Als het paard mocht kiezen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Als het paard mocht kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:00

Ik zal het even uitleggen.

Ik heb een KWPNmerrie, Destiny(zie profiel). Springgefokt, ik heb haar eigenlijk gekocht om wedstrijden mee te gaan rijden. Na een aantal wedstrijden te hebben gereden, ben ik daar toch mee gestopt. Een van de redenen was de sfeer bij ons op de manege (vooral als je buiten de vaste groepjes valt Knipoog )
Eind dat jaar heb ik toen een kennismakingsklasse endurance mee gereden. Dat ging heel goed, en vonden we beide ook heel leuk, dus ben ik vorig jaar officieel endurance gaan starten. Doordat bijna alle wedstrijden die ik gepland had afgelast werden, heb ik maar 1 wedstrijd officieel gereden. Die ging wel super, meteen 10e van de 55. Dat vind ik toch wel netjes voor de 1e keer.

Nu ben ik mij al een paar jaar meer aan het verdiepen in arabieren. En heb ik sinds september 2007 een drachtige arabische merrie. Ik wil ook graag verder in de arabieren, en een beetje hobbymatige fokkerij. Nu merk ik sinds die tijd, dat ik het rijden toch wat minder belangrijk vind. Ook heb ik het nogal druk, heb net een webshop overgenomen, ga dit jaar daarvoor met een stand naar veel shows, nog een periode dat ik niet weg kan omdat het veulen dan geboren gaat worden. Dus ook de endurance gaat er dit jaar waarschijnlijk bij in schieten.

Dat is natuurlijk niet zo erg, alleen vind ik het zo zonde, om met een paard met potentie (of nou ja, Z dressuur en springen en ook andere takken van de sport moet ze toch wel aankunnen, denk ik Bloos ) gewoon af en toe een buitenritje te maken en verder in het land te laten staan. Ik heb er aan gedacht haar te verkopen. Het probleem is alleen dat het een erg moeilijk paard is. Ik kan met haar lezen en schrijven, maar de meeste andere mensen niet. Het is echt een paard, waarmee ongelukken zouden gebeuren, als ze met de verkeerde persoon in contact komt.

Maar ja, wat zou Destiny zelf vinden? Zou zij het zo erg vinden, dat ze de hele dag lekker met haar vriendinnen in het land mag staan? Zou zij het zo erg vinden, dat ze niet elke dag getraind wordt? Of zou zij liever hebben dat ze bij een wedstrijdruiter stond? En elke dag aan het werk mag? En elke week een wedstrijd?

Als je die vragen zo stelt, lijkt het antwoord me toch wel duidelijk..
Maar wat zouden jullie doen als je een paard met potentie hebt staan? Het paard verkopen, zodat iemand anders er wel veel mee kan bereiken, en zelf een recreatiepaard kopen? Of je paard lekker in het land laten staan en af en toe eens een buitenritje mee maken? Terwijl je altijd in je achterhoofd blijft houden, dat dit paard veel meer zou kunnen..

WinBinChes

Re: Als het paard mocht kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:10

Zou kunnen is niet altijd willen. Wat een paard niet kent zal hij ook niet missen. Dus hij zal er niet minder gelukkig om hoeven te zijn. Als je een paard hebt wat veel plezier aan de sport beleeft en ook niet anders kent is weer wat anders, maar paarden hebben een andere denkwijze dan mensen

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:22

Ik weet dat paarden een andere denkwijze hebben dan mensen. Maar wij moeten wel beslissingen voor ze maken.

Daarom mijn vraag, wat zouden jullie doen als je een paard met potentie hebt? Aan iemand verkopen die hem in de sport uitbrengt, of gewoon houden en lekker op het land laten staan?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:06

Jij kent jouw paard beter. Mijn paard is gelukkig hier, dus die gaat niet weg. Al zou hij onder een goede springruiter zeker niet misstaan..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:29

Een paard heeft geen aandacht nodig perse van mensen, als ze maar lekker buiten kunnen spelen met weidemaatjes dan is volgens mij een paard wel gelukkig! Tenminste de mijne wel hier!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:37

Eens met bovenstaande, hoewel sommige paarden toch echt wel enige geestelijke uitdaging nodig hebben. Maar het lijkt mij dat regelmatige buitenritjes daarvoor prima kunnen dienen. Kun je anders net een bijrijder zoeken? Er is vast wel iemand te vinden die met je paard overweg kan, ondanks haar moeilijke karakter.

En de vraag is (voor mij althans) of een paard bij een sportruiter wel een fijn leven krijgt: misschien dat hij het werk wel aardig vindt, maar elke week in een trailer gehesen worden om op wedstrijd te gaan? Lijkt mij dat een normaal paard daar echt niet op zit te wachten.
Daarbij gebeurt het natuurlijk regelmatig dat de goede sportpaarden worden behandeld als breekbare poppetjes, en niet altijd even "paardwaardig" worden gehouden (weinig buiten, ingepakt met drie dekens, peesjes etc., niet bij andere paarden uit angst voor blessures enz.).

En als je dan ook nog eens bedenkt dat het gemiddelde sportpaard in Nederland 7 jaar oud wordt...voor mij een reden op zich om m'n paard nooit aan een fanatieke sportruiter te willen verkopen.

(Voor de duidelijkheid: ik bedoel hier dus niet de ruiter die af en toe eens een keer een wedstrijdje rijdt voor de lol.)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:17

Met weide paardjes is ze zeker wel gelukkig! Oke, je moet haar niet laten verslonzen, maar dat komt wel goed denk ik;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:20

als ze maar aandacht krijgen. Buitenritjes lijken mij echt niet saai voor een paard. Veel leuker dan iedere dag dezelfde bakrand.

Ik denk dat het erom gaat of jij gelukkig bent met dit paard en er veel energie insteekt, dan zal dit paard ook gelukkig zijn met jou!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:23

ik denk dat het paard het liefst bij jou blijft staan.
en wat jij ermee doet, dat is juo keuze.
dus in hoeverre hoeft het zonde te zijn dat ze potentie heeft, en jij daar niks mee doet.
als jou doel is om buiten te rijden, en dit is jou paard, dan is dat jou keuze.
en voor het paard zelf, lijkt mij dus dat ze op haar vertrouwde adres wil blijven, bij haar mensen (haar groep),
en dat je haar er niet mee pest als je haar altijd op het land hebt staan.
en wie weet in de toekomst, misschien kan een eventuele bijrijder, of jijzelf, de training weer oppakken.
verkopen lijkt mij voor dit paard echt niet fijn, omdat je al zei dat ze een bijzonder karakter heeft, waar jij goed mee om kan gaan, maar wat op andere stallen nog maar af te wachten is..

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:55

Als mijn pony zou moeten kiezen zou hij denk ik kiezen:
Je mag wel elke dag bij me komen om me te poetsen maar je mag me niet elke dag rijden...

XxX JeSsSter en MmMy Kusje

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:07

VeerenAshley schreef:
Kun je anders niet een bijrijder zoeken? Er is vast wel iemand te vinden die met je paard overweg kan, ondanks haar moeilijke karakter.

Het probleem is dat ik geen bak heb, en iemand anders dan met haar langs de weg zou moeten. En met een ander erop is ze ontzettend onberekenbaar, ze springt dan zo voor een vrachtwagen.. Verward Dus ik durf het sowieso niet echt aan om een bijrijder te zoeken. Daarbij.. een bijrijder vinden is al moeilijk, laat staan een bijrijder voor een zeer moeilijk paard. En ik woon op Texel, dus iedereen kent Destiny Bloos

Plus ik heb niet per se een bijrijder nodig, ik heb zelf wel de tijd om te gaan rijden. Maar als ik geen zin heb om te gaan rijden, laat ik het een dagje bij een beetje borstelen of tutten of lekker helemaal niets doen. Alleen dat is best vaak. Dus ik rijd gemiddeld zo'n 1x per week of soms zelf 1x per 2 weken.

VeerenAshley schreef:
En de vraag is (voor mij althans) of een paard bij een sportruiter wel een fijn leven krijgt: misschien dat hij het werk wel aardig vindt, maar elke week in een trailer gehesen worden om op wedstrijd te gaan? Lijkt mij dat een normaal paard daar echt niet op zit te wachten.
Daarbij gebeurt het natuurlijk regelmatig dat de goede sportpaarden worden behandeld als breekbare poppetjes, en niet altijd even "paardwaardig" worden gehouden (weinig buiten, ingepakt met drie dekens, peesjes etc., niet bij andere paarden uit angst voor blessures enz.).

Inderdaad dat vraag ik mij ook altijd af. Ik wil niet dat als ik mijn paard verkoop, ze 23/7 op stal komt.

Marigold schreef:
verkopen lijkt mij voor dit paard echt niet fijn, omdat je al zei dat ze een bijzonder karakter heeft, waar jij goed mee om kan gaan, maar wat op andere stallen nog maar af te wachten is..

Destiny zou ik ook nooit zomaar verkopen. Bijvoorbeeld op mijn vorige stalling, stonden we met 10 mensen, en geen van hen zou Destiny willen hebben al kregen ze geld toe. Als je niet met haar overweg kunt, kan ik me ook heel goed voorstellen dat je het geen leuk paard vind. Maar ja, omdat ik nu met arabieren aan het fokken ben, denk je er dan toch wel eens over na, wat je dan met een KWPN merrie moet Bloos Haha! Maar waarschijnlijk blijft ze gewoon, want ik denk dat ik haar niet zomaar zou kunnen verkopen.

In mijn hoofd zitten alleen van die stemmetjes Knipoog de ene zegt dat het zonde is om niets te doen met een paard met potentie Duivel en de andere zegt dat het het paard geen barst uitmaakt of hij nu hoog in de sport loopt of niet Lachen Misschien dat het paard dat niet in de sport loopt en lekker de hele dag met vriendjes buiten mag spelen nog wel veel gelukkiger is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:14

Ik denk dat het grootste deel van de paarden meer potentie hebben dan het niveau waarop ze worden gereden.
Zolang het paard gelukkig is en jij gelukkig met het paard zou ik me niet druk maken.

Maar als je haar wil verkopen zou ik me niet al te druk maken om haar karakter. Als ze echt veel potentie heeft zullen er ook wel goede ruiters zijn die met dat karakter om kunnen gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:20

Wanneer ik alles in dit topic eens optel en aftrek denk ik echt dat je haar moet houden wanneer je er zeker van wilt zijn dat ze een stabiel, gelukkig en paardwaardig leventje leidt.
Dat het paard niet uitgebracht wordt in de wedstrijd zal het paard niet erg vinden lijkt me. Je zult een paard niet snel op die gedachten betrappen lijkt me ; ) Voldoende weidegang, een aantal maatjes en een lekkere rit af en toe lijkt mij genoeg basis voor een zeeeeeeer gelukkig paard.
Ik zou deze gedachten uit je hoofd zetten, en je paardje lekker houden!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:25

Zoek een bijrijd ruiter , die kan hem als het goed gaat ook wedstrijd rijden ..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:38

sannekeee schreef:
Zoek een bijrijd ruiter , die kan hem als het goed gaat ook wedstrijd rijden ..

Destiny02 schreef:
Het probleem is dat ik geen bak heb, en iemand anders dan met haar langs de weg zou moeten. En met een ander erop is ze ontzettend onberekenbaar, ze springt dan zo voor een vrachtwagen.. Verward Dus ik durf het sowieso niet echt aan om een bijrijder te zoeken. Daarbij.. een bijrijder vinden is al moeilijk, laat staan een bijrijder voor een zeer moeilijk paard. En ik woon op Texel, dus iedereen kent Destiny Bloos

Plus ik heb niet per se een bijrijder nodig, ik heb zelf wel de tijd om te gaan rijden. Maar als ik geen zin heb om te gaan rijden, laat ik het een dagje bij een beetje borstelen of tutten of lekker helemaal niets doen. Alleen dat is best vaak. Dus ik rijd gemiddeld zo'n 1x per week of soms zelf 1x per 2 weken.

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:49

ik denk dat ik als ik jou was toch eens zou rondneuzen voor een verzorgster. en dan iemand die ook echt met em om kan gaan. zet in je advertentie eisen waar je verzorger over moet beschikken. en als iemand je niet bevalt, probeer je iemand anders, maar het zal vast toch wel met iemand klikken.succes!

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:51

Limitje schreef:
ik denk dat ik als ik jou was toch eens zou rondneuzen voor een verzorgster. en dan iemand die ook echt met em om kan gaan. zet in je advertentie eisen waar je verzorger over moet beschikken. en als iemand je niet bevalt, probeer je iemand anders, maar het zal vast toch wel met iemand klikken.succes!

is er niet ergens in de buurt een bak waar je gebruik van kan maken
je hebt zelf toch ook ergens moeten trainen voor je wedstrijden?
gr

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:58

Limitje schreef:
Limitje schreef:

is er niet ergens in de buurt een bak waar je gebruik van kan maken
je hebt zelf toch ook ergens moeten trainen voor je wedstrijden?
gr

Ja alleen toen stond ik nog op een andere stal, met buitenbak. Haha! En ze heeft ook heel veel problemen met op de trailer gaan, dus dat is een probleem.

Plus tijd is het probleem dus niet voor mij. Ik kan best meer gaan rijden, als ik dat wil. Ik vraag me dus alleen af, zou mijn paard gelukkiger zijn als ik meer ga rijden? Of er een wedstrijdruiter voor zou vinden?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:45

Ik denk dat je haar gewoon moet houden, als ze nou 24 uur bij je op stal zou staan is het misschien minder leuk, maar ze staat lekker op de wei met vriendinnetjes, is toch heerlijk

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:52

Ik denk echt dat het lopen in de sport niets voor een paard betekent, behalve stress: weg van de kudde, in een vervelende trailer, op vreemd terrein over een stel hindernissen heen gereden worden (waar het paard uit zichzelf waarschijnlijk gewoon omheen zou lopen Knipoog ) met een ruiter op z'n rug die vooral denkt aan de prijzen i.p.v. het paard.
Zou een paard dit echt misschien, denk je? Zou hij niet veel liever ontspannen door het bos kachelen en verder op z'n oude vertrouwde plekje lekker buiten staan? Een buitenrit is voor een paard toch veel leuker en interessanter dan een bak of omheind springterrein?

Áls je je paard toch besluit te verkopen aan een ruiter die hem in de sport uitbrengt, kun je dan niet denken aan iemand die endurance met hem gaat rijden? Die niet de ambitie heeft om heel hoog te komen, maar gewoon een allround paardje zoekt?
OK, dan kan hij dus 'in potentie' veel meer, maar dat is een potentie die wij mensen in hem zien, en waar het paard zelf toch geen bal mee te maken heeft.
En moet je altijd verder gaan in alles waar je goed in bent? Stel je voor dat je nu ontzettend begaafd bent in punikken, zou je je daar dan de rest van je leven aan wijden? Vast niet, toch? Ik vind (vind!) dat iedereen op de eerste plaats moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt, en niet iets waar hij/zij per sé goed in is, en voor mij geldt dat niet anders voor een paard (hoewel ik dit natuurlijk zelf ook niet voor 100% doorvoer, want anders zou ik mijn pony alleen maar in de wei laten staan eten, maar een streven naar "zo gelukkig mogelijk" is natuurlijk ook al wat Knipoog ).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:57

Anouar krijgt na het seizoen altijd een aantal weken vakantie, in begin vind hij dit heerlijk, maar na een tijdje is hij dit echt spuugzat.
Als hij volop in de training staat is hij echt stukke vrolijker en alerter.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:10

Lenneke_ schreef:
Anouar krijgt na het seizoen altijd een aantal weken vakantie, in begin vind hij dit heerlijk, maar na een tijdje is hij dit echt spuugzat.
Als hij volop in de training staat is hij echt stukke vrolijker en alerter.

Ja, maar er is natuurlijk wel een groot verschil met jouw endurancepaard, dat waarschijnlijk erg veel leuke, spannende buitenritten zal maken, en weinig rijbak zal zien in vergelijking met een spring/dressuursportpaard.
En zandbak ziet er altijd hetzelde uit, maar het bos/de routes die je daar neemt, zijn elke dag anders, toch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:41

De TS heeft het ook over endurance.

Ik rij lang niet elke dag, meestal maar zo'n 3 keer in de week. De andere dagen staat hij gewoon in de wei. Maar ik merk echt aan hem dat als hij goed op conditie is hij ook veel lekkerder in z'n vel zit

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:49

Ja, maar ik krijg toch de indruk dat zij met de potentie van het paard voor de sport vooral doelt op springen.

Overigens heb ik ook iets gezegd over endurance, staat hierboven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:09

Tja, wanneer het paard echter bij iemand terecht komt die niet met het karakter om blijkt te kunnen gaan is het paard veel verder van huis.
Dan gaat het paard OF van eigenaar naar eigenaar naar eigenaar, of wordt even hardhandig opgevoed met veel geweld. Die onzekerheid is veel erger, dan dat je af en toe afvraagt of het paard iets meer uitdaging prettig zou vinden.
Nee, ik denk dat Veerenashley wel een goed punt heeft.