Alicia2u schreef:Leer je paard het commando 'blijf' net als dat je 'voetje' enzo hebt geleerd. Loop dan steeds een stukje verder weg. Kijken mag, voeten bewegen niet. Ik heb hiervoor een klikker gebruikt. Ik kan tot zo'n 30 meter weglopen zonder dat mijn paard beweegt. Bouw het wel langzaam op.
inderdaad. negeer het ronddraaien in ieder geval, en zet haar rustig terug zoals ze stond. beloon als ze NIET omdraait. ga niet straffen, dat maakt het vaststaan meteen al onaangenaam en zal het draaien doen verergeren.
ze kan wel vaststaan? zelf laat ik mijn dieren nooit te lang uit mijn zicht als ze vaststaan, het gebeurt weleens dat ze met hun hoofd onder het touw voorgaan en dan hun hoofd niet goed meer omhoog kunnen doen, waardoor ze in paniek kunnen raken. zelf laat ik ze alleen staan als het touw lang genoeg is, en pas als ze goed weten wat vaststaan is. ik blijf eerst in de buurt en in het zicht, later loop ik eens een hoekje om en luister ik wat er gebeurt. bouw het in kleine stapjes op, als het nl één keer misgaat kan je weer helemaal opnieuw beginnen en is het vertrouwen van je paardje beschaamd, en dat is gewoon zonde.
met een strotouwtje oid zou ik niet doen, je laat haar daarmee zien dat ze, wanneer ze onzeker wordt, zich los kan rukken door te gaan trekken/ hangen, en als ze zich dat aanleert krijg je dat er niet zomaar meer uit.
het commando 'blijf' is niet zo moeilijk aan te leren. al wat je nodig hebt is een beloning (waar ze ook echt wat voor wil doen), je stem (evt clicker maar zelf hou ik daar niet zo van, je kunt ook een vast woordje nemen ipv de clicker), en een hoop geduld. wees consequent en duidelijk, maar ga niet straffen.