Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 11:25

Sommige mensen leren het steigeren juist aan, en ik wil dr juist vanaf.
Ik heb een hele lieve jaarling merrie als je niks van dr vraagt, zodra ik wat van haar ga vragen (bv netjes stilstaan of een pasje terug) dan komt ze stijl omhoog, ze krijgt daarvoor natuurlijk op dr kop, maar da heeft geen enkele nut want dan komt ze nog een paar keer omhoog. Mijn vraag is dus, hoe krijg ik haar van het steigeren af het begint namelijk echt gevaarlijk te worden.

Cassidy

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:37

Klinkt als een bijzonder dominante tante, en het lijkt erop dat de correctie die je geeft niet sterk genoeg is.

In wat voor context vraag je dat pasje achteruit? Ben je bezig met grondwerk? Hoe is je paard gestald, heeft hij soortgenootjes? Is ze ingeschaard?

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:42

dit heb ik ook met mijn drie jarige fjorden merrie maar dan heb ik het probleem met longeren stappen gaat goed maar zodra ze moet halthouden of een stappje sneller gaat ze dus steigeren en valt ze je gewoon aan

ook ik straf haar maar dan is het even goed en probeert ze het weer
nu heb ik het laten doen door de manege eigenaaresse en nu wod het nog erger want als ze de kans niet krijgt om te steigeren baggert ze zo hard door dat ze over de bakrand heen wil

dit is nu al 1 keer gebeurd dat ze er met haar buik op lag

ik ga dit topic maar even volgen want wie weet heb ik er iets aan

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:59

Cassidy schreef:
Klinkt als een bijzonder dominante tante, en het lijkt erop dat de correctie die je geeft niet sterk genoeg is.

In wat voor context vraag je dat pasje achteruit? Ben je bezig met grondwerk? Hoe is je paard gestald, heeft hij soortgenootjes? Is ze ingeschaard?

ik vraag haar een pasje terug te doen als ze weer een keer door me heen is gelopen, ik ben niet bezig met grondwerk, ze staat overdag in de wei samen met een kwpner en een shetlander. ik doe verder niet veel met haar ik haal er af en toe een borstel overheen en minimaal 1x in de week maak ik een wandelingetej met haar. ingeschaard? moet je me even uitleggen wat dat is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:52

Inscharen = opfok. En dat staat ze dus niet.
Als je paard omhoog komt na/tijdens een correctie mag je haar het gevoel geven dat je haar levend vilt. En een beginnetje maken met grondwerk, wijken voor druk e.d. is in dit geval niet verkeerd.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:25

Een paard dat steigerd moet je echt afstraffen en stevig ook! Ik ben niet zo iemand die z'n paard slaat bij het kleinste dingetje, maar steigeren kan echt niet. Steigeren is een groot probleem waar je misschien een professional bij moet halen. Het steigeren kan ook komen door pijn. Laat haar een keer helemaal nakijken. Vooral rugpijn kan tot dat soort situaties leiden. Verward

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:35

Cassidy schreef:
Inscharen = opfok. En dat staat ze dus niet.
Als je paard omhoog komt na/tijdens een correctie mag je haar het gevoel geven dat je haar levend vilt. En een beginnetje maken met grondwerk, wijken voor druk e.d. is in dit geval niet verkeerd.

oke dan ga ik dat wel doen Ja

@ravado: ik denk niet dat het iets medisch is, dr wordt weinig tot niets met haar gedaan.
En bij straffen kan ik zo hard doen als ik wil, maar dat negeerd ze volkomen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:34

Mossel schreef:
ik vraag haar een pasje terug te doen als ze weer een keer door me heen is gelopen, ik ben niet bezig met grondwerk, ze staat overdag in de wei samen met een kwpner en een shetlander. ik doe verder niet veel met haar ik haal er af en toe een borstel overheen en minimaal 1x in de week maak ik een wandelingetej met haar.

Ik denk dat je hoognodig even een stuk basis opvoeding moet gaan aanbrengen bij je jaarling.
1. Er wordt niet door of over mensen heengelopen.
2. Er wordt niet omhoog gekomen als je aan een touwtje zit.
3. Er wordt netjes op positie (hoofd naast jou, zeker niet voor jou) meegelopen en gestopt als dat aangegeven wordt door de mens die de andere kant van het touwtje vastheeft.

Timing is hierbij alles, ideaal gezien moet je haar voor zijn, dus zorgen dat het niet eens in haar opkomt om over je heen te lopen. Zorg dat je de voortekenen leert kennen, reageer sneller en reageer duidelijk genoeg, maar niet overdreven. Het is verstandig om hier begeleiding bij te halen om jouw timing te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dit soort zaken een taak van de fokker, dit stuk opvoeding moet je doen als ze nog bij de moeder lopen. Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
Een veulen van mijn merrie had ook dit soort grappen, die heb ik als twee weken oud veulen afgeleerd om aan de hand omhoog te komen door het gewoon om te halen. Twee keer moeten doen, toen had ze door dat het echt niet kon. Bij een jaarling is dit echter een stuk moeilijker en riskanter.
Wat je wel kunt doen als ze omhoog komt is met het uiteinde van je (lange) touw of met een (spring)zweepje een klets tegen de buik geven, normaal gesproken is dat afdoende. Zo niet, dan heb je een degelijk probleem waar je professionele hulp heel hard bij nodig gaat hebben. Niet doorklungelen, maar direct oplossen met goede hulp.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 16:44

Waratje schreef:
Mossel schreef:
ik vraag haar een pasje terug te doen als ze weer een keer door me heen is gelopen, ik ben niet bezig met grondwerk, ze staat overdag in de wei samen met een kwpner en een shetlander. ik doe verder niet veel met haar ik haal er af en toe een borstel overheen en minimaal 1x in de week maak ik een wandelingetej met haar.

Ik denk dat je hoognodig even een stuk basis opvoeding moet gaan aanbrengen bij je jaarling.
1. Er wordt niet door of over mensen heengelopen.
2. Er wordt niet omhoog gekomen als je aan een touwtje zit.
3. Er wordt netjes op positie (hoofd naast jou, zeker niet voor jou) meegelopen en gestopt als dat aangegeven wordt door de mens die de andere kant van het touwtje vastheeft.

Timing is hierbij alles, ideaal gezien moet je haar voor zijn, dus zorgen dat het niet eens in haar opkomt om over je heen te lopen. Zorg dat je de voortekenen leert kennen, reageer sneller en reageer duidelijk genoeg, maar niet overdreven. Het is verstandig om hier begeleiding bij te halen om jouw timing te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dit soort zaken een taak van de fokker, dit stuk opvoeding moet je doen als ze nog bij de moeder lopen. Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
Een veulen van mijn merrie had ook dit soort grappen, die heb ik als twee weken oud veulen afgeleerd om aan de hand omhoog te komen door het gewoon om te halen. Twee keer moeten doen, toen had ze door dat het echt niet kon. Bij een jaarling is dit echter een stuk moeilijker en riskanter.
Wat je wel kunt doen als ze omhoog komt is met het uiteinde van je (lange) touw of met een (spring)zweepje een klets tegen de buik geven, normaal gesproken is dat afdoende. Zo niet, dan heb je een degelijk probleem waar je professionele hulp heel hard bij nodig gaat hebben. Niet doorklungelen, maar direct oplossen met goede hulp.

jou 3de regel dat doet ze wel netjes, maar als ze ergens heel even moet wachten (met name egens alleen ze klampt zich vast aan mijn kwpner) doet ze alles om maar zo snel mogelijk door je heen te walsen en het liefst dan naar hem toe. en indd dat de fokker haar op had moeten voeden heb ik nu indd niks aan haha. Toen ze een maand of 9 was heb ik haar al een keer omgetrokken, maar daar heeft ze geen ruk van geleerd.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:19

Deed onze 3 jarige als jaarling ook constant, nou ja, niet bij ons maar de verzorgsters. Niet dominant, eerder gewoon irritant!
Waar vaak, ik zeg niet dat dat hier het geval is, het probleem ligt, is bij degene die het dier in handen heeft. Je MOET kunnen schreeuwen, uithalen enz. om het dier zo te laten schrikken dat ze het NOOIT meer doet. Bij veel mensen slaat de stem over, of kunnen ze gewoon niet echt boos worden. Probeer als ze dat doet een hele agressieve houding aan te nemen en schreeuw er even lekker op los (schelden mag). En indd een flinke tik erbij met het touw of een zweepje. Evenals het door je heen lopen, gelijk een flinke tik en evt. een schreeuw, dat mag ze bij kuddegenoten niet, dus ook niet bij jou. Hier lopen de 3-jarigen wel eens half en half over elkaar heen, dan is de voorste niet snel genoeg schijnbaar, maar die haalt dan wel flink uit naar achter, en echt niet zachtzinnig!! Ik loop vaak al scheldend ook nog eens dichter naar het paard toe, met mijn borst breed en mijn schouders breed, ik maak me groot. En het paard, dat gaat hard in zijn achteruit. Een paar meter is voldoende, soms zelfs een paar pasjes.
Het ziet er allemaal niet heel mooi en natuurlijk en netjes uit voor omstanders, maar gelukkig hoef je het vaak maar 1 of 2 keer te doen!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:51

geloof me ik kan heel boos worden en ik kan heel goed schreeuwen, draa trekt ze zich heel ff wat an aan en dan gaat ze zo weer verder met dr gekl*oot