Merrie erg dominant naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Merrie erg dominant naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:42

Mijn 12 jarige merrie is heel erg dominant naar andere merries.
Ze drijft er 1 in een hoek en stampt er dan op los.
Vandaag zo erg zelfs dat ze er 1 heeft mank gestampt!
Bij ruinen heeft ze dit niet. Kijkt ze hooguit een beetje zuur.
Helaas staat ze sinds kort op een stal waar enkel merries staan.
Nu wil de eigenaar van de stal haar niet meer bij zijn andere paarden,
wat zeer begrijpelijk is. Enkel als haar hoefijzers eraf gaan wil hij nog eens proberen.
Maar haar hoeven zijn zeer zacht en ik ben bang dat ze zelf binnen de kortste keren mank loopt.
Dus ze zou alleen op de weide moeten. Maar dan is er een grote kans dat ze over
de omheining springt, en het is ook niet gezellig zo helemaal alleen.
Van stal veranderen is eigenlijk niet mogelijk. Anders zou ze veel te ver staan,
en ik heb geen vervoer. (2 uur met de fiets is de dichtste stal)

Wat zouden jullie doen?
Is dat dominant zijn af te leren? Bestaan er hoefijzers in plastiek? Zijn die dan geschikt in deze situatie? ....

xxx

Axel_Clauw

Re: Merrie erg dominant naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:05

Gaat ze ook over het lint als zij aan het andere kant van de draadje staat en de paarden direct naast haar?

De mijne doet het wel, maar is totaal niet dominant.

Ik heb geen idee wat je eraan zou kunnen doen eigelijk, de staleigenaresse bij ons heeft een dominant paard en staat eigelijk bijna altijd alleen in de paddoc en in de paddoc ernaast staan andere paarden en dat gaat altijd wel goed.

Het is inderdaad niet de ideale oplossing aangezien paarden kuddedieren zijn maar verder heb ik eigelijk ook geen idee.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:11

Dominantie is niet af te leren. Ik heb zelf ook een zeer dominante merrie die wel in onze kudde loopt en zich soms echt als een heks gedraagt. Maar als de paarden de ruimte hebben en de rangorde goed duidelijk is, is er vaak al veel minder aan de hand.
Ik kan me wel voorstellen dat je stalhouder in dit geval minder blij is met de hoefijzers, er zijn wel andere soorten beslag, maar kijk ook eens of het echt onmogelijk is om je paard zonder hoefijzers te zetten. Door er elke keer weer ijzers onder te doen krijgt ze ook geen kans om sterke hoeven te krijgen.

Veel succes met je probleem, en ik hoop voor je dat je paardje niet alleen hoeft.! Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:27

Ik denk dat het niks uitmaakt of er ijzers onder zitten het probleem blijft gewoon en zonder ijzers kunnen ze evengoed nog rake klappen uitdelen.
Staan daar helemaal geen ruinen?
Of idd een draadje of de wei naast de merries.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:39

Mijn merrie doet dit ook.
Ze is bijna 16 en bij ons verreweg de oudste merrie...dus de baas (of dat wil ze in ieder geval)..
Wij zetten haar alleen nog buiten met de ruinen en de shetlandhengstjes....
Moet er niet aan denken dat ze zichzelf of anderen kreupel trapt.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:10

kasparonda schreef:
Ik denk dat het niks uitmaakt of er ijzers onder zitten het probleem blijft gewoon en zonder ijzers kunnen ze evengoed nog rake klappen uitdelen.
Staan daar helemaal geen ruinen?
Of idd een draadje of de wei naast de merries.

Uit ervaring weet ik dat ijzers wel degelijk verschil maken, zo'n klap komt veel harder en gevaarlijker aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:30

Zonder ijzer is de klap evengoed hard en dat ijzer maakt denk ik niet zoveel meer uit.

Nightmare28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:04

Hey, Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 6 jarige E merrie. Ze staat altijd samen met de D en de E pony van mijn zussen in de wei, en 's nachts op stal. In de wei is ze heel erg dominant, zij eet het eerste, en af en toe drijft ze de D in een hoek, en dan deelt ze een enorme rotschop uit met 2 benen tegelijk. Laatst heeft ze Sundy een zwaargekneusde knie geschopt, en toen is Sundy in paniek in een geitenhok gesprongen, dus ook nog een paar wonden er bij. Op stal ramt ze ook minstens één keer per nacht keihard tegen de muur. Met achter een voetje geven maait ze ook nog wel eens opzij. Maar bij mij doet ze het nooit. Ze weet blijkbaar dat ze het bij mij niet mag, maar mijn zusje heeft ze bijna een keer voor het hoofd geschopt.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Sundy zit onder de deuken, en laatst was ze helemaal dizzy omdat ze een trap tegen haar hoofd kreeg.
HELP!!!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:11

Mijn merrie is daarintegen de liefste pony die je je maar kan bedenken..
In de 10 jaar dat ik haar heb is ze nog nooit gemeen tegen me geweest..
Enkel tegen andere merries wanneer ze bij haar in de bak / wei lopen

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:36

Demijne is eigenlijk ook absoluut niet dominant naar mensen toe. Is juist supermakkelijk.
De volgende keer dat de hoefsmid komt zal ik eens vragen wat hij denkt i.v.m de hoefijzers. Hij kent mijn paard al heel haar leven, en heeft de vorige eigenaars begeleid bij een poging om de hoefijzers ervan te halen.
Bij ons op stal hebben we verschillende weide's maar zo geplaatst dat de paarden elkaar kunnen zien, maar dat ze geen lichamelijk contact kunnen hebben met elkaar. Dus eigenlijk zouden er geen ongelukken kunnen gebeuren. Maar wat ze wel doet al zij alleen in de paddock staat en de anderen op stal springt ze gewoon over de omheining.
Zal eens vragen aan de stalhouder ze even in de weide te steken en mijn merrie in een andere en eens kijken wat ze ervan vindt. Maar momenteel ligt de weide heel slecht en gaan ze in de paddock.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:22

Mijne is ook super dominant naar andere merrie's. Vaak genoeg hebben de andere paarden wondjes door haar.
Maar volgens mij is het niet af te leren, het zit gewoon in haar dat ze zo bitcherig is.