Ontzettend sterk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwi_

Ontzettend sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 11:52

Hoi,

Momenteel werk ik met een 4jarig paard, wat ontzettend sterk is aan de hand. Soms kun je er wel redelijk mee lopen, al heb je dan ook weinig te vertellen, maar hij is ontzettend bang voor dingen achter hem. En dan gaat hij met je wandelen, er is geen houden aan. Iemand misschien een idee hoe ik dit zou kunnen verbeteren? Tips over hoe ik hem kan laten wennen aan dingen achter hem zijn ook welkom Lachen

Marigold

Re: Ontzettend sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:56

een zweepje mee, om als hij langs je wil stormen mee voor zijn hoofd langs te zwaaien..
hengstenketting omdoen ipv gewoon stalhalster.
en laten kijken naar datgene wat hij zo eng vind.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:07

mijn ervaring is als ze 1 maal weten dat ze uit kunnen breken dat dit dan een spelletje gaat worden , ik zou er voor kiezen om alleen met een hoofdstel te gaan wandelen, voor betere controle.

en een zweep is niet mijn keuze je kunt de angst immers niet weg zwaaien.
en verder heeel veel oefenen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:08

zweep is als verlenging van je arm, dus niet om mee te slaan Knipoog
kan net zo goed halstertouw zijn ofzo.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:32

Ik zou een hengstenhalster (trekhalster) bij hem/haar omdoen. Als die dan trekt trek jij aan het halstertouw en dan komt er druk op het halster te staan waardoor hij/zij rustiger word. Dit heb ik ook een keer gehad bij een jong paard, die trok ook zo als je met hem ging wandelen. Met dat trekhalster deed die het niet. En echt heel conquent zijn, als dat trekhalster geen optie is zou ik gewoon elke keer als die doordramt rukjes geven aan het halstertouw en uhh zeggen met een boze stem. Hij zou het toch moeten leren om naar jou te luisteren, je moet even voor jezelf kijken wat daarvoor de beste oplossing is.
Wat je ook kan doen is elke keer als die door wilt drammen hem halt laten houden, dat vind die niet leuk en daardoor zal die het ook wel minder gaan doen. Elke keer stil laten staan, en pas als die stilstaat weer verder lopen. Dat helpt vaak ook wel goed. Succes ermee!

Van wat voor een dingen is die bang achter hem? Een fiets ofzo? Dan zou ik als ik jou was als er iets aankomt waar die bang voor is in de berm gaan staan, en hem/haar ernaar laten kijken totdat het voorbij is en goed belonen als die braaf is. Zo heb ik dat ook gedaan met mijn jong paard, ben nu 2x met hem over de weg gaan wandelen, eerste keer vond die die dingen ook eng, ging met um in de berm staan en laten kijken. En nu vind die het helemaal niet meer eng!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:06

Het probleem is dat het om een behoorlijk grote belg gaat, dus een rukje aan het halstertouw gaat niet werken. En hoofdstel heb ik al geprobeerd, dit helpt wel iets meer, maar als hij echt wil gaat hij toch.

En bang voor dingen achter zich, het gaat niet echt om fietsen ofzo, maar bv iets wat op de grond ligt, en opeens een beetje ritselt ofzo.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:23

Je zou ook nog kunnen proberen t halstertouw om zn neus te doen. Werkt eigenlijk t zelfde als zon katrol halster. Als je eraan trekt geeft dat druk, en druk is niet fijn. Zodra je loslaat is de druk weg en is t dus weer fijn. En blijf praten tegen t paard. Dat geeft ze vaak een vertrouwd gevoel. Ik hoop dat je er wat aan hebt, mij heeft t erg geholpen. Succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:25

staat het paard wel buiten dan?
wat gebeurd er als je om het weiland geleidelijk 'enge' dingen plaatst?
wel lastig hoor, zo'n groot sterk paard is lastig in bedwang te houden.
misschien heeft hij iemand nodig die wat meer leiderschap uitstraalt, niet verkeerd bedoeld tegen jou, want ik weet totaal niet wie je bent haha
maar ik weet dat paarden op belaalde mensen heel anders kunnen reageren, iemand die koel overkomt, en gewoon lak heeft aan het schrikgedrag van het paard, dat kan echt verschil uitmaken.
eventueel zijn er ook ketting bitten voor trekpaarden geloof ik.. maar of dat de oplossing is weet ik ook niet.
ik denk dat het met vertrouwen te maken heeft.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:44

@Siersma: Touw om de neus maakt niet uit, hij raakt gewoon in paniek en dan gaat hij, ook met een touw om zijn neus.
@Marigold: Hij gaat met iedereen aan de wandel, er zijn al meerdere mensen gesneuveld in een poging Tong uitsteken Hij staat veel buiten, dan is er niets aan de hand. Het begint eigenlijk pas als hij in een onbekende omgeving komt. En het rare is dat hij verkeer etc. niet eng vindt, alleen dingen op de grond achter hem.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:19

Hmm oke, dat lijkt me lastig ja. Ik zou hem idd aan al die 'enge' dingen laten snuffelen, zodat die weet dat het niet eng is. Doe ik met de mijne ook, als die ergens langsloopt en hij vind het ook eng, loop ik er met hem heen en laat ik hem eraan snuffelen Lachen Succes ermee!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:27

Als hij aan de wandel wilt gaan proberen om te trekken, zodat hij er face-to-face mee komt te staan.. hengstenketting zou ik niet doen als je er niet mee om kan gaan (ik zeg niet dat je dat niet kan!) Want als je er verkeerd mee omgaat veroorzaakt het pijn, dan wordt zijn angst alleen nog maar groter, hij vertrouwd je niet, dus wilt HELEMAAL gaan rennen want als hij bij jou blijft krijgt hij nog eens pijn oog.. voor de rest waar je mee kan oefenen is hem in een longeer kraal zetten (als je die tot je beschikking hebt en anders een afgezet stuk bak)
en dan met een lang stuk toen over de grond achter hem langs slepen als hij rustig stilstaat (des noods als hij wordt vast gehouden) dat ritselt en beweegt achter hem op de grond en als dat goed gaat daar een plastic zakje aan vastmaken..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:29

Persoonlijk zou ik dan eens in de bak gaan trainen met zo'n zwaargewicht. Zet stoelen neer, zeilen op de grond, springstaanders met ballonnen enz. Hengsten ketting eraan en gaan met die banaan. Niet trekken, maar een paar flinke rukken geven aan de ketting met een hele hoop stem geweld en lief als hij het voor je doet natuurlijk.
Zo'n grote is door een mens n.l nooit te houden als hij eenmaal gaat, niet met bit, hengsten ketting of wat dan ook.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:36

aerdenhout1 schreef:
Persoonlijk zou ik dan eens in de bak gaan trainen met zo'n zwaargewicht. Zet stoelen neer, zeilen op de grond, springstaanders met ballonnen enz. Hengsten ketting eraan en gaan met die banaan. Niet trekken, maar een paar flinke rukken geven aan de ketting met een hele hoop stem geweld en lief als hij het voor je doet natuurlijk.
Zo'n grote is door een mens n.l nooit te houden als hij eenmaal gaat, niet met bit, hengsten ketting of wat dan ook.

Dit is dus wat ik precies NIET aanraad. Waarom? Dat paard is ANGSTIG. En zolang het tegendeel bewezen is, blijft hij ook gewoon ANGSTIG. Door een paar flinke rukken te gaan geven doe je het paard pijn. Daardoor wordt dat paard juist druk, wantrouwig en dus bang. Je schiet er niet mee op of nog erger, je verergerd het gedrag.
Voor de rest oefenen in de bak vind ik wel een goeie tip.. maar maak de 'opbouw' niet te hoog. Juist omdat je zelf zegt dat hij voornamelijk bang is voor dingen die op de grond liggen.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:36

ik meot ook bij mijn 13 jarige draver ruin een hengstenketting omdoen.. hij reageert dan wel goed op mijn stem amar hij heeft ook vaker de neiging om emt mij te lopen...

maar hij zal nooit of te nimmer voor mij gaan lopen...
hij is ook ontiegelijk sterk.. maar luistert wel....
vooral met longeren is hijs terk dan trekt hij mij de heletijd naar een kant toe waarom geen idee..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:41

Probeer je draver is af te leiden, dat hij met ze hoofd bij jou is en niet met andere dingen. Ze hoofd het liefst een beetje naar binnen toe. (ik doe dat meestal door te longeren zonder zweep. Ter hoogte van de achterhand gaan staan en een beetje met hem mee te lopen, zo drijf je hem naar voren en doe je iets anders, daardoor moet hij met zijn hoofd bij jou blijven..

Ils_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:42

Een touwhalster werkt wel sterker in, die kan je misschien ook wel gebruiken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:49

Tja, als het een krachtmeting wordt - dat win je nooit. Ook niet met "scherpe middelen".
Wat aerdenhout zegt ga ik wel in mee. Oefenen in de bak, zeker om het schrikgedrag te verminderen - maar vooral dat het paard leert jou te vertrouwen.
Het probleem zit vooral dat dit paard niet op jou gefocused is, en jou "niet ziet". Rukjes geef je dus omdat hij op jou moet letten. Je moet ook zorgen dat op jou moet letten, door bijv. steeds van richting te veranderen, stil staan, achterwaarts etc. Je hebt ook een manier met een hard rondslingeren touw, maar dat is niet iets voor angstige paarden.

Als hij het eigelijk al geleerd heeft dat dit kán en je bent zelf niet snel/handig genoeg, zou ik gewoon een keer iemand vragen om er mee te oefenen die veel ervaring heeft - een paard hou je niet tegen met kracht maar met handigheid.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:59

Je wint het niet van zon megapaard op kracht, dat is zeker. Trouwens van geen enkel paard.
Ik zou inderdaad in de bak beginnen en eerst gaan grondwerken.
Het zou fijn zijn als je dit paard met je lichaamshouding of een enkele aanraking zou kunnen leiden. Dit kun je dus doen door middel van grondwerk. Hierdoor leert je paard wat je grenzen zijn zonder dat er telkens geruk of getrek aan te pas komt. Leer hem/haar ook achterwaarts en zijwaarts te gaan door middel van wijken voor druk.
Daarna zou ik idd in de bak van alles neer leggen en je geleerde grondwerk toepassen op de 'enge' dingen. Vooral rustig blijven en duidelijk zijn voor je paard. Gun hem-haar ook de tijd om aan enge dingen te wennen.
Grondwerk zijn genoeg goede boeken over (inge teblick bv).
Veel succes!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:04

Ik had dit ook met een paard. Maar deze deed het voornamelijk als ze op de trailer moest. Dan holde ze weg. Maar dat is het zelfde idee. De eigenaar van de stal had een hengstenhouderij, dus deden we het met een hengsten bit. Heel effectief Nagelbijten / Gniffelen. Ze durfte het niet eens meer te proberen weg te rennen. En nu loopt ze gewoon kalm de trailer op Lachen.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:31

das wel fijn.. ik zoek iemand die hosemanchip wilt doen,parelli, en grondwerk... wie dat doet en ervaren is of diploma heeft mail imj gerust

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:19

Hengstenketting etc. hebben geen zin. Als je dit paard ziet, is dat zeer duidelijk.

Grondwerk vind ik wel een heel goed idee, daar ga ik me eens in verdiepen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:36

Even ter verduidelijking...ik bedoel natuurlijk niet direkt gaan rukken als je hem ergens aan wil laten wennen, maar alleen als hij er met jou vandoor wil gaan. Dus een stap terug of wat draaien met zijn kont mag.

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:13

Er zijn genoeg maneges en organisaties die paniektrainingen organiseren, misschien is dat een idee.
Wij gaan het straks ook weer doen met de hele stal. Iedereen schiet er wat mee, en jij en je paard kunnen
er allebei wat van leren!
Groetjess..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:38

Is dit paard nooit eerder een beetje opgevoed? Mijn trekpaard was eerst ook een lekkere doordouwer Koe Ik doe een paar keer in de maand een uurtje grondwerk en clickertraining. Bij alles wat hij moet doen, ook tijdens het poetsen enz, hoort een commando. Van degene die hem beleerd heeft, kreeg ik te horen dat ik veel te lief voor hem was. Nu ben ik streng maar rechtvaardig en vooral consequent en is hij poeslief. Zoniet, dan gaan we weer even wat oefeningen doen om alles te herbevestigen.
Hangen en sleuren heeft bij een belg geen zin, tegen 1000 kilo's heb je niets in te brengen. Ik gebruik dus ook bijna geen druk op het halster om hem iets te laten doen, mijn stem is tegenwoordig genoeg. Hierdoor staat hij bij een ruk aan het touw dus meteen stokstijf stil.
Voor het laten wennen aan dingen achter hem: gewoon veel gaan oefenen! Een schriktraining kan ook nuttig zijn, met name omdat je dan zelf leert hoe je moeilijkheden op kan lossen.
Succes!