Toen kwam de kersvakantie en ging ik op wiintersport, ik heb er toen voor gezorgd dat een vriendin van mij haar een aantal keer zou rijden en mijn buurman zou voeren, mesten en tijdens het mesten de paarden buiten zetten. Ruby kon namelijk niet naar buiten als er niemand was, want dan ging ze aan het hek knagen, hele diepe kuilen maken.
Ik heb na een paar dagen gebeld naar de buurman hoe het ging, op dt moment ging het goed en konden de paarden zelfs een paar uur buiten staan als hij thuis was.
Toen ik thuis kwam heb ik ze 's ochtend zelf buiten gezet, Ruby ging er in de bak vandoor, dat had ik een keer eerder gehad, dus heb ik haar nog een paar keer door het hek laten lopen tot ze rustig was. Toen ben ik naar de buurman gegaan om te vragen hoe het gegaan was, die zei dat ze niet te houden was als ze de stal uit kwam. De eerste dagen was het goed gegaan maar op een gegeven moment vloog ze in de bak weg waardoor ze met het halstertouw in de bak liep. Dit werd steeds erger, ze ging op een gegeven moment zelfs in galop de stal uit en liet de buurman haar stal niet meer inkomen. Toen heeft hij er een andere buurman bij gehaald die zelf een fokkerij voor springpaarden heeft, dus die is wel wat gewend
, maar zelfs die hield haar niet. Vanaf die dag hebben ze de bak open gedaan en toen de stal deur, zodat Ruby zelf de bak ik kon lopen en hebben ze haar elke dag los gelongeerd.Mijn vriendin heeft niet gereden,want daarvoor was ze ook veel te onrustig, zij heeft Ruby toen maar gelongeerd of oo even buiten gezet.
Sinds ik weer thuis ben ging het met ups en downs, ze liep vaak wel mee de bak in, maar daar was ze te snel weg op het touw los te maken, dit gebeurde ook voor het rijden, dat moest ik haar eerst laten dollen met zadel en dan pas vangen en opstijgen.
Ik heb toen aan mijn instructrische gevraagd wat ik moest doe, want zij heeft Ruby verzorgt en bereden vanaf dat Ruby 3 jaar was, zij zei dat dit een gewoonte was door de vorige eigenaren. De vorige eigenaren hadden dit laten gebeuren, maar als ik een longeerlijk aan het bit vastmaakte en haar dan terug trok als ze wegschoot dan zou het snel over zijn. Maar ik hield haar daarmee niet en haalde mijn handen open ook achteruit in debak zetten ging niet. Toen ben ik eerst met haar gaan wandelen en dan de bak in, toen werd ze wel rustig. Totdat het stormachtige weer kwam en ze al voor de bak wegschoot, ik dacht toen laat ik de bak dicht doen zodat ze daar niet in kan. Maar wat doet ze, ze trekt zich los in volle galop en springt op haar gemak over het hek heen van bijna 1,40m en een kleine hele kleine scheve aanloop. Dit is gelukkig allemaal goed afgelopen maar ik kan haar uniet normaal meer in de bak krijgen. Nu doe ik net als de buurman de bak en stal open en gaat ze zelfs in een vlotte draf de bak in, als je haar beet wilt houden hou je haar maar twee passen,dan is ze weg.
Verder is ze nogsteeds erg lief en kan mijn zusje van 10 er zelf op rijden, maar als ze de stal uit mag lijkt het een heel ander paard.
Wat een lang verhaal zeg
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen, want ik ben nu thuis de enige die haar buiten durf te zetten, zlang het zo nog goed gaat.
Alle tips zijn welkom
Groetjes Marjon en Hoefjes Ruby en Nina

Dat die vorige eigenaren het toe laten, Nu kan je dat gedrag bijna niet afleren ! Want dat gebeurde ook met een Paard van iemand, die rende er ook vandoor enzo.
!