Andere dingen gaan doen als dressuur. Schriktrainingen zijn heel leuk om te doen, en als voorbereiding van buitenrijden
. Als je alleen maar serieus bezig bent tijdens het dressuur, kan je paard zich ook gaan vervelen, als je nou tijdens een dressuuroefening hem af en toe even helemaal laat gaan!, dan zal hij er al veel meer interesse voor krijgen, gewoon teugels los en galopperen met die hap!. Ook kan je een keer, na het rijden, als je pony er braaf genoeg voor is, een keertje kunstjes gaan vertonen op je paard!. Laat eerst iemand het paard vasthouden, zodat hij het niet eng vind, en dan dingen als dameszit (in dameszit kan je zelfs gewoone en hele training doen), en wat je zelf zei, zonder zadel en zonder hoofdstel.
Ik heb het even aan een vriendin gevraagd, en die heeft samen met mij een leuk trainingsschema bedacht waarop je serieus dressuur en lol combineert
, bij dingen die je misschien niet zou snappen, heb ik er even een langer verhaal bij getypt ;
Maandag; Als goed begin van de week, een half uurtje flink aan het dressuur werken, gaat het minder goed, doe je 3 kwartier, gaat het goed, stop na een half uurtje. Daarna laat je hem even los in de paddock, en jaagt hem wat op etc.
Dinsdag; Vandaag ga je er niet op, maar ga je grondwerken, voordat je er zonder zadel en zonder hoofsdtel op gaat, is het misschien aantrekkelijk eerst te beginnen met netjes meelopen aan een los touwtje. Jij houdt het touwtje los, en het paard moet stoppen wanneer jij stopt, meelopen wanneer jij gaat lopen, draven wanneer jij gaat rennen etc, dat is in ieder geval een goede basis om mee te beginnen.
Woensdag; Ga je er wel weer op, rij net als maandag maar een half uurtje, en ga na afloop nog even iets raars doen (zorg wel dat er iemand bij is als je pony niet helemaal te vertrouwen is). Ga bijvoorbeeld even in dameszit, begin met stap, daarna draf, en misschien zelfs galop.
Donderdag; Ga je er zonder zadel op. Begin gewoon maar wel met het hoofdstel, waarschijnlijk is het voor je pony al genoeg wennen dat er iemand zonder zadel op zit, begin daarna af te bouwen met bijvoorbeeld het bitje eruit, stalhalstertje om met teugels eraan, en later met alleen een neckrope.
Vrijdag; Ga je weer serieus aan het dressuur, houd het wel lollig, vraag er bijvoorbeeld een vriendin bij, en ga een slalomparcours maken
. Je kan eventueel hindernisstaanders gebruiken, verzin een leuk parcours bijvoorbeeld. Ga wel minimaal een half uur goed aan het werk.
Zaterdag; heb je zelf aan gegeven dat de eigenaresse dan rijdt/longeert, dus dat betekend ook weer redelijk serieus aan de bak.
Zondag; Heeft hij in principe een vrije dag, zoals je zelf ook op je schema hebt gezet. Maar vrij hoeft niet altijd hélemaal vrij te betekenen. Ga hem eens helemaal schoonmaken, dat hij weer helemaal glimt, en ga daarna een stuk wandelen of zoiets, als je pony maar niet serieus aan het werk hoeft.
Het is maar even geinproviseert, maar ik hoop dat je hierdoor misschien een indruk krijgt, wat leuk is voor een paard
.