http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=894605
Inmiddels sta ik nu 2 weken op mijn nieuwe stal. Met een weekje trok de ergste ''paniek'' bij mijn merrie weg zodra haar buurvrouw mee werd genomen. Ook onder het zadel gaat het alweer beter, ze is weer te rijden en roept slechts een enkele keer om haar vriendin. Blij als ik was om deze goede ontwikkelingen heeft mijn merrie plots wat nieuwe ''streken'' verzonnen.
Raakt ze nu niet meer echt van slag als de buurvrouw mee genomen wordt, wil ze zelf ook absoluut gewoon niet meer weg als de buurvrouw op stal blijft. Zo is ze haast niet meer uit haar stal te krijgen, door het gangpad mee te nemen en op de poetsplaats te zetten. Werkelijk alles gaat gepaard met een hoop protest en ''ezelachtig'' gedrag. (lees, schrap zetten en gewoon niet meer lopen) Werkelijk niets doet haar van gedachten veranderen, lief aanmoedigen, boos worden etc. etc. Mevrouw peinst er gewoon niet over en weigert simpelweg om maar een stapje te zetten. De enigste manier waarop ik haar toch mee krijg is door iemand achter haar te laten lopen die haar af en toe een zetje geeft
Ik begrijp werkelijk niets van dit gedrag, ik heb de merrie nu toch al dik 4,5 jaar en dit heeft ze nog nooit gedaan. Ze mankeert overigens niets en is ook absoluut niet bang oid. Wanneer ze eenmaal op de poetsplaats aangekomen is kun je haar bij wijze van spreken uren poetsen zonder dat ze maar even moeilijk doet. Ook onder het zadel is er helemaal niets aan de hand en heeft ze zat looplust
Mijn paard lijkt het verder trouwens prima naar haar zin te hebben op haar nieuwe stekkie. Ze staat verder gewoon rustig op stal en in de weide, eet goed en is verder gewoon vrolijk. Ze is op het moment hengstig en waarschijnlijk versterkt dat haar gedrag wel. Alhoewel ik echt wel respect heb voor het feit dat ze wellicht nog wat aan haar stal moet wennen vind ik dit gedrag toch wel erg vreemd... Herkent iemand dit gedrag en hoe zouden jullie dit aanpakken? Laat ik nogmaals voorop stellen dat de merrie echt niet bang/verward overkomt!
)