pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 03:46

Haai,

Mijn welsh merrie loopt alweer tegen de 2 jaar aan.
Nu dacht ik eraan om haar binnenkort te laten wennen aan het hoofstel en bit en zodra dat er goed in zit rustig te laten stappen en halt houden aan de longeerlijn.

Nu was mijn vraag is dit teveel gevraagt, kan ze meer of is het genoeg zo?

Liefs Prissey

ellepel

Re: pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 06:20

ik zou nog even wachten... tot ze bijna 3 is Knipoog

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 06:32

Ik denk dat dit te veel van het goeie is. Waarom heb je zo'n haast?
Ik denk dat ze dit in haar koppie nog niet kan handlen, dus laat haar nog lekker een jaartje met soortgenoten op de wei en poets haar gewoon 2x in de week ofzo. Of ga kleine wandelingetjes aan de hand maken. Zo'n jonkie kan de aandacht er nog niet zo lang bij houden. Als hij 2 jaar en 9 maanden is, kun je langzaam aan de longe gaan werken met een hoofdstelletje

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 06:44

Ik denk niet dat het persè te veel gevraagd is, maar ik zou het je willen afraden. Laat je pony lekker jong zijn en laat hem een beetje met rust. Erop zitten kun je toch nog lang niet en als hij drie jaar is is het vroeg zát om met dat soort dingen te beginnen. Waarom wil je dat nu al doen?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:10

Beginnen wennen aan hoofdstel en bit kan denk ik weinig kwaad, maar heeft voorlopig nog geen enkele zin. Dat hoeft namelijk niet heel lang te duren, maar daarna kun je er niet meteen op voortbouwen. Een pony van twee is namelijk nog te jong om al te beginnen met longeren. Natuurlijk is het mede afhankelijk van hoe intensief je dat oppakt, maar longeren is nogal belastend voor de pezen en gewrichten. Die van een tweejarige zijn daar nog niet aan toe. Lekker op de wei laten lopen dus, tenzij je het niet erg vind als ie met 8 of 10 jarige leeftijd al op en versleten is en de worst in moet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:32

K zou ook wachten tot ze drie jaar is...

Wat me meer en meer opvalt is dat het in nederland (mss ook bij sommige belgen hoor) heel gewoon is om in te rijden met drie jaar, maar ik heb altijd geleerd dat je pas met 4jaar mag inrijden, en bepaalde rassen (ijslanders enzo) pas met 5jaar, omdat je paard min of meer volgroeid moet zijn eer je er echt opzit. (met uitzondering engelse volbloeds die gefokt worden op "sneller volwassen worden")

Is de leeftijd echt verschoven, om het zo maar te zeggen, of toeval dat ik veel topics met bereden driejarigen heb gezien?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:55

Bijna 2... het is dus nog een jaarling..
Waarom zou je dan al met een hoofdstel beginnen?
Ga lekker leuke dingen doen, wandelen, schriktraining etc..
Daar heb je met beleren straks ook nog profijt van!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:06

Veels te jong. Laat je beestje toch gewoon jong zijn. Longeren? Echt wachten tot minstens de 3 jarige leeftijd.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:09

Wij hebben een 3 jarige merrie eerst licht zadelmak gemakt ze is ook licht ingereden. Toen laten dekken en nu wordt ze pas in augustus weer doorgetraint als het veulen afgespeend wordt. Dan is nl ook echt 4, en heeft ze goed kunnen doorgroeien.

Ik doe wel veel dingen aan de hand met haar, zoals wandelen, verkeersmak maken op deze manier, trailerladen oefenen enz...
MIsschien zijn dit wel al dingen die je kunt oppakken. Of een keer alleen een dekje op haar rug leggen enzo

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:12

Laat haar nog lekker jong zijn, ze kan later nog vaak genoeg voor je aan het werk!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:15

@meggiemeg, ze zou bijv wel dingen al spelende wijs aan kunnen leren. Mijn tinkertje die toen 2 was vond dat helemaal geweldig. Lekker wandelen, langs de straat en zo, de trailer op en af. We maakten er toen overal een spelletje van.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:17

Ik ga met de rest mee, ik zou het niet doen. Lekker mee wachten Ja En de vraag: Waarom zo'n haast?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:05

chance schreef:
@meggiemeg, ze zou bijv wel dingen al spelende wijs aan kunnen leren. Mijn tinkertje die toen 2 was vond dat helemaal geweldig. Lekker wandelen, langs de straat en zo, de trailer op en af. We maakten er toen overal een spelletje van.

Dát kan geen kwaad maar longeren en bit in vind ik geen spelletjes Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:20

Dingen zoals wandelen aan de hand met een halster om zie ik geen kwaad in, een keer kennismaken met een trailer spelenderwijs ook niet maar een zadeltje, bit en longeren en meer van dat soort dingen is voor een bijna 2 jarige nog best wel vroeg!
Snap best de gedachtengang erachter, alleen waarom nu al? Straks kan het ook nog allemaal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:24

Waarom heb je zo´n haast?
Laat je paardje nog gewoon jong zijn. Bijna 2 is nog een jaarling, daar hoor je nog geen bit in te hangen.
Als je echt iets wilt doen, ga dan inderdaad meer spelen met elkaar, wandelen eventueel enz.

Maar nog niet wennen aan het bit, veel te vroeg.
Wennen aan het bit duurt normaal niet zo lang, dus als je paardje een jaar of 3 is, zou ik daarmee beginnen en gaan inrijden met 4 jaar.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:19

Hangt van je paard af

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:01

ik zou ook nog even wachten Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:03

Ja, je bent te vroeg. Wacht echt nog een jaar!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:33

Kijk ik ben blij dat ik dit topic geopend heb ik heb dit namelijk aan geraden gekregen. Mijn merrie staat met soort genoten, maar ze vermaakt zich dus echt niet meer. Toen de DA erbij gehaalt want begon toch te twijfelen of ze niet ziek was.
Helemaal onderzocht maar ze bleek kern gezond te zijn, dus hij advieseerde om haar gemengt neer te zetten. Dat ging opzicht wel, maar ze blijft zo verveeld staan.
Hij is na 4 weken weer langs geweest en adviseerde me om echt op een heeeel laag pitje te beginnen met haar.
Maar ben blij met alle tips van hier

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:38

Als je pony echt verveeld is, kan je beter (wat hierboven al genoemd is) spelenderwijs wat dingen doen zoals wandelen, trailer uitproberen etc. Ik zou nog niet intensief dingen gaan doen zoals bit, longeerlijn en alles. Laat je pony lekker spelenderwijs opgroeien, en wacht pas met een jaar of 3 met wennen en de rest Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:41

Prissey schreef:
Hij is na 4 weken weer langs geweest en adviseerde me om echt op een heeeel laag pitje te beginnen met haar.

Ik kan me niet voorstellen dat hij daarmee doelde op bitje en longeren. Maar spelen en aandacht daar is ieder paard/veulen blij mee als hij daarnaast maar in de kudde mag staan. Haha!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:43

nou aandacht komt deze pony niet te kort ben er iederedag voor haar. wat ik hier neer heb gezet zijn ook de woorden van hem geweest. en omdat ik het niet vertrouw zet ik het hier op bokt neer. Wandelen doen we 3x perweek een half uurtje. en dingen onderzoeken ect.

IK vraag enkelt raad he . dus dat wil niet zeggen dat ik ook echt het advies van de DA aan neem

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:49

Denk je echt dat een bit inhangen en longeren de oplossing is voor het "niet vermaken"?

Ik geloof nooit dat je dat advies gekregen hebt Haha!
Er is geen enkele DA die bij een jaarling dit advies geeft. Paardje wordt op 9 mei a.s. pas 2 jaar zie ik in je profiel. Als mijn DA mij dit adviseerde gaf ik hem aan bij de DB Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:50

Het is net goed dat je raad vraagt. Er zijn mensen die zonder boe of bah overal maar mee beginnen zonder zich te informeren, dus wat jij doet is goed en dat mag ook gezegd worden Lachen

Verder ga ik mee met de rest hier. Het heeft geen enkele zin om met die dingen nu al te beginnen. Spelenderwijs wat laten wennen aan andere zaken, kan wel. Aan het halster en zonder halster leren meelopen, leren wachten terwijl jij de lijn loslaat en zo... Een beetje lichte vd dus, daar kan je wel mee beginnen.

Voor moeilijkere dingen (dus ook longeren, moeilijkere vd ed) is het nog te vroeg. Het is eigenlijk nog een baby en heeft helemaal niet de concentratie van een pakweg 3-jarige.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:58

Jaa ik zelf dacht ook aan VD maar dan niet aan de kunstjes ect. Enkelt de basis, dat lijkt mij ook het beste. Kijk ik heb heus wel genoeg ervaring om te weten dat dit niet de oplossing is.
Ik stond ook echt verstelt hiervan, Mijn vriend en ik waren het hier gewoon niet mee eens. En het leek ons fijn om tip's en meningen te krijgen van jullie.

Alleen op berichtjes van- ik geloof je niet zit ik al helemaal niet op te wachten en heeft ook geen baad ik lach er alleen maar om, want als je me niet gelooft waar maak je je dan zo druk om? en waarom post je dan neem die moeite dan ook niet