geen vertrouwen in mijn eigen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vaantjuh87
Berichten: 30
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: Diemen

geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 23:48

Ik heb een 4 jarige pony die nog ingereden moet worden. Mijn vriedin gaat is dit voor mij aan het doen maar zelf heb ik geen vertrouwen in mijn pony. Ik heb mijn pony sinds hij 5 maanden is. Hij heeft mij toen twee keer geschopt in mijn buik tijden het wandelen buiten. Nu staat mijn pony op een stukje land maar ik durf niet met hem te wandelen en ook durf ik als hij ingereden is er niet op te gaan. Ik wil hem ook niet weg doen want daar hou ik te veel van hem. Graag wil ik van deze angst af. Heeft iemand goede tips voor mij.

Verder longeren, opzadelen, poetsen en lekker knuffelen dat is geen probleem

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:53

Wat dacht je van samen grondwerken onder begeleiding? Daarmee zouden jullie weer wat vertrouwen in elkaar kunnen krijgen, denk ik.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:01

je plaatst dit topic bij aangepast rijden;
heb je een beperking?
ik zie het namelijk niet in je vraagstelling terug.

(als je dat niet hebt kunnen moderators het voor je verplaatsen)

als reactie op je vraag,
terwijl je vriendin je pony beleerd, zou je zelf op een andere pony, die je wel vertrouwd, lessen kunnen nemen.
gaandeweg zal je je waarschijnlijk zekerder gaan voelen qua rijden.
je kan je dan beetje bij beetje gaan richten op je eigen pony,
een keer opzadelen als je vriendin gaat rijden,
meekijken,
en als je het aandurft, eens beginnen met uitstappen.
dit kan je doorzetten totdat je je uiteindelijk vertrouwd voelt op zijn rug, en ook gewoon bij hem in de buurt.
en neem als je op hem gaat rijden gelijk les met hem.

ik hoop voor je dat het goed komt, lijkt me niet leuk voor je, zoals je je nu voelt..

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:01

inderdaad grondwerk -onder begeleiding- of iemand meenemen die de angst niet heeft en jullie band zo weer op proberen te bouwen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:33

Verplaatst AP -> OPG

Snovje
Berichten: 800
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:37

Vraag hulp bij terra natura....zij hebben mij goed geholpen. Mijn Pb staat open voor je.

pink_lady

Berichten: 385
Geregistreerd: 14-12-07

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:10

Wat naar voor je! Hopelijk kun je het contact met je pony toch weer langzaam op bouwen en in de toekomst weer voldoende vertrouwen in hem te krijgen...

Tass

Berichten: 2273
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Sint-Willebrord

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:00

Rustig vertrouwens weer opbouwen, onder begeleiding wat dingen met je pony doen.

Jessygirl

Berichten: 23
Geregistreerd: 04-02-08

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:57

Ik zpu het ook proberen om het vertrouwen weer langszaam op te bouwen, ik heb het zelf ook gehad en toen ik wat begeleiding kreeg en ik het rustig aan opbouwde kwam het bij mij vanzelf goed!

rockwitch

Berichten: 11743
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:54

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard, dus ik weet precies hoe je je voelt.
Ik ben begonnen met iemand ernaast als ik uit wilde stappen, daarna aan de longeerlijn en dan bepaalde ik of ik hem verder weg wilde sturen. Ik ben nog niet helemaal zover dat ik los durf, maar ik durf inmiddels wel helemaal aan het eind van de longeerlijn. Al zit er nu wel even een stop op het rijden want meneer heeft me per ongeluk tegen allebei mijn benen geschopt. Maar ja hij schrok dus geeft niet.
Maar gewoon met die vriendin als je haar goed vertrouwd lekker rustig aan opbouwen.
Ik heb ook eerst op een hele lieve pony gereden om het gevoel weer even te krijgen, want ik had al lang niet meer echt gereden. Dat heeft ook wel geholpen, al wist ik dat die pony echt geen stap verkeerd zette.
Als je dan uiteindelijk les gaat nemen, zoek dan iemand die je vertrouwd, die weet dat je het eng vind en er niet op gaat hameren dat er resultaten qua rijden moeten komen, maar dat het erom gaat dat jij meer zelfvertrouwen krijgt.
Ik heb ook een geweldige instructrice die me daar ontzettend goed mee helpt.
De eerste les heb ik alleen gestapt en gestuurd, ik voelde me een beginner, maar nu durf ik wel inmiddels te draven.
Geef het niet op, als het bij mij lukt lukt het bij jou ook.

floppie44

Berichten: 31
Geregistreerd: 07-06-07
Woonplaats: De Bilt

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:55

als ik jou was zou ik met alles wat je vriendin doet gaan kijken, want je kan leren van hoe met jou pony omgaat.
je kan dan langzaam stapje voor stapje opbouwen, zo overwin je langzaam je angst!

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:53

Ik zou als eerste achter de redenen aangaan waarom je dat niet durft; zo te horen is dat omdat hij je meerdere keren getrapt heeft. Misschien is het het beste om dan na te gaan waarom hij je trapte? Hoe kun je het voorkomen in de toekomst? Hoe betrouwbaar is de pony eigenlijk? Als je zeker weet dat je er goed aan doet om hem bij je te houden, kun je langzaam alles weer op gaan bouwen. Om te beginnen bij poetsen en alleen een rondje om de stal heen stappen met hem, etc. Misschien is het zoals eerder gezegd ook goed als je er hulp bij hebt, ook bij het stappen buiten enzo. Het gaat voornamelijk erom dat jij je vertrouwen terugwint dan.

kyra18
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-07-07

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:31

Je Moet Je Angst Over winne en het gewoon doen en laaten zien wie de baas is

JenniferHui
Berichten: 159
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:39

kyra18 schreef:
Je Moet Je Angst Over winne en het gewoon doen en laaten zien wie de baas is



HELEMAAL MEE EENS !
Ik durfde eerst ook niet meer te reiden op mijn Verzorgpony omdat hij erg aan het Bokken was enzo. maar toen had ik zoiets ik wil Rijden toen ging ik erop zitten en bleef met vol vertrouwen rijden en toen Bokte ze niet meer enzo.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:41

Gewoon doen is makkelijker om te zeggen dan te doen. Als je echt bang bent, doe je dat niet zomaar. Je angst moeten overwinnen, vind ik al een even loze kreet. Ze vraagt juist tips om dat te kunnen doen, ze wil dat. "Laten zien dat je de baas bent", vind ik echt een waanzinnig stom principe, bedacht door mensen zonder verstand van paarden. Je moet niet de baas zijn, je moet de leider zijn. Daar zit een fundamenteel verschil tussen. Ik zou de baas niet willen zijn hoor.

Ik vind het idee dat hierboven werd geopperd over vertrouwen opdoen op een andere pony ook best een goed idee. Jouw spanning breng je over op een paard, waardoor deze wellicht onvoorspelbaarder zal reageren.

Jessygirl

Berichten: 23
Geregistreerd: 04-02-08

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:29

Ik ben het met je een Narya, bij mij duurde het heel lang en kon ook niet zomaar opeens mijn angst overwinnen...

rockwitch

Berichten: 11743
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:57

Ja je kan wel makkelijk zeggen gewoon doen, maar zo werkt het dus echt niet altijd, bij mij ook niet. Het is gewoon een hoge drempel die je over moet en dat is best moeilijk, maar het lukt wel, als je er maar even tijd in steekt, want je moet het gewoon rustig aan doen.

Daphneee
Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-07

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:45

Bij mij op manege staat een paard wat soms opzij schopt wanneer je poetst,, hij raakte mij een keer bijna..

Maar ik was vroeger ook bang om te rijden op welk paard dan ook omdat ik iemand ooit van een paard had zien vallen en die heeft toen paar weken in het ziekenhuis gelegen,
Ik ben toen soms op paard van een vriendin gaan rijden en zo ben ik over mijn angst heen gekomen, nu rijd ik weer op manege..

vaantjuh87
Berichten: 30
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: Diemen

Re: geen vertrouwen in mijn eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 00:29

ik vind het erg leuk om te zien hoeveel reactie's er zijn gekomen. Het meisje die mijn pony verzorgt twee dagen in de week gaat echt super goed met hem. Ik zelf ben nu opzoek naar een pony of paard waar in inderdaad weer het vertrouwen mee kan terug krijgen. Eentje die niet zo druk is als de mijne en ik dus gewoon de basishandelingen weer kan doen. Het vinden van een paardje of pony hiervoor is alleen erg moeilijk ook omdat ik nu dus al een tijdje niet gereden heb. Dus als jullie nog iemand weten die het goed vind dat ik 1 a 2 keer in de week op zijn of haar paardje rij laat het weten!! En verdere reactie's zijn ook nog steeds heel erg welkom!!