Mijn Pony wilt het terrein niet af !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

THTom

Mijn Pony wilt het terrein niet af !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 10:46

Heej,

Ik heb een welsh pony van 9 jaar,
Toen ik haar net had wou ze gewoon het terrein af om een stukje buiten te rijden,
sinds de winter is begonnen wilt ze het terrein niet af als het hek open gaat dan neemt ze geen stap meet k heb al vanalles geprobeerd gelokt boos geworden enz.
maar het helpt niet ze blijft gewoon staan en zet geen stap totdat je het hek dicht doet dan loopt ze weer. ik wil namelijk heel graag een buitenrit met der maken omdat we ook geen bak hebben alleen het land en op de stenen kan ik rijden maar op het land precies hetzelfde ze vertikt het om te lopen. ook naar het land toe lopen om daar te gaan rijden, en je zit er dan op zet ze geen stap.

Ik zou graag willen weten wat ik er tegen kan doen waardoor ik wel weer plezier met der heb met rijden. want Longeren snapt ze ook niet dan gaat ze stilstaan en als je dan de longeerzweep pakt dan gaat ze je aanvallen.

Tips zijn echt welkom !

_bloempje01_

Re: Mijn Pony wilt het terrein niet af !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:49

misschien is gronwerk gaan doen zodat ze je meer gaat vertrouwen en als ze je vertrouwd kun je misschien er naast gaan lopen en dan naar buiten. (klein stukje)

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 10:52

_bloempje01_ schreef:
misschien is gronwerk gaan doen zodat ze je meer gaat vertrouwen en als ze je vertrouwd kun je misschien er naast gaan lopen en dan naar buiten. (klein stukje)

Ja maar ze wilt ook niet zonder rijden gewoon met halster en touw naar buiten toe. ze vertikt het gewoon om een step te zetten als het hek open staat.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:10

Ik denk dat je het gewoon heel goed moet oefenen, en doorzetten. Je pony vindt het blijkbaar niet leuk om het terrein uit te gaan. Zorg dat ze het wel leuk gaat vinden, door te belonen als ze wel meekomt met een stukje appel. Een 2e persoon erbij kan ook wonderen doen, bijv. de 2e persoon neemt je pony met jou erop aan de hand mee, eventueel met zweepje erbij.
Dan moet je daarna het af gaan bouwen en de 2e persoon doet steeds minder na verloop van tijd. Het zal wel een uitprobeerfase zijn, ik heb wel vaker gehoor dat paarden bij hun nieuwe eigenaar eerst wel goed luisterden en na een paar maanden niet meer. Het is een dominantie/leiderschap probleem.
Ze moet jou altijd en overal als de leider zien.
Vervelend dat je geen bak hebt, hierin kan je vele oefeningen doen. Kun je niet een stukje wei afzetten en hierin aan de slag gaan met grondwerk?
De gouden regels zijn, heb ik geleerd, 1. Ga door waar je mee bezig bent ( als ze weer niet wil, zorg dan dat ze, al is het maar 1 stap, toch buiten het terrein gaat, anders wint ze en wordt het de volgende keer nog moeilijker) 2. Heb geduld....

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:08

Valencia79 schreef:
Ik denk dat je het gewoon heel goed moet oefenen, en doorzetten. Je pony vindt het blijkbaar niet leuk om het terrein uit te gaan. Zorg dat ze het wel leuk gaat vinden, door te belonen als ze wel meekomt met een stukje appel. Een 2e persoon erbij kan ook wonderen doen, bijv. de 2e persoon neemt je pony met jou erop aan de hand mee, eventueel met zweepje erbij.
Dan moet je daarna het af gaan bouwen en de 2e persoon doet steeds minder na verloop van tijd. Het zal wel een uitprobeerfase zijn, ik heb wel vaker gehoor dat paarden bij hun nieuwe eigenaar eerst wel goed luisterden en na een paar maanden niet meer. Het is een dominantie/leiderschap probleem.
Ze moet jou altijd en overal als de leider zien.
Vervelend dat je geen bak hebt, hierin kan je vele oefeningen doen. Kun je niet een stukje wei afzetten en hierin aan de slag gaan met grondwerk?
De gouden regels zijn, heb ik geleerd, 1. Ga door waar je mee bezig bent ( als ze weer niet wil, zorg dan dat ze, al is het maar 1 stap, toch buiten het terrein gaat, anders wint ze en wordt het de volgende keer nog moeilijker) 2. Heb geduld....

Bedankt voor de tips Knipoog
Maar als ze dan een stap buiten heeft gezet moet ik haar dan zeg maar belonen en dan als ze neit verder wilt gewoon terug gaan of door oefenen ?

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:46

als ze 1 stap zet en dat is voor haar al heel veel moet je haar gewoon overal lekker aaien en laten staan en daarna weer terug op het erf. ik denk dat als je dit elke dag even doet dat ze daarna wel iets verder durft of wil en dan gewoon zo ontzettend langzaam opbouwen en geduld hebben.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:52

Ik denk dat je gewoon een professioneel nodig hebt die jou kan helpen, want je hebt nog een topick geopend over aanvallen met longeren dus je hebt meedere problemen met je paardje. En dan kunnen wij allemaal onze adviezen geven maar die problemen die jij hebt daar heb je echt een professioneel voor nodig. die kan zien wat er fout gaat en je dan kan helpen.

Want zoals bij je andere topick over aanvallen tijdens longeren, de mensen al tegen je zeggen heb je denk ik weinig ervaring, en zal je toch concequenter moeten zijn en meer geduld.

Elk stap voorwaarts belonen draait ze om of staakt ze omdraaien en weer terug hou haar voorwaarts neem desnoods een klein zweepje mee en tik haar zachtjes aan als ze staakt en niet naar jouw stem luisterd.
Zeg braaf als ze braaf is en als ze stout is zeg kom op door lopen laat het verschil duidelijk in je stem horen.
Laat haar nooit winnen van je. anders wordt het alleen maar erger. Knipoog

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:57

echt heeel veeel geduld, dit soort gedrag bij het hek ken ik wel Knipoog ik heb 2 uur bij een sloot gestaan omdat hij (ook een welsh) het vertikte om er doorheen te gaan, terwijl die er de weken ervoor gewoon door heen liep..! na snoepjes en een longeerlijn bij mijn moeder(ik er op gebleven) ging die er eindelijk overheen,,daarna heel erg belonen..nog 1 keertje proberen en dan klaar..en dan niet als ze het doet meteen buitenrijden. gewoon eerst beginnen dat ze door het hek komt..
volgende dag weer..en dat steeds verder..

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:59

en trouwens..mijne vertikt het juist meer als je de zweep gebruikt Knipoog

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:06

A_n_n_e_ schreef:
en trouwens..mijne vertikt het juist meer als je de zweep gebruikt Knipoog

bedankt voor de tips allemaal Haha!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:54

misschien zigzaggend?? Haha! haha misschien een beetje dom maar een verzorgpony van mij heb ik zo naar de poetsplek gekregen waar ze al een tijdje niet was geweest wegens angst.. als je je paard overdreven stelling geeft en dan aanspoord kan je paard haast niet anders als lopen. daarna omstellen (dus stelling andere kant op) en zo ga je door een soort van slangenvolte vooruit.. ik weet niet of dit werkt als je óp je paard zit want ik stond ernaast en me verzorgpaardje had een halstertje om.. maar je kan het altijd proberen Knipoog . suc6!

edit. en als ze vooruit gaat natuurlijk heel erg belonen! en zorgen dat ze het daar misschien nog wel leuker gaat vinden als thuis. verwen haar dan met veel knuffel en natuurlijk appels Knipoog Clown Vork

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 09:17

aliesjeh schreef:
misschien zigzaggend?? Haha! haha misschien een beetje dom maar een verzorgpony van mij heb ik zo naar de poetsplek gekregen waar ze al een tijdje niet was geweest wegens angst.. als je je paard overdreven stelling geeft en dan aanspoord kan je paard haast niet anders als lopen. daarna omstellen (dus stelling andere kant op) en zo ga je door een soort van slangenvolte vooruit.. ik weet niet of dit werkt als je óp je paard zit want ik stond ernaast en me verzorgpaardje had een halstertje om.. maar je kan het altijd proberen Knipoog . suc6!

edit. en als ze vooruit gaat natuurlijk heel erg belonen! en zorgen dat ze het daar misschien nog wel leuker gaat vinden als thuis. verwen haar dan met veel knuffel en natuurlijk appels Knipoog Clown Vork

Okee bedankt voor de tip!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:27

Ik zou toch eerst de band tussen jou en je paard versterken! Dat ze jou dus als leider gaat zien en niet andersom. Door idd grondwerk met haar te gaan doen. Bv Parelli methode enz...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:34

heb je het al achterwaarts geprobeerd?
klinkt heel dom, maar ik heb ooit eens met een paard meegemaakt dat hij niet langs een krantenstapel wilde op buitenrit..... hij vertikte het gewoon, 3 man hebbn het geprobeerd...

en toen achterwaarts geprobeerd met een stelling de andere kant op, hij was er zo voorbij....

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:51

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Na een aantal dagen (iedere dag) oefenen met naar het hek lopen en terug naar stal (zodat ze wist dat ze weer thuis zou komen) zette ze ook een stap buiten het hek. Mijn eigen overmoedigheid leidde ertoe dat ik meteen 20 stappen wilde zetten dus na 20 stappen met mn gezicht door het zand weer naar stal werd getrokken door 1.72m. Ik vind niet dat je boos moet worden of moet straffen als het om angst of onzekerheid gaat. Stap naar het hek, en ga weer terug naar stal, zet op een goede dag 2 stappen buiten het hek en weer terug. Gewoon opbouwen. Parelli is idd een hele goede manier om het longeren aan te leren en om een paard geen angst voor een zweep te laten hebben. Vriendin van mij doet veel parelli.

Al met al is het wel frustrerend dat je het terrein niet af kan. Ik weet hoe je je voelt. Maar ik denk dat het enige dat helpt geduld is. Geduld en tijd.

Succes!

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:39

Bedankt voor alle tips k ga het proberen binnekort heb k wel een bak miskien om in te rijden!

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:20

Ik denk idd ook dat je heel veel geduld moet hebben.
ik heb ook eenverzorgpony gehad die wou het ook niet
na elke dag een beetje oefenen en heel erg goed belonen wou ze dan toch wel het erf af.
Je moet haar/hem je vertrouwen geven en je paardje moet jou ook gaan vertrouwen ..
Groetjes

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:59

Miichelllee schreef:
Ik denk idd ook dat je heel veel geduld moet hebben.
ik heb ook eenverzorgpony gehad die wou het ook niet
na elke dag een beetje oefenen en heel erg goed belonen wou ze dan toch wel het erf af.
Je moet haar/hem je vertrouwen geven en je paardje moet jou ook gaan vertrouwen ..
Groetjes

Bedankt voor de tip k ga er aan werken Knipoog

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:12

Je moet veel met Iris gaan wandelen alsof je een hond uitlaat. Laat haar links en rechts wat grazen en weer verder wandelen maar niet opgeven. Ook niet haasten neem er de tijd voor zodat ze het leuk gaat vinden buiten. Mocht dit echt niet lukken in je uppie neem dan een volwassene mee maar jij bent de leider en je moet doorzetten wil je resultaten behalen. Lukt het wandelen aan het touw dan later wel dan zou je het rijdend kunnen proberen desnoods weer even met een volwassene erbij. IK hoop voor je dat het je lukt. Succes met Iris.

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:42

Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn verzorg shet, is je pony bang? misschien (ik denk dat je dit al hebt geprobeert maar toch)kun je met het hek dicht haar laten ruiken enzo en dan steeds een stukje verder open doen, als ze niet bang is weet ik het ook niet (daar ben ik nog steeds mee bezig met mijn shet Knipoog veel suc6!

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 17:34

Okee bedankt voor de tips k ga er aan werken Knipoog

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:50

mijn pony vertikt het ook wel eens om een stap te zette bij een buitenrit..
maar dan vind ze het meestal heel eng
dus dan stap ik altijd af,en loop ik voor der aan dan loopt als een mak hondje achter me aan
dat geeft voor je pony meer vertrouwen

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:59

ik denk ook dat je gewoon moet door blijfen zetten.
mischien kan je een keertje uit probeeren jij er op en iemand ander doe je hem aan een longer lijn en de ander probeert hem aan een touwtje mee tekrijgen.

ik denk dat je pony jou nog niet genoeg vertrouwt.
michien moet je het een keertje samen met de eigenaar naar buiten.

suc6 er mee.

THTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:45

Ik zou er graag een slotje op willen kan dat?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:18

is het gelukt? zou ik wel leuk vinden om te weten Knipoog