil ook dat hij met samorro aan de slag gaat wat alleen niet mogelijk is dat hij gaat rijden op hem wat samorro acepteert echt naast mijn en mijn vriendin niemand op zijn rug en mijn vriendin kent hij al voor mij en die heeft hij liever niet de rest kan je garanderen dat die vliegles krijg.Plus mijn vriend is klein beetje angstig omdat samorro best groot is en natuurlijk zo tegen hem deed.

Samorro heeft ook een lastig verleden was echt gevaarlijk voor mensen en dat moet ik ook altij din mijn achterhoofds houden hoie lief hij nu is. Dat is ook de reden dat ik voorzichtig ben om dat ik bang ben dat hij mis wel iets doet.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:02

Wiesje schreef:
Ik sluit me bij aerdenhout aan. je paard kent geen jaloezie en zal uitsluitend reageren op lichaamshouding van jou en je vriend. Ik vraag me trouwens ook af waarom je met je vriend moet knuffelen als je bij de paard bent. Maar dat is misschien weer heel een andere discussie Haha! Dan zou ik als paard ook eens even tussenbeide komen voordat ik helemaal op de achtergrond terecht zou komen Haha!
Maar goed, doe gewoon normaal tegen je paard als je vriend mee is. Komt het allemaal goed.

Waarom zou je je vriend niet mogen knuffelen als je bij je paard bent?? Ik vind dat je paard hier ook gewoon respect voor moet hebben zo te zeggen. Als jij de baas/leider bent, bepaal jij wat er gebeurt. Als jij dus even aandacht voor een ander lid van je kudde hebt (de vriend), moet je paard uit respect voor jou positie zich daarbij neerleggen en zeker niet agressief aandacht komen eisen. Ik kan mij voorstellen dat hij je vriend als een 'bedreiging' of buitenstaander buiten jullie 'kudde' ziet en daarom het recht van de sterkste wilt proberen toe te passen om zijn positie te bepalen, maar jij als leider hebt toch het laatste woord. Ik vind de reacties van 'vriend niet meer meenemen' dan ook belachelijk. Jij bepaalt wie jij toelaat. Je paard hoeft hem niet te accepteren, maar moet wel accepteren dat jij dat wilt. Is hij het er niet meer eens, moet ie zich maar met iets anders bezig houden, maar zeker niet je vriend aanvallen. Stel je op als leider over hen beiden, laat ze kennis maken en probeer je vriend ook zelfverzekerd over te laten komen en te betrekken bij wat je doet met je paard. Laat hem meelopen waar jij gaat met je paard, meehelpen poetsen ofzo. Misschien zal je paard hem nooit mogen en altijd achterdocht houden. In dat opzicht zijn die opmerkingen over dat het paard voelt dat er 'iets' zou zijn met je vriend dat hem niet aanstaat zeker niet vreemd, maar hij zal wel moeten leren accepteren dat je vriend erbij hoort omdat jij als leider van de 'kudde' dat bepaalt. En uiteraard kan dat tijd kosten!! Zeker omdat je zelf aangeeft dat hij een menswantrouwend verleden heeft. Jij moet hem laten zien, dat je begripvol bent naar zijn achterdocht ivm zijn verleden, maar wel duidelijk zijn dat je je vriend erbij wilt hebben en dat je vriend dus geen bedreiging vormt. Jij weet welke issues je paard heeft en kunt daar het beste op inspelen. Misschien toch ook jullie verhouding nog eens bekijken... ben jij wel echt zijn leider en heeft hij respect voor en vertrouwen in jouw beslissingen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:07

Ik heb ook zo'n muts, die propt tussen mijn vriend en mij als ik toevallig even met m'n vriend praat of tijdens het wandelen z'n hand vast heb.
Zijn kat is trouwens net zo, die zit nooit op schoot. Maar als ik naast hem zit, moet de kat er tussen in.

Gewoon negeren (maar uiteraard wel op letten Knipoog ).

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:20

Tja, het is lastig zo te weten wat het precies is denk ik. Ik heb ook een paard die niet zomaar mensen toelaat, en dan ook niet naar mensen luistert. Ze is op zich heel braaf en goed opgevoed(vind ik Tong uitsteken ) Maar zij heeft sowieso een probleem met mannen eigenlijk, of dat nu mijn vriend is, de stalhouder, of mijn vader..
Ik heb dit altijd geweten aan geen contact met mannen.. We hebben altijd op "vrouwenstallen" gestaan, en de enige die wat met haar deden/doen waren vrouwen. Maar de mannen die er dan zijn (of dat nou de stalhouder of sporadisch meekomende vriend is) kan oren in de nek verwachten als ze willen aanraken..(als ze vaststaat in stal, in het land loopt ze gewoon weg) En dit is dus wel een merrie.

Ook is ze in het land 1 van de laagste in rang en lief tegen de paarden onder haar, maar als ik eraan kom, moet alle lagere paarden weg..!( en staat ze te ijsberen achter de dominantere Ach gut )

Ik gok dus (als ik met mijn verhaal vergelijk) dat het een combinatie is van dat jij " van hem" bent, misschien dat hij mannen ook wat bedreigender vind, en een paard dat zich gewoon niet zo snel geeft(mijn merrie meer uit angst dan uit dominantie, maar dat weet ik niet bij jouw paard natuurlijk) maar de emotie jaloezie kan je dat niet noemen denk ik.
Wat ik zou doen?(nu heeft mijn vriend absoluut geen behoefte aan paarden Bloos ) idd hem laten poetsen en wandelen, longeren, en corrigeren bij het eerst oor dat naar achter gaat, geen speling, en dit op den duur ook hem(terwijl jij uit zicht bent) laten doen. Als hij mensen er vanaf gooit, zou ik eerst wat een lesjes op een ander paard doen, dat mocht hij het toch niet accepteren, je vriend er niet meteen afstuitert..

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:17

Dit is waarom ik juist zon pesthekel heb aan dat #$@#$ op bokt..... Iemand vraagt om hulp.... Nee er wordt comentaar gegeven en gezegd hoe het NIET moet maar nergens geen duidelijke oplossing tevinden. (Gelukkig zijn er dan nog wel enkelen die wel een zinnig antwoord hebben)

Daarnaast lees ik een hoop reacties van paarden kennen geen jaloezie, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben in bezit van een AV, die moest dus echt niks hebben van vreemden, sterker nog hij was onberijdbaar voor anderen, moest zich overal tussendringen als hij zag dat ik met een ander (of ander paard) bezig was, en zette zijn vertrouwen alleen op 1 persoon, ik dus. En dat had niks te maken met hekel aan anderen, of dat ie geen manieren had!!!

Daarnaast ken ik dit paard, ik heb er heel veel werk in gestopt om er uberhaubt vertrouwen in te krijgen, dit was een goed voorbeeld van een door en door slecht paard zonder manieren, vals, gemeen en levensgevaarlijk!!! Er was geen hoefsmid die hem wilde bekappen, geen dierenarts die het dier wilde behandelen, logisch het beest kon niks en was terecht levensgevaarlijk. Nu doet het dier alles voor je, je kan er alles mee en de hoefsmid kan hem op normale manier bekappen zoals ieder ander paard, Hij is zelfs zo mak geworden dat er met een stok of zweep over het gehele lichaam gestreken mag worden. Er zit 3 jaar bloed zweet en tranen in dat dier en ik vindt het dan volkome logisch dat er jaloezie bij komt kijken als er een 3e persoon bijkomt.

En ik las dat het dier zichzelf tot leider bekroont en haar dus niet als leider ziet, dat is kant en klare onzin, iets wat zelfs een kleuter uit het verhaal van Sabbie18 kan opmaken. anders zou het dier nooit dat doen wat zij van hem vraagt.

Zo en nu een oplossing voor het "probleem" al zie ik het niet als een probleem maar klein schoonheidsfoutje. Het paard moet in dit geval wennen aan de situatie, laat paard en vriend onder toezicht van een ander even alleen, of ga samen met het dier aan de slag, laat hem borstelen, helpen met voeren etc. En zo kan je steeds een stapje verder gaan, voor je het weet zal hij je vriend gaan accepteren. Tenslotte is het van een levensgevaarlijkpaard overgegaan naar een lief beest en zal het heus wel toelaten!

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:01

Volgens mij geven de meeste mensen wel antwoord toch? En ja jaloezie, dat is een menselijke emotie he..Men bedoelt niet dat het gedrag fout geinterpreteerd is denk ik, maar dat je nu eenmaal moet oppassen met menselijke emoties op een paard plakken. Tenminste zo bedoel ik het wel, ik heb dus ook een paard dat " jaloers gedrag" vertoont, toch noem ik het niet zo omdat je vaak ziet dat mensen een menselijke stempel op een dier plakken en daardoor het gedrag tolereren, ("oh hij is chagerijnig van de honger" terwijl het paard je vingers erafbijt) ik zeg niet dat dit bij de ts zo is, dat weet ik niet.

ach ik heb al gezegd wat ik zou doen, en ik vind het niet verkeerd dat mensen zich afvragen of ts wel echt de leider is, uit zo'n klein stukje tekst kan je moeilijk de absolute waarheid zien is het niet? Zo werd er (oa door mij) gevraagd of het paard misschien sowieso problemen heeft met mannen, dat is toch ook niet erg om te vragen?
Misschien dat Ts door deze opmerkingen erachter komt dat ze toch niet de absolute leider is, en misschien ziet ze juist dat ze dat wel is. Af en toe ergens over nadenken is voor niemand erg toch?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:34

Heel rustig laten wennen. Je vriend kan hem af en toe zijn voer geven ipv jij. Liefde gaat in het begin toch ook door de maag ... Laat hem niet meteen aan je paard komen, hij moet hem verder negeren. Paard zal vanzelf nieuwsgierig worden. Laat wel duidelijk merken dat je vriend bij jou hoort, dus in 'jouw kudde' waarvan jij de baas bent. Als jullie gaan lopen loop jij voorop dan je vriend (er min of meer naast) en het paard volgt. Hij moet leren dat jij de rangorde bepaalt, niet hij.
Kan best een tijd duren voor het goed komt, werk eerst naar enigszins acceptatie toe. Vooral niet pushen.

Succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:20

volgens mij kan je het beste je paard rustig laten wennen aan je vriend. Volgens mij duurt het even voordat iemand zijn vertrouwen heeft gewonnen..

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:45

Zoals door een aantal aangegeven rustig laten wennen.
Laat je vriend hem is wat lekkers geven en hem is borstelen op een plekje wat ie erg lekker vindt.
Voor je vriend is het misschien handig om eerst aan andere paarden te wennen om zo van zijn angst af te komen voordat ie meer met samorra doet.

Die van mij steekt ook haar hoofd ertussen maar ik zie dat niet zozeer als jaloezie maar meer als aandacht vragen. ( zij vindt het heerlijk om als er ergens een groepje mensen staat er naartoe te lopen en even met iedereen kennis te maken en aandacht te krijgen)
Dat ie een ander bijt en niet jouw met aansingenlen kan er ook mee te maken heb omdat ie weet dat ie door jou gecorrigeerd wordt.
Mijn eerste pony beet ook de gene die aan de andere kan van hem liep met buitenlopen omdat ie wist dat die het bij mij niet hoefde te flikken ( hij werd er ook gelijk voor gecorrigeerd en heeft dit uiteindelijk afgeleerd).

Wat ook al gevraagd is en wat ook kan is dat het paard een probleem met mannen heeft.

sabbie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:24

zover het is met omgang met mannen is er geen probleem maar de enig man die der op zat vloog meteen en een meisje doet hij in beging nog rustig maar dit is wel de eerste man die nieuw voor hem is sinds dat hij tam is. Weet niet of dat het kan zijn?? maar denk dat hij in het algemeen niet een probleem heeft met mannen

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:34

gescheiden houden. Knipoog