Weigeren afstraffen normaal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

Weigeren afstraffen normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 21:11

Hoi,

Ik ga samen met mijn KWPN-er vaak op springwedstrijdjes. Maar wat zie ik dan; Mensen (en soms ook de paarden) die geen plezier hebben in diej wedstrijden. Die gaan met zulke lange gezichten de ring in, en komen er ook weer met zulke lange gezichten uit. Nu een vraag. Ik zie regelmatig als een paard weigerd, het een enorme klap op zn hoofd of kont krijgt en een schop met de punten van de sporen. Maar dit werk tch juist averechts????
Graag verschillende meningen hierover.

Groetjes,

LaLuna, niet verkopen!!

Dani_

Re: Weigeren afstraffen normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:36

Tuurlijk werkt dit averechts!

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze zo ontiegelijk chagerijnig zijn.. Hoe váák ze ook slaan, paard leert het maar niet.. Clown

Kansloze mensen zijn er toch......

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 08:01

Een paard straffen als hij iets verkeerds doet komt altijd voor en is ook geen schande. De manier waarop is meestal bepalend en hoe jij het schrijft, nee, daar kan ik het ook niet mee eens zijn.

Je ziet vaak paarden op wedstrijden staken. Als je zo'n dier dan niet aanpakt, blijft het probleem op wedstrijden terugkomen.
Van de andere kant zou ik me dan afvragen of hetgeen wat je van je paard vraagt niet te hoog gegrepen is. Maar dat staat weer los van de discussie Haha!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 08:29

Je kunt vaak goed voelen of een paard staakt of bang is een bang paard vind ik ook heel slecht om ze af te straffen maar een paard dat staakt zou ik ook afstraffen ik rij er zelf ook zo een als ze wil staken dan gooit ze het hoofd 3 meter voor de hindernis tussen haar benen en dan krijgt ze eentik met de zweep zou ik dit niet doen dan gaat ze echt niet springen dan heeft ze mooi gewonnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:48

Ik geloof dus niet dat een paard gaat 'staken' om de ruiter te pesten, of om andere redenen dan angst, pijn of miscommunicatie.

Vraag je eerst eens af of je zelf niet iets verkeerd doet; onduidelijke of onjuiste hulpen geeft of zelf te gespannen bent en dat doorgeeft aan je paard.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:20

Negen vna de tien keer ligt de fout bij de ruiter en niet bij het paard, waarschijnlijk ze dus die ruiters echt fout bezig met hun paard en moeten ze nog vele lessen hebben.

hoe meer je slaat hoe meer een paard gaat staken en hij wordt steeds banger.

Een paard heeft ook respect voor jou dat vergeten een hoop mensen, zij verlangen dat een paard alles maar doet op hun manier en als je geen respect hebt of het op een verkeerde manier doet. Daar wordt het paar zeer zeker niet beter van en de gezichten van de ruiters worden steeds langer. Jury's zouden daar wat meer aan moeten doen op dat momen dat een paard onrechtvaardig een klap of een schop krijgt maar helaas wordt dat maar weinig gedaan. Pling

En als het paard te veel gaat staken en vervelend gaat doen dan verkopen we het toch gewoon want het is dan zoals hun vinden en slecht paard voor de sport. En we kopen gewoon weer een nieuwe Pling het is zo simpel. (Maar wij denken dan wat een zielig paard het gebeurt nog steeds veel te vaak)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:29

ik geloof ook niet dat een paard zo maar weigerd, en slaan is geen optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:06

Was laatst toevallig op een concours..

Er was eerst een vrouw met een jong paardje aan het springen. Paard weigert 2 keer, die vrouw pakt haar zweep en mept hem letterlijk over de hindernis heen. Niet dat dat veel verschil maakte, de volgende hindernis weigerde het dier weer.

Daarna kwam er een man met een paard van dezelfde leeftijd. Paard komt omhoog, man neemt wat teugels terug en kalmeert het beestje. Kwam helemaal geen zweep aan te pas. Het dier weigerde een keertje, de man liet het paard even aan de hindernis ruiken en rustig 'bekijken', reed weer op de hindernis af en het paardje sprong er zo mooi overheen.

Je zag het verschil gewoon, aan paard en ruiter. De tweede combinatie hadden er ook zichtbaar veel meer plezier in.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:12

als ze weigeren is het vaak de eigen schuld van de ruiter niet goede afzet, niet goede aanloop enzodoor..
als ik spring beloon ik mijn paard elke sprong of met mijn stem of gewoon een klopje of aai geven of allebei.
als hij weigert of er langs gaat dan zeg ik niets en ga gewoon weer op de hindernis af, goofy houd nog wel van grapjes dus hij gaat er wel eens heel hard langs dan zeg ik wel gewoon uhh..