Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:19

Ik heb al op veel manege`s stallen enzovoorts gestaan en gereden, het valt mij erg op dat het schijnbaar als je paard iets fout doet (in jou ogen) het de normaalste zaak van de wereld is hem met een zweep of iets dergelijks eens een flinke hens op zijn hoofd te geven? Nu moet ik toegeven dat ik mijn pony een keer ook een mep op haar hoofd heb verkocht wel zonder zweep (en me achteraf zo gigantisch schuldig voelde dat ik heb staan janken bij haar Bloos ) Hoe dan ook ik heb mijzelf daarna meteen verplicht dat never nooit meer te doen..
Op een of andere manier begrijp ik dan ook niet dat je op sommige plekken komt en dat mensen bv een paard dat buiten steigert uit angst een mep met de zweep tussen de oren te verkopen.. Of een paard dat een soort van uitproberen heeft tijdens inrijden en dat het bekende trucje bit vast pakken en hem er tussenuit knijpen een mep met de zweep op zijn hoofd te verkopen en vervolgens er heilig van overtuigt te zijn dat hij het nooit meer zal doen.
Hoe dan ook ik zou graag eens verschillende onderbouwde meningen willen horen!

EvelijnS

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:07

Ik vind het niet echt normaal om een paard op zijn hoofd te slaan als deze iets fout doet.
Als een paard lastig is, dan lijkt het me dat hij óf niet weet wat hij moet doet en is hij dus in de war, óf hij is gewoon vervelend.
In beide gevallen zou ik het paard geruststellen, maar vooral niet slaan, want daar wordt het alleen maar erger van.
Een tikje met de zweep tijdens het rijden om hem wat alerter te maken kan, maar om hem, als je naast hem staat te gaan slaan, dat werkt mijns inziens alleen maar averechts. Het paard wordt er bang van en weet vervolgens nog steeds niet wat hij goed of fout doet.
Nee, ik ben er erg tegen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:12

@Evelijn_ hoe zou jij reageren als iemand jou zoiets aanraad of dat je het ziet gebeuren dan?
Ik weiger ooit nog zo een actie uit te halen. Heb me echt een gruwlijk persoon gevoelt dat moment en ben van mening dat geweld niks oplost.
Maar als ik soms mensen bezig zie wil ik er van binnen wel eens een opmerking over maken maar weet me geen houding te geven om hem toch te plaatsen..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:12

Een paard op het hoofd slaan is in mijn ogen echt fout! Mijn verzorgpaard is vroeger ook zo behandeld.... Zijn vorige eigenaren vonden het wel grappig omdat hij dan ging steigeren... Het eindresultaat is uiteindelijk dat hij totaal niet reageerd op een zweep... Hij gaat er alleen nog maar tegenin. Dus ook als je de zweep op de goede manier gebruikt heeft het geen effect meer...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:15

Blon_D schreef:
@Evelijn_ hoe zou jij reageren als iemand jou zoiets aanraad of dat je het ziet gebeuren dan?
Ik weiger ooit nog zo een actie uit te halen. Heb me echt een gruwlijk persoon gevoelt dat moment en ben van mening dat geweld niks oplost.
Maar als ik soms mensen bezig zie wil ik er van binnen wel eens een opmerking over maken maar weet me geen houding te geven om hem toch te plaatsen..

Als iemand mij zoiets aanraadt zou ik het negeren. Of gewoon zeggen hoe ik erover denk. Een discussie moet altijd kunnen vind ik.
Maar als ik iemand zoiets zou zien doen, dan weet ik eigenlijk niet hoe ik zou reageren. Ik denk dat ik te verlegen ben om er iets van te zeggen, maar misschien achteraf toch wel een opmerking maak van; zo zou je het misschien beter aan kunnen pakken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:17

@evdpanne Ik bedoel niet zo zeer met voor fun meppen wat overigens net zo fout is natuurlijk! Maar bewust meppen als correctie wat naar mijn mening een uit de hand gelopen correctie is..
Ik heb vroeger verschillende voorbeelden gehad ben inmiddels gelukkig instaat om zelf na te denken over goed en fout en wat ik wel een goede manier vind om met mijn pony om te gaan.
Maar er zijn altijd mensen die ook kleine kinderen verkeerd inlichten over zulke dingen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:18

hmz, nee slaan niet, wel blocken (parelli) en ook ki geef af en toe een tikje tegen de neus als ze te opdringerig is Bloos

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:21

Ik heb ooit bij ons op stal een paard eens een tik (met mijn hand weliswaar) op zijn hoofd gegeven en ik kon de bak uit! Ik kon vertrekken, want zo werd er niet met paarden omgegaan. En gelijk hadden ze.

Een zweep is een goed hulpmiddel, mits op de juiste manier gebruikt. Een middel om een paard attenter te maken op het been. Niet om een paard er van langs te geven om je eigen frustraties te botvieren, of om rijtechnische problemen via de harde hand op te willen lossen. Ik denk altijd maar zo, je wint het toch niet van 700 kilo spieren.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:23

Als je paarden op hun hoofd mept worden ze kopschuw en raken ze het vertrouwen in je kwijt.
En als ze geen vertrouwen in je hebben, heb je een veel groter probleem.

Ik vind een zweep dan ook meer een soort "aanwijsstokje"om je hulpen te verduidelijken.
Als mijn paard echt irritant is (dreigen bijvoorbeeld) wanneer ik naast haar sta (en ik dus geen zweep bij me heb)krijgt ze wel een tik op dr kont. Maar dan gewoon met mn hand en met een boze stem erbij.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:23

Mijn paard kreeg regelmatig een tik met een zweep op haar hoofd om haar het stijgeren af te leren , dat heeft geholpen .
Ik ben zelf niet echt een voorstander ervan maar het hielp en verder krijgt ze eigenlijk nooit geen tikken , stem is voldoende

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:28

Zal ik dan maar meteen vertellen dat ik die van mij wel eens een tik op zijn hoofd heb gegeven en mijn instructrice ook!
Ik heb echt een draak van een paard (geen excuus, maar uitleg) dat soms erg goed is in staken en steigeren. Dus het is wel eens gebeurt dat hij maar bleek springen en steigeren, dat hij dus maar een tik uiteindelijk op zijn hoofd kreeg om ermee op te houden. De plek is dan bij wijze van toeval. Door zijn ge-etter krijg je als ruiter zelf bijna een kopstoot en als hij steigert is dat helaas dicht in hand bereik.... Maar dat wil naturlijk niet zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is, zekers niet!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:31

ik moet eigenlijk van de iegnaar van mijn verzorgpony een tik met de zweep tussen zijn oren geven als hij niet nagevelijk loopt omdat het anders slecht voor zijn rug is als hij zo sterren kijkt ofzo maar heb het nog nooit gedaan en ga het niet doen hoogstens een tik op zijn hals of kont

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:36

Ik heb mijn paard ook wel eens een opdonder op zijn hoofd gegeven, zo hard dat hij de rest van de dag kopschuw was en bij mij de dag erna de rug van mijn hand blauw was.
Hij was toen nog hengt, 2 jaar en liep achter me tijdens het wandelen. Uit het niets beet hij mij knetterhard in mijn rug, uit reflex kreeg hij een kletter tegen zijn hoofd aan. Beetje harder dan bedoeld maar hij heeft daarna nóóit meer gebeten en daar ging het mij om. Ben ik nu een dierenbeul?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:40

ja ontzettend Knipoog
Ik kan me voorstellen dat als je paard je maar blijft uitlokken, je soms uit je slof schiet en hem harder behandelt dan je eigenlijk zou willen (gezien je eigen blauwe hand)

Maar zoals hier in het topic genoemd wordt om een paard nageeflijk te rijden...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:44

ik geef hem wel een tik op zn neus als hij mij bijt of probeerd te bijten maar dat is zonder zweep. Ik zou het neit eens durven met de zweep. Ik heb wel een keer een les gehad dat kelly constan achterwaards kging en echt een uur heeft stil gestaan en staan schrapen en weer achterwaard toen heb ik ahar wel op de sodemieter gegeven met de zweep maar ze was mnij echt ana het uidtdagen we hebben ahar rug wel van te voren gecontroleerd en alles bit mond tanden enzovoort en toen was het gewoon mij uitdagen neprotesteren toen heb ik haar wel flink bij getikt daar had ik later echt spijt van maar asl ik het neit had gedaan had ik nog 3 lessen zo gestaan. Ik had zelf ook een blauwe plek i khad mijzelf ook geslagen haha

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:47

[quote="nestle"]ik moet eigenlijk van de iegnaar van mijn verzorgpony een tik met de zweep tussen zijn oren geven als hij niet nagevelijk loopt omdat het anders slecht voor zijn rug is als hij zo sterren kijkt ofzo maar heb het nog nooit gedaan en ga het niet doen hoogstens een tik op zijn hals of kont[/quot]

Ik zou dus direkt op zoek gaan naar een ander verzorgpaard want ik denk dat deze eigenaar slaande ruzie met mij zou krijgen! ( En dat is HEEL zacht uitgedrukt!)
Een paard een keer met je hand een tik geven tegen zijn hoofd (neus) is echt niet zo erg, mits het terecht is.
Met een zweep tegen zijn hoofd slaan is pure dierenmishandeling en nooit terecht!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:58

Nou, ik heb bliss vandaag wel ff een mep op zijn hoofd gegeven, ik sla hem NOOIT maar hij beet me, en hij mag me gewoon niet bijten, dus als ik dan eerst nog een half jaar moet verplaatsen naar zijn reet ofzo, dan schiet dat ook niet echt op.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:00

Uhm nou ik vind het ook niet normaal om een paard op het hoofd te slaan, en zeker niet met een voorwerp!
Maar mijn verzorgpony's willen nog wel eens happen, en die geef ik dan wel eens een corrigerende tik op de neus,
maar niet hard, en ook alleen op de neus.
maar das dan ook geen slaan maar een tik geven.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:01

aerdenhout1 schreef:
nestle schreef:
ik moet eigenlijk van de iegnaar van mijn verzorgpony een tik met de zweep tussen zijn oren geven als hij niet nagevelijk loopt omdat het anders slecht voor zijn rug is als hij zo sterren kijkt ofzo maar heb het nog nooit gedaan en ga het niet doen hoogstens een tik op zijn hals of kont[/quot]

Ik zou dus direkt op zoek gaan naar een ander verzorgpaard want ik denk dat deze eigenaar slaande ruzie met mij zou krijgen! ( En dat is HEEL zacht uitgedrukt!)
Een paard een keer met je hand een tik geven tegen zijn hoofd (neus) is echt niet zo erg, mits het terecht is.
Met een zweep tegen zijn hoofd slaan is pure dierenmishandeling en nooit terecht!

Duidelijk Lips are sealed
Deze eigenaar heeft er weinig verstand van, zo te horen...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:02

Ik overigens ook niet met een voorwerp

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:04

Ik was al bijna van plan je op te zoeken met mijn 2 grote honden!!! Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:05

Ik doe het nooit, geef liever een tik op de hals, anders zit ik met een kopschuw paard..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:06

Twee grote honden? Oe, dan zal ik voortaan maar tot 10 tellen Tong uitsteken

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:07

aerdenhout1 schreef:
Ik was al bijna van plan je op te zoeken met mijn 2 grote honden!!! Haha!

Pas maar op, ik heb mijn zweep OVERAL bij, want stel je voor. (die trouwens ergens onder de spinnenwebben in een hoekje van mijn kast ligt of staat Tong uitsteken)

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:13

Met de zweep nooit!!
En omdat ze niet nageeflijk willen lopen? Nee
En Runningkawa ik ben het totaal met je eens! Nageeflijk lopen dwing je niet af, dat komt vanzelf en met slaan op het hoofd gaan ze nooit nageeflijk lopen. Daarmee bereik je juist het tegenovergestelde.

Maar verder, ik geef mijn paarden wel eens een tik met mijn hand als ze opdringerig zijn. Maar dan ook heel erg opdringerig, vaak is 1 keer genoeg, nu hoef ik alleen mijn hand maar op te heffen en UH te zeggen en ze stopt met drammen Knipoog
Het is een jonge pony dus die zit nog een beetje in de puber uitprobeer en dus de opvoedfase.

Tegen tikken geven heb ik niks, mits ze terecht zijn, en gelijk na het 'vergrijp'van het paard zodat de straf ook nuttig is, en niet belachelijke hard, het moet meer een schrikreactie zijn.( en liever niet op het hoofd behalve met bijten,knabbelen enz)

En positief gedrag moet wel beloont worden. Mijn kwpn schraapt het liefst de hele tijd met haar voorbeen tot ze haar eten krijgt. Ik zeg UH en loop dan gelijk weg of blijf staan. Op het moment dat ze stopt beloon ik haar met mijn stem en krijgt ze haar voer.
Zo leert ze dat het negatieve gedrag of gestraft word, of ze krijgt niks, en dat geduldig wachten beloont word.
En ze doet het nu al veel minder als in het begin. ( Ik heb haar nu 2 maanden)