Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ellepel schreef:je geeft wel voldoende ruwvoer?
Kingsley2 schreef:Misschien heeft hij toch een beetje las van buikpijn, ze zeggen het schuurt de maag, wij hadden ook een paard op stal die dat deed, maar die had toch last van ligt koliek daarom at hij zand hleaas werd de koliek er wel erger van. Dit zei de DA
ik vind dat hij wel erg veel hooi krijgt, elke keer één plak hooi is genoeg misschien over voer je hem wel dan krijgt hij zeker last van zijn buik.
ik heb een tinker die krijgt twee keer per dag kuil, één plak stro per dag omdat hij op vlas staat, En ongeveer een ruim een kwart muesli per dag nadat hij wat gedaan heeft..
mel_shet schreef:Kingsley2 schreef:Misschien heeft hij toch een beetje las van buikpijn, ze zeggen het schuurt de maag, wij hadden ook een paard op stal die dat deed, maar die had toch last van ligt koliek daarom at hij zand hleaas werd de koliek er wel erger van. Dit zei de DA
ik vind dat hij wel erg veel hooi krijgt, elke keer één plak hooi is genoeg misschien over voer je hem wel dan krijgt hij zeker last van zijn buik.
ik heb een tinker die krijgt twee keer per dag kuil, één plak stro per dag omdat hij op vlas staat, En ongeveer een ruim een kwart muesli per dag nadat hij wat gedaan heeft..
Haflo is nog erg schraal, hij is eigenlijk pas 1 maand niet mager meer. Zijn ribben zijn heel af en toe nog zichtbaar. Minder hooi is niet echt een goede oplossing voor een schraal paard denk ik.
Kingsley2 schreef:Maar hooi worden ze ook niet dik van en als je hafi schraal is dan moet je hem meer muesli of biks geven hooi is alleen een aanvulling op kracht voer of bij zieke paarden of paarden die op het land staan en die s´nachts naar binnen gaan omdat ze te dik zijn en dan als vulling hooi krijgen.
Hooi geef je niet om je paard dikker te krijgen. dan zou ik toch meer kracht voer geven. Misschien dat hij dan ook geen zand meer gaat eten. en je kan ook een vitamine shot geven één malig of een minneralen blok in zijn stal hangen hij kan ook zout te kort komen.
ellepel schreef:Kingsley2 schreef:Maar hooi worden ze ook niet dik van en als je hafi schraal is dan moet je hem meer muesli of biks geven hooi is alleen een aanvulling op kracht voer of bij zieke paarden of paarden die op het land staan en die s´nachts naar binnen gaan omdat ze te dik zijn en dan als vulling hooi krijgen.
Hooi geef je niet om je paard dikker te krijgen. dan zou ik toch meer kracht voer geven. Misschien dat hij dan ook geen zand meer gaat eten. en je kan ook een vitamine shot geven één malig of een minneralen blok in zijn stal hangen hij kan ook zout te kort komen.
je draait de boel om denk ik..![]()
ruwvoer is altijd het basisvoer van een paard.
de tekorten die je daaruit eventueel krijgt aan vitamines vul je aan met krachtvoer.
het heet niet voor niks krachtvoer he,,voer voor kracht en prestatie.![]()
dus zijn ze in de groei of moeten ze presteren dan geef je meer krachtvoer, een dier wat weinig doet en niet meer groeit geef je onderhoudsvoer..
maar goed we gaan offtopic

mel_shet schreef:Haflo is erg druk, dus om hem dik te krijgen moet ik hem vooral geen extra krachtvoer geven. Hij is door middel van kuil, hooi er weer helemaal boven op gekomen. Niet door het verhogen van krachtvoer.
Het is inderdaad zwartzand ( vaak een beetje blubberig) dat omhoog komt en dat hij eet, van het andere zand blijft hij af. Ik dacht zelf ookal dat dat misschien iets zouter zou zijn oid,waardoor hij dat zou eten. Ik ben zowieso van plan om voor zijn stal een zoutsteen te kopen, misschien dat het zoeken naar zout in de bak dan ook minder wordt.
Is het verstandig als ik hem zandweg geef? Ik hoorde dat dat het zand wegspoelde ofzo iets, want ik ben toch wel bang dat hij veel zand binnen heeft gekregen.
zal er straks even een foto van maken.