Niet meer voorwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Niet meer voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:57

Hallo allemaal,

Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Haflinger, en toen ik hem kreeg was hij harstikke fit en voorwaarts. Ik rijd alleen maar buitenritten met hem, en op de weg terug zat hij heel de tijd te dribbelen en was erg druk. Met draf en galop ook altijd erg voorwaarts en had er ook erg veel zin.

Omdat ik nu zelf vrij druk ben, heb ik alleen de gelegenheid om mijn Haflinger in het weekend te rijden, doordeweeks af en toe wandelen. Hij staat verder heel het jaar door buiten met andere paarden dus heeft daar ook genoeg beweging. Maar hij is nu echt niet vooruit te branden. Als ik wil gaan buitenrijden draait hij eerst heel de tijd om, en daarna met stappen is hij erg sloom. Goed aandrijven en een flinke tik heeft daarbij ook geen nut.. Als hij echt moet gaat hij ook wel, maar hij is echt een stuk minder enthousiast en vooral niet meer voorwaarts.

Volgens de hoefsmid zijn zijn hoeven in orde, ik geef ook altijd op tijd een wormenkuur enz.. Ook loopt hij niet kreupel of iets dergelijks. Dus ik vind dit wel vreemd, ook omdat ze normaal in de winter nog fitter horen te zijn, of is dit normaal? Hij krijgt iedere dag veel hooi naast zn gras, en krijgt maar beperkt krachtvoer omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid. Ik zat dus zelf te denken dat het misschien aan zn voer ligt?

Zelf bij het poetsen is hij wel altijd erg opgewekt en druk en wilt echt altijd aandacht, maar bij het rijden lijkt hij helemaal geen zin meer te hebben.

Heeft iemand misschien tips of raad?
Alvast bedankt!

(hij is 13 trouwens)

Jitkaa

Re: Niet meer voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:21

jah dat probleem ken ik ook... ik heb een zweedse draver ruin van 13 jaar en ij is pas geleden bekapt en ontwormd +nagekeken. en niks aan het handje...
maar hij is met longeren ook niet vooruit te branden in plaats van stappen gaat hij Zowat bijna stilstaan.. je moet hem een klein beetje opjagen. even wakker schudden.. ik zit bij mijn ruin de heletijd met de longeerzweep 8ter zijn kont aan...
het ken ook zijn dat hij gewOon protesteerd.. dan moet je even laten weten wie de baas is....
als jij het opgeeft heeft hij gewonnen van je en zal hij het vaker blijven doen....

voor verdere raad weet ik zelf nog niet... want ik heb hetzelfde probleem met mijn 13 jarige ruin

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:33

Is hij al in de rui als ze gaan verharen zijn ze ook altijd wat slomer en kan ook zijn ik weet niet hoelang je al niet meer door de weeks rijd maar hij kan ook geen conditie meer hebben.

Of vitamine te kort, ze kunnen ook door vitamine te kort problemen met de rui hebben.

Kan je door de weeks niet longeren 2x inplaats van wandelen. Want je hebt dit paardje nu een jaar maar alleen in het weekend rijden vind ik wel erg weinig en dan door de weeks alleen wandelen misschien kan je een bijrijdster nemen voor twee keer per week die dan ook lekker naar buiten gaat.

Je paardje is 13 eigelnijk in de bloei van zijn leven, mijn new forest is 34 geworden dus die van jou is helemaal niet oud.

die van mij is ook wat luier maar dat komt ook door het weer het is super weer.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:44

Ik heb dan ook nergens gezegd dat ik mijn Haflinger oud vind. Tong uitsteken

In de zomer werd hij ook niet altijd erg vaak gereden, vanwege het warme weer, maar toch elke keer als ik er weer opging was hij superdruk dus dat ligt niet aan zijn conditie. Ook is hij nog niet in de rui!

De bak is nu wegens omstandigheden niet beschikbaar voor gebruik. Ik heb het nu o.a erg druk met stage, en dat duurt nog een paar weken en daarna heb ik weer veel meer tijd. Maar zal je echt denken dat als ik meer zou gaan rijden dat hij er ineens weer veel meer zin in heeft en ineens weer helemaal druk wordt? Ik betwijfel het nog.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:00

zijn conditie is dan ook beter(in de zomer) dus is het lopen voor hem makkelijker en word hij minder snel moe, dus is het leuker om te werken voor de baas? als je zo denkt zou het kunnen.

En als hij nu permanent buiten staat kunnen zijn spieren ook koud zijn en een soort van spierpijn geven, dus heel goed en lang warm rijden zou ook kunnen helpen en anders word het wachten op de zomer.