Mijn zus en ik hebben haar pony (Shakho aka Sjaak
) en mijn rijpaard (Vivaldi) sinds ongeveer 4 maand bij elkaar staan. Ze heben dag en nacht vrije keus tussen stallen en paddock, regelmatig in de wei.Sjaak heeft hiervoor altijd en in de kudde gestaan op Texel met ongeveer 30 andere paarden/pony's en stond hier erg hoog in rang. Hij is nu ongeveer 10 jaar oud.
Vivaldi heeft als veulen in de opfok gestaan met andere hengsten en stond als hoogst in rang (tenminste, toen we gingen kijken stond meneer altijd met neus vooraan, anderen moesten plaats voor hem maken), vanaf 2,5jaar heeft hij een tijdje op een manege en gestaan, nu samen met Sjaak dus. Hij wordt dit jaar 6.
Nou valt iets op, wat ik niet helemaal kan plaatsen:
Vivaldi staat duidelijk het hoogst in rang, als hij ergens wil staan, moet Sjaak vlot aan de kant, anders krijgt ie een hap in zijn bil. Ook wordt Sjaak regelmatig door hem opgejaagd.
Nu is het wel zo, dat Sjaak ALTIJD voorop moet. Zowel als we een buitenrit maken (als het even zo uitkomt, bepaald Vivaldi wel het tempo dmv happen, dit sta ik niet toe), als wanneer ze de wei in wandelen en vanmorgen zag ik zelfs dat ze als ze gaan liggen buiten, Vivaldi achter Sjaak ligt.
Het idee van hoger in rang staan, maar niet je nek wagen, snap ik.
Iemand hier nog een ander idee over?