Hallo allemaal,
Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Haflinger, en toen ik hem kreeg was hij harstikke fit en voorwaarts. Ik rijd alleen maar buitenritten met hem, en op de weg terug zat hij heel de tijd te dribbelen en was erg druk. Met draf en galop ook altijd erg voorwaarts en had er ook erg veel zin.
Omdat ik nu zelf vrij druk ben, heb ik alleen de gelegenheid om mijn Haflinger in het weekend te rijden, doordeweeks af en toe wandelen. Hij staat verder heel het jaar door buiten met andere paarden dus heeft daar ook genoeg beweging. Maar hij is nu echt niet vooruit te branden. Als ik wil gaan buitenrijden draait hij eerst heel de tijd om, en daarna met stappen is hij erg sloom. Goed aandrijven en een flinke tik heeft daarbij ook geen nut.. Als hij echt moet gaat hij ook wel, maar hij is echt een stuk minder enthousiast en vooral niet meer voorwaarts.
Volgens de hoefsmid zijn zijn hoeven in orde, ik geef ook altijd op tijd een wormenkuur enz.. Ook loopt hij niet kreupel of iets dergelijks. Dus ik vind dit wel vreemd, ook omdat ze normaal in de winter nog fitter horen te zijn, of is dit normaal? Hij krijgt iedere dag veel hooi naast zn gras, en krijgt maar beperkt krachtvoer omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid. Ik zat dus zelf te denken dat het misschien aan zn voer ligt?
Zelf bij het poetsen is hij wel altijd erg opgewekt en druk en wilt echt altijd aandacht, maar bij het rijden lijkt hij helemaal geen zin meer te hebben.
Heeft iemand misschien tips of raad?
Alvast bedankt!
(hij is 13 trouwens)