Op het eerste gezicht lijkt ze nergens last van te hebben
Dat is meestal het probleem. Wij zien het meestal niet als een paard ergens last van heeft, maar de last is er echt wel. Zo kan het ook in de mond, haken bijvoorbeeld. Ik zou toch even de tandarts laten kijken.
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-08 21:31
.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Zou ik idd ook ff doen, of heeft iemand anders het hoofdstel vervelend omgedaan waardoor ze dit nou doet? Ik weet niet of jij de enige bent die erop rijd, anders zou ik toch ff nakijken of iemand anders er niet vervelend mee is omgegaan ofzo?
Sorry, ik dacht dat het je misschien ermee hielp. Zoals ik hoor is het hie thet geval. Jammer genoeg kan ik je er da nniet verder mee helpen. (sorry voor mijn typfouten).
Hopelijk vinden jullie snel een oplossing;)
Groet, Hikari
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-08 18:45
.
Het is in mijn ogen altijd belangrijk om geduld te tonen in zulk soort gevallen. Wanneer jij gehaast wordt, en bijvoorbeeldh et hoofd wilt pakken om te dwingen het halster om te doen, zal dit in de nabije toekomst alleen maar meer problemen opleveren. Het beste is om het paard naar jou toe te laten komen, en het p0aard vooral niet te forceren. Hierdoor beschouwt het paard het als "iets engs, een vijand" en zal het de keer erna alleen maar meer tegenwerken:)
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-08 18:59
.
wat je ook zou kunne n doen bij een hoofdstel, bij een halster werkt het niet, is bijvoorbeeld in je hand waar het bit in ligt, een suikerklontje te doen. Het paard zal dan sneller zijn mond open doen om het suikerklontje te eten, en zo kan jij makkelijk het bit in de mond schuiven. Honing op het bit smeren werkt ook goed.
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-08 19:08
.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Hmmm...haken is ook het 1e waar ik aan dacht eigenlijk.Je kunt dat zelf ook makkelijk controleren hoor....even de tong vastpakken en voorzichtig tussen de kiezen trekken,zo kan ze niet op je vingers bijten,vervolgens voel je langs te kiezen of er scherpe delen aanzitten.Als je met z'n 2en bent kunt je ook nog even met een zaklampje kijken of er geen verwondingen zitten in de wangen en of het tandvlees mooi van kleur is en geen tandsteen
Verder zou ik niet met suiker in de weer gaan...erg slecht voor hun tanden en sommige paarden worden er erg opdringerig van.De mijne is zelfs allergisch voor suiker...
Ik vraag altijd netjes of ik het hoofdstel in mag doen...eerst teugeltje erover heen en dan bitje voorhouden. 9 van de tien keer doet hij zelf al zijn mondje open en kan ik het er zo inschuiven
Heb je het hele hoofdstel al eens nagekeken??Misschien zit er wel ergens iets niet helemaal lekker...soms is er ook wel eens slijtage aan het bit waardoor er ruimte komt tussen het bit en de ringen en dat is ook niet fijn...kun je zien aan de mondhoeken.Dit ziet er dan een klein beetje schraal uit en is op te lossen door rubber bitringen of vervanging van het bit.
Verder veel geduld hebben...ze zal je ongetwijfeld iets proberen te vertellen waarom ze zo doet.Met rijden verder doet ze niet vreemd??