Rugpijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lecheken

Rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:21

Mijn arabiertje is ondertussen 1jaar en 8 maanden oud. Ik weet dat het normaal is dat een arabier met zijn staart omgooh loopt maar de mijne doet het compleet anders... Clown Enkel als hij zenuwachtig is komt zen staartje in goede positie. De rest van de tijd, ongeacht of hij in stap, draf of galop loopt houd hij hem ook steeds een paar cm omhoog. effe voorbeeldje:
Zo loopt hji volgens mij redelijk normaal:
Afbeelding
Dit is meer hoe hij anders loopt maar dan zijn staart nog ietsje meer omhoog en achteruit:
Afbeelding
Deze laatste is niet echt een goed voorbeeld, want die is in stilstand getrokken maar heb momenteel geen foto waar het goed op te zien is.

Mij was het nog niet echt opgevallen omdat ik dacht dat dit normaal gedrag was voor arabieren, maar een dressuur ruitster die bij ons op de manege les geeft maakte me er attent op en zegt dat hij last heeft van zijn rug. Ze heeft me gezegd hetvolgende toe te passen: achter hem gaan staan, staartbeen vastnemen en zachtjes achterover leunen. Dit zou ervoor zorgen dat de wervelkolommen open gaan en dat als er iets vastzit dat zo zou loskomen.

Iemand die me kan zeggen of dit effectief een goede remedie is en of hij eigenlijk wel pijn heeft of gewoon normaal gedrag is? Wil niet dat men ventje pijn heeft...

Tnx! Bloos

Lise81

Re: Rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 00:35

Sommige beweren dat, maar het is nooit bewezen. Ze houden van nature wel hun staart wat hoger. Scheve staarten duiden eerder op een beetje vasthouden.
Het kan natuurlijk zijn dat een jong paard een beetje groeipijn heeft, maar zo ziet het er niet gelijk uit. Zo lang hij niet gevoelig reageerd op druk van je hand op zijn rug, zou ik me er niet te druk over maken. Lekker laten groeien, spelen etc. Misschien voordat je begint met zwaarder grondewerk, zadelmak maken een keer na laten kijken door een dierfysiotherapeut.

* edit* die "losmaak" oefening zou ik niet zomaar gaan doen. Door aan de staart van je paard trekken zorg je echt niet gelijk voor "open staan van de wervelkolom" mobilisatie / tractie, wel als je weet wat je doet. Een paard zal als je dit niet goed doet (te snel net iets te hard hangt) toch met wat spanning zijn staart willen "vasthouden". Het is wel een goede oefening in principe, het is wel handig als iemand je deze van te voren een keer voordoet. (Eerst langzaam rondjes om te ontspannen, later iets trekken)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 02:30

Op dit moment even zelf niet aankomen, ook al heeft een ander je ongerust weten te maken. Op het moment dat je gaat inrijden kun je er door een PROFESSIONEEL Osteopaat naar laten kijken. Vooral niet zelf gaan klooien, als je niet weet waar je mee bezig bent. Iedere goedbedoelde handeling kan averechtse effecten hebben.

Als je de mening hebben wilt van een prof, neem dan contact op met een echte Osteopaat. www.icreo.com heeft Osteopaten die door heel Nederland komen...

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 08:18

Heel erg bedankt voor de tips Bloos

Cassidy schreef:
Als je de mening hebben wilt van een prof, neem dan contact op met een echte Osteopaat. http://www.icreo.com heeft Osteopaten die door heel Nederland komen...

Dat zou heel makkelijk zijn maar ik ben uit België Knipoog
Maar ga hem dan gewoon nog even zijn gang laten gaan en dan binnen 6 maanden als het nog niet beter is een fysio laten komen!

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:47

Lecheken schreef:
Heel erg bedankt voor de tips Bloos

Cassidy schreef:
Als je de mening hebben wilt van een prof, neem dan contact op met een echte Osteopaat. http://www.icreo.com heeft Osteopaten die door heel Nederland komen...

Dat zou heel makkelijk zijn maar ik ben uit België Knipoog
Maar ga hem dan gewoon nog even zijn gang laten gaan en dan binnen 6 maanden als het nog niet beter is een fysio laten komen!

fysio kan hier prima mee over weg.ben zelf student fysio (helaas nog niet voor paarden, komt nog), ma dat wat die mevrouw tegen je gezegd heeft klopt wel.door hoog aan de staart te trekken voer je een tractie uit op de wervelkolom. je moet wel goed je gewicht eraan hangen anders heeft het geen effect. je kunt het je misschien voorstellen met je eigen vinger. als die pijn doen en je trekt eraan kan dit verlichting geven. je trekt de botjes als het ware uit elkaar. dit kan zeerzeker ok bij de wervels van je paard, ma helpt dit niet zou ik er toch even de fysio op los laten, want vaak verlicht je door die tractie alleen op de moment de pijn en als er iets vast zit zal het toch gemobiliseerd moeten worden. de fysio kan dan onderzoeken welke wervels problemen geven en je vertellen wat je kunt doen.
gr kim

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:08

Op een stal waar ik eerder wel eens reed was eer ook een paard met lichte rug problemen. Toen kwam er ook een fysio en zocht de drukpunten op zijn rug en masseerde 'm of zo en daarna ging het weer goed!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:00

Ik heb nog nooit een arabier gezien die z'n staart tijdens het lopen recht naar beneden heeft hangen (behalve als ze het koud hebben)

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:45

Lenneke_ schreef:
Ik heb nog nooit een arabier gezien die z'n staart tijdens het lopen recht naar beneden heeft hangen (behalve als ze het koud hebben)

Dat dacht ik dus ook, van daar men vraag hier mits iemand anders me zei dat hij dat doet omdat hij pijn heeft en ik niet wil dat mijn ventje ergens last van heeft. Daarmee dus dat ik er op tijd wou bijzijn... Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:53

Ik maak me juist zorgen als Anouar z'n staart recht naar beneden heeft hangen tijdens het lopen. Dan heeft hij het of koud of hij heeft stress.

Staart iets omhoog betekend dat hij lekker ontspannen is.

Is het een volbloed arabier (zomaar een vraagje)?

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:23

Beide ouders zijn van straight Egyptian bloedlijnen dus ik vermoed van wel Lachen
Niet dat dat veel uitmaakt voor mij maar is natuurlijk altyd wel leuk om te weten. Clown
Moeder is niet bekend, vader is Maymoun, grootvader is Maysoun. Weet eigenlijk niet of die bekend is of niet... Haha!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:06

volegns mij draagt elk paard zijn staart als hij loopt en een arabier waarschijnlijk altijd meer zij hebben ook geen loodzwaare staart natuurlijk

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:20

Bij ons is de ostheopaat van het weekend langs geweest en die heeft toen ook iets vertelt over de staart van het paard... Het kan ook zijn dat je paard nog niet helemaal in balans is en door zijn staart anders te houden zijn balans behoud... Een paardje bij ons op stal doet dat namelijk met haar hoofd, maar elk paard zoekt een andere manier om in balans te blijven... Hier zou het misschien ook iets mee te maken kunnen hebben...

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 16:19

Dat heb ik ook al gemerkt dat hij nog niet helemaal in evenwicht is. Als hij galopeerd verandert hij vaak van been en valt hij ook redelijk vaak in kruisgalop.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:13

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:12

Lenneke_ schreef:
Het heeft ook te maken met de staartinplant. Die is bij arabieren ander waardoor ze de staart op die kenmerkende manier dragen.

Waarschijnlijk bedoel je zoiets als dit
http://img177.imageshack.us/img177/51/start5lp2.jpg

Zo ongeveer ja Ja
Het lijkt dan net of de eerste 20 cm volledig horizontaal gehouden wordt en dat hij zijn staart dan pas laat vallen...