Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Klinkt als een bijzonder dominante tante, en het lijkt erop dat de correctie die je geeft niet sterk genoeg is.
In wat voor context vraag je dat pasje achteruit? Ben je bezig met grondwerk? Hoe is je paard gestald, heeft hij soortgenootjes? Is ze ingeschaard?

Steigeren is een groot probleem waar je misschien een professional bij moet halen. Het steigeren kan ook komen door pijn. Laat haar een keer helemaal nakijken. Vooral rugpijn kan tot dat soort situaties leiden.
Cassidy schreef:Inscharen = opfok. En dat staat ze dus niet.
Als je paard omhoog komt na/tijdens een correctie mag je haar het gevoel geven dat je haar levend vilt. En een beginnetje maken met grondwerk, wijken voor druk e.d. is in dit geval niet verkeerd.
Mossel schreef:ik vraag haar een pasje terug te doen als ze weer een keer door me heen is gelopen, ik ben niet bezig met grondwerk, ze staat overdag in de wei samen met een kwpner en een shetlander. ik doe verder niet veel met haar ik haal er af en toe een borstel overheen en minimaal 1x in de week maak ik een wandelingetej met haar.
Waratje schreef:Mossel schreef:ik vraag haar een pasje terug te doen als ze weer een keer door me heen is gelopen, ik ben niet bezig met grondwerk, ze staat overdag in de wei samen met een kwpner en een shetlander. ik doe verder niet veel met haar ik haal er af en toe een borstel overheen en minimaal 1x in de week maak ik een wandelingetej met haar.
Ik denk dat je hoognodig even een stuk basis opvoeding moet gaan aanbrengen bij je jaarling.
1. Er wordt niet door of over mensen heengelopen.
2. Er wordt niet omhoog gekomen als je aan een touwtje zit.
3. Er wordt netjes op positie (hoofd naast jou, zeker niet voor jou) meegelopen en gestopt als dat aangegeven wordt door de mens die de andere kant van het touwtje vastheeft.
Timing is hierbij alles, ideaal gezien moet je haar voor zijn, dus zorgen dat het niet eens in haar opkomt om over je heen te lopen. Zorg dat je de voortekenen leert kennen, reageer sneller en reageer duidelijk genoeg, maar niet overdreven. Het is verstandig om hier begeleiding bij te halen om jouw timing te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dit soort zaken een taak van de fokker, dit stuk opvoeding moet je doen als ze nog bij de moeder lopen. Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
Een veulen van mijn merrie had ook dit soort grappen, die heb ik als twee weken oud veulen afgeleerd om aan de hand omhoog te komen door het gewoon om te halen. Twee keer moeten doen, toen had ze door dat het echt niet kon. Bij een jaarling is dit echter een stuk moeilijker en riskanter.
Wat je wel kunt doen als ze omhoog komt is met het uiteinde van je (lange) touw of met een (spring)zweepje een klets tegen de buik geven, normaal gesproken is dat afdoende. Zo niet, dan heb je een degelijk probleem waar je professionele hulp heel hard bij nodig gaat hebben. Niet doorklungelen, maar direct oplossen met goede hulp.