De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:08

mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport (en dus geld) overschrijden?

mag een paard op onnatuurlijke wijze gehouden worden, omdat het een duur sportpaard betreft?

Daisies

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:36

Een vraag waar je het zelf het antwoord wel op weet, zoals iedereen dat zou moeten weten.

Een paard moet paardwaardig gehouden worden, ongeacht de prijs van het paard en de verwachtingen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:37

Ben het met Karoliefje eens.
Vind dat een paard altijd paard moet kunnen zijn.
En niet opgesloten wordt in een hokje omdat ie anders iets kan bezeren....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:49

-> OPG

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:19

Ik begrijp werkelijk niet dat mensen die notabene óp hun paard gaan zitten en er dan mee gaan rijden gaan praten over onnatuurlijk paarden houden en hoe erg dat allemaal wel niet is? Verward

Wees dan eerlijk ook tegen jezelf en laat je paard met zijn maatjes in de wei staan, heeft ie liever dan door jou beknuffeld te worden en met jou op zijn rug rondsjouwen. Ja

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:28

In de formulering van deze stelling proef ik een behoorlijke vooringenomenheid ten opzichte van de wedstrijdsport; jij ziet dit kennelijk per definitie als misbruik van paarden. Mijn mening is dat wedstrijdsport met paarden op een paardvriendelijke en paardwaardige manier wel degelijk mogelijk is, mits de randvoorwaarden voor het welzijn van de paarden in orde zijn.
Paarden kunnen bijvoorbeeld best veel op stal staan zonder dat ze daar veel onder te lijden hebben - als de stal maar ruim genoeg is; ze vanuit de stal andere paarden kunnen zien en ruiken; ze regelmatig op de wei of paddock mogen, bij voorkeur samen met een of meerdere andere paarden; dagelijks beweging krijgen, en voldoende ruwvoer krijgen. Om maar wat zaken te noemen.

Qua prestaties denk ik dat het echt niet zo erg is om flink wat inspanning van een paard te vragen, mits dat op een eerlijke en terzake deskundige manier gebeurt. De belangrijkste graadmeter hierbij is het paard zelf: zit hij lichamelijk en geestelijk goed in zijn vel, is hij blij en alert, kan hij het gevraagde goed aan? Als de ruiter/trainer/paardenhouder dat maar te allen tijde als uitgangspunt neemt, kan een paard heel goed op een paardwaardige wijze functioneren als topsporter. Helaas zie je ook regelmatig verkeerde voorbeelden van over de zeik gereden, gefrustreerde paarden in de sport. Stelselmatig overnemen van paarden kan echt niet. Op wedstrijdterreinen is het m.i. een taak van de wedstrijdleiding en de jury om daar korte metten mee te maken, en dat mag echt vaker en duidelijker gebeuren wat mij betreft. En nog belangrijker: beloon de ruiters die in harmonie met hun paard een prestatie neerzetten, laat zien dat zij het goede voorbeeld zijn! Gelukkig zijn die ook genoeg te vinden.
Je moet bij dit alles niet vergeten dat het begrip 'natuurlijk' wat paardrijden en paarden houden betreft sowieso nogal betrekkelijk is. Een geheel 'natuurlijk' gehouden paard kan zich ook flink ongelukkig voelen, denk aan paarden die het met dit natte weer moeten doen met een zompig, halfondergelopen weiland zonder enige schuilmogelijkheid of droge plek.

N.B. ter verduidelijking, ik houd persoonlijk mijn paarden wel grotendeels buiten (paddock-inloopstal-weide) en in kuddeverband, maar dat heeft ook te maken met het ras (IJslanders). Mijn eigen rijpaard houd ik 's nachts en een deel van de dag op stal omdat hij geschoren is en ik veel met hem train. Hij vindt het duidelijk erg fijn op stal, ondanks zijn afkomst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:06

LDRD schreef:
Wees dan eerlijk ook tegen jezelf en laat je paard met zijn maatjes in de wei staan, heeft ie liever dan door jou beknuffeld te worden en met jou op zijn rug rondsjouwen. Ja

Nee, dat is niet waar. Mijn 1/4 is beretrots op z'n penny-meisje "kijk eens wat ik gevonden heb!" Naast eten is zijn belangrijkste doel in het leven: geknuffeld worden. Doe je dat niet, dan begint ie zelf wel Haha!
Voor Arabesk: don't carry the world upon jour shoulders. Begin bij je eigen paard en laat de rest het zelf uitzoeken. Als ze het niet willen weten, komen ze toch niet vragen. Besteed je tijd niet aan een mission impossible. Zodra geld een drijfveer wordt, is ethiek niet meer van belang.
Je weet wel: het hebben van een prijzenkast is ook een hobby............

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:08

Arabesk schreef:
mag een paard op onnatuurlijke wijze gehouden worden, omdat het een duur sportpaard betreft?

Hoeveel paarden worden er door hun eigenaar op een prairie neergezet om een wild leven te leiden? Niet zo bar veel, ook de jouwe niet meen ik. Dus om van onnatuurlijk te spreken vind ik erg overdreven, het houden van paarden an sich is onnatuurlijk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:11

Ik vind dit inderdaad een vraag waar je zelf het antwoord op weet voor jezelf dan. En iedereen heeft zo zijn eigen mening dat het lastig is om op EEN antwoord te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:11

Je kan veel zeggen maar er is geen paardeneigenaar op deze aardbol die zijn paard natuurlijk houd. Tenzij dit paard op een enorme prairie staat zonder omheining en geen contact heeft met mensen. Want dat is ook niet natuurlijk

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:21

Arabesk schreef:
mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport (en dus geld) overschrijden?

Ja, laat ik het zo zeggen. In jouw ogen doe jij het goed. Iedereen die wat anders doet het niet goed.
Mijn paard wordt echt niet gelukkig van 24/7 op de wei en al zeker niet zonder schuil hut.
Ik ben er van overtuigd dat de meeste sportpaarden het goed hebben. Ze glimmen tegen je op.
Een paard wat niet goed in zijn vel zit kan niet presteren.
Laten we het omdraaien, misschien zou jij nog wel beter presteren als je paard ook op stal staat of hoefbeslag heeft.
Elk paard is anders en heeft bepaalde behoefte .
Zo is toch ook de ene mens blijer met een boerderijtje en de ander zou er niet aan moeten denken .
Voor jouw liggen de natuurlijke grenzen op een heel ander punt dan de mijne.
Ik wordt niet vrolijk van paarden die dag en nacht buiten staan zonder schuilhut en een droge plek om op te staan en jij wordt niet vrolijk van eenbox,ijzers,dekens en noem maar op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:50

kohtje schreef:
Arabesk schreef:

Ja, laat ik het zo zeggen. In jouw ogen doe jij het goed. Iedereen die wat anders doet het niet goed.

Dat is een invulling die je er zelf aan geeft. De TS plaatst alleen een vraag, waarop iedereen zijn eigen antwoord mag geven. Mits goed gemotiveerd is ieder antwoord een goed antwoord, want de TS vraagt gewoon naar ieders mening.

Ik denk zelf dat de vraag een beetje ongelukkig is gesteld, omdat hij niet zo zwart-wit is te beantwoorden. Ieder paard dat wordt gehouden, wordt op een onnatuurlijke manier gehouden, al is het alleen al door het draadje eromheen. Het op een paard gaan zitten is ook onnatuurlijk, en gaat altijd ten koste van het paard. (De rug bijvoorbeeld ondervindt op den duur altijd schade door het ruitergewicht, maar de mate waarin dat gebeurt is wel te beïnvloeden.)

Ik zou de vraag dan ook anders gesteld hebben, namelijk:
"In welke mate mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport (en dus geld) overschrijden?

Hoe onnatuurlijk mag een paard gehouden worden, omdat het een duur sportpaard betreft?"

Verder heb ik nog een vraag aan kohtje: Wat bedoel je met deze zin?
kohtje schreef:
Laten we het omdraaien, misschien zou jij nog wel beter presteren als je paard ook op stal staat of hoefbeslag heeft.
Bedoel je hiermee dat je dan beter zou presteren als mens? Of bedoel je dat jullie als combinatie dan beter zouden presteren in de sport?

Bovendien is "beter presteren" ook voor iedereen verschillend, want afhankelijk van je gebruiksdoel. Als jouw uiteindelijke doel het hebben van plezier mét je paard is, op een manier die voor jullie beiden het minst belastend is, dan kun je heel goed presteren zonder dat je ooit punten van een jury zal krijgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:59

Miss_Montana schreef:
Je kan veel zeggen maar er is geen paardeneigenaar op deze aardbol die zijn paard natuurlijk houd. Tenzij dit paard op een enorme prairie staat zonder omheining en geen contact heeft met mensen. Want dat is ook niet natuurlijk

Off Topic: Contact hebben met mensen is helemaal niet onnatuurlijk. De rol die wij als mens daarbij spelen wel.
Wanneer we paarden "gewoon" zouden proberen op te eten of te vangen wanneer we ze tegenkwamen, dan zouden we volkomen natuurlijk bezig zijn. Het onnatuurlijke begint pas als we erop willen gaan zitten.

Kijk bijvoorbeeld naar de in het wild levende Przewalski's in Mongolië, of in om het even welke andere kuddes wilde of "echt" verwilderde paarden. (dus geen paarden die een deel van het jaar in gevangenschap leven en alleen in de zomer een natuurgebied in worden "gegooid") Wanneer die mensen zien zullen ze hun volkomen natuurlijke gedrag vertonen, namelijk (in de meeste gevallen) vluchten. Contact met mensen is in deze gevallen niet anders dan contact met welk ander groot roofdier dan ook.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:03

Vind het een beetje jammer dat hier voor jezelf al een antwoord op de vraag is gegeven Arabesk, wat dat betreft zal er in jouw ogen geen een antwoord goed zijn, ténzij men hun paard behandeld op de manier waarop jij het ook doet.

In mijn ogen is er geen goed/fout, tenslotte heb je bij paarden net als bij mensen met karakters te maken, met ieder een eigen voorkeur en een eigen mening.
Bovendien vraag ik me af of je er een sportpaard een plezier mee doet (let wel: een sportpaard dat gewend is als hoedanig behandelt te worden, en dus niet dag en nacht in de wei staat, zonder schuil, zonder teddybeer vacht en met ijzers Knipoog ) om deze van zijn warme beschutte veilige stalletje te beroven, van zijn schoenen te ontdoen en zijn prachtige kortgeschoren vacht onder dat lekkere warme dekentje te beroven.

Bovendien is het niet zo dat een sportpaard dag en nacht binnen staat, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat ik in de sportwereld zit, en een enkeling staat inderdaad dag en nacht binnen. De rest staat in een mooie ruime box, met dagelijkse weidegang, méérdere uren met meerdere paarden, hebben een stal met een luikje en tegenover, achter en naast zich buurpaarden. Sociaal contact ontbreekt er niet aan. Ook de sportruiters houden van hun sportpaarden en kijken weldegelijk bewust naar het paard en maken wel degelijk bewust de keuzes die ze maken. Ook een sportruiter kijkt iedere dag kritisch naar zijn paard, observeert het en probeert een inschatting te maken of het paard happy is met de manier van leven.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken om te zeggen dat mijn paard Happy is. Ze heeft voldoende sociaal contact, voldoende weidegang, voldoende lichaamsbeweging en staat nog steeds iedere dag te trappelen om aan het werk te gaan. Mijn paard heeft lol in het werk. Mijn paard heeft plezier in de aandacht die ze krijgt op de wedstrijden. Wat is daar dan mis mee?

Iedereen doet wat in hun ogen goed is, waarom zou het zo zwart-wit moeten zijn? Natuurlijk kan het áltijd beter, en iedereen maakt fouten, maar iedereen probeert altijd het best mogelijke te doen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:09

oomens schreef:
Arabesk schreef:

Dat is een invulling die je er zelf aan geeft. De TS plaatst alleen een vraag, waarop iedereen zijn eigen antwoord mag geven. Mits goed gemotiveerd is ieder antwoord een goed antwoord, want de TS vraagt gewoon naar ieders mening.
.[/quote]

Dat doet ze dus niet, dit is een suggestieve vraag.
Bovendien is de titel van dit topic ook suggestief.
Dit is geen goede manier om tot een open discussie te komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:21

oomens schreef:

Ik denk dat TS niet naar ieders mening vraagt, maar haar mening aan een ieder wil opdringen onder het mom van discussie.
Zij wil niet overtuigd worden, maar wil zelf overtuigen.
Dat mag natuurlijk, maar daarmee krijg je ook een vrij zinloze discussie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:23

Zeker een zinloze discussie, want je komt er toch niet uit op basis van elkaars overtuigingen. Al is het goed om er eens over na te denken.

Wat zijn de natuurlijke grenzen van een paard?

Wat is onnatuurlijk?

Wanneer is 'onnatuurlijk' ook een bedreiging voor het welzijn van het paard?

In hoeverre weegt het gebruiksdoel voor het paard voor jou op tegen het welzijn?

Wanneer is het paard daadwerkelijk belemmerd door het doel waarvoor wij het gebruiken?

Waar trek je de lijn?

etc. etc. Allemaal vragen waar amper een concreet antwoord op te geven is.
De waarden staan hevig ter discussie in de paardenwereld momenteel, de normen zullen altijd verschillend blijven.

Een paard heeft beweging en frisse lucht nodig, maar zet je het dier dan dag en nacht op wei? of komt hij er 5 keer per dag uit voor wandelen, trainen en aan de hand grazen?
De laatste is onnatuurlijk te noemen, al denk ik dat dit paard dichter bij z'n natuur gelaten wordt dan het paard dat 1 keer per dag in de stapmolen loopt en een uur mag rijden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:24

En als je een beetje bij houd wat de TS zoal schrijft in andere posten dan weet je haar denkwijze en weet je dat ze alles buiten dat niet vind kunnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:30

Bovenstaande post is een goede opmerking voor de post van Oomens.
Ik ben het met kohtje trouwens volledig eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:50

Maar heeft een paard dan nog wel de behoefte aan het hele natural zijn? Natuurlijk hebben ze genoeg weidegang en beweging nodig. Daar niet van. Maar gaan paarden niet mee met hun tijd? Ontwikkelen zij zich niet dan? Dat vraag ik me altijd af. Als je eens ziet hoe mens en dier in de loop der jaren vooruit zijn gegaan vraag ik me af of het wel degelijk zo is dat paarden dekenloos, ijzerloos etc moeten blijven. Ontwikkeling is er zowel voor de mens als voor de dieren en het heeft zowel goede als minder goede effecten op het leven in het algemeen gehad. Maar zou een paard dan zelf echt bewust zijn van het feit dat wat wij met hem doen niet hoort? Ik denk niet dat een paard zich ervan bewust is dat hij eigenlijk op de prairie met de kudde hoort te lopen. En stel dat hij zich ervan bewust zou zijn, blijft het nog de vraag of het paard vind dat zijn situatie er juist vooruit of achteruit op is gegaan. Zoals eerder gezegd zal dit heel persoonsgebonden zijn voor het paard, het ene paard houdt van trainen en werken om daarna een lekker dekentje op te krijgen terwijl het andere paard zegt: Laat mij maar lekker in de wei staan en eten met een dikke vacht. Het hangt gewoon compleet van het paard af.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:58

Arabesk schreef:

Ik ben benieuwd naar de exacte definitie van a: 'natuurlijke grenzen van een paard', b: 'onnatuurlijke wijze gehouden worden', en c: 'duur sportpaard'. En dan met nadruk de EXACTE definitie en niet de definitie zoals TS die ziet...

Pas als ik de exacte definitie van deze woorden weet kan ik een eerlijk antwoord geven.

Ben het ermee eens dat TS met haar vraag eigenlijk al het antwoord aanduidt en hiermee al veel impliceert. Dingen waar TS recht achter staat en waarvan zij overtuigd is.
TS: wie zegt dat jíj het bij het correcte eind hebt dan? Vorige week het nieuws niet gevolgd? Hoe erbarmelijk het gesteld is met de perfecte omstandigheden van 'natuurlijk gehouden' paarden? In Nederland nog wel!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:00

als het ten koste gaat van het paard is het nooit goed. Ik denk dat iedereen moet proberen zijn paard zo gelukkig mogelijk te maken en niet alleen te denken aan de risico's.

Dus zoveel mogelijk weidegang, liefst met andere paarden, veel beweging, contact met andere paarden, goed voer en dingen waarvan je merkt dat je paard ze niet leuk vind zoveel mogelijk laten.

Dus niet je paard de hele dag opsluiten op stal omdat hij een half miljoen waard is en als hij buitenkomt zou hij zich misschien wel kunnen verstappen.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:08

Citaat:
Ik zou de vraag dan ook anders gesteld hebben, namelijk:
"In welke mate mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport (en dus geld) overschrijden?

Hoe onnatuurlijk mag een paard gehouden worden, omdat het een duur sportpaard betreft?"

Dit is inderdaad ook hoe ik de vraag zou stellen, ik vind wel dat veel topsportpaarden TE onnatuurlijk gehouden worden. Kijk, mijn merrie staat in de winter ook snachts op stal, en als zij ijzers nodig zou hebben, zou ik ze er ook onder zetten, om maar een voorbeeldje te geven.

Maar topsportpaarden, tja, ze worden geschoren, weet ik hoeveel grams dekens, ijzers, hele dag in box, veel krachtvoer(maar ze leveren dan ook een topprestatie) 3 dagen reizen in vrachtwagens, vliegen, en maar een paar uurtjes per dag naar buiten, meestal alleen, heel soms met een minishet oid. (en dan hou ik ook nog eens niet van hulpteugels, enorme bitten ed. Bloos )

Ik begrijp heus wel dat die paarden kostbaar zijn, en je ze niet een lekker wintervachtje kan laten groeien, maar iets meer paard laten zijn, dat zou ik graag zien, en zou ook een goed voorbeeld zijn voor kinderen(pennymeisjes) die naar deze mensen opkijken. Gewoon, lekker de hele dag naar buiten,lekker grazen met een paardje waar hij wel echt mee kan spelen, en iets minder scheren, dekens, sporen, bitten ed. Als iedereen dat doet, is er geen probleem meer! maarja, ik kan wel blijven dromen natuurlijk.

Overigens, de TS zet een stelling/vraag neer volgens mij, je kan hier voor of tegen zijn, maar een stelling kan ook kleuring hebben, heeft dat juist meestal ook. bv. is bush een geweldige president? (vraag maar stelling zit er al in) ipv. wat vinden jullie van bush(hier zit geen kleuring in) ik vind overigens bush geen geweldige president Clown trouwens een discussie hoeft niet altijd te zijn om iemand te overtuigen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:09

er zijn maar weinig paarden die echt natuurlijk gehouden worden, een wei is dat per definitie al niet. Dus iedereen (incl TS) sluit compromissen en mogelijk komt uit dat gevoel van imperfectie (compromis is per definitie niet perfect) de weerstand tegen wedstrijdsport (want die sluiten een 'nog veel slechter' compromis) voort.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:12

Arabesk schreef:

Ik ben dan ook benieuwd wat voor jou de natuurlijke grens is. Waarom ben jij bijvoorbeeld tegen de wedstrijdsport, maar vind je het binnen de natuurlijke grens liggen om evengoed wel op je paard te klimmen? Lachen Dat is toch ook absoluut niet natuurlijk?