pony staakt, ik kan nergens naar toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

r0bijn

pony staakt, ik kan nergens naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:23

hallo,
ik zit er nu een tijdje mee en ik word er echt wanhopig van.
mijn pony liep eerst overal naar toe en vond alles leuk, nu staakt hij al zodra hij de stal uitloopt. toen ik hem net een paar weken had, vond hij alles spannend, dat merkte je heel goed, dan stopte die even en keek wat er aan de hand was en liep weer door. maar nu wil hij niks meer. veel mensen proberen met snoepjes hem te lokken en moedigen hem aan met woorden, eerst hielp het, maar nu merk je dat hij je gewoon in de maling neemt! hij staat heel rustig met zijn hoofd en wil echt niet verder!
uit stal, naar stal, naar paddock, uit paddock, overal naartoe!
het begint heel vervelend te worden, ik kan nooit eens (droog)stappen aan de hand. ik weet dat je niet moet slaan enzo, maar hij haalt echt het bloed onder je nagels vandaan Verdrietig
ik ben 1 keer achter hem gaan staan en me stem heel boos gemaakt en gezegd dat hij nu heel snel moest gaan lopen anders...nou hij liep gelijk!
maar iedereen is er tegen als je achter hem gaat staan enzo. nu is hij erg vervelend aan het worden en gaat hij naar iedereen trappen aan het hek, ik denk door die snoepjes (hij heeft voernijd in stal).

oké, beetje lang, maar ik hoop dat jullie het begrijpen. Clown
en natuurlijk oplossingen.

groetjes emilie
Laatst bijgewerkt door r0bijn op 05-02-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re: pony staakt, ik kan nergens naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:25

Ik zou hier goede begeleiding bij halen. Als jij je paard constant overal naar toe moet lokken met snoepjes ben je toch echt op de vekeerde manier bezig.

kyra18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:28

Hoii
Nou Ik Zal heb gewoon een tik geffen als hij trapt
en als hij niks doet goed belonen
en het maar blijven herhaalen dat do ik ook en bij mij helpt het zeeker

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:31

Lieverd, je beloont die pony voor het stilstaan Lachen is niet handig Lachen want als hij stil gaat staan krijgt hij snoeppies Lachen

eigelijk sneu, want de enige manier om dit op te lossen is dat jij hem meeneemt, en er iemand achterloopt met een longeerzweep, die hem overtuigd om ook voorwaards te gaan zonder snoepjes...

Dit beessie zal dus best wat dreiging van achteren moeten hebben voordat hij met je mee gaat lopen, en dat alleen omdat jij dacht dit met snoepjes op te lossen...

ik zou er iemand bijhalen die jou met dit probleem kan helpen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:33

Wat Kiwiko al zegt! Geen snoepjes meer geven als hij gaat stilstaan! Dan beloon je hem voor slecht gedrag!

En hulp bij halen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:34

Schaf een halstertouw met leadrope aan en gebruik een carrot stick. Ik ga er van uit dat je niet met je paard loopt omdat hij een blessure heeft, dus dat je met hem bijv. kleine cirkeltjes kunt gaan lopen.

Als je aan het wandelen bent: op het moment dat het paard in de rem gaat, heb je een dominantie probleem. Degene die het meest zijn voeten beweegt is ondergeschikt, degene die stilstaat is de baas. Jij loopt om hem heen te springen, hij blijft staan, dus je paard is de baas. Dat is niet goed. Dus gaat je paard in de rem, loop je in een hoek van 90 graden bij hem vandaan, terwijl je druk houdt op het halstertouw en de leadrope, en dit vast blijft houden tot je reactie krijgt. Om zijn evenwicht niet te verliezen, moet het paard zijn voorbenen bewegen. Doordat het halstertouw wat scherper inwerkt dan een gewoon halster, zal hij niet zo snel met zijn volledige gewicht tegen de druk van het halstertouw ingaan. Hij wijkt voor druk, druk valt weg op het moment dat hij een pas op je af zet: paard beloont zichzelf maar jij hebt gewonnen. Dat betekend wel dat jij niet mag blijven trekken op het moment dat het paard wel een stap op je afzet, want dan is de hele zelfbeloning van het paard teniet gedaan.

Moet je door een deuropening heen en je paard gaat in de rem, gebruik je het principe van wijken voor druk, ook aan dat hoofd. Ga recht voor hem staan, en houd druk op het halster met de leadrope, tot het paard een kleine aanwijzing geeft om op je af te komen. Dan laat je de druk op het touw vallen alsof je je verbrand hebt. Daarna probeer je het weer: ga voor hem staan, druk op het touw, loslaten als het paard naar je toekomt. Timing is daarbij heel belangrijk. Niet loslaten omdat hij niets doet. Loslaten als hij de beweging op je af maakt.

Als je paard vaker tijdens het wandelen op de rem gaat kun je hem ook op een klein cirkeltje om je heen zetten (in stap en in draf), wijs met de hand waar je de de leadrope vast hebt waar je wilt dat hij heenloopt (deurtje open) . Focus daarbij op de achterhand, hij moet zijn voeten bewegen, en jij moet stil blijven staan. Krijg je geen reactie tik je een paar keer met de carrot stik op de grond in een opwaartse beweging, komt er dan geen reactie raak je hem boven op zijn kont (nog steeds die opwaartse beweging). Doorloop de fases, suggereer, vraag, eis, maar hij moet lopen. Geef de aanwijzing tot een intentie waarin je iig een reactie krijgt (hoe heftig hij ook zijn mag). De keer daarop zul je zien dat je niet zo ver hoeft te gaan.

Snoepjes en paaien met voer is iig niet goed. En Timing is hierbij heel belangrijk. Ik ga met anderen mee dat je hier misschien beter begeleiding bij kunt hebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-02-08 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:36

is het niet iets iets mediesch?
dat hij pijn heeft?
of gewoon geen energie?

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:37

mensen willen mij helpen en komen met snoepjes.
ik zelf ben er tegen en ik ben gaan nadenken. toen kwam ik erzelf dus ook achter dat hij het nu om de snoepjes gaat doen.
ik ben zelf ook tegen die snoepjes (ik doe het zelf niet, maar het is mijn eerste eigen pony, ik weet zelf dat ook allemaal niet dus is laat die (volwassen) mensen hun gang gaan), maar die mensen blijven zich er maar mee bemoeien enzo. altijd en elke dag.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:39

sasjaaa schreef:
is het niet iets iets mediesch?
dat hij pijn heeft?
of gewoon geen energie?

zover ik merk heeft hij geen pijn of teveel energie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:39

Het is heel moeilijk om te bedanken voor de "goedgemeende" hulp van anderen, of dit nu is met meelopen, of met trailerladen.
Ga aan grondwerk doen, desnoods Parelli, om dit probleem op te lossen. En vanaf nu geen snoepjes meer.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:40

hoe wil je dat merken dan?
als je pony geen nergieheeft door bijv. ziek zijn of ander voer ofzo kan hij het niet vertellen.
of hij heeft pijn ergens?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:42

Als een paard aan de hand niet met je meeloopt is het half dood als het iets medisch is Lachen Lachen en geloof me, dat merkt mijn secretaresse nog wel, en die heeft echt niks met paarden.

Dit is echt gewoon een dier die er een onwijs spelletje van maakt, met als beloning een snoepke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:43

Komop zeg, paard dat teveel energie heeft gaat echt niet in de rem!

@ TS: ik kan je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanbevelen. Daar staan heel veel leuke oefeningen in die je met je paard kunt doen, waardoor je haar weer een beetje de baas wordt. Want wat je nu krijgt is de spreekwoordelijke middelvinger.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:43

sasjaaa schreef:
hoe wil je dat merken dan?
als je pony geen nergieheeft door bijv. ziek zijn of ander voer ofzo kan hij het niet vertellen.
of hij heeft pijn ergens?

hij heeft genoeg energie, iedergeval iets te veel soms dat te weinig.
geen pijn volgens mij, tandarts is geweest en heofsmid ook.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:44

ja maar hij kan ook wel ergens anders pijn hebben als in de kond of hoeven(benen)
het is van mij ook maar een gok maar niet dat dat het is en je dat eigenlijk"vergeet"zegmaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:45

Sasjaa zou er dan ook nog een fysio bij halen, en het paard laten readen *LOL*

Er is niets mis met je paard, laat je dat niet aanpraten. Hij heeft je gewoon in zijn zak zitten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:46

Cassidy schreef:
Degene die het meest zijn voeten beweegt is de baas. Jij loopt om hem heen te springen, hij blijft staan, dus je paard is de baas. Dat is niet goed.

Ligt het aan mij of is dit wat tegensrijdig? Knipoog

Iemand die hem van achteren opdrijft, of dat nou met een longeerzweep, bezem of een paar armen is, zal inderdaad wel helpen. Maar uiteindelijk is het toch prettig als je alleen met je paardje op pad gaat, dus raad ik daarom ook de methode van Cassidy aan (incl het boek!), maar doe het in het begin wel onder begeleiding omdat het in eerste instantie nog helemaal niet zo gemakkelijk is om je timing goed te krijgen.

O ja, misschien een overbodige vraag maar ik neem aan dat je paardje als 'ie losloopt wel gewoon beweegt? Volgens mij kunnen we daarmee gebroken benen en andere zeer ernstige lichamelijke problemen uitsluiten. Knipoog Ik heb ook het idee dat 'ie het wel prima vindt. Hij doet niets en krijgt er een snoepje voor. Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:47

joy76 schreef:
Cassidy schreef:
Degene die het meest zijn voeten beweegt is de baas. Jij loopt om hem heen te springen, hij blijft staan, dus je paard is de baas. Dat is niet goed.

Ligt het aan mij of is dit wat tegensrijdig? Knipoog

Klopt, zal het even aanpassen. Moet zijn: degene die zijn voeten beweegd is ondergeschikt. Degene die zijn voeten NIET beweegt is de baas.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:52

Ik ga dit volgen mijn shetlander merrie doet dit ook sinds kort.
Ik ga denk ik dat van Cassidy proberen want met opdrijven krijg je die van mij neit zo ver

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:53

ik zeg niet dat ik dat zou doen het is wel overdreven.
ik probeer haar ook alleen maar te helpen omdat ik dit zelf precies hetzelfde heb megemaakt en mijn pony was daadwerkelijk heel ziek en is er nooit echt bovenopgekomen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:54

Mochten jullie adressen willen voor touwhalsters, leadropes en carrot sticks: http://www.equiplay.nl

Met gewone stalhalsters krijg je minder goede resultaten, omdat het band zo breed is kan het paard met zijn volledige gewicht tegen je in gaan. Een touwhalster is dunner, scherper, zo heb je meer te vertellen. Maar een waarschuwing: een touwhalster is een werkhalster. Niet mee vastzetten, niet meer losgooien. Alleen grondwerk mee doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:55

sasjaaa schreef:
ik zeg niet dat ik dat zou doen het is wel overdreven.
ik probeer haar ook alleen maar te helpen omdat ik dit zelf precies hetzelfde heb megemaakt en mijn pony was daadwerkelijk heel ziek en is er nooit echt bovenopgekomen

Op grond van de beschrijving van de TS denk ik dat je spierbevangenheid wel kunt uitsluiten. Dat is heel acuut, en dan mag je idd het paard niet forceren om te lopen.
Dit is gewoon puur dominant gedrag, en heeft geen medische oorzaak.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:57

ik heb nooit het woord spierbevangenheid gebruikt.
er zijn 10000 ziektes jij kan toch ook wel meer krijgen als bijv alleen griep?
maargoed het was geod bedoeld van mij, ik hou me er verder wel buiten.
ik heb nooit iets kwaad bedoeld ofzo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:59

Er zijn maar heel weinig ziektes bij een paard waar beweging schadelijk bij is....

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:05

jij verdraait het.. ik zeg niet dat het schadelijk is.
ik zeg dat het paard daardoor misschien geen zin zou kunnen hebben.
als jij griep hebt heb je toch ook geen zin om te lopen?
maar dna is het tog ook niet schadelijk?