Paard na verhuizing plotseling verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Paard na verhuizing plotseling verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:14

Afgelopen vrijdag ben ik samen met een vriendin naar een andere stal verhuist. Onze paarden (2 merries) konden het op hun vorige stal goed met elkaar vinden, ze gingen dagelijks samen op de weide en groette elkaar vriendelijk als ze elkaar tegen kwamen. Op deze nieuwe stal kregen we de mogelijkheid om de paarden gezellig naast elkaar te zetten, tussen de stallen zit geen schot maar tralies. Daarnaast kunnen ze ook lekker samen op de weide, perfect dus!

Al snel bleek het echter iets anders te lopen als gepland... Zodra de merrie van mijn vriendin mee genomen wordt, of ikzelf iets ga doen met mijn paard flipt mijn merrie compleet... Blijft ze alleen op stal achter dan breek ze de halve stal af en schreeuwt ze continu naar haar vriendin. Zelf iets met haar ondernemen is ook al geen succes. Ik kan haar nog maar amper poetsen op de poetsplaats (staat continu heen en weer te springen, schreeuwen, hangen etc.) en het rijden... Ach, laat ik daar maar niet over beginnen. Kort maar krachtig, ze valt haast niet behoorlijk te rijden en doet ook dan niets anders als stuiteren en schreeuwen.

Natuurlijk houd ik er rekening mee dat ze pas net verhuisd is en dat alles nieuw voor haar is. Toch herken ik dit gedrag totaal niet en kan ik het dus ook niet helemaal plaatsen. Ik ben namelijk al vaker verhuisd met mijn merrie en dit was nooit een probleem. Ze is wel wat stressig van aard maar dit overdreven gedrag heeft ze nog nooit laten zien. Het mooie is zelfs dat zij vrijdag eerder arriveerde als haar vriendin. Terwijl ze zo alleen in haar nieuwe stalletje stond was er helemaal niets aan de hand, ze was de rust zelve! Pas toen haar vriendin kwam begon het hele drama.

Het paard van mijn vriendin heeft overigens nergens last van Clown

Wat denken jullie van deze situatie? Ik wil het best nog even aankijken maar ik hoop toch echt dat dit niet al te lang gaat duren... De stress die het op het moment opleverd lijkt mij nou niet echt goed voor mijn merrie. (en haar andere buurvrouw die ook onrustig wordt van alle commotie)

juval

Re: Paard na verhuizing plotseling verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:17

oei, lastige situatie.
kun je je merrie niet in een andere stal zetten, waar ze haar vriendin niet kan zien, misschien dat ze dan wat rustiger wordt. Anders zou ik het niet weten. Ik hoop voor je dat het snel beter gaat.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:34

Bedankt voor je reactie. Ik kan inderdaad even informeren of mijn merrie in een andere stal kan. Eigenlijk zit ik hier een beetje over in dubio... Aan de ene kant hoop ik namelijk dat haar gedrag nog veranderd en dat het puur en alleen komt door de verhuizing. Aan de andere kant denk ik ook weer dat ik misschien juist niet al te lang moet wachten omdat het dan alleen maar erger kan worden Scheve mond

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:44

Hoi. ik had precies zo'n merrie als jij! Herken dit verhaal dus precies!
Wij zijn ook een paar keer verhuisd wegens omstandigheden (hoewel ik dit vreselijk vond voor mijn merrie want die kan een nieuwe omgeving helemaal niet goed hanteren), de laatste keer ook samen met een merrie aan wie zij erg 'hing'.
Paarden met verlatingsangst, en zo klinkt die van jou wel, zoeken altijd een maatje uit, waar zij bevestiging bij zoeken en veiligheid. Op een nieuwe stal zijn ze hun 'kudde' kwijt en hebben ze alleen elkaar nog, althans, zo voelt het voor het onzekere paard met verlatingsangst.
Mijn paard had echt een aantal weken ERGE stress, daarna een aantal maanden alleen in spannende situaties, maar pas na ongeveer een jaar voelde ze zich zeker genoeg om zelfstandig rust te kunnen vinden.
Een andere box is niet perse nodig want het is die 23 uur dat je er niet bent natuurlijk wel fijn voor ze om elkaar te zien en steun te zoeken in deze nieuwe situatie. Wat wel zou kunnen is om haar bv in de paddock en met rijden samen met een nieuw paard te zetten zodat ze nieuwe gezichten leert kennen en dus niet zo eenkennig blijft. Dus niet proberen om dan maar alles samen te doen met het bekende paard.
Is ze trouwens hengstig? Want dan worden de genoemde klachten nog eens enorm uitvergroot!
Heel veel succes ermee, rustig blijven en haar op haar gemak stellen, jij hoort tenslotte ook bij haar 'kudde'!