Vraag hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmegie

Vraag hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 13:43

Hallo ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb een vraag.

Kan iemand mij vertellen wat types gedrag is van een merrie die hengstig is.
Ik heb een merrie en al 7 jaar hoor maar nog nooit iets gemerkt.
Ze doet de laatste 2 weken zo debiel om het maar zo te zeggen en ik weet niet of het bij hengstigheid in het rijtje hoor.

Als ik haar bijvoorbeeld borstel gaat ze heel raar met haar lip bewegen en vreet ze nog net de staldeur niet op.
Ze houdt haar hoofd heel schuin dan.

Als ik ga rijden en ik stap op dan wil ze niet lopen.
Ik geef dan been maar geen beweging.
En als ik dan echt hard been geef dan gaat ze uiteindleijk wel.

Wie kan mij verder helpen.

Groeten Kim

danielle1981

Re: Vraag hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:27

Echt typisch gedrag voor een hengstige merrie bestaat volgens mij niet. Elk paard reageert er weer anders op. Sommige merries worden in die tijd heel aanhankelijk en kroelerig en zijn bij het rijden niet vooruit te branden. Die van mij is de eerste 2 dagen vaak juist heel chagrijnig, vooral naar andere paarden en daarna juist weer heel aanhankelijk. Ze vind het dan wel lekker als ik haar poets, het liefst zo lang mogelijk, maar niet op haar buik.

Maar goed, wat ik al aangaf, het zal bij elk paard weer anders zijn.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:29

Nouja, bij de meeste merries kun je het wel merken, aan het feit dat als je tegen de kont aanduwt, ze terug gaan 'hangen' en er zo'n 'verlekkerd' gezicht bij trekken.
Vaak gaan ze dan ook plassen, plassen veel onder het rijden (bij het geven van been bijv.) of bij het duwen tegen de kont.
Ze worden idd. vaak wat aanhankelijker.

En je kunt het ook merken aan het 'knipogen' (dan tillen ze hun staart op, en gaan staan 'knipogen' ... Als je het ooit hebt gezien snap je wel wat ik bedoel Knipoog ) Meestal urineren ze daar ook bij..

Maargoed, zoals danielle1981 al zei; bij ieder paard weer iets anders, maar zo kon je het meestal merken bij de pony's toendertijd op de club Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:30

-> OPG

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 12:32

Inmiddels denk ik dat het wat anders is dan hebgstig zijn.
Er zijn wel een paar dingen die overeenkomen.

Maar ik denk dat ze onwijs veel jeuk heeft.
Ze heeft vettige korstjes op haar rug en verliest onwijs vbeel haar.
Ze heeft ook best veel haar en had een deken om.
Die heb ik gister avond eerst maar eens af gedaan en laat ik af.
Ze wil ook zo graag gekrabbeld worden.
Hopelijk is dit het ik kijk het nog een aan en anders laat ik een dierenarts komen.

Ze heeft namelijk ook een super harde buik en dat vind ik eigenlijk nog het vreemdst

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:19

Hoe ik het merk aan de merries waarmee ik werk is vooral het gedrag: zacht hinniken, interesse in de hengsten in de buurt, veel plassen en klikken met de vagina (knipogen), meer slaan (als dat al hun tic was Knipoog ), heel vaak de staart optillen.
Sommige merries zijn meer aandachtig tijdens het werk, andere juist veel meer afgeleid, dat is heel individueel.