Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Amadeo schreef:Het heeft allemaal met testosteron te maken. Dit hormoon mindert na de castratie en dus verandert het gedrag ook. Maar er zijn uiteraard ook ruinen die dominant zijn, net als merries en er zijn ook hengsten die juist helemaal niet of nauwelijks henstengedrag vertonen.
Je kunt het niet zo 1,2,3 beantwoorden dus, maar je kan er wel vanuit gaan dat het typische hengstengedrag veelal grotendeels zal gaan minderen na een castratie (en nu hoop ik dat ik me zo voorzichtig heb uitgedrukt dat ik niet meteen allemaal reacties krijg over paarden die nog steeds erg brutaal enzo zijn...)
) ik weet niet of dit zo is bij paarden.. Judje schreef:Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend knip je ballen er maar af, want je bent me te irritant?

Judje schreef:Natuurlijk zal het wel deels schelen, maar zoals je zelf al zegt: zorgen dat je zelf de leider bent. Dan hoef je zelfs met de meest 'hengst-hengst' geen problemen te hebben.
Castreren omdat je een hengst niet aan kan vind ik zelf onzin. Dan moet je het paard gewoon weg doen en een paard kopen dat je wel aan kan.
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend knip je ballen er maar af, want je bent me te irritant?

Citaat:1: Hengst word geruind rond de normale tijd (2,5/ 3 jaar) en heeft (perongeluk) al gedekt.
Citaat:2: Hengst is dekhengst geweest maar word toch (vanwege sport prestaties o.i.d) geruind.
Citaat:3: Hengst is super dominant - kan ruinen daar iets aan veranderen, want dit hoor ik heel vaak - oei mijn hengst is echt dominant ik laat hem maar ruinen dan kan ik hem weer aan. - Is dit niet een kwestie van jezelf als leider gedragen zodat de hengst zich aan jou onderwerp ??
Judje schreef:Natuurlijk zal het wel deels schelen, maar zoals je zelf al zegt: zorgen dat je zelf de leider bent. Dan hoef je zelfs met de meest 'hengst-hengst' geen problemen te hebben.
Castreren omdat je een hengst niet aan kan vind ik zelf onzin. Dan moet je het paard gewoon weg doen en een paard kopen dat je wel aan kan.
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend knip je ballen er maar af, want je bent me te irritant?