Schrikgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiiaa

Schrikgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:02

Ik heb een probleempje, als ik ga rijden ben ik vaak bang dat het paard schrikt en wegrent. ik heb geen eigen paard maar rij op paarden van de manege.
hoe kan ik dit het beste voorkomen of oplossen als het gebeurt?

Waratje

Re: Schrikgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:15

Rij je alleen met die paarden of met een groepje? En schrikken de paarden waar je op rijdt ook echt, of ben je er alleen bang voor? Wat is je rij-niveau?
Graag iets meer details....

Saskiiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:42

Ik rijd op een manege, met ongeveer 8 of 9 mensen in een groepje. Ze hebben er een paar schrikachtige paarden en als er dan 1 is die schrikt dan gaan die paar paarden rennen, er zijn ook hele lieve paarden maar ik ben dus bang als ik daarop ga dat ze dan gaan rennen, dat is ook al een paar keer gebeurd. Ik rijd in de licht-gevorderd en dit gevoel is gewoon op komen zetten, ik heb er sinds een jaar ongeveer last van.

PaardenLovit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:43

het paard merkt het juist als je bang bent dus vooral niet bang zijn

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:50

Hier ben ik ook een tijdje bang voor geweest. Ik rijd ook op een manege (nu 8 jaar). Ik ben gewoon met de gedachte; 'Het gaat mij lukken, ik val er niet af als ie er vandoor gaat' erop gaan zitten. Ik ben er nu niet meer bang voor, omdat ik eigenlijk best vaak op dat soort paarden/pony's gereden heb Knipoog. Als het paard er vandoor gaat stuur ik hem direct op de volte en rijd gewoon weer langs de plek waar hij/zij 'schrok' (vaak is het zo dat het paard gewoon wegrent en te veel energie heeft, die energie moet je er dan uitrijden Knipoog), net alsof er niks gebeurd/aan de hand is. Bij de plekken waar het paard het meest 'schrikt' zet ik hem/haar extra aan het werk; pasje wijken, schouderbinnenwaarts, halve volte met veel stelling etc. Je paard moet dan zijn aandacht veel meer bij jou houden, en bij de oefening, en zal dan wat minder op de 'omgeving' letten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:29

Saskiiaa schreef:
Ik rijd op een manege, met ongeveer 8 of 9 mensen in een groepje. Ze hebben er een paar schrikachtige paarden en als er dan 1 is die schrikt dan gaan die paar paarden rennen, er zijn ook hele lieve paarden maar ik ben dus bang als ik daarop ga dat ze dan gaan rennen, dat is ook al een paar keer gebeurd. Ik rijd in de licht-gevorderd en dit gevoel is gewoon op komen zetten, ik heb er sinds een jaar ongeveer last van.

Geef bij de manege aan dat je op die paarden (nog) niet naar buiten durft en dat je eerst zelfvertrouwen wilt opbouwen op de bravere paarden. Daarnaast kun je vragen om juist in de lessen in de bak wel op die schrikachtige paarden te rijden, zodat je leert met die dieren om te gaan. Als je manege daar geen rekening mee wil houden, zoek dan maar een andere manege, want het gaat niet werken als je al met het hart in de keel op zo'n paardje stapt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:32

Waratje schreef:
Saskiiaa schreef:

Geef bij de manege aan dat je op die paarden (nog) niet naar buiten durft en dat je eerst zelfvertrouwen wilt opbouwen op de bravere paarden. Daarnaast kun je vragen om juist in de lessen in de bak wel op die schrikachtige paarden te rijden, zodat je leert met die dieren om te gaan. Als je manege daar geen rekening mee wil houden, zoek dan maar een andere manege, want het gaat niet werken als je al met het hart in de keel op zo'n paardje stapt.

helemaal mee eens Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:38

inderdaad ,nog even aan je zelf vertrouwen werken...
probeer niet te veel na te denken over wat er KAN gebeuren,het paard vangt jou onrust op,probeer gewoon te genieten,kijk om je heen naar de natuur,praat met je paard en blijf op je kont zitten,ontspannen,benen niet aanklemmen,en nogmaals probeer niet te denken wat er allemaal mis kan gaan want dan is er geen lol meer aan,en het moet wel leuk blijven!!sterkte verder!!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:01

als je onstpant en zodra een paard wegspringt hem laten kijekn naar wat hij eng vind even wachten en vervolgens were eoefening hervattendit steeds herhalen en je merkt dat ook jou rust lngzaam terugkeert

Saskiiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 07:35

Bedankt allemaal voor de reacties Haha!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:33

Rustig blijven en ontspannen...
Praat tegen je paardje.

juliaatje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:32

gewoon doorzetten en je vertrouwen niet kwijt te raken en lekker fannatiek bezig te zijn met je pony

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:37

Tja, ik denk dat iedereen wel eens in zo'n fase heeft gezeten, maar idd eerst je zefvertrouwen terugwinnen en stap voor stap verder, je kunt het!