Bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:03

Als jaarling had mijn merrie Romy vaak de oren in haar nek. Nu ze 4 jaar is, wordt dat wel minder, maar ze doet het nog wel regelmatig. Is dit puur onderdanig gedrag ?? Ze is de laagste in rangorde in de kudde. Nu begint ze af en toe pogingen te doen om me te gaan bijten als ik voor haar box langsloop. Ze heeft me tot nu toe nog nooit raak gebeten, omdat ik tot heden altijd goed oplet waar ik sta.

Ik weet even niet goed hoe ik hier mee om zal gaan, omdat deze merrie ook erg dom lijkt. Hoewel ze juist door dit gedrag te tonen wat opener wordt, ze is altijd erg afgesloten geweest in de omgang. Heb ze dan ook nog nooit een tik daarvoor gegeven.

Wat zouden jullie doen ?? Toch een tik geven, zodat ze weet waar haar plaats is ?? Ik weet namelijk niet of dit echt puur gedrag is om een stapje hoger te komen namelijk... Ben eigenlijk blij dat ze eens een keer uit haar schulp komt en laat merken wat er in haar koppie omgaat Bloos

Dit is de merrie, ook hier de oren naar achteren, terwijl er eigenlijk helemaal geen aanleiding voor is...
Op deze foto de oortjes mooi naar voren: http://www.ami4all.com/albums/album94/f ... .sized.jpg
Afbeelding

Elvuuwiej

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:12

Hey Nikita,

Ik herken het probleem, heb ook een tijd lang een fjord verzorgd die bijt gedrag had..
Bij mij is het enige wat echt hielp; grondwerk doen.
Ik heb in die tijd heel wat boeken en internetsites doorgelezen, en ben toen zelf begonnen.
Je paard begint je beter te vertrouwen, en weet daardoor wat hij moet..
Wat ik namelijk vooral merkte aan mijn verzorgpaardje, is dat hij ging bijten als hij onzeker was.
Door heel consequent te zijn, en hetzelfde te reageren, weet hij wat hij met je aan moet, wordt hij minder onzeker, en vertrouwd hij je beter.
Wat ook heel belangrijk is, is dat je hem heel erg beloond voor de dingen die hij goed doet, zo krijgt hij weer vertrouwen in je..
Kijk anders ook eens op www.paardnatuurlijk.nl, of bij de naturals hier op het forum, zij kunnen je vast ook wel verder helpen!

Succes ermee!!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:18

Ik ga helemaal emt Elvuuwiej mee.

Op de foto ziet ze er idd wat wantrouwig uit. (Lijkt gespannen en wat twijfelachtig?) Het kan idd een onzettende vechter zijn, zoals je vaker ziet bij lagere in de kudde.
Waarom lijkt jou deze merrie erg dom trouwens? Misschien hebben jullie een scheve verstandshouding? Wat grondwerk lijkt me inderdaad wel een goed idee, om haar wat te doorgronden.
Maar goed, echt bijten mag gewoon niet. Een tik geven kan, je kan ook gewoon (als ze niet raak heeft gehapt) express in haar ruimte gaan staan en haar vragen een stap voor je naar achter te gaan. Dit soort dingen zijn idd wel iets lastig, het probleem is dat je het gedrag niet wil belonen (ook niet door negatieve aandacht). Misschien gewoon maar negeren? En haar later aandacht geven als ze wel even normaal doet?
Ik weet het ook niet, misschien is het handig om iemand anders eens met het paard om te laten gaan. Soort second opinion over haar gedrag, door iemand die nog geen beeld van haar heeft gevormd.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:45

Op die foto waarvan jij zegt dat ze der oren naar achteren heeft vind ik het wel meevallen. Als paarden echt boos zullen zijn doen ze de oren helemaal plat in de nek. Ik zou voor de rest ook niet zo kunnen vertellen waar het eventueel aan zou kunnen liggen. Maar als ze je wilt bijten mag je der gerust een tikje op der neus geven, dit gedrag moet je niet goed keuren! Want dan blijft ze het doen.. Totdat het een keer raak is.
Misschien voelt ze zich niet lekker? Is ze daardoor gewoon chaggerijnig? Ik zou voor de zekerheid der temparatuur even opmeten. Succes ermee!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:17

Dank voor jullie reacties Knipoog

Deze dame heeft een heel apart karakter. Ik ben paarden gewend die erg brutaal zijn, heb ook verschillende hengsten gehad.

Maar deze dame is een apart gevalletje...

Als ik haar bijvoorbeeld iets lekkers geef uit mijn hand en ik ga haar overal lekker kriebelen dan laat ze merken dat ze dit erg op prijs stelt. Zodra ik ophoud met contact maken, dan legt ze gelijk haar oren naar achteren en probeert me te bijten...

Ze volgt me wel overal op de voet als ik met haar aan het slalonlopen ben, wil graag bij me in de buurt blijven...

Maar wat ik dus niet begrijp is waarom ze altijd die oren plat legt, dit doet ze trouwens bij iedereen, niet alleen bij mij...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:35

Het klinkt als een beetje jarloers, misschien verlatingsangst?
Het bijten is ook een manier van aandacht vragen lijkt het zo.
Ken nog wel 2 merries die een beetje van dit gedrag vertonen.