gevaarlijk naar honden hoe te veranderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

gevaarlijk naar honden hoe te veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:45

Ik heb sinds een tijdje een hondje en wil daar graag mee naar buiten gezamelijk alleen stuiten we op een probleem wat er sinds vorig jaar is ingekomen. Ze heeft een hekel aan honden gekregen. Op haar vorige stal was een hond die altijd voor haar stal vreselijk blafte, ze vond het vreselijk en probeerde te buiten en te drijgen. Echt wat doen deed ze niet ze was gewoon boos. Echte agressie naar honden had ze niet en ging voorheenb altijd goed met andere dieren en honden om, het waren vriendjes. Tot ze met een paard in de bak stond en die hond de bak inrende. Ze zag dat en spurde op de hond af en sprong boven op de hond. Een logische reactie eigenlijk, de hond is inmiddels overleden door inwendige bloedingen, de eigenaar wilde er niet mee naar de DA ondanks mijn aandringen (erg laks als je het mij vraagt). Maar goed dit is er gebeurd en nu als ze een hond tegen komt is ze boos en begint met haar voorbeen te maaien naar de hond als ik erop zit en de hond te dicht in de buurt komt meer doet ze (voorlopig ) nog niet. Als ze op stal staat en de hond komt eraan wordt ze boos en gaat ze drijgen met haar billen. Hoe kan ik dit gedrag omturnen in weer iets positiefs en het uiteindelijke doel naar buiten gaan met mijn hondje erbij. Is dit wel te doen alleen of moet ik hulp inschakelen want het leven van mijn hondje wil ik niet op het spel zetten.

Bo_Y

Re: gevaarlijk naar honden hoe te veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:48

goede vraag, ik hou dit topic in de gaten. Nadat de hond van onze stalknecht in de staart (ja echt) van mijn merrie heeft gehangen wordt ze erg link als ze dat hondje ziet. En volgens onze stalknecht moet mijn paard er maar aan wennen dat dat hondje het leuk vind om in starten te hangen, maar ik he geen er zin in dat mijn paard dat hondje verwond of erger.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:56

Ik denk dat dit erg moeilijk wordt.
Allereerst moet de hond goed onder appel staan. Mijn paarden zijn ook niet prettig naar honden toe en ik heb er 4.
Indien mijn honden los zijn op het terrein, doen ze de paarden niets. Zodra mijn paarden aan het dollen zijn met elkaar en gaan rondrennen, is dat voor de honden kennelijk een teken om erachteraan te gaan. Ik hou ze dan onmiddellijk weg bij de paarden, de honden hebben natuurlijk jachtgedrag en jagen er dan direct achteraan. De paarden slaan dan ook, echt gericht. Dit is heel gevaarlijk. Met name als de honden dan domweg ergens iets interessants ruiken en gewoon blijven staan. Ik gil dan ook direct en ze komen snel aanlopen. Doe ik dat niet, dat waren ze allang vermorzeld onder de hoeven.
Zodra de paarden echt op hol slaan uit enthousiasme, jagen ze de honden de buitenbak of weiland uit.
Soms zijn ze (de paarden) wel verdraagzaam en laten ze de honden toe om in het weiland te snuffelen en te sjouwen.
Het is altijd opletten. Het is prooidier tegenover roofdier, maar soms lijkt het net andersom.
Paarden willen rust en geen druk gedrag van honden om zich heen, sommige paarden gedragen zich nu eenmaal zo. Het zou niet fair zijn tegenover het paard om hem geforceerd aan de hond te laten wennen, alleen omdat jij het leuk vindt om de hond mee te nemen. Ik neem mijn honden ook niet mee op de wagen, omdat ik weet dat Yetse enorm woest reageert. Hij zou er gestresst door raken. Je krijgt het gedrag er moeilijk uit denk ik.
Succes in ieder geval!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:35

even een stipje ik volg dit even. ik heb hetzelfde probleem bij 1-tje

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:28

het zal lastig zijn maar het vreemde is dat ze voorheen altijd een dieren vriend was en elk dier kreeg een knuffel of een lik. dat gedarg moeten we weer boven zien te krijgen of in ieder geval dat ze het weer accepteerd het kón wel namelijk

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:39

Yetse accepteerde de honden ook eerst, totdat ze achter hem aan gingen rennen. Dat was echt minder en hij jaagde alle honden subiet de bak uit (en terecht naar mijn mening).
Je kunt een paard niet dwingen iets leuk te vinden, soms moet het gewoon zo zijn en kun je er niets aan veranderen.
Ik denk dat je paard toch naars iets heeft meegemaakt waardoor het nu ineens zo reageert op honden. Het heeft onthouden dat, als het lelijk doet, het met rust gelaten wordt. Als 1x iets goed werkt, blijft het de volgende keer goed onthouden!
Het kan ook territoriaal gedrag zijn bij mijn paarden, zeker is wel dat ze niet happy zijn met jagende honden om zich heen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:41

dat ze zich niet happy voelde ermee is duidelijk geworden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:07

Op zich is het te prijzen dat je paard op honden afgaat, in plaats van ervoor op de loop te gaan.
Je kunt paarden leren dat honden alleen mogen worden aangevallen indien jij daar toestemming voor geeft; op commando dus. Leer haar dus om hiermee om te gaan. Houdt dus honden uit de buurt tenzij jij de hond toestemming geeft in de buurt te komen en je paard dus duidelijk te maken dat deze hond niet aangevallen mag worden.
Kost wat tijd, maar het kan wel.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:19

moeilijk dit ga ik volgen. ik zou met mijn hond niet buiten durven rijden. vind het eng het idee dat hij bijvoorbeeld onder de hoeven terecht zou komen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:44

Mijn shetlander heeft precies hetzelfde. Kan niet zeggen gehad maar het is enorm vooruit gegaan. Het eerste wat ik de honden heb geleerd is achter (achter het paard lopen op redelijke afstand) en vooruit(voor het paard lopen en doorlopen). Mijn pony beet en ging er achter na zonder reden. Totdat mijn pony op de hond ging hangen als gids voor de bosritten. Langzaam aan is het toch gewend gewoon de hond overal mee betrekken en je hond niet laten blaffen .(weet neit of ze dat doet). Ik heb de hond constant bij me met uitmesten ed. ik zeg gewoon tegen de hond let op en als mijn pony zijn oren naar achteren doet zeg ik denk eraan op een strenge toon en meestal laat hij hem met rust. Natuurlijk gaat mijn pony er wel eens achteraan dat is niet te voorkomen maar de hond is alert en gaat rustig achter het hekje zitten wachten tot de kust weer veilig is.

veel succes iig

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 11:12

ik mag geen honden op stal meenemen dus dat wordt iets lastiger

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:01

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen.. Zij heeft nou een nare herrinering aan honden gekregen door die hond in de stal. Ik denk dat je er zelf niet zoveel aan kan veranderen (lijkt mij). Ik zou ook niks proberen voordat er dadelijk idd wat met jou hond gebeurd.. dat risico zou ik niet nemen. Maar iig succes ermee!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:56

Ik zou het risico ook niet lopen als ik jou was. Het lijkt me erg moeilijk om dit gedrag te veranderen. Ik reed vroeger regelmatig uit met mijn paard en mijn jack russell. Dit heb ik langzaam opgebouwd. Eerst tijdens het uit rijden mijn vriend mee te voet met de hond. Daarna de hond los bij het paard tijdens het rijden ed Steeds een stapje verder. Ik heb mijn hond een belletje om zijn halsband gedaan zodat mijn paard in ieder geval hoort waar mijn jack is. (anders schrok hij zich wel eens te pletter als hij plotseling langsgerend kwam) En ik kon zo ook goed horen waar mijn jack gebleven was. Het is echter toch één keer misgegaan, ondanks dat beiden goed aan elkaar gewend waren. Ik bracht mijn paard naar de wei, en mijn jack liep mee. Jack zag een andere hond en begon ermee te spelen helaas vergat mijn jack mijn paard. Mijn paard liep gewoon maar tijdens het optillen van zijn voorbeen raakte hij mijn jack. Gevolg 3 gebroken tenen. Gelukkig gaat het nu vrij goed met hem, maar lange afstanden kan hij niet meer mee. Het blijft best een groot risico vind ik. Een vereiste is dat zowel de hond als het paard goed aan de hulpen/commando's staan. In jouw geval zou ik er denk ik niet aan durven beginnen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:00

Ja lastig denk ik. MIjn pony's zijn ook beide hetzelfde kwa honden. Kill and atack komt het een beetje op neer. Ik laat mijn hond dus maar gewoon thuis

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:22

Ik ken dit probleem ook.... Mijn verzorgpaard heeft ook slechte ervaringen met honden... Hij heeft er ook een keer eentje bijna dood geslagen, die kwam in zijn paddock en blafte naar hem. Hij kon natuurlijk geen kant op dus viel de hond aan....

Nu moet ik ook echt opletten als er honden in de buurt zijn, op de stal waar hij nu staat hebben ze sinds kort een nieuwe hond en die gaat ook blaffend op de paarden af... (hij heeft er ook al eentje gebeten). Toen laatst mijn verzorgpaard op de poetsplaats stond en die hond om hem heen stond te springen en te blaffen zag ik zijn oren ook al in zijn nek gaan. Dus ik zei al tegen de eigenaar dat hij kon gaan slaan. Maar dat was niet erg want dan leerde hij het af zij ze....

Ik ben soms ook wel blij dat mijn verzorgpaard zo doet tegen honden... Aangezien deze dus ook paarden bijt... En als mijn verzorgpaard erg gewond raakt daardoor moet hij misschien afgemaakt worden (mag niet meer verdooft worden, en kan dus niet geopereerd worden). En dan denk ik toch liever die hond als het paard...

Maar het is idd wel lastig als je zelf een hond hebt... Ik denk alleen niet dat je het een paard kan afleren, het zit gewoon in hun natuur... Een hond is een roofdier... En zodra ze er een nare ervaring mee hebben gehad blijft dat ze denk ook wel altijd bij....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:31

Is er geen manier om hem geleidelijk aan honden te laten associeren met een beloning? Dus dat je bijvoorbeeld begint met een héél kleine, brave rustige hond die zeker naar jou luisterd en niet blaft.. Laat hem net zover komen dat je paard hem kan zien, maar er niet bijkan (dus paard vasthouden, of in box). Als je paard hem ziet en rustig blijft geef je hem een beloning (worteltje +stembeloning). Dat een paar keer oefenen zodat ze het gewoon wordt dat er een hond op relatief kleine afstand staat, niets doet en dat zij dan beloont wordt. Dan overschakelen naar een grotere hond (nog steeds buiten bereikbare afstand), belonen als ze braaf blijft. Dan neem je eens een keer een hond mee die op commando kan blaffen... Buiten bereikbare afstand laten staan, één keer blaffen, braaf paard? Belonen!!

En dat telkens een beetje uitbreiden. Uiteindelijk gaat je paard de honden associeren met beloning en een snoepje, in plaats met angst en agressie.

Let wel dat het veilig blijft! Liefst met extra hulp, dus eentje die de hond begeleid, eentje die het paard begeleid.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 11:09

het rare is wat me gister opviel is dat als ik aan het rijden ben in het bos en ik kom een hond tegen ze niet eens kijkt of een spier verrekt. ook als de hond losloopt geberut er niks. dat ze begon te maaien naar een hond buiten was dat die hond niet naar de baas luisterde en voor haar bleef blaffen. Ik raakte ook geiriteerd dus dat kan ik ook hebben doorgevloeid naar haar want buiten onder het zadel heeft ze verder ervoor of erna geen reactie gegeven maar op stal is ze razend. daarom durf ik dat nog niet aan. Nu moet mijn hondje nog veel leren dus hebben we nog een hele lange tijd te gaan voor het ooit zover zou komen.