Heeft jou paard/pony respect/ontzag voor jou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Heeft jou paard/pony respect/ontzag voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:51

Ik heb momenteel 2 paardjes. Een 6 jarige haflingerruin en een 2 jarige shet (ruin).

Sinds ik van stal ben veranderd en mijn haflinger nu daadwerkelijk aan het werk moet is het probleem begonnen. Meneer wil graag zijn 'zin' doen en helaas ben ik de baas..................dus doen we in 90% van de gevallen mijn zin. Met 'morren' begint hij dan aan de klus en legt zich vaak neer bij de keuze en is gewoon weer vrolijk. Toch merk ik dat hij voor mijn oom (pensionhouder) een soort ontzag kent. Zo zal hij nooit zijn stal uitkomen (als de deur openstaat) als mijn oom er bij is. Als ik les krijg en mijn oom geeft instructie lijkt hij onder de indruk van zijn stem en wordt helemaal 'wakker'. Nu heb ik niet het idee dat het angst is..........maar een soort ontzag.

De Shet net eender. Loopt als een hond achter me aan................, maar als ik toevallig met iemand sta te praten en hij 'te' weinig aandacht krijgt kan hij vanuit het niet even een 'lel' uitdelen met z'n achterbeen. Ik ben deze week begonnen met longeren van die kleine, 10 min, per dag om conditie op te bouwen en buikje beperkt te houden. Hij snapt het allemaal wel.......rondjes lopen ed......maar draven ho maar! Nu stond oom lief er gister bij en naar één stem verheffing..gewoon draven.

Ik zat nu heel realistisch na te denken en denk toch dat mijn pony's mij meer zien als vriendje.......dan als leider. Terwijl ik ze naar mijn idee toch consequent aanpak en straf indien nodig. Van mijn oom lijken ze wel onder de indruk.......

Hoe zit dat bij jullie paarden? Op wat voor plek staan jullie?

Anoniem

Re: Heeft jou paard/pony respect/ontzag voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:02

Bij mij is het moeilijk te zeggen, ik heb mijn paard nu bijna een maand en ze is best een dominante merrie. Op dit moment is het heel onduidelijk wie er nu de baas is. Ze accepteerd mij wel maar of ze mij respecteerd is nog maar de vraag. Ik ben wel consequent maar ze blijft vaak proberen. Daarom ga ik ook grondwerken met haar, om toch even te situatie de verduidelijken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:08

Mijn eerste merrie heeft wel respect voor mij, net als mijn haflinger merrie. Beiden luisteren zoals het hoort, lopen los achter me, komen spontaan een knuffel geven etc. Van mijn haflinger kon ik dat verwachten, heb haar een week en dit deed ze ook toen ik naar haar ging kijken.

Mijn eerste merrie was twee jaar enorm dominant, het respect kwam pas na die twee jaar.

Mijn tweede merrie (heb er dus drie Clown) heeft geen respect voor mij, loopt me omver en negeert commando's, onder het zadel doet ze wat zij wil. Kan me langs 1 kant niet deren omdat het toch m'n vriend z'n paard is maar soms kwetst het toch.

Dan de merrie van een kennis die bij ons staat, zo mak als een lam! enkel bij mij Clown Moet van haar eigenaar of iemand anders niet hebben, er is iets waarom ik haar aantrek, maar zou niet weten wat.

Respect moet van twee kanten komen en het kan soms heel lang duren voor dat er daadwerkelijk is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:13

Bij Tessa ben ik absoluut de baas, dat zal ook wel moeten, want anders loopt ze je echt omver.
Volgens mij heeft ze wel wat ontzag, maar toont ook veel respect als je haar beloont voor iets. Dan zet ze zich weer helemaal in voor alles.

Perfect behandel ik zonder 'geweld'.
Ik kan van een 2 jarige niet verwachten dat ze alles goed doet.
En het is zo'n vriendelijk dier, ze komt áltijd even knuffelen. Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om haar een klap te geven.
Als ze me aan de kant drukt kan ze wel wat verwachten, maar slaan echt nooit. Gewoon een stemverheffing is bij haar genoeg.

Alle paarden komen nog hinnikend aanlopen, maar ze weten ook dat ze me niet omver moeten lopen. Dus ik weet wel zeker dat ze toch een klein beetje ontzag hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:15

Een gemiddeld paard zal vaker met meisjes/vrouwen in aanraking komen dan met mannen, en als ze met mannen in aanraking komen is het toch vaak in wat minder aangename situaties (Smid, DA enz). Mannen kunnen daarom door hun stem, en door de ervaring die het paard eerder met mannen heeft gehad, zeer zeker intimiderend op een paard werken.

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:44

Toen ik mijn paard in het begin had werd ik ook nog wel eens platgelopen, maar ik moet zeggen dat na veel geduld we toch aan elkaar gewend geraakt zijn en ik nu met mijn stem en houding al heel veel duidelijk kan maken. Soms moet dit wat nadrukkelijker, maar zo "lomp" als hij in het begin was, is hij nu niet meer naar mij toe.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:49

Ik denk dat wij evenveel respect voor elkaar hebben. Of hij is gewoon netjes opgevoed Haha!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:55

Lancaster heeft veel respect voor me, ik natuurlijk ook voor hem. We hebben de afgelopen jaren zo'n vertrouwensband opgebouwd dat hij alles voor me doet zolang ik hem geruststel.
Sacristo daarin tegen is ook wel eens respectloos, als hij ergens bang voor is en ik zit erop of sta erlangs kan hij over me heen denderen en niet luisteren. In het begin was hij echt vanalles aan het proberen om onder het werk uit te komen, tegenwoordig worden we steeds meer een combinatie

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:58

Ik ben wel de baas, maar mijn pony is wel erg dominant en wil elke kans aangrijpen om de macht weer in handen te nemen!
Dat doet hij door de kont naar je toe te draaien en dreigen met trappen. Maar dat los ik snel op: flinke mep met de longeerzweep en telkens weer een mep geven als hij weer de kont naar mij toe draait (ipv weg te lopen).
Dan is het weer goed tussen ons Lachen
(komt tegenwoordig weinig voor dat hij dat doet, 6 keer per jaar denk ik?)

Eenmaal met halster of hoofdstel in is hij erg lief. Gaat puur om het loslopen in de wei.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:30

Cassidy schreef:
Een gemiddeld paard zal vaker met meisjes/vrouwen in aanraking komen dan met mannen, en als ze met mannen in aanraking komen is het toch vaak in wat minder aangename situaties (Smid, DA enz). Mannen kunnen daarom door hun stem, en door de ervaring die het paard eerder met mannen heeft gehad, zeer zeker intimiderend op een paard werken.

Ik denk dat je helemaal gelijk heb Ja
Zo hadden we vroeger ook een paard wat naar de DA moest (vrouwelijke DA overigens) maar ze wilde de vrachtwagen niet uit.
Meteen liep de DA in de wagen, gaf een ontzettende harde brul (net een mannenstem Haha!) en het paard vloog de wagen uit.

Verder hebben m'n verzorgpaarden wel respect voor me.
Vooral de oudste merrie, maar daar heb ik ook echt een band mee.
Als ze bijvoorbeeld in d;r stal staat met de deur open en ze neemt aanstalten om eruit te lopen, dan hoef ik alleen maar te roepen: "Odin, blijf staan!" en dan staat ze stil.
Met een andere merrie is het precies hetzelfde, al kan zij af en toe nog d'r eigen zin doordrijven (fjord hè Haha!)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:44

Mijn paardje heeft meestal wel respect voor me. Toen ik hem net had was hij angstig, nu begint hij steeds meer op het dominante af te worden. Dat is een hele verandering.
Hij houd me altijd in de gaten, al probeert hij me soms nog wel eens uit 'kijken wat er gebeurt als ik eens niet luister', maar dat is na een goed getimede correctie snel over.
Soms hebben we wel eens miscommunicatie, net als vandaag bij het grondwerk; hij snapte het van hand veranderen in draf aan de lange lijn niet en vond het erg moeilijk. Ik reageerde niet snel genoeg, nou dan is hij gewoon weg! Komt hij na een rondje rennen wel weer rustig op me afgedraafd, dan kun je ook niet anders dan een aai over de bol geven en het nog eens in stap proberen...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:35

Mijn paard weet heel goed dat er met mij niet te sollen valt. En dat respecteert hij, natuurlijk is het respect wederzijds. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je respect wil ontvangen dat je ook respect moet tonen.
Ook weet hij dat hij bij mijn vader alles kan flikken.

Ik woon op kamers en mijn paardje staat gewoon thuis. Mijn vader zorgt doordeweeks voor hem. Maar papa moet echt wel uitkijken. Duncan loopt mijn vader zo omver en luisteren doet ie niet.

Bij mij is een simpele 'UH' op duidelijke toon al genoeg om hem dingen niet te laten doen. 'Achteruit!' en een tikje op zijn borst en hij zet stappen achteruit. En hoeveel pogingen mijn vader ook doet, Duncan trekt zich er niets van aan hoor! Maar bij mij flikt hij niets. En voor de achterbuurman (die me veel geholpen heeft toen Duncan zalf in zn oog moest, wat papa niet kon omdat Duncan hem gewoon aan de kant duwde) heeft hij ook respect. Daar doet ie ook niets bij. De overeenkomst tussen de achterbuurman en mij is het benaderen zonder onzekerheid (waardoor je een duidelijke houding aanneemt) en duidelijk stemgeluid. Mijn vader twijfelt (onbewust) bij alles wat hij doet en zegt tegen Duncan, en dat merkt Duncan.

Maar op momenten dat ik onzerker ben, en dat ben ik als ik naast hem loop buiten de wei, dan kan Duncan als hij angstig wordt in ene ook weinig ontzag voor me hebben. Waardoor situaties natuurlijk uit de hand kunnen lopen. Ik ben angstig geworden nadat hij een keer zo erg is geschrokken dat hij naast me steigerde en dat zijn hoef erg hard tegen mijn bovenarm aansloeg. En sindsdien loop ik alleen buiten als ik zeker weet dat hij rustig is en niet zal schrikken.
Als ik echter in het zadel zit (waar ik me wel zeker voel) en Duncan wordt bang, dan is een rustige stem al voldoende om hem te kalmeren.
Met buitenritten stap ik dan ook nooit af als er een vreemde situatie voordoet, wat ik anderen wel vaak zie doen.
Dus ik ben er ook van overtuigd dat het met je eigen zelfverzekerdheid te maken heeft, voor een erg groot deel.

Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:06

Kijk eens op mijn website daar staan intressante filmpjes hoe je de baas kan zijn over jou paard.
http://www.freewebs.com/missfcdb/
In mijn ogen vriendelijke manier daarna loopt het als een mak paardje achter je aan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:26

Ik ben de baas. Zowel van m'n hengst (die haalt het helemaal niet in z'n hoofd gekke dingen te doen) als mijn merries.
Maar bang zijn ze geen van alle Lachen.

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:28

Ik ben ook wel de baas, ze heeft afentoe d'r momenten dat zij denkt de baas over mij te zijn. Maar dat zijn echt van die merrie streken. Haha!
Ze vertouwd me wel helemaal en doet echt alles voor me

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:17

Mijn ene verzorgpony heeft zeker wel respect voor mij. Ze weet dat ik de leider ben, maar het is niet echt een type dat dat uitprobeert. We zijn gewoon vriendjes en er is nooit echt een machtsstrijd geweest. Zij vertrouwd mij, ik vertrouw haar. Haha!

Nu doe ik sinds kort ook een dominante 4jarige erbij en daar moet ik wel heel goed bij opletten dat ze niet over me heen probeert te lopen. Tijdens longeren probeert ze me ontzettend uit maar ik heb wel telkens gewonnen. Ik ben nog niet helemaal de baas, maar ze begint wel te 'snappen' dat ik toch meer een aangewezen leider ben dan zij. Knipoog Komt wel goed dus.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:16

Ik heb sinds een maand nu een haflingerruin van 1 jaar, hij was in het begin heel angstig omdat die nog nooit eerder in handen was geweest. Maar ik merk nu wel dat mijn band met hem erg bijzonder word.. Alleen merk ik ook dat die steeds meer fratsen krijgt, zoals gister toen ik met hem op de weg ging stappen (was de 5e keer ofzo) trok die ineens weg en maakte een bokje, en dat had die nog nooit eerder gedaan. Ik zei meteen UH en daarna heeft die het ook niet meer gedaan. Ik wil zoveel mogelijk oplossen met de stem, i.p.v. hem een tik te geven, en heb wel het idee dat die ook naar me stem luisterd. Dus dat is wel een heel fijn gevoel! Lachen

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:34

Mijn pony heeft zeker respect voor mij.
Ik ben de leider. Zelfs als iets eng is luisterd ze naar me en zal ze doorlopen. echter is haar ervaring met mannen minder.. toen ik haar wilde beleren voor de wagen was er een man die mij hielp hij heeft zelf namelijk ook shets waar hij mee ment dus ik ging ervan uit dat hij er verstand van had. helaas heeft zijn begrul en geblaas geleid tot een bange paniekerige pony voor de wagen.

heb mijn kar dus maar verkocht. sindsdien merk ik aan haar dat ze een beetje zenuwachtig word wanneer ze een harde zware stem hoort brullen Lachen

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:00

mijn pony was zwaar mishandeld toen ik m kreeg en had dus schijt aan iedereen.. hij sleepte me door de bak heen en ga zo maar door..toen ben ik begonnen met paardenfluisteren en kreeg ie meer vertrouwen in me.. vervolgens ging het al een stuk beter maar draafde ie toch vaak nog zn zin door.. hij is ontzettend sterk dus ik met mn 70 kilo had vaak weinig te zeggen tegenover hem.. normaal gesproken ben k dan ook echt geen voorstander van slaan maar ik hem m een paar keer een flinke lel gegeven en sindsdien hoef ik maar UH te zeggen en hij weet genoeg.. dan is ie t de liefste pony die je je kunt wensen haha.. als ie lief is doe ik ook alles voor m maar is ie stout hoef ik mn stem maar te verheffen en dan weet ie genoeg.. je moet tpch consequent blijven.. jack is mn beste vriendje maar hij heeft ook wel degelijk respect voor me!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:42

Mijn pony en mijn paard hebben duidelijk respect.
Wat ik ook doe, waar ik ook ga ze lopen me achterna. Als ik iets nieuws probeer vertrouwen ze me erin dat het goed is.
Ik weet niet hoe ik het kan uitleggen, maar je merkt het gewoon.
Ook bijvoorbeeld dat ik atlijd kusjes krijg of dat ze zo zachtjes blazen in m'n gezicht en dat ik terug blaas en dat het dan weer goed is.
Dat ze weten dat ik het ben Lachen

Het geeft een goed gevoel!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:48

Ik denk wel dat ze me respecteren en vertrouwen. Als ze iets verkeerd doen hoeft ik maar even uhuh te zeggen en ze stoppen ermee.

Hans wil me nog wel eens uit proberen, maar hij moet nog 3 worden en is soms een beetje aan het puberen. Ik vind dit eigenlijk wel fijn, want toen ik hem net had, was hij heel erg angstig.

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:34

Ik denk dat mijn pony mij wel respecteerd en ik
zeker haar...
Na alles wat zij heeft meegemaakt..
Maar een ander respecteren is voor haar wel heel moeilijk:P

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:52

Je kunt ook oefeningen doen dmv grondwerk. ZOdat hij jou leert respecteren Dat je hem op een spelende manier laat zien dat jij de baas bent. En consequent blijven ten alle tijden