Vraagje over losbreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shavanah

Vraagje over losbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:57

We hebben Indy nu 3 maanden en het gaat super alleen we hebben een nadeel met hem zo dra we naar buiten gaan,met halster en hengstenketing(zonder hengstenketing houden we hem helemaal niet,dus voor het eerst in mij leven een gekocht)wil hij er vandoor,schrok overal van (zogenaamd misschien,dat weet ik niet),vandaag ook weer zijn verzorgster is hem eerst gaan rijden dus het kan dan geen frisheid zijn,en na een uur gereden waar hij dan dus ook super braaf is,op een paar keer schrikken van een hond of mens die langs loop,daarna afgezadelt en na zijn eten ,naar de buitenbak wandelen,dan moet je bij ons over de parkeerplaats em ja hoor hij schrik en gaat omhoog trek het touw kapot en rent weer los,kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit moet gaan aanpakken??

DubbelFun

Re: Vraagje over losbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:41

Vaker doen. Meer grondwerken. Desnoods de ketting onder de kin langs. Tussen 2 touwen begeleiden. Samen met een heel rustig paard buiten laten wennen.
Legio mogelijkheden dus.

Als hij dit gedrag ook bij de vorige eigenaar had zou je je kunnen afvragen of er iets gebeurd is waardoor dit is ontstaan.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:14

De juiste begeleiding erbij gaan zoeken ............ En je laten helpen door mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Niet slaan of boos worden en zeker geen pijn doen Boos! Hij doet dit niet voor niks.

Veel succes ermee

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:47

Hoofdstel indoen. Dan heb je meer te vertellen. Veel oefenen (elke dag) en steeds een klein stukje verder gaan. Desnoods wat snoepjes mee om te belonen als hij braaf is ( een paard dat eet ontspant).

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:00

Veel grondwerk doen buiten. Desnoods op de parkeer plaats. Het liefst met een wat stijver touwhalster en een lang halstertouw (geen longeerlijn). Afleiden en laten werken dus in het probleem gebied.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:38

Ik zou zelf geen hoofdstel in doen.. (door he trekken kan het toch pijn doen bij het paard, wat weer paniek opleverd).
Inderdaad wat de andere zeggen, veel grondwerk. En in begeleiding met een niet schrikkend paard. Rustig opbouwen, niet te veel in een keer. Ook als het een keertje goed gaat, niet verder gaan tot hij schrikt. En veel belonen.
Heel veel succes!

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:29

Bedankt voor alle reactie's ,we hebben besloten idd om eerst maar eens te gaan werken met het grondwerk,en vandaaruit verder gaan,we hebben inmiddels onze eerste les gehad en dat ging goed,zal de foto's vandaag plaatsen....

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:35

Lachen goedzo ...heel wijs om er hulp bij te zoeken Knipoog

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:58

Dank je,ja idd het ligt niet aan het paardje,het is een schat,de fout ligt bij ons ,en die hengste kerring die ons werdt aanbevolen,vonden we toch niks,ja tuurlijk het ging wel ff maar het probleem is er toch niet mee opgelost,we gaan lekker met hem aan de slag ,zo hebben we er allemaal plezier in,wij en Indy Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:00

schriktraining in een bak waar het niet erg is als hij losbreekt. leg paraplu`s neer, zeiltjes waar hij overheen moet lopen en verzin de meest gekke dingen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:07

IK zou geen hengste ketting gebruiken , maar gewoon een freestyl halstertje ,
Idd schriktraining en grondwerk gaan doen , zodat hij vertrouwen in je gaat krijgen,
Ook niet aan een halstertouw mee nemen maar aan een leadrope van 3/4 meter ofzo, heeft hij meer ruimte om te vluchten , vaak bij een korter touw is er snel druk en daar raken ze ook van in paniek want de vluchtroute word afgesloten zeg maar, als hij steigert geen tegen druk geven als hij omhoog gaat want dan gaat hij tegen de druk in, het is heel moelijk, maar blij zelf heel koel zolang hij steigert is hij nog bij jou maar als hij druk voelt bij het steigeren zal hij idd proberen los te breken en als je hem laat gaan denk ik dat hij terug op de grond is bij je blijft, maar je moet zien voor mekaar te krijgen dat hij jou gaat vertrouwen, gewoon idd lekker aan de slag gaan , sucses

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:08

ze heeft al een ander topic waarin te zien is dat ze heel goed bezig is met grondwerk;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:10

cynthiar schreef:
Hoofdstel indoen. Dan heb je meer te vertellen. Veel oefenen (elke dag) en steeds een klein stukje verder gaan. Desnoods wat snoepjes mee om te belonen als hij braaf is ( een paard dat eet ontspant).

Hoofdstel indoen is dom, want dat geeft echt een pijnprikkel en ze willen juist dat een paard geen angst voorhet bit gaat krijgen.
Kijk eens goed naar de ogen van een angstig paard en trek dan eens aan het bit!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:11

Grondwerk, touwhalster en leadrope gebruiken, geen hoofdstel. Leer het paard wijken voor druk op alle delen van zijn lichaam. Als je wilt zien hoe dat werkt: er op 9 Februari een demonstratie grondwerk bij ons op stal. PB me maar als je meer info wilt. Waar woon je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:12

ikenindi schreef:
ze heeft al een ander topic waarin te zien is dat ze heel goed bezig is met grondwerk;)

"Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect."
Pat Parelli

midgie

ikenindi schreef:

Zal eens gaan kijken Knipoog

ikenindi

Cassidy schreef:
Grondwerk, touwhalster en leadrope gebruiken, geen hoofdstel. Leer het paard wijken voor druk op alle delen van zijn lichaam. Als je wilt zien hoe dat werkt: er op 9 Februari een demonstratie grondwerk bij ons op stal. PB me maar als je meer info wilt. Waar woon je?

zoals ik al zei: ze heeft al een nieuw topic lopen met foto`s waarop het paard inmiddels zelfs los achter haar aan loopt;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:14

Gezien. Met een touwtje of los achter je aanlopen is geen grondwerk!

Een paard kan maar 6 kanten op. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, omhoog en naar beneden. Als jij je paard aan de hand bewegingen naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts kunt laten doen, ongeacht de situatie, ben je pas bezig met grondwerk. Wijken voor druk, op alle delen van het lichaam, het paard over en onder obstakels doorkrijgen, en dat allemaal vanaf de grond. Dat is grondwerk. En nee, niet gaan verwarren met vrijheidsdressuur. Er komt geen compliment of spaanse pas bij kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:23

[WN-AM] Lesje grondwerk met Indy....

@cassidy: ik weet wat grondwerk is;) maar dit is al een begin. daarbij: het behoord ook onder grondwerk. ze werken immers vanaf de grond met hun paard... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:12

Zo zijn er ook mensen die longeren grondwerk vinden, omdat je vanaf de grond met je paard werkt....

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:37

[quote="Cassidy"]Gezien. Met een touwtje of los achter je aanlopen is geen grondwerk![quote]

Wel een resultaat van goed grondwerk!

edit: quote werkt niet, nog steeds niet!?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:50

Heb net even gekeken naar de foto's maar eerlijk gezegd ben ik het met Cassidy eens. Dit is geen grondwerk in mijn ogen. Wijken voor druk van hoofd, hals, schouderpartij, ribbenkas en achterhand. Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts en dat soort dingen. Eind resultaat is dat je paard in ieder richting kunt bewegen met zo weinig mogelijk druk of helemaal ideaal, alleen maar door te wijzen (geen fysieke druk dus). Niet te vergeten, sensetizing en desensetizing is een groot onderdeel van grondwerk.

Veel schriktraining zou dit paardje ook goed doen idd. Eerst in de bak en als daar alles goed gaat naar buiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:57

[WN] -> [OPG]

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:28

Mijn verzorgpaard schrikt ook wel is, dan ziet hij spoken! Wow!
Maar dan is het niks..