dat vluchtgedrag, hoe daar zelf niet van schrikken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

dat vluchtgedrag, hoe daar zelf niet van schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 09:12

hoi,

ik merk dat ik me elke keer zo lam schrik als een pony ergens van schrikt..
vooral als ik ernaast sta.
ineens een siddering, of door de benen zakken, klaar om weg te sprinten, in 1 seconde..
ik schrik dan net zo hard met de pony mee..
wat kan je daar aan doen?
meer vertrouwen hebben dat hij niet tegen je op vliegt als hij ineens vlucht?

ohz vind ik het op het moment zelf minder eng, maar ik merk toch dat ik spieren vastzet als de pony gespannen is,
en liever het zekere voor het onzekere neem, ipv een beetje risico te nemen..
op het moment dat hij schrikt vind ik het niet eng, en pak ik gewoon door, maar daarna ga ik denken... dat hij het weer kan doen..
dus durf ik dan niet in draf bijvoorbeeld, of langs die enge plek te rijden in de bak.

misschien ben ik meer zelfvertrouwen nodig, of zal het juist goed zijn hoe ik het doe, namelijk in de eerste plaats werken aan mn eigen ontspanning, en dan pas meer risico nemen?

wat kan ik hieraan doen?
ik wil juist graag rust en vertrouwen uitstralen, zodat de pony steun aan me heeft, en daardoor zelf ook niet zoveel schrikt..

Judje

Re: dat vluchtgedrag, hoe daar zelf niet van schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:19

Het is in ieder geval al goed dat je inziet dat je er wat mee moet!

Er zijn meerdere methodes voor, al is het vertrouwen dat ze niet tegen jou opvliegt erg belangrijk.
Je kan samen met je paardje een schrikparcours opzetten.
Leg een zeil op de grond, pak een stok met een plastic tas er aan en noem nog maar wat dingen op.
Twee hindernissen naast elkaar, zodat je er tussendoor kan lopen en dan eerst gewoon en dan kan je er sliertjes of doeken ofzo neerleggen.
Hierbij is het voordeel dat je van te voren voorbereid bent op een schrikreactie, waardoor (hopelijk) je zelf minder schrikt en dus meer bezig kan met het geruststellen van je paardje.

Ook 't Balingehof heeft cursussen voor dergelijke problemen, misschien dat je daar eens kan kijken.

Succes ermee!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:50

Je kunt natuurlijk schrikreacties uit de weg gaan, dat is een heel normale manier van denken. Knipoog
Wat je ook kunt doen is bewust het paard steeds weer laten schrikken, dan ben jij namelijk al voorbereid dat ze gaat schrikken en het paard leert zelf beter om te gaan met schrik. Dit moet je uiteraard doen in een verder veilige omgeving, dus bijvoorbeeld in de bak en als de reacties van het paard kleiner worden kun je het ook in het bos doen. Zorg dat jij heel zeker weet dat er niets is om van te schrikken, dan kun jij namelijk ontspannen blijven. Ga het paard niet geruststellen als het schrikt, want dan erken je dat er iets is om van te schrikken, maar ga gewoon door met wandelen (of eventueel oefeningen als je het in de bak doet). Maak wel duidelijk aan je paard dat je het "schrikding" wel hebt geregistreerd, maar het niet van belang acht. Dat is je "leidmerrie reactie" die een paard leert dat iets niet eng is.
Het hangt een beetje van het paard af hoe je de schrikprikkels kunt geven, het kan handig zijn om er een helper bij te hebben die bijvoorbeeld geluiden maakt achter een heg, schutting, o.i.d. of een bal of frisbee gooit, dingen laat rammelen, een paraplu opeens uitklapt, een opgevouwen vlag/laken opeens uitslaat, etc.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:30

Ik denk dat je weinig kan doen om de schrik beweging tegen te gaan. Mijn paard schrikt ook wel eens en springt dan opzij ofzo. Dan schrik je automatisch mee. Maar ik ben dan wel metteen herstelt en zoals jij aangeeft lukt jou dat niet.

Ik heb iniedergeval de ervaring dat als er iemand bij is die met je praat je vanzelf ontspannender bent, ook heb je dan eerder het gevoel van ik ga er tog weer langs heen want er is iemand die op me let en me metteen kan helpen.
Dus neem een vriendin mee ofzo en ga gewoon lekker rijden en kletsen tegelijk en als je paard schrikt ga je gewoon proberen om er langs te gaan. En als je het egt eng vind laat je diegene die mee is gewoon even mee lopen? Misschien ook nog een oplossing? Lachen

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:36

Door voor je paard te kijken kan je jezelf voorbereiden. Jij moet in feite alerter zijn dan je paard. Ik rijd nu al een aantal jaar buiten en ik heb geleerd om dingen te zien voordat het paard ze ziet. Hierdoor kan ik me op de schrikreactie voorbereiden en ik kan de schrikreactie zelfs voorkomen. Door mijzelf zekerder en nog meer ontspannen op te stellen. Ja, af en toe krijg ik nog wel eens een schrikreactie door een vogeltje dat ineens uit de bosjes komt vliegen (eng Nagelbijten / Gniffelen) maar over het algemeen kan ik de reactie voorkomen.

En als je dan toevallig ook schrikt moet je gewoon meteen lekker ontspannen, niets aan het handje. Daardoor zal je paard zich ook beter herstellen.

[edit] Dus als jij iets ziet wat potentieel als eng kan doorgaan dan moet jij juist denken dat is niet eng. We lopen er gewoon langs. Nergens om je druk over te maken. Want als jij gaat denken, oh daar gaat hij van schrikken dan zal je paard dat voelen en gaan zoeken naar het enge ding. Dus gewoon zeker door blijven lopen met het idee 'er is niets engs, we lopen gewoon overal langs'.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:46

bedankt voor de reacties.
ik denk in schrik situaties dat ik snel herstel, zeg tegen de pony, kom op, dat hout eet je niet op (bijvoorbeeld), en lach erom.
ben dan ook niet bang ofzo.. teminste, dat voelt niet zo.
toch merk ik dat ik lichamelijk wel gespannen blijf.
dat merk ik aan gespannen spieren, trillende benen, etc..
ik wil juist graag de pony een gevoel van veiligheid geven door zelf niet bang te zijn, en vraag me af hoe ik zelf van die angst (of eigenlijk vooral zenuwen) af kan komen..
ik lig niet na 1 rare beweging van een pony af, misschien mis ik ook wel wat zelfvertrouwen wat dat betreft.. (dus dat ik denk dat ik het niet kan/misschien toch val, terwijl dat niet echt reeël is..)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:52

Ik gebruik een lang touw, ik vind een halstertouw namelijk veel te kort.
Mijn paard moet ook nog aan heel veel dingen wennen.
Ik ga met haar op pad (wandelen ) en ik hou haar niet te dicht bij me, door wat afstand te houden word je niet zo snel omver gelopen en je kunt je paard ook veel beter houden als ze wegspringt.
Laat maar lekker springen en inderdaad reageer niet. Alleen als ze weer doorloopt.
Ik geef wel tijd om te kijken, en als ze initiatief neemt om zelf te onderzoeken waar ze nou zo van schrok beloon ik ook. Mijn paard reageert daar heel goed, op ze wil tegenwoordig allerlei dingen gaan onderzoeken; enge putdeksels, containers, honden etc ze krijgt steeds meer zelfvertrouwen.
ik gebruik zo'n Parellitouw van ongeveer twee en een halve meter. succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:03

ik zoek het probleem niet zozeer bij de pony, maar meer bij mezelf.
ik heb een vz pony, die op vreemd terrein wel sneller schrikt.
maar laatst ook op een manege een paard gehuurd, die een paar keer erg schrok, waardoor ik gelijk de schrik weer in de benen had.
ik denk dat het toch vooral zelfvertrouwen is, misschien dat ik zitlessen moet nemen zodat ik me wat zekerder voel als ik op een pony zit?
of ontspannings oefeningen, zoiets..
ik wil gewoon niet zo de zenuwen krijgen als een paard schrikt..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:11

nou tips voor je paard zijn al gegeven.

wat kun je zelf doen. op buitenrit ben ik zelf ook een schijterd. dus daar geen tips.

maar ga je met je paard te wandelen. doe dan de longe er aan.
je loopt bij wat engs langs en als hij schrikt loop je zelf gewoon door en doe je de longe wat langer. op die manier reageer je niet op de schrikreactie.

ik doe dat zelf ook, probeel net te doen of zie ik niet dat het paard schrikt.

ik rij nu ook een paard wat overal van schrikt.. ja weet niet goed wat je er zelf aan kan doen. relaxed blijven. niet stoppen maar vooral doorrijden. gaat ie wat sneller dan maar een heel rondje snel door de bak (op jouw commande, niet laten vliegen)

er zijn bij ons op de pensionstal paarden die schrikken met opzet.. dan hoeven ze niet aan het werk.

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:35

Miss_Montana schreef:
Door voor je paard te kijken kan je jezelf voorbereiden. Jij moet in feite alerter zijn dan je paard. Ik rijd nu al een aantal jaar buiten en ik heb geleerd om dingen te zien voordat het paard ze ziet. Hierdoor kan ik me op de schrikreactie voorbereiden en ik kan de schrikreactie zelfs voorkomen. Door mijzelf zekerder en nog meer ontspannen op te stellen. Ja, af en toe krijg ik nog wel eens een schrikreactie door een vogeltje dat ineens uit de bosjes komt vliegen (eng Nagelbijten / Gniffelen) maar over het algemeen kan ik de reactie voorkomen.

En als je dan toevallig ook schrikt moet je gewoon meteen lekker ontspannen, niets aan het handje. Daardoor zal je paard zich ook beter herstellen.

[edit] Dus als jij iets ziet wat potentieel als eng kan doorgaan dan moet jij juist denken dat is niet eng. We lopen er gewoon langs. Nergens om je druk over te maken. Want als jij gaat denken, oh daar gaat hij van schrikken dan zal je paard dat voelen en gaan zoeken naar het enge ding. Dus gewoon zeker door blijven lopen met het idee 'er is niets engs, we lopen gewoon overal langs'.

dit vind ik een goeie hoor,
maar ik denk dat het misschien ook omgekeerd kan werken.
als je steeds er op let waar hij van kan gaan schrikken, word je misschien wel extra gespannen..
je zou je ook gewoon op de leuke dingen kunnen letten, lekker om je heen kijken en totaal niet denken aan de 'schrikdingen'. en als je paard dan schrikt, doen alsof er niks aan de hand is en weer verder gaan met kijken.
t staat misschien een beetje raar opgeschreven, je moet natuurlijk wel op je paard letten.
maar concentreer je niet op de negatieve dingen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:57

ja xTessa, dat is ook wat ik doe.
als ik iets niet eng vind, dan ga ik er niet vanuit dat de pony het eng vind (ook al weet ik dat hij het eng kan vinden), en praat rustig en vrolijk tegen de pony, zo van "het eet je niet op" , als hij schrikt.
ik ben op dat moment ook niet bang ofzo.
maar wat dus het stomme is, toch merk ik dan dat ik lichamelijk gespannen blijf, als de pony geschrokken is.
dus eigenlijk, wat ik denk en wat ik voel, (lichamelijk), zijn echt verschillende dingen!
dat is het gekke.
en ik wil juist relaxed blijven, en niet verkrampen, want in basis vind ik het zelf niet eng ofzo..
weet niet of iemand me snapt, vind het zelf ook vaag hoor Tong uitsteken
ik denk dat het met zelfvertrouwen te maken heeft, en met een nog niet echt onafhankelijke zit (pak het rijden net weer op na een hele tijd..)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:02

ik snap je heel goed heb er zelf ook veel last van.

rij dan buiten. hij schrikt niet echt,maar kliert meer.
als ik dan verder rijdt, zit ik helemaal stijf.

als ik dan weer op stal ben denk ik. wat stel ik me ook aan, wat kan er eigenlijk ook gebeuren.. maar op dat moment wil dat even niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:21

xTessa schreef:
dit vind ik een goeie hoor,
maar ik denk dat het misschien ook omgekeerd kan werken.
als je steeds er op let waar hij van kan gaan schrikken, word je misschien wel extra gespannen..
je zou je ook gewoon op de leuke dingen kunnen letten, lekker om je heen kijken en totaal niet denken aan de 'schrikdingen'. en als je paard dan schrikt, doen alsof er niks aan de hand is en weer verder gaan met kijken.
t staat misschien een beetje raar opgeschreven, je moet natuurlijk wel op je paard letten.
maar concentreer je niet op de negatieve dingen.

Idd daar heb je gelijk in. Ik bedoelde alleen niet dat je je erop moet focussen maar je moet het bijtijds signaleren, als je het niet signaleerd en dus ook niet ziet kan er alsnog een schriksituatie ontstaan zonder dat je de bron weet. Dus imo word herstellen dan moeilijker dan wanneer je er al op bent voorbereid. Maar we bedoelen wel hetzelfde met de 'niets aan de hand-attitude' Knipoog. Het is maar hoe je er zelf als persoon mee omgaat. Zoals ik, ik geniet van de rit maar let er wel op. En als ik iets zie waar ze van kan schrikken stel ik me juist meer ontspannen op. Maar idd, als je vrij angstig bent op buitenrit kan dit ook betekenen dat je je juist gaat inspannen nog voordat het paard het 'enge' ding gezien heeft. En dan krijg je de situatie de je niet wil hebben. Tja, het sleutelwoord voor buitenritten en toch eigenlijk wel ook voor de gehele ruitersport blijft 'ontspanning'. En dat moet bij de ruiter vandaan komen aangezien de paarden veilloos onze gevoelens kunnen aanvoelen.

Carlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:30

ik rijd veel op paarden die heel veel van eropeens van doorgaan houden,
en dan alleen nog maar in middengalop door de bak racen.
natuurlijk vind ik dat ook eng als ze dat opeens doen, maar ik probeer altijd,
als ik er op zit, als ze er vandoor gaan, rustig te blijven zitten,
vooral naar achteren, absoluut niet naar voren en maak ophoudingen.
probeer ervoor te zorgen dat je je benen ALTIJD lang en naar beneden houd. zodra ze naar achter of boven verschuiven
lig je er al vrij snel naast:(:P
ik hoop dat je er misschien wat aan hebt???

groetjes

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:48

Komt me bekend voor...
Op het moment dat iets, wat dan ook, gebeurt reageer ik heel koelbloedig (word ook regelmatig voor kouwe of ijsprinses uitgemaakt Knipoog ), pas later slaan de bibbers toe. Tijdens het rijden is het net zo iets. Een schrikreactie wordt heel gemakkelijk opgevangen met een 'joh, was die boomstam nou echt zo eng, mafkees', maar daarna...
Wat ik dan meestal doe (het zal vast heel fout zijn, maar dat boeit me niet, het werkt voor mij) is, als het paardje gekalmeert is, het dier even stilzetten of rustig stappen en op mijn ademhaling concentreren. Net zolang tot de bibberknieen over zijn. In echt ernstige gevallen stap ik er net zo makkelijk even af totdat we gekalmeert zijn. (gaat natuurlijk een stuk makkelijker met het ponymaat paardje waar ik op rij, dan met zo'n megabok)
Tegen het schrikken op zich is niet zoveel te doen, denk ik. De een is nu eenmaal wat schrikkeriger dan de ander en dat geldt niet alleen voor paarden. Maar meestal werken ademhalingsoefeningen prima (iig bij mij), ik kalmeer er zelf van en door de lagere ademhaling reageert het paard ook door rustiger te worden. Zingen schijnt ook te helpen, maar of dat aan te raden is ligt natuurlijk aan je zangkwaliteit en wat je paard daarvan vindt...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:35

bedankt voor de reactie's, zoals Pluizebolpum (waaha hoe kom je aan zo'n naam? Tong uitsteken ) het omschrijft, zo ervaar ik het dus precies zo!

de tips van ademhaling, en die van benen lang en naar beneden ben ik blij mee!
ik heb op zich best wel de niks aan de hand attitude, behalve als een pony echt standaard in een bepaalde hoek wegschiet, dan kan ik niet meer relaxed daar langs sturen..

laatst weer gereden, pony wou ergens niet langs en deed nerveus, ik ben er naast gegaan, heb eerst een paar rondes aan de hand door de bak gelopen, tot het niet meer eng was, en daarna ging het rijden goed!
op die manier heb ik er zelf ook meer vertrouwen in, ik gun mezelf nu gewoon meer de ruimte daarvoor. Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:07

Misschien is het ook een deel accepteren dat je nooit die dappere allesdurvende ruiter wordt die je graag zou willen zijn (geld iig voor mij Bloos ) en dus sommige situatie dan maar uit de weg gaan beter is dan moeilijk moeten doen en jezelf en je paardje in de stress werken. Echt problemen ontlopen is natuurlijk weer geen goed idee, maar er zijn nu eenmaal meerdere wegen naar Rome (en het bos Knipoog ) en je hoeft je ook weer niet als een kip zonder kop overal in te storten, omdat het 'zo hoort', vind ik.

Door ervaring heb ik geleerd dat de paarden die ik rijdt het geen moer uitmaken of ik er nu op zit of niet, zolang ik maar niet banger ben dan zij. En een enkele keer, zoals met heel-erg-veel-lawaai-makende machines, stap ik niet alleen af maar lopen we ook een blokje om, omdat ook ik een pesthekel aan lawaai heb...

Verder werkt ook het inbouwen van wat extra (schijn)veiligheden bij mij. Zoals bv als ik met de veulens ga lopen, dan laat ik het hek van het erf van het slot zodat ik er zo weer in kan mochten ze hele gekke dingen gaan doen (wat ze overigens nooit doen). Dat geeft mij een gevoel van rust dus blijft het jongspul ook meer relaxed.

Btw, wat is er mis met mijn naam? Wacht maar totdat jij wakker wordt met een ragebol op je snufferd waar Diana Ross nog jaloers op zou zijn... Tong uitsteken