Onzekere jaarling.. hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Onzekere jaarling.. hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:39

Ik heb het maar als onzeker ervaren, want ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet beschrijven. Dominant is zij zeker niet, ze weet gewoon denk ik niet wat ze met alles aanmoet....
Sinds 2/1 heb ik een jaarling die voordat ze bij mij kwam amper in handen is geweest. Ze weet wat meelopen is aan het halster, ze kan voetjes geven en ze liep ook zo de trailer op toen ik haar meenam. Ook de klinische keuring liet ze zonder problemen ondergaan.

Nu staat ze in de opfok en is ze langzaam maar zeker weer helemaal aan het bijkomen, ze wordt voller, ze groeit, energieker en het aller belangrijkst, ze kan lekker paard zijn. Nu ga ik regelmatig even naar haar toe, vaak alleen maar even kijken en een knuffel, maar zo afentoe ook even een borstel erover heen, want ze was werkelijk niks gewend qua mensen.

In het begin moest ze er allemaal niks van weten, van aaien en poetsen niet. Dan kon je een hap verwachten als je toch teveel toenadering zocht. Nu gaat het al stukken beter, je kan naar haar toe en haar aaien op haar nek, rug en billen. Het poetsen heb ik eerst alleen met een zachte borstel gedaan omdat ik merkte dat ze het niet prettig vond, en dan kon ik me ook wel voorstellen omdat ze nogal mager was. Aangezien ze nu echt voller aan het worden is, en ze gigantisch verhaart ben ik giser met een zachte massageborstel aan de slag geweest, even alle losse haren eraf werken. Dit laat ze op de oppervlakkige plekken gewoon toe, ze staat dan lekker te eten en dan is het geen probleem.

Maar, zodra ik met de zachte borstel (of tijdens het aaien) bij haar buik/borst/onderkant nek kom dan kan ik weer een hap verwachten, ze drijgt en dan stop ik waarop zij ook stopt en niet bijt. Bij de achterbenen meteen hetzelfde verhaal, gister ging ik iets te ver naar beneden waarop zij haar achterkant meteen richting mij draaide. Op zo'n moment verhef ik mijn stem, en gebruik ik het woord "EH" en dan is het meestal ook weer over. Ik vermijd die plekken dan ook, en zodra ze weer lekker verder gaat en haar oren weer naar voren zijn dan praat ik weer tegen haar en komt zij ook even snuffelen aan de borstel.

Ben toch wel benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken, ze heeft namelijk net het vertrouwen een beetje gekregen met het oppervlakkige poetsen en het aanraken. En om haar nu al iets van een mep te geven, en haar echt flink op haar plek te zitten, dat zie ik niet zitten. Ik ben consequent in het EH, en wil gewoon niet het kleine beetje vertrouwen dat zij in mij heeft opgebouwd alweer kwijt zien te raken. Dit alles gebeurd trouwens in een tijd van ongeveer 10 minuten, het is niet zo dat ik mijn jaarling een half uur uitgebreid sta te poetsen.

Ik denk dat ik anders gewoon maar weer met biks aan de slag ga, zodra ze mij toelaat haar op plaatsen die zij niet prettig vind dan meteen belonen.

Dus, wat zouden jullie doen, of hebben jullie bruikbare tips?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Onzekere jaarling.. hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:46

Die jaarling is niet onzeker, dat ben jij! Jij gaat het probleem uit de weg.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:58

Jij als mens vind het misschien minder erg om "eh" te roepen dan om een schop uit te delen.
Als je het vanuit het paard bekijkt kun je hem veel beter een schop geven, dat begrijpt hij veel beter!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:05

Anne_GTI schreef:
Die jaarling is niet onzeker, dat ben jij! Jij gaat het probleem uit de weg.

Klopt, en als je weet wat zij heeft meegemaakt, zou jij dat ook zijn. Onzeker om het vertrouwen te verliezen dat je net hebt opgebouwd. Voor die dag ga ik het uit de weg, maar de daarop volgende keer probeer ik het weer. Ik vraag hier om hulp, niet om kritiek.

@Essie, als ze echt te ver gaat gaat ze ook een schop/mep krijgen. Maar nogmaals, zoals ik al schrijf, wil niet daarmee mijn werk de grond intrappen. Ik zoek op dit moment een goede tussenweg, maar is die er dan niet?

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:06

Als je alles vermijd wat ze niet leuk vind is dit straks een "onhandelbaar" paard en word afgedaan als levensgevaarlijk e.d. maar het ligt nu al aan JOUW opvoeding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:16

Waarom denk je dat je paard het vertrouwen verliest in jou als jij hem een keertje duidelijk uitlegt wat je van hem verwacht? Volgens mij is een paard daar alleen maar blij mee en is dat juist goed voor het vertrouwen. Paarden doen niet aan lief en begripvol, wel aan duidelijke en veilige verhoudingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:19

Aanrakingsoefeningen doen, elke dag, tot ze het wel toelaat? Vervolgens verder gaan met een zachte borstel, totdat dat ook goed gaat? En zo stapje voor stapje opbouwen?
Ik zou zelf niet gaan belonen met biks of wat dan ook, zou bang zijn dat ze daar zo happerig van wordt juist. Daarbij is het wel heel belangrijk om te kijken of het echt om onzekerheid gaat of toch wel dominantie.

Dit is toch een paardje met al een behoorlijk heftig verleden of heb ik het mis? Die heel mager bij jou gekomen is of niet?
Misschien ben ik in de war, hoor.....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:22

Goed, dan gaan we beginnen met een tik en een schop. Ik ben van mening dat je niet alles in 1 dag kan tewerkstellen met wat zij allemaal heeft meegemaakt, is het dan zo fout om het rustig aan met haar te doen? Kennelijk dus wel.

Ik snap ook wel dat zij duidelijkheid wil, ben gewoon wat te voorzichtig nog met haar. En ik zie haar echt straks niet als een onhandelbaar paard, want ze heeft zoveel vooruitgang geboekt in korte tijd. Ik vraag niet voor niets advies, maar een mishandeld paard geef je toch ook niet meteen een klap als je het ergens niet mee eens bent? De eerste weken wilde ze niets weten van aanraking, ben gewoon bang dat het weer van vooraf aan begint. Maargoed, we zullen zien Lachen

@Nadya, dat was ook mijn insteek. Maargoed, het schijnt niet goed te zijn. En klopt, dat is haar inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:27

Splash, je hebt slaan en slaan, maar als je paard iets doet wat niet mag zoals lelijk kijken en happen, dan moet je daar echt iets aan doen. Mijn jaarling was ook heel erg bang voor alle mensen, terwijl hij nog nooit van zijn leven slecht behandeld is geweest. Dat bange is wel over nu, maar als hij te brutaal wordt of zelfs hapt, dan zet ik hem wel op zijn plaats zodat hij weet wat wel en niet de bedoeling is. Je moet wel vlug en fair zijn en het 'straf' moment niet langer laten duren als nodig is. Als je het netjes en met gevoel doet, dan zal je paard echt niet van je wegkruipen, maar juist naar je toe komen met zijn vertrouwen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:28

jij reageerde in mijn topic over basis beginselen met een 2 jarige.
(grondwerk)

en zei dat het geen kwaad kon om basis beginselen te gaan doen, maar het beter was om haar tot de 2,5 te laten staan.

ik ben blij dat ik het als jaarling al allemaal in heb gebracht.
*poetsen
*meelopen
*stilstaan
*volgen

ik denk dat jij dat ook gewoon moet gaan doen.
tuurlijk ze moeten jong kunnen blijven zijn,maar er is een tijd dat ze jouw moet respecteren en naar jouw moet luisteren.

ik zou er gewoon wat meer mee aan de slag gaan,dus niet onzeker zijn en als ze wil happen of trappen ben JIJ de baas geef haar maar een keer op haar donder of wat dan ook.
hoeft niet slaan of schoppen te zijn (die van mij heeft nog nooit een mep of schop gehad)
maar gewoon een keer een stemverheffing of schreeuw.
stop ook niet meteen met daar te poetsen,als zij dreigt verhef je je stem en gaat gewoon door met waar je mee bezig was.
op dit moment denkt zij, heeeey ik doe boos baasje stopt met poetsen ''ik heb gewonnen yes yes ''

ze moeten weten dat jij de baas bent en als ze dat weet,krijg je respect en bouw je een vertrouwingsband op.
en niet zolang madame denkt dat zij het allemaal voor het zeggen heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:29

Splash_ schreef:
Goed, dan gaan we beginnen met een tik en een schop. Ik ben van mening dat je niet alles in 1 dag kan tewerkstellen met wat zij allemaal heeft meegemaakt, is het dan zo fout om het rustig aan met haar te doen? Kennelijk dus wel.

Ik snap ook wel dat zij duidelijkheid wil, ben gewoon wat te voorzichtig nog met haar. En ik zie haar echt straks niet als een onhandelbaar paard, want ze heeft zoveel vooruitgang geboekt in korte tijd. Ik vraag niet voor niets advies, maar een mishandeld paard geef je toch ook niet meteen een klap als je het ergens niet mee eens bent? De eerste weken wilde ze niets weten van aanraking, ben gewoon bang dat het weer van vooraf aan begint. Maargoed, we zullen zien Lachen

@Nadya, dat was ook mijn insteek. Maargoed, het schijnt niet goed te zijn. En klopt, dat is haar inderdaad.

Ik denk dat je juist niet te voorzichtig moet zijn met haar, gewoon je ding doen, zelf zekerheid uitstralen en eventueel bepaald gedrag al voor zijn (bijten/trappen) met je lichaamstaal. Maar dat kan ik hier niet zo goed uitleggen, dus ik hoop dat je het een beetje snapt. Knipoog

Hoe oud is ze nu? Kun je haar gerichter op je maken door te grondwerken (of ben je daar niet van?)? Mijn ervaring is dat door dit te doen met paarden, ze je meer gaan vertrouwen als ze problemen hebben....

Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met een Welshje bij ons op stal, die ook niemand toe liet. Zodra je al naar zijn benen wees, haalde hij al uit. Met aanrakingsoefeningen, steeds een stapje verder gaan, als hij vooruit ging is het redelijk goed gekomen. Nog niet zoals ik graag zou zien, maar het is mijn pony niet en er zitten steeds verschillende meisjes bij hem, dus dan houdt het wel een beetje op (helaas). Ik heb overigens nooit geschopt of geslagen, hooguit met mijn ellebogen 'weggewerkt' als het niet anders kon. Ik ben niet van het geweld, want je kunt ook duidelijk zijn zonder te schoppen, al gelooft niet iedereen dat op bokt. Clown

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:44

Eh, Superrizzo het is wel duidelijk zo Clown

Trouwens, met een ander paard laat ik me dit niet gebeuren. Een keer zo'n geintje en het is afgelopen. Het komt gewoon omdat zij in mijn hoofd nogal kwetsbaar is, en ik denk dat ik dat beeld maar een beetje van me af moet gaan zetten. Doorpoetsen ga ik ook doen, en dan maar eens kijken wat zij er van maakt. Lachen

Lovely, hoe straf jij je jaarling dan, hoe zet jij hem op een duidelijke, consequente manier op zijn plaats?
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 14-02-08 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:46

hahahah sorry er is iets duidelijk mis met mijn computer sorryheb even getemt zodat ze wat weg kunnen halen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:55

wij hebben dit ook wel eens met jonge paarden die niets gewend zijn.Ik ben er ook bang voor dus mijn man doet het dan Hahaha. Maar wat we doen is het vlgd.
Halster om door de tralies vasthouden, een ander die niet bang is het paard borstelen en ondertussen duidelijk zeggen bv foei als ze wat wil proberen bij je.Voetjes vragen enzv. iedere dag weer. Het borstelen waar jij het over hebt zijn de delen die een paard bedreigend vinden.
(buik ,voor en achterbenen)niet afdwingen komt vanzelf wel ze moet eerst vertrouwen in je hebben. Een handje brokjes als beloning en als ze braaf geweest is als je klaar bent is goed. Schoppen en slaan maakt het paard alleen maar onzekerder .

geduld is een schone zaak

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:59

Hai,

Je kunt dit volgens mij ook zonder slaan of boos worden oplossen. En ook veilig.
Wat je haar kan leren is dat aanraking prettig is. Je doet haar immers geen pijn. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat ze aanraking nooit heel lekker gaat vinden, maar wel dat ze het toch als prettig gaat ervaren.
Heb je een soort parelli stick? Zo ja, gebruik die. Of zorg anders voor een wat stug zweepje. Niet om te slaan. Ga met de stick of zweep eerst gewoon op haar 'lekkere' plekjes wrijven. En als ze dat toelaat, maak het dan nog positiever door een klakje met je tong te geven en een stukje wortel aan het klakje te verbinden. Wacht nog met de benen en niet leuke plekken. Herhaal dit eerst 2 of 3 dagen alleen op de lekkere plekjes. Ga daarna, als ze helemaal snapt dat aanraking toelaten prettig wordt, pas door.
Begin nu aan haar benen. Niet teveel in 1 keer willen. Pak per keer 1 plekje dat ze onprettig vind. Dus bijvoorbeeld spronggewricht. Hou je daar ook aan. En ga net zo lang met de stick of zweep over dat plekje wvrijven tot ze eventjes stil is. Zodra ze dat is, meteen het klakje en het stukje wortel. En stop dan ook.
De truc hierbij is tweeledig. Ga allereerst net zo lang door op het plekje tot ze het toelaat en niet meer dreigt of trappelt. Als ze braaf is, meteen belonen en stoppen. Niet geruststellen met je stem, niet boos worden, niet ongeduldig worden. Het is haar issue, niet de jouwe. Jij hebt de tijd.
Bij mijn merrie heb ik haar op deze manier (ze trapte ook en ik mocht niet aan haar benen komen) in drie dagen geleerd dat ik overal aan mag komen, ook met borstel. En laten heb ik een touw rond haar kootholte gehangen en heb ik haar zo met een beetje druk op het touw voetjes leren geven. Zonder risico om getrapt te worden. Ze mag best trappen namelijk... maar dat helpt haar niet tegen het 'vervelende', want daat door tot ze het gewenste gedrag laat zien.
Succes!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:09

Die tussenweg is er niet, wat mij betreft. En je hoeft haar ook zeker geen doodschop te geven trouwens.
Alleen moet je uit je hoofd halen dat schoppen zieliger is dan schreeuwen, zoals superrizzo hier aangeeft. Dat is namelijk echt de grootste lariekoek dat er is!

Voor een paard is schreeuwen namelijk veel bedreigender, want dat begrijpt hij niet
Als je haar als paard behandeld zal ze ook nooit bang voor je worden. En daar bedoel ik mee dat je best een keer mag waarschuwen, maar daarna (zonder boos te worden en maar 1 keer) een skup uitdelen.
Ik zou zeggen; probeer het eens! Ik weet namelijk zeker dat ze zeker niet bang wordt voor je, en meer vertrouwen in je krijgt omdat je haar behandelt op een manier zoals ze dat gewend is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:16

Kukkie heeft het al heel goed verwoord, ga de friendly game doen van Parelli, en dan met name het advance en retreat. Begin op een veilige plek en tast je langzaam naar de plekken toe waarvan je weet dat je weerstand krijgt. Op het moment dat je weerstand krijgt, ga je terug naar de comfort zone. Geleidelijk aan kun je steeds verder gaan zonder dat je protest krijgt.

De gevoeligste en gevaarlijkste plekken van een paard zijn oa de benen, de flanken en de buik. Als ze in de natuur daar gegrepen worden en een wond oplopen gaan ze onherroepelijk dood.

De friendly game aan de benen doe je het beste met de carrot stick, omdat je dan uit de buurt blijft van de benen. En als je paard uit protest naar de carrot stick hapt, loop jij iig geen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:24

Splash_ schreef:
Lovely, hoe straf jij je jaarling dan, hoe zet jij hem op een duidelijke, consequente manier op zijn plaats?

Als hij naar me hapt, dan krijgt hij een tik. Toevallig heeft hij dat laatst een keertje gedaan en was het even *pats*. Daarna deed hij het nog eens en was het weer *pats*, daarmee wist hij ook dat het geen toeval kon zijn en was het dus over. Met niet-stil-willen-staan zet ik hem steeds terug op de plek die ik voor hem bedacht heb. Hij doet bijvoorbeeld wel eens een stapje naar voren als hij naast me staat (meestal als ik sta te kletsen en hij in de aandacht wil delen), maar dan zet ik hem direct terug en als het kwartje nog niet valt zal ik er nog een potverdikkeme tegenaan gooien en dan heeft hij de boodschap wel te pakken hoor. Hij kent ook de woordjes 'Niet doen' en 'af' heel goed inmiddels en met kleine dingetjes begin ik daarmee, werkt prima. De correcties die ik geef zijn dus altijd ofwel een directe vlugge reactie op wat hij doet (bij het happen bijvoorbeeld), ofwel een vervolg op een waarschuwing. Op die manier kan hij het ook blijven snappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:40

Als je paard naar je hapt kun je hem ook blocken. Gewoon tegen je elleboog aan laten lopen, zonder dat je hem aankijkt. Hij zal denken: wat dom van mij, moet ik in het vervolg beter opletten. Als je gaat straffen kun je in een spelletje terecht komen, en daar gaat het paard geheid winnen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:14

met een schreeuw bedoel ik gewoon een eeeh of een nee stemverheffend (wordt verkkerd opgevat)

en waar in dit topic zeg ik dat schoppen zieliger is dan schreeuwen ?

juist nergens.

ik zeg alleen dat het niet persee altijd met een schop of een mep moet.

tuurlijk verdienen ze een keer een schop als ze mij proberen te trappen, of een tik als ze happen.

maar ik vind dat er eerst gelezen moet worden alvolgens bewaren te maken.
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 14-02-08 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:20

Cassidy schreef:
Als je paard naar je hapt kun je hem ook blocken. Gewoon tegen je elleboog aan laten lopen, zonder dat je hem aankijkt. Hij zal denken: wat dom van mij, moet ik in het vervolg beter opletten. Als je gaat straffen kun je in een spelletje terecht komen, en daar gaat het paard geheid winnen.

Nou, als ik mijn paard corrigeer, dan is dat geen spelletje hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:27

superrizzo schreef:
ik zeg alleen dat het niet persee altijd met een schop of een mep moet.

tuurlijk verdienen ze een keer een schop als ze mij trappen, of een tik als ze happen.

Ik ben ze liever voor, je kan nog weinig als je een goeie trap van een paard gehad hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:34

Lovely schreef:
Cassidy schreef:

Nou, als ik mijn paard corrigeer, dan is dat geen spelletje hoor.

Dat jij een correctie geeft die aankomt zodat het paard het niet meer in zijn hoofd haalt om te happen, betekend niet dat anderen dat ook doet. Als je te licht doseert in je correctie, en helemaal met dominante paarden en hengsten, kan het happen in een spelletje ontaarden.

Wat kan het gevolg zijn van de correctie door middel van een tik bij een bijtend paard? Dat de correctie niet in een sterkte aankomt waar het paard van onder de indruk is. Dat ontaard vroeg of laat in het spelletje: hap van het paard, tik, toch weer een hap, tik, en uiteindelijk is het paard altijd sneller dan jij. Want die schiet naar de deur van de box, hapt, en is sneller weer uit je reikwijdt als jij kan tikken hoor! En als je te lang wacht kun je nieteens meer corrigeren, want dan weet het paard niet meer waar dat voor was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:55

Cassidy, ik weet niet of je problemen van traagheid en inconsequentie dan vervolgs oplost met een carrotstick? Dat geeft toch alleen maar een extra factor waarover nagedacht moet worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:59

Je zet de verhoudingen recht met grondwerk (waarbij de carrot stick komt kijken) , zodat het paard het niet in zijn hoofd haalt om te bijten. Geen ondergeschikt paard gaat het dominante paard aanvallen, of het moet echt de uitdaging zijn voor leiderschap.
Het feit dat hij bij de friendly in de stick kan bijten (en mag bijten) is pure veiligheid. Als je namelijk op de goede plek gaat staan en met de stick de benen gaat aaien, is je hoofd iig ver uit de buurt van maaiende benen. Als je op een gegeven moment geen weerstand meer krijgt van de stick, ga je over op de handen. En dan zou het veiliger moeten zijn dan bij een dier dat net met de friendly geconfronteerd wordt.

Tegen happerige paarden heeft Parelli trouwens nog een andere oplossing. Naast het meenemen van het grondwerk, ook de mond veel aandacht geven door liefdevol maar stevig de lippen te masseren, en op het moment dat ze happen of dingen in hun mond nemen (bij op hun halstertouw bijten) het halstertouw compleet en helemaal in zijn mond proberen te proppen. Dan is het niet leuk meer en is het snel over.