Ik ben mijn droompaardje tegengekomen, nu komt hij bij vier andere pony's te staan. Paddock met inloopstallen en in een hele grote weide. Hoe kan ik ze het beste aan elkaar laten wennen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Het gaat om een ruin, hij komt bij twee andere ruinen en een merrie te staan, en af en toe blijft de merrie in de paddock en gaat er een shethengst mee de grote weide op. Wie heeft er tips? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Als de wei groot genoeg is kan je em er gewoon bij gooien. Het zal misschien even knokken zijn, maar na een rake klap is de rangorde bepaald.. overigens ziet dit er vaak veel erger uit dan het is.. Maar ook dat ligt aan de karakters van de paarden...
Tja, de groep waar ze nu in staan, is al heel erg lang zo, het is lang geleden dat er een ander paard heeft tussen gestaan. Op zich verwacht ik geen problemen, alleen met de shet merrie, zij is duidelijk de ranghoogste, ook al is ze de kleinste...
Juist! De meest verstandige en veilige manier. Het zal niet het eerste paard zijn wat een gebroken been wordt geslagen omdat hij zomaar in een vreemde kudde wordt "gegooid".
Zoals Cassidy zegt doen wij het hier ook. Ik heb niet zo'n mega stuk land dus ik laat ze in de grote bak kennis maken. Eerst de leider van de groep en dan elke dag een ander paard. Dan 2 erbij en zo zoetjes aan alles bij elkaar. Nou heb ik ook een paar paddocks die aan elkaar sluiten en zet vaak het nieuwe paard eerst een paar dagen naast de groep waar hij of zij uiteindelijk in zou moeten, zodat ze al een beetje aan elkaar zijn gewend.
wij doen eerst het nieuwe paard in de paddok omgeving laten wennen, weet hij waar de omheining is, dan de lijder van de groep er bij, als dat een poosje goed gaat de andere hoogst geplaatste er bij, tot alles er weer in is, we houden zelf wel afstand zodat ze geen hulp/steun komen zoeken. Ik zou ze gelijk in de wei beginnen waar ze in moeten, niet later in doen weet de nieuwe de heining niet.
Ik kwam op een nieuwe stal waar mijn merrie met andere paarden heel de dag in de weide komt. Wij hebben haar gezet bij de paarden die het minst dominant zijn. Dus je kan de dominantste er misschien even uitlaten en dan erbij zetten ofzo.
Hmm, bij mijn haf komen binnenkort ook 2 ruintjes te staan, ben benieuwd hoe dat gaat. Tjah ik weet het niet; of het nou het beste is om ze apart kennis te laten maken of allemaal samen. Miss idd apart anders komt ze in een groep en krijgt ze dadelijk van meerdere kanten trappen ofzo, dan kan zij zich ook niet goed verdedigen bij zoveel. Dus zou ze idd even apart kennis laten maken en dan bepalen ze zelf de rangorde wel