Niet tepakken krijgen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Niet tepakken krijgen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:04

Hoi hoi bokkers.
Ik heb weer een nieuwe verzorg shet erbij Haha!
Het is een super lief beest.
Maar met pakken uit wei Tong uitsteken Dat dus niet
Ik lok haar met brokjes ze komt wel, maar als de is en ze eet. en je beweegt ietsje
Nou dan is het wel een haasje ze VLIEGT weg,
Ik en de eigenaren hebben haar vandaag gelokt naar de stal toe.
En haar voorzichtig gepakt, dan laat ze echt alles toe Haha!
Alleen weet ik niet hoe het moet oplossen dat ze via de wei naar je toe komt
en niet meer vlucht ??? kunnen jullie mij helpen Lachen Bloos
Alvast bedankt - xxx Sabina

8nnemiek

Re: Niet tepakken krijgen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:24

Als het over een paar maanden eens goed weer is kun je eens een paar uur in de wei gaan zitten elke dag, met wat snoepjes in je zak, en je gameboy ofzo.. En als de pony uiteindelijk naar je toe komt geef je steeds een snoepje, uiteindelijk zal ze je steeds meer gaan vertrouwen en steeds vaker vanzelf naar je toe komen Lachen
Je moet haar nooit aankijken, altijd doen alsof je met iets anders bezig bent, dat werkt het beste.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:34

Oke. heel erg bedankt voor de goeie tip. Lachen
Daar heb ik dus wat aan Tong uitsteken Echt bedankt !

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:36

Je kunt ook brokjes in je hand doen of een snoepje en dan het halster daarvoor houden, dat de pony dus met zijn neus eerst door het halster steekt voordat hij bij de brokjes kan, en dan snel het halster omdoen. Dat moet je dan wel in 1 keer doen, en niet te wild.

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:49

Heb hier zelf ook veel last van . Ik vind dat van Carolien wel heel erg goed!!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:53

erg belangrijk is om het paard niet recht in de ogen te kijken. probeer eens of je voorzichtig naar haar toe kunt lopen met je schouders en je gezicht van haar weggedraait. als het ware met je rug naar haar toe. Het kan voor haar ook al een beloning zijn als je je hand weghaalt (rustig) op het moment dat zij met haar neus jou vingers aanraakt. Probeer dit stapje voor stapje op te bouwen. Als ze uiteindelijk rustig stil blijft staan terwijl jij haar aait, kan je volgende stap gaan nemen en dat is het omdoen van het halster, doe ook dit weer met beleid.

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:38

Je moet eerst het vertrouwen winnen en daar gaat wat tijd inzitten. Wat brokjes geven en weer negeren door met iets anders bezig te zijn. Aanhalen en weer negeren. Als je alleen maar knuffelt of iets te snoepen geeft en hem direct probeert te vangen werkt dit negatief. Hij denkt knuffel of snoepje is vangen dus bij iedere beweging van jou moet of wil die vluchten. Het is de bedoeling om die combinatie los te maken van elkaar zodat het een verrassing is wanneer die wel mee word genomen. Snoepje krijgen en daarna weer weggaan wekt zijn interesse en verbazing. Blijf verrassend in je handelingen maar wel vertrouwd en zijn aandacht is gewekt en de angst hopelijk verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:57

VSW --> OPG.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:31

Ik zou iederenval als je haar wei in komt , het halster ( of iets ) achter je rug houden , dan haar met een snoepje lokken en proberen haar te aaien enzo , en dan steeds een stapje verder , tot je het halster touw over haar nek kan leggen ! Dan zou ik het langzaam zonder snoepje gaan proberen..

Succes.. !

Kus

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:32

speedy66 schreef:
Je moet eerst het vertrouwen winnen en daar gaat wat tijd inzitten. Wat brokjes geven en weer negeren door met iets anders bezig te zijn. Aanhalen en weer negeren. Als je alleen maar knuffelt of iets te snoepen geeft en hem direct probeert te vangen werkt dit negatief. Hij denkt knuffel of snoepje is vangen dus bij iedere beweging van jou moet of wil die vluchten. Het is de bedoeling om die combinatie los te maken van elkaar zodat het een verrassing is wanneer die wel mee word genomen. Snoepje krijgen en daarna weer weggaan wekt zijn interesse en verbazing. Blijf verrassend in je handelingen maar wel vertrouwd en zijn aandacht is gewekt en de angst hopelijk verdwenen.

Speedy66 heeft gelijk , eerst haar vertrouwen winnen , door bij haar in de wei te zitten enzo..!
Als ze je een beetje vertouwd , zou ik het doen zo als ik in mijn bericht heb geschreven !!!

Kus

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:48

Hier zijn al echt té veel topics over. Zoek maar is rond dan vind je er zoiezo wel 10/ Suc 6...

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:00

Wel als het lokke niet werkt.. moet je er juist foert tege zeggen..
het niet meer aantrekken en ze juist weg proberen jagen door bevoorbeeld met je halstertouw te zwaaien.
Normaal gezien ga je zien dat je paardje juist in de buurt wil blijve en dat ie in een cirkel om je heen gaat draven met gebogen hoofd en tintelende oortjes..
(Als het zo gebeut, zit je goed)
Dan begin je met Join Up (natuurlijk longere) vestigt je aandacht weer op je paardje en gebruik je touw als 'longeerzweep'.. probeer dat een minuutje vol te houden, dan geen aandacht meer aan je paardje geven en ga gehurkt zitten.. normaal gezien komt je paardje dan vanzelf naar je toe.. op het einde ook belone natuurlijk Lachen..
en dat moet je iedere keer doen tot het paardje gewoon naar je toe komt in de wei..

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:06

Als je haar/hem hebt een halster omdoen met een touw eronder, als je haar/hem dan 'lokt' met voedsel kun je haar/hem beter pakken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:09

een join up moet je dus niet doen, zonder een goede reden en verstand van zaken. Andere adviezen zoals in de wei gaan zitten, tijd in de wei doorbrengen, vertrouwen opbouwen ed zou ik eerder aanraden. Daar zit geen risico aan vast dat het fout kan gaan. JU kan erg fout gaan als je niet precies weet wat je doet en waaarom.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:16

Join Up is voor vertrouwe te krijge..
en uwe paardje loopt normaal gezien ni weg als het je vertrouwd.. maar ja.. je moet inderdaad weten met wat je bezig bent dan..
maar ik had het eigelijk ook niet op de echte JU maar een soort van.. maar ik kan er gewoon geen ander woorde voor vinden..

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:10

MysticTinker schreef:
Als het over een paar maanden eens goed weer is kun je eens een paar uur in de wei gaan zitten elke dag, met wat snoepjes in je zak, en je gameboy ofzo.. En als de pony uiteindelijk naar je toe komt geef je steeds een snoepje, uiteindelijk zal ze je steeds meer gaan vertrouwen en steeds vaker vanzelf naar je toe komen Lachen
Je moet haar nooit aankijken, altijd doen alsof je met iets anders bezig bent, dat werkt het beste.

Carolien81 schreef:
Je kunt ook brokjes in je hand doen of een snoepje en dan het halster daarvoor houden, dat de pony dus met zijn neus eerst door het halster steekt voordat hij bij de brokjes kan, en dan snel het halster omdoen. Dat moet je dan wel in 1 keer doen, en niet te wild.

Mijn pony kreeg ik ook nooit te pakken uit het land.
Wat ze hierboven zeggen heb ik ook gedaan en het heeft gewerkt!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:17

Oke bedankt allemala voor de reactie`s Haha!
Maar met brokjes helpt niet Boos! ik schudt met het bakje heen en weer dat het rammelt, maar de shetlander kom er niet aan maar de schapen hahaha !! Tong uitsteken dat is wel grappig. maar ze tuimelt er echt niet in zoals brokjes niet en zoals zitten niet ze komt geen moment naar je toe Boos! dat is echt niet leuk. ik heb uren in de wei gestaan , maarjha ze komt geen stap naar me toe, maar als ik er ben vlak bij dr dan gaat ze vol in galop weg :S het is geen makkelijke pony

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:11

uren is helaas niet lang genoeg. Ik heb weken dagelijks zo veel mogelijk tijd bij de pony's doorgebracht en je moet erop letten dat je zelf niet als eerste de pony aanraakt maar de pony jouw laat aanraken. En dan nog niet meteen pakken. Hooguit even aaien en weer iets anders gaan doen. Je hebt heel veel geduld nodig, maar als de pony merkt dat je hem wilt vangen, kun je het vergeten. Dus er tijd insteken. Mijn pony's kwamen van de markt en waren als de dood voor mensen. Je kwam er niet eens bij in de buurt. Ik heb hen op deze manier aan mij en andere mensen laten wennen (Met visite dronken we zelfs koffie in de wei) en nu zijn ze gek op mensen en aandacht en komen ze meteen aanhollen als ik richting wei loop.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:35

liljebo schreef:
uren is helaas niet lang genoeg. Ik heb weken dagelijks zo veel mogelijk tijd bij de pony's doorgebracht en je moet erop letten dat je zelf niet als eerste de pony aanraakt maar de pony jouw laat aanraken. En dan nog niet meteen pakken. Hooguit even aaien en weer iets anders gaan doen. Je hebt heel veel geduld nodig, maar als de pony merkt dat je hem wilt vangen, kun je het vergeten. Dus er tijd insteken. Mijn pony's kwamen van de markt en waren als de dood voor mensen. Je kwam er niet eens bij in de buurt. Ik heb hen op deze manier aan mij en andere mensen laten wennen (Met visite dronken we zelfs koffie in de wei) en nu zijn ze gek op mensen en aandacht en komen ze meteen aanhollen als ik richting wei loop.

Idd geduld! daar draait het om.
Ik ging 3 weken lang elke dag naar het land (was in de zomer dus paarden stonden dag en nacht buiten), in het land zitten, boekje erbij.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:59

join up heb ik ook wel eens van gehoord doet me vriendin ook wel eens met haar paarden Knipoog maar je moet het echt alleen doen als je er verstand van hebt er zijn ook eigenwijze paarden die beginnen te steigeren of op je af komen rennen(heeft me vriendin ook een keer gehad )je moet inderdaad gewoon af en toe in de wei gaan zitten.als je gewoon een keertje achteruit door de wei gaat lopen worden ze meestal nieuwschierig Tong uitsteken
succes!!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:46

Join up werkt alleen goed als je op exact het juiste moment exact de juiste reactie geeft. Dit vergt veel oefening en hulp van iemand die hier veel ervaring mee heeft. Ik zou het eerst gaan proberen met de tips die ik hierboven ook al gegeven heb en ook aan de hand van de tips die anderen gegeven hebben.

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:54

Okay ik heb dit ook gehad, ik ben gewoon in de wei gaan zitten en heb gewacht. gewoon gewacht. echt lang, ongeveer een half uur heb ik op de grond gezeten. Ik heb de pony niet aangekeken en heb daar zo gezeten,(gehurkt) na dat half uur kwam logi gewoon en kon ik het halster omdoen. ik had gelezen dat je pony vroeg of laat wilde weten wat je aan het doen was, ze vinden die hurk-houding raar Tong uitsteken dat werkte zo 4-5 keer (na de 2e keer hoefde ik maar 6 min te wachten) en daarna niet meer. een tip die ik van veel mensen kreeg: ga als je je pony hebt leuke afwisselende dingen doen ipv rijden (niet dat dat niet leuk is) maar je pony vind het misschien saai elke keer als je hem pakt weet hij : oh we gaan dit weer doen. als je veel afwisseld enzo dan gaat dat heel snel over.

NaughtyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:24

Hang haar eens aan de longe, en leer haar daar naar je toekomen. Naar jou toekomen is "verlossing en beloning". Geef haar dan een worteltje ofzo(licht verteerbaar maar lekker). Het in de wei wachten vind ik best een prima idee, maar als je iemand bent met niet al te veel tijd zou ik het longeidee eens proberen. Ook is het zo dat paarden vaak niet naar je toekomen omdat jij 'werk' inhoudt, of in ieder geval geen leuke dingen(bv als hij niet graag gepoetst wordt). Dan moet je ook eens gewoon de wei ingaan zonder verder iets van haar te verlangen.
Eveneens kan je haar eens opsluiten in de bak met jou en met haar 'spelen', paarden imiteren gedrag, dus gedraag je desnoods als een geit, tot ze 'meespeelt', helpt ook met het vertrouwen, en is leuk om je paard aan de longe wat extra aan te leren .

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:46

Het is in dit geval een shet dus je kan beter op je knieen gaan zitten .. het klinkt dom maar oke zo hebbe wij het aangepakt: ga op je knieen zitten met je rug naar je paard toe en een broodje in je hand..laat je paard weten dat je een broodje in je hand hebt en draai je dan dus om.. het paard komt uit nieuwschierigheid bij je...(natuurlijk ook voor het broodje zelf)
weet niet of het bij jullie werkt maar bij ons wel..
veel succ6

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:53

Je kan inderdaad een JU doen. Wat voeren uit de hand betreft zou ik niet doen. Paarden/pony's worden daar
alleen maar lastiger van en ook als ze op stal staan en iemand steekt een hand(je) uit om het paard/pony te
aaien dan legt het paard verbinding met "iets lekkers" krijgen en hapt dan bijvb in iemands hand. Heel vervelend
gedrag.