Wat vinden jullie, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Wat vinden jullie, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:22

Ik heb in een andere topic van mij al een keer vertelt dat mijn paard vechte met de pony naast um (in de stal). Nou heb ik um al sinds een week in een andere stal staan, hij is een stal doorgeschoven dus er zit 1 stal tussen hun in. Maar nou staan die 2 steeds apart in de wei, de mijne in een hele grote.. en die pony van hun in iets kleinere wei. Maar aangezien ik het leuker voor ze vind om ze bij elkaar te zetten zodat ze niet helemaal alleen zijn, wil ik het eigenlijk toch wel proberen.. Maar aan de ene kant durf ik het niet aan omdat ik bang ben dat er iets met ze gebeurd door het vechten ofzo. Als ze tenslotte in de stal al zo tegen elkaar tekeer gingen, hoe zou dat dan welnie in de wei gaan!
Maar ik heb ook zoiets: Paarden in de natuur vechten ook met elkaar om rangorde te krijgen en dat kan er ook hard aan toegaan, en dat kan dan ook niemand tegenhouden. Ik wil ze toch eigenlijk wel graag bij elkaar zetten want dat is voor ze allebei leuker. Er staat in de wei naast um wel een veulen waar die meespeelt (over het hek heen met hun hoofden). Maar dat is toch anders.. Wat vinden jullie.. zou ik het gewoon eens proberen ofniet?

moonfish13

Re: Wat vinden jullie, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:24

dat hebben ze in het andere topic toch ook al gezegd? ze moeten gewoon eerst de rangorde uitvechten... je zal hier waarschijnlijk toch de zelfde reactie's krijgen.......

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:25

Zoals vele in je vorige topic allang aangeraden hebben: gewoon samen op de wei gooien, laat het ze maar uitvechten. Dan wordt de rangorde bepaald en heb je rust. Kunnen ze vriendjes worden. Zolang je het rangorde-proces in de weg zit/niet toelaat, blijf je dit gedonder houden. Bovendien vind ik het ook paardvriendelijker, want je geeft zelf aan dat je ze hierdoor uit elkaar houd en dat ze alleen op het land staan. Beetje sneu, aangezien je weet dat het kuddedieren zijn.

Maar: overleg eerst met de eigenaar van het andere paard, gooi ze het liefste samen los. Je hebt er niets aan als er eentje kreupel uit de strijd komt en je krijgt gedonder omdat de eigenaar er niets van wist.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:26

Lijkt mij geen goed plan om "UM" bij de pony te zetten als het in de stal al niet goed gaat. Zet "UM" dan liever bij het veulen waar hij toch al mee speelt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:28

moonfish13 schreef:
dat hebben ze in het andere topic toch ook al gezegd? ze moeten gewoon eerst de rangorde uitvechten... je zal hier waarschijnlijk toch de zelfde reactie's krijgen.......

In mijn vorige topic had ik niet gevraagt of zij het zouden doen in deze situatie, en in deze topic wel dus dat is een verschil. Dat mensen in die vorige topic al daarover begonnen waren moeten ze zelf weten, maar dat was mijn vraag helemaal niet dus Knipoog niet altijd zo zeuren joh, wat zijn er toch veel zeurende mensen op de topics.. Wat maakt het nou uit dat het op hetzelfde neerkomt, mijn vraag is namelijk in deze topic; Zouden jullie ze bij elkaar doen ja of nee.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:30

aerdenhout1 schreef:
Lijkt mij geen goed plan om "UM" bij de pony te zetten als het in de stal al niet goed gaat. Zet "UM" dan liever bij het veulen waar hij toch al mee speelt.

Ik kan UM niet bij dat veulen zetten, want dat veulen is van de buren. Waarom typ jij UM zo groot? Omdat ik het niet als HEM heb geschreven? Het is geen nederlands joh.. als je alle fouten op deze topics groot gaat schrijven kan je dat wel elke keer doen, dus doe aub niet zo gek

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:32

GamblersCup schreef:
Zoals vele in je vorige topic allang aangeraden hebben: gewoon samen op de wei gooien, laat het ze maar uitvechten. Dan wordt de rangorde bepaald en heb je rust. Kunnen ze vriendjes worden. Zolang je het rangorde-proces in de weg zit/niet toelaat, blijf je dit gedonder houden. Bovendien vind ik het ook paardvriendelijker, want je geeft zelf aan dat je ze hierdoor uit elkaar houd en dat ze alleen op het land staan. Beetje sneu, aangezien je weet dat het kuddedieren zijn.

Maar: overleg eerst met de eigenaar van het andere paard, gooi ze het liefste samen los. Je hebt er niets aan als er eentje kreupel uit de strijd komt en je krijgt gedonder omdat de eigenaar er niets van wist.

De eigenaar van die pony vind het goed om ze bij elkaar neer te zetten.
En nu heb ik geen gedonder hoor.. ik vind het idd wel leuker voor ze om samen te staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:34

O...je weet het dus wel?? B.N is moeilijk he?? Knipoog Knipoog

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:36

Ik zou het gewoon proberen!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:41

aerdenhout1 schreef:
O...je weet het dus wel?? B.N is moeilijk he?? Knipoog Knipoog

Wat weet ik wel? Als je eens ff wat duidelijker bent.. dat zou al een stuk fijner zijn Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:55

Uhm...beschaafd Nederlands? M.S taal is verboden op bokt n.l!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:36

Dus je wilt de paarden samen in de wei doen? ik heb n boekje .. daar staat in dat je ze langzaam moet laten wennen... doe dag 1 eens gewoon je paard erbij zetten .. als ze vechten uit elkaar halen .. dag 2 weer en zo n paar dagen door .. als t beter gaat eens 1 uur of 2 bij elkaar doen en regelmatig kijken en dan zo blijven opbouwen.. als het dan slecht blijft gaan niet bij elkaar zetten..
ps. laat me weten of het is gelukt

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:04

aerdenhout1 schreef:
Uhm...beschaafd Nederlands? M.S taal is verboden op bokt n.l!

Ga jij je ff lekker druk maken over dat er beschaafd nederlands moet worden getypt. Komop zeg, dit is een topic over paarden jij begint hier te zeiken over nederlands typen! Verboden ja? Waar staat dat dan, worden alle mensen aangesproken die woorden anders typen? Denk het niet he KnipoogBeetje kinderachtig dat je zo reageert

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:06

Nieek14 schreef:
Dus je wilt de paarden samen in de wei doen? ik heb n boekje .. daar staat in dat je ze langzaam moet laten wennen... doe dag 1 eens gewoon je paard erbij zetten .. als ze vechten uit elkaar halen .. dag 2 weer en zo n paar dagen door .. als t beter gaat eens 1 uur of 2 bij elkaar doen en regelmatig kijken en dan zo blijven opbouwen.. als het dan slecht blijft gaan niet bij elkaar zetten..
ps. laat me weten of het is gelukt

Oke bedankt voor het advies, zal het eens proberen. Maar dat word vrijdag pas omdat ik van dinsdag tot donderdag moet werken dus er niet zoveel tijd voorheb (en als ik 's avonds kom ik het al donker en ik doe het liever als het licht is). Als ik het heb geprobeert, laat ik het je zeker weten Knipoog