omgang in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

omgang in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:17

Mijn paard heeft zodanig last van zijn artrose (mede door foute beenstand, ondervoeding voor zijn 3 jaar en te snelle groei na zijn 3 jaar toen ik hem gekregen had, van 1.58 naar 1.73) dat de DA, rijden, al waren het eigenlijk al maar lichte buitenritjes, zonder pijnstilling niet verantwoord vind. Voor mij hoeft het rijden dan eigenlijk helemaal niet meer. Hij wordt dit jaar pas 13.

Mijn paardje kan vanaf de lente de grote wei op met mijn 2 verzorgmerries. De bedoeling is dat hij daar dan 24/7 gaat staan tot ver in de herfst. Jaja eerst komt er wel een periode om hem om te schakelen van voordroog-> vers gras want momenteel loopt hij bij mij thuis in een paddock met inloopstal zonder vers gras.

Hij heeft het laatste deel van de herfst al met de merries in de wei gelopen. Nu kwam daaruit dat merrie A de ultieme baas is en haar dochter B nogal een meeloper is die alles doet wat mama doet, al vond deze die nieuwe vent wel heel aardig. Ze vonden hem plots allebei aardig toen ze hengstig stonden (wat die van mij dan weer erg eng vond Clown ). De merries lopen het grootste deel van hun leven al samen en hangen nogal sterk aan elkaar. De mijne laat zich doen door de meiden. Hij is de grootste maar wil het gewoon niet weten denk ik. Maar zolang hij zijn afstand houdt, wordt hij geaccepteerd en met rust gelaten(wat hij dus ook doet).

Dat gaat dus op zich niet slecht. Maar hoe kan ik het nu het beste aanpakken met in en uit de wei te halen van eender welk van de drie paarden. In de herfst nam ik de mijne mee als de merries hun eten kregen. Maar ik denk dat dat ook maar een paar keer rustig gaat.

Ik ben van geen van de drie paarden apart bang, maar ik wil eigenlijk beetje vermijden dat ik tussen de paardenhoeven inzit, al dan niet dominant / verdedigend.

Ik zat al te denken aan een sluisje om er voor te zorgen dat ik echt maar 1 paard meeneem.

Dan dacht ik erover dat het niet onverstandig was om de mijne een weekje alleen met de dominante in die wei te zetten, terwijl merrie B een weekje het "alleen" in de paddock moet stellen (waar ik dan mooi gebruik van maak om haar wat door te rijden) en om dan vervolgens de mijne een week alleen te zetten met merrie B, zodat die ook wat betere band krijgen. Goed plan?

Maar dan als dat voorbij is en ze weer samen staan en ik met A of met B wil gaan rijden. Hoe ga ik dat praktisch regelen. Inderdaad toch combineren met voer (2 voeremmers waar de merries het eerste recht op hebben door hun status en dan een van de merries meenemen waardoor de mijne alsnog voer heeft en de meegenomen merrie op stal/paddock voeren)? Maar ik vrees dat dat maar een paar keer lukt.

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat de achterblijvers rustig blijven (vereiste van de eigenaresse, wat ik ook volledig begrijp) en degene die uitverkoren is, ook rustig met mij meeloopt.

De eerste paar keer ga ik zoiezo wel met de eigenaresse, maar ik hoop toch echt het in mijn eentje te kunnen doen, zodat de eigenaresse rustig kan verder werken en ik niet afhankelijk ben.

Dus tips/ideeen/oplossingen en wat als het fout dreigt te gaan?

Misschien loopt het allemaal heel vlot en makkelijk, maar ik wil voorbereid zijn en de problemen voor zijn.

Bluem

Re: omgang in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:49

Bij ons blijven de achterblijvers altijd wel rustig. We hebben ook 2 merrie's staan (moeder en dochter, al jaren samen op de weide), maar die doen ook niet echt lelijk als ze bij elkaar weg moeten. De vraag is natuurlijk of degene die mee moet dan rustig blijft, denk dat dat vooral oefenen wordt.. Loop ook wel eens tegen dat probleem aan!(toch als alle paarden op de weide staan en er 1 alleen mee moet naar stal) Een sluis is wel een handig iets denk ik om te voorkomen dat er één ontsnapt! Lachen

wizewo

Re: omgang in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:32

Mmm, misschien maak ik me zorgen om niets, laten we dat hopen.

Hopen dat ze inderdaad zo braaf zijn.

Zo een sluisje lijkt me wel handig en het hoeft volgens mij niet eens zoveel te kosten. Paar prikpaaltjes en wat lint. Kan ik makkelijk zelf nog bekostigen.