Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Apple schreef:Hoe werd ze bij de vorige eigenaren gehouden/verzorgd? Is er een groot verschil tussen weidegang/stal/maatjes/hoeveelheid voer/hoeveelheid beweging?
Best kans dat als je die dingen na gaat dat je er dan al achter kunt komen wat er is.
Lise81 schreef:Ik zou niet op dit forum vragen naar hulp, maar in je omgeving!
De verandering in 2 maand dat iemand een paard heeft hoor je vaker, en dat je bang wordt is geen goed teken.
Waar ik gelijk aan denk is dat het paardje te veel is "verwend" en dat er inconsequent mee wordt omgegaan. Geen of onduidelijke grenzen zorgen bij het paard voor onzekerheid, angst nog meer.
Maar ik weet niet hoe jullie er mee omgaan! Dus ik kan er eigelijk weinig van zeggen! Misschien ligt het wel aan het karakter van het paard, de omgeving of bijv. haar hormoonhuishouding etc. etc.
Zorg er dus voor dat iemand anders met veel ervaring jou een tijdje helpt bij de verzorging van de pony.
Apple schreef:Kan best zijn dat ze narrig wordt van teveel mensen om zich heen terwijl ze 1 verzorger gewend is. Daarnaast, als ze 24/7 buiten stond en nu op stal dan is dat ook een hele grote overgang.
Hoeveel staat ze nu buiten per dag?
Apple schreef:Kan ook nog, de andere twee, zijn dat ruinen? En stond ze daarvoor alleen met merries? Of ruinen waar ze niet veel in zag?
Kan best dat ze nu even van slag is en continue hengstig.
Lise81 schreef:Goed dat je hulp vraagt, dat is vaak het makkelijkste. Voor de tussentijd moet je dan wel wat anders verzinnen, maar ik zou niet te veel van haar vragen - om niet de problemen op te zoeken.
Je geeft aan dat verschillende mensen haar eten geven en aaien, omdat ze verschillende verzorgers heeft. Misschien lukt het om max. 1 andere verzorger zich met haar te laten bemoeien?
Sowieso het paard niet uit de hand voeren (door niemand ook niet door jezelf!), hang evt. een bordje op voor de voetgangers en wandelaars met "niet voeren - paard bijt!"
Ik heb vooral paarden lelijk zien doen als ze normaal dingen toegestopt krijgen en dan af en toe niet krijgen. Negeren is dus prima, je geeft zelf al aan dat dat werkt. Aandacht geef je op de momenten dat ze niet lelijk doet, maar vrolijk staat te kijken.
Trappen naar mensen is wel een groot probleem. Ik zou echt iemand vragen die daar niet van onder de indruk is.