Mijn paard vecht met de pony naast um in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mijn paard vecht met de pony naast um in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:05

Sinds vrijdag heb ik een haflinger, ik heb um gestalt staan op een soort boerderij (er zijn 3 stallen in totaal naast elkaar). De pony van de mensen die er wonen heeft er dus altijd al gestaan, sinds vrijdag de mijne dus ook. Ik zette hem in eerste instantie naast die pony, maar wat ik vandaag toch zag!! Ze trappen/bokken/bijten naar elkaar via de stal, dus ze trappen gewoon tegen de wand aan en proberen elkaar te bijten tussen de tralies door (er zit te weinig ruimte tussen de tralies om elkaar te bijten). Maar ik vond het echt eng om te zien! Dus ik heb besloten om de mijne een stal verder te zetten, nu zit er dus 1 stal tussen ze in. Ik wou ze eig ook bij elkaar op wei zetten, maar dat gaat nu dus niet meer door!
Heb het nog nooit zo erg gezien met paarden!
Zou het kunnen zijn dattie pony die er al stond zoiets heeft van: Ik sta hier altijd al, dus ik ben de baas hier. En zou het eventueel over kunnen gaan tussen die twee? Niet dat dat nu nog wat uitmaakt omdat er nu dus een stal tussenstaat, maar ik ben gewoon nieuwsgierig!

Anoniem

Re: Mijn paard vecht met de pony naast um in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:08

Mijn paard vocht ook met het paard naast hem op stal. Juist samen los gegooit in de wei.

Op die manier kunnen ze elkaar ontlopen en eventueel het eens goed uit vechten. Als ze daar nooit de kans voor krijgen zal het niet beter worden.

Je paard staat er nu maar een paar dagen, en heeft niet een kans gekregen om aan elkaar te wennen. De kans is best groot dat het alsnog goed komt tussen die twee.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:12

Nee maar het ging er echt hard aan toe, die wand tussen hun in wiebelde al helemaal.. dus ik vertrouw het gewoon niet. Ze kunnen ook apart in de wei dus ik vind het zo goed. De mijne is wel een stuk groter dan die ander, maar ik neem geen risico's. Heb verder niks met die andere pony te maken.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:17

Toch ga ik met Judith mee, ik zou juist proberen ze samen los te gooien. Zorg wel wat de wei heel groot is, zet evt. de hoeken af. Dan kunnen ze elkaar niet in een hoekje drijven, en hebben ze genoeg ruimte om elkaar te ontlopen. En het is fijn als ze beide geen ijzers hebben.

Je hebt de mogelijkheid om je pony sociaal contact te geven, benut die dan ook!

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:22

Hoe eng het er soms uit ziet, liever eventjes wat uit vechten dan dat ze niet normaal naast elkaar kunnen en mogen.

Mijn ongeloofelijk kl**tzak heeft gaten in de wand getrapt op de eerste avond en iedereen in de omliggende huizen wakker gehouden met zijn gefeest. De volgende dag met zijn alle los gegooid, na een beetje gillen en zo af en toe een rake trap en nu kunnen ze niet zonder elkaar.

Zorg voor een goed af gezet stuk met zo min mogelijk hoeken. Veiligheid voor alles, geen (achter)ijzers en het liefst ook geen dekens of halsters om.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:11

Ga met de rest mee,hoe eng het er af en toe ook uitziet.
Vaak als de rangorde bepaalt is keert de rust weer terug.
En het is ook veel leuker voor je paardje om een vriendje te hebben.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:21

Ja het is idd wel leuker als ze samen kunnen staan ja, daar ben ik het ook mee eens. Maar ik bang ben dat ze gewond raken ofzo, en ik weet wel dat ik het eens moet proberen.. maar daar ben ik gewoon bang voor. Bijv dat ze elkaar kreupel trappen ofzo. Ze hebben allebei geen hoefijzers dus dat is iig geen probleem. Ik kijk het nog eventjes aan, als ik ze samen heb gezet laat ik het wel weten.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:33

Begrijp ook wel dat je er bang voor bent,mijn merrie is afgelopen zomer ook in een wei met andere paarden gekomen.
En het ging er even hard aan toe,had het dan ook wel even spaans benauwd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:48

Moelie schreef:
Ja het is idd wel leuker als ze samen kunnen staan ja, daar ben ik het ook mee eens. Maar ik bang ben dat ze gewond raken ofzo, en ik weet wel dat ik het eens moet proberen.. maar daar ben ik gewoon bang voor. Bijv dat ze elkaar kreupel trappen ofzo. Ze hebben allebei geen hoefijzers dus dat is iig geen probleem. Ik kijk het nog eventjes aan, als ik ze samen heb gezet laat ik het wel weten.

Een paard is niet zomaar gewond..
Er zullen best even wat klappen vallen, maar vaak is 1x of 2x een goeie klap het einde van de strijd..

En er zijn maar heel erg weinig paarden die niet bij elkaar kunnen..
Vaak zijn het nl de eigenaren die té voorzichtig zijn, en ze al uit elkaar halen zonder dat er een rangorde is bepaald... en dus blijft men knokken voor een rangorde..

Zorg voor voldoende ruimte, en gooi ze juist samen los.. laat ze maar even knokken, als de rangorde is bepaald is het knokken afgelopen..

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:50

Het beste is ze losgooien in de wei maar er wel bij blijven zodat je in kunt grijpen als het de spuigaten uitloopt. Ik zou er namelijk niet blij mee zijn als ik ergens mijn paard gestalt heb in goed vertrouwen dat die van een ander paard klappen krijgt omdat men vind dat de rangorde uitgevochten moet worden. Verstandigste is eerst even overleggen met de eigenaar van het andere paardje of ze samen in de wei los mogen. Zoniet dan apart in de wei of om de beurt.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:53

Ik ben het met bovenstaande eens. Gooi ze samen in het land/bak en loop erbij weg. Niet blijven staan en kijken omdat je het dan al snel zielig vind je de paarden uit elkaar gaat halen. Na een half uurtje is het wel klaar en hebben ze hun onderlinge rangorde bepaald.

Paarden zijn geen mensen, ze kunnen echt wel wat klappen hebben tenzij een van de paarden drachtig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:56

Gewoon samen losgooien, dan is het waarschijnlijk zo opgelost. Zorg wel dat het een grote wei is en geen hoekjes heeft waar ze elkaar in kunnen duwen.

Waarschijnlijk willen ze allebei de baas zijn maar omdat ze het niet uit kunnen vechten blijven ze bezig. Als ze los zijn delen ze 3 klappen uit en weten ze wie er de baas is.

Voor gewonden hoef je echt niet bang te zijn, wij hebben de paarden ook altijd bij elkaar in de wei en het ergst wat er tot nu toe is gebeurd is dat er 1 2 dagen wat gevoeliger liep maar dat ging vanzelf over.
Het meeste ziet er eng uit en heel gevaarlijk maar meestal gebeurt er niets bijzonders.

Het lijkt me juist wel verstandig om erbij te blijven of een grote kerel te vragen erbij te blijven. Mochten ze elkaar dan in een hoekje duwen dan kun je ze eruit jagen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:01

Door tussen vechtende paarden in gaan staan speel je met je eigen leven. Zorg er liever voor dat er geen gevaarlijke hoeken zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:03

Heb jij ooit een rond weilang gezien??
ik zeg niet dat ze ertussenin moet gaan staan... ik zeg alleen dat mochten ze in een hoek terecht komen je ze er het betste uit kunt jagen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:58

Een weiland kun je inderdaad rond maken.

Je kunt toch de hoeken minder scherp te maken door ze met een hek af te zetten? Nee natuurlijk wordt het niet egaal rond eerder zeshoekig waardoor de paarden elkaar ook niet in een hoek kunnen drijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:06

Het lijkt mij wat overdreven om zoveel moeite te gaan doen. Als je zwaaiend op een paard af gaat is ie allang weg voordat jij ook maar in de buurt kan komen.
Bovendien is het zeer waarschijnlijk na 2 klappen wel opgelost dus als je ze midden in het weiland loslaat komen ze helemaal niet bij een hoek in de buurt. Gaan ze wel zo lang door dat ze elkaar in hoeken drijven dan lijkt het me slimmer om ze uit elkaar te halen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:08

Goh stel je eens voor dat je moeite gaat doen voor je paard

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:12

Het lijkt mij eerder sneu als je 2 uur bezig bent met hoeken afronden, vervolgens de paarden losgooit en ze een keer naar elkaar gillen en het is opgelost. Kun je vervolgens weer 2 uur bezig zijn met opruimen.
Niet iedereen heeft de hele dag de tijd om met zijn paard te spelen.

Ik heb nog nooit hoeken afgerond en heb nog nooit ongelukken gehad, niet met de paarden en niet met mezelf.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:14

Laten we het er maar op houden dat het ieders eigen keuze is.

Bovendien noem ik handelen voor je eigen en het paard zijn veiligheid niet spelen met paarden.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:17

Ik ga met de rest hier mee, gewoon buiten bij elkaar zetten. Eventueel eerst een paar dagen met een lijntje ertussen. Maar als je ze de onderlinge rangorde niet laat bepalen, dan blijf je dit probleem houden met alle gevolgen van dien. Dan loop je straks het risico dat je paard wat oploopt terwijl hij de stal aan het verbouwen is, of je kan om die reden een andere stal gaan zoeken. En dan heb je bij die andere stal misschien weer precies hetzelfde probleem.

Ik kan me voorstellen dat je het hartstikke eng vindt en dat je bang bent dat je nieuwe paard iets oploopt, logisch. Maar als je zorgt dat er voldoende ruimte is om te vluchten, dan zal dat best meevallen allemaal. Zeker niet bij blijven staan, zeker niet gaan kijken, het zal er wellicht best even hard aan toe gaan. Maar zo gaan paarden nu eenmaal met elkaar om. Laat ze het zelf regelen, dit kun jij niet voor je paard oplossen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:20

Ik doe het zo en aangezien ik daar al jaren lang nog nooit ongelukken mee gehad heb raad ik dat een ander ook aan. Knipoog

Het zou fout kunnen gaan ja, maar of het dan fout gaat omdat de hoeken niet afgerond zijn is maar zeer de vraag...
Op stal laten staan geeft veel meer kans op verwondingen.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:26

Misschien kan je ze zo aan touw zetten dat ze net
niet bij elkaar komen, dan kunnen ze aan elkaar
wennen maar dan kunnen ze elkaar niet raken..
Het is maar een idee! Haha!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:28

Aan een touw vastzetten zou ik zeker niet doen. Dan trekken ze zich los, lijkt me behoorlijk gevaarlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:36

dat lijkt me zeer onverstandig, ik denk dat dat zo'n beetje het gevaarlijkste is wat je kunt doen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:10

speedy66 schreef:
Het beste is ze losgooien in de wei maar er wel bij blijven zodat je in kunt grijpen als het de spuigaten uitloopt. Ik zou er namelijk niet blij mee zijn als ik ergens mijn paard gestalt heb in goed vertrouwen dat die van een ander paard klappen krijgt omdat men vind dat de rangorde uitgevochten moet worden. Verstandigste is eerst even overleggen met de eigenaar van het andere paardje of ze samen in de wei los mogen. Zoniet dan apart in de wei of om de beurt.

De mijne heeft een eigen wei, helemaal achteraan het terrein het is een hele grote wei. Die pony van hun staat in een kleiner weidje dus ze hebben allebei al een aparte wei. Heb het inmiddels nog steeds niet geprobeert, de eigenaar van die pony zegt dat ik ze wel bij elkaar mag doen, maakt hem niks uit. Maar er loopt een veulen in de wei naast de mijne, daar doet die nou meespelen (dan wel met het hek ertussen). Jammergenoeg is dat veulen van de buren anders had ik die 2 bij elkaar gezet, ze waren zo lief aan het kroelen met elkaar.