Beste leren stilstaan bij poetsen .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Beste leren stilstaan bij poetsen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 23:27

Mijn ponymerrie van bijna 2 jaar oud luisterd al vrij goed naar de "commando's"
* halt , stappen , voetje geven , kusje geven enz *

Nu heb ik echter met poetsen wel een probleem ,
en ik weet nu niet of het aan haar ligt maar ook een beetje aan mij .
Ze wilt met poetsen nauwelijks stilstaan en is natuurlijk erg nieuwsgierig [ logisch]
Ze keert steeds om , moet alles bekijken en mij in de gaten houden.
Meestal ben ik bang dat ze gaat hangen aan het touw en hierdoor zouden
natuurlijk flinke ongelukken kunnen gebeuren.

Het is ook zo'n probleem met uitmesten ...
Iedereen kan zijn paard buiten of in de losgooibak zetten maar mijne huppelt alle kanten op !

Nu heb ik nooit geprobeerd om haar vast te zetten en gewoon te laten staan .
Misschien door slechte ervaringen !

Hoe kan ik dit het beste oplossen ?

Lachen

Alicia2u

Re: Beste leren stilstaan bij poetsen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:41

Leer je paard het commando 'blijf' net als dat je 'voetje' enzo hebt geleerd. Loop dan steeds een stukje verder weg. Kijken mag, voeten bewegen niet. Ik heb hiervoor een klikker gebruikt. Ik kan tot zo'n 30 meter weglopen zonder dat mijn paard beweegt. Bouw het wel langzaam op.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:46

nightlover schreef:
Het is ook zo'n probleem met uitmesten ...
Iedereen kan zijn paard buiten of in de losgooibak zetten maar mijne huppelt alle kanten op !

Lachen

Uhm, in de losgooibak mogen ze toch ook alle kanten ophuppelen?

Maar over het vast zetten, zet je paard in het begin 'los' vast. Touw twee keer om de ring/spijl wat dan ook slaan zodat ze niet echt vast staat. Mocht er wat gebeuren heb je haar zo los. Daarna kun je een losse knoop doen, die kun je in één beweging lostrekken (je paard niet).
Verder zul je je paard toch echt moeten leren stil te staan. Streng toe spreken en steeds terug op de plaats zetten als hij beweegt. Dat hij jou volgt is niet erg maar hij moet wel stil blijven staan!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:51

Wat bij ons wel gedaan was is een strotouwtje aan de box en daar je paard aan vast zetten, mocht ze gaan hangen, dan trekt ze het touwtje kapot.
Stilstaan kun je alleen aanleren door heel consequent te zijn. Iedere keer als ze een pas verzet haar weer terug op dezelfde plek zetten (in alle rust). Blijft ze even staan dan heeft ze een beloning verdient (hetzij voer, hetzij een knuffel enz).

Wil je dit gaan doen, moet je dus elke keer als ze ook maar een voetje verplaatst haar echt weer terug zetten. En het niet af en toe wel tolereren, want daarmee houdt je het gedrag in stand nl. Succes

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:04

Indd in de losgooibak mag ze toch lekker zich zelf zijn! En zag mag best een beetje bewegen en om haar heen kijken als jij aan het uitmesten bent als het maar niet hinderlijk is voor anderen of dat ze zich zelf pijn doet of gaat hangen, als ze dat nog niet gedaan heeft denk ik dat ze dat niet zo gauw zal doen en als ze dat doet wel gelijk cocequent reageren.

Je moet echt concequent zijn en heel veel geduld. Halt is halt, stilstaan is stilstaan. en zo dra ze stil staat elke keer braaf zeggen. En zodra ze weer gaat draaien zeg úh úh nee nee stilstaan en als ze daar niet op reageerd dan moet je echt wat strenger zijn en zeggen nu stilstaan en een beetje je stem verheffen, jij bent de baas. en als ze gaat hangen geef je haar met je hand een tik op haar billen en gebruik weer je stem.

En ze zal toch moeten leren vast staan en dat jij wegloopt maar ga haar eerst maar leren dat ze netjes stil staat en dan ga je een klein stukje bij haar weg negeer haar wel praat even met iemand bv. als ze dan gaat hangen geef je gelijk een brul van hé noet doen tik op haar bil met je hand. Als je niet reageerd kan het erger worden. zo hebben wij ook een paard op stal gehad die dat ook deed en waar van de baas dat niet oploste goed. toen heeft de smid dat paard de bezem hard tegen zijn kont geduwd hij heeft het nooit meer gedaan.

Maar met jonge paarden moet je concequent zijn maar ook heel veel gedulddddddddddddddddd.

succes Knipoog

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 16:32

Bedankt voor de reactie's .

Over de losgooibak bedoelde ik eigenlijk :

Wij hebben elke zondag uitmesten voor 12uur op stal ,
Soms staan er paarden in de losgooibak waar ze niet mee samen kan !

De optie zou dan zijn : Aan het hek zetten .
Maar dit lukt ook niet .

Ga straks gelijk wat oefenen .

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:13

Tja en in het begin niet te lang trutten. FF snel de borstel erlangs en dan weer op stal. Zodra ze dit goed op pakt kun je steeds wat meer de tijd ervoor nemen. Je kunt het ook samen met iemand doen. Die kan het touw vasthouden. Je doet dan het touw twee maal door een tralie en het uiteinde houd je hulp vast.

Ik ben ook bezig met twee jonge merries. Ik poets beide in de stal en moet zeggen dat ze redelijk stil staan. Ze staan zelfs gewoon los. Ik zie dit meer als gewenning. Later leren ze om echt buiten de stal stil te staan.

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:43

mijn kelvin is nu bijna 3 jaar
ik heb hem ook altijd los gepoetst en sins kort staat hij braaf vast met soms het comando STA .

Ook kelvin volgde altijd alles wat je in je hand had maar ik geef nu helemaal niets lekkers uit de hand en dit werkt heel goed

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:08

Inderdaad niet uit de hand voeren. Zo voorkom je happers. Gewoon na het werk de beloning in de voerbak...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:06

Leer je paard eerst goed wijken voor druk zodat ze niet gaat hangen. Als ze dat kan kan je d'r met een geruster hart vastzetten.

Als ze dat kan zet je d'r gewoon vast en doe wat je moet doen (uitmesten, poetsen...) Als ze loopt te draaien blijf je gewoon door gaan met waar je mee bezig bent. Staat ze stil dan beloon je meteen uitgebreid. Beloon altijd op dezelfde manier (een kriebel bij de schoft is makkelijk omdat je dat straks ook bij het rijden kunt gebruiken)

En niet voeren uit de hand!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:41

Een tweejarige is nog een baby, dus poetssessies niet te lang houden, maar ik zo zo zoetjes aan wel ervoor zorgen dat ze leert vast te staan. Het draaien ignoreren, gaat uiteindelijk wel ophouden. Hij mag je niet pletten tegen wanden of muur, en hij mag ook niet over je heen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:21

Alicia2u schreef:
Leer je paard het commando 'blijf' net als dat je 'voetje' enzo hebt geleerd. Loop dan steeds een stukje verder weg. Kijken mag, voeten bewegen niet. Ik heb hiervoor een klikker gebruikt. Ik kan tot zo'n 30 meter weglopen zonder dat mijn paard beweegt. Bouw het wel langzaam op.

inderdaad. negeer het ronddraaien in ieder geval, en zet haar rustig terug zoals ze stond. beloon als ze NIET omdraait. ga niet straffen, dat maakt het vaststaan meteen al onaangenaam en zal het draaien doen verergeren.
ze kan wel vaststaan? zelf laat ik mijn dieren nooit te lang uit mijn zicht als ze vaststaan, het gebeurt weleens dat ze met hun hoofd onder het touw voorgaan en dan hun hoofd niet goed meer omhoog kunnen doen, waardoor ze in paniek kunnen raken. zelf laat ik ze alleen staan als het touw lang genoeg is, en pas als ze goed weten wat vaststaan is. ik blijf eerst in de buurt en in het zicht, later loop ik eens een hoekje om en luister ik wat er gebeurt. bouw het in kleine stapjes op, als het nl één keer misgaat kan je weer helemaal opnieuw beginnen en is het vertrouwen van je paardje beschaamd, en dat is gewoon zonde.

met een strotouwtje oid zou ik niet doen, je laat haar daarmee zien dat ze, wanneer ze onzeker wordt, zich los kan rukken door te gaan trekken/ hangen, en als ze zich dat aanleert krijg je dat er niet zomaar meer uit.

het commando 'blijf' is niet zo moeilijk aan te leren. al wat je nodig hebt is een beloning (waar ze ook echt wat voor wil doen), je stem (evt clicker maar zelf hou ik daar niet zo van, je kunt ook een vast woordje nemen ipv de clicker), en een hoop geduld. wees consequent en duidelijk, maar ga niet straffen.

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:12

je kan haar ook vast zetten om een hoekje kijken (waar zij jou niet ziet maar jij haar wel) wat ze doet.. gaat het fout ben je idd zo dichtbij dat je kan ingrijpen Knipoog

Hanna_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:22

wij hebben hier ook een paard dat maar niet kon stilstaan en regelmatig een halster overtrok.
( ook door een paar keer van iets te verschieten enzo)
we hebben nu een soort elastiek gekocht (in de paardenwinkel) die niet veel meeveert maar ook wel weer genoeg als ze erg paniekerig zouden worden en dit werkte echt heel goed! het is ook met een veiligheidsluiting wat dan ook weer handig is Haha!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:30

als ie gaat lopen, gewoon meelopen of wachten tot ie weer stil staat.
(1 van de 2 anders raakt ie in de war Knipoog )

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:36

jonge paarden he Haha! ik heb ook zo'n flubberende gup hier staan. Ik zet haar gewoon weer steeds terug op het commando 'halt', zeg wel streng 'nee'! als ze zo druk staat te doen en beloon haar als ze even stilstaat. Vorige week was ze zo aan het draaien dat ze me ondersteboven liep, na een waarschuwing luisterde ze nog niet , tsja dan heeft ze toch een holpieper te pakken hoor Knipoog Ze mag best rondkijken, maar mijn ruimte is mijn ruimte en die heeft ze te respecteren. ik laat me door niemand omverwalsen Knipoog En verder, hou sessies idd gewoon kort, kwartiertje is zat op bij zo''n jong ding, ze kunnen zich nog niet lang concentreren. En geduld is een schone zaak Haha!

juliaatje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:31

ga het oefen met een commando dat is vast handig