Wat te doen als je paard hapt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke1990

Wat te doen als je paard hapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:29

Ik heb sinds kort ( 2 á 3 maanden) een nieuw verzorgpaard. Het is een grote schimmel van 11 jaar oud.
Hij is nogal van het uittesten, maar met consequent zijn houdt hij al snel met het meeste op.
Waar ik nu nog mee zit is dat hij hapt. Hij hapt naar alles. Naar mij, naar andere mensen, naar paarden.
Ik weet niet waarom hij dit doet. Het is geen bijten, maar het lijkt erop.
Hij opent zijn lippen en pakt iets (je jas, je trui, je hand etc.) en doet dan zijn lippen weer op elkaar.
Hij houdt niet vast, maar hapt daarna gewoon nog een keer. Dit kan wel 20 keer per minuut gebeuren, maar ook minder of juist vaker.
Als je 'Eh!' zegt heft hij snel zijn hoofd op, maar gaat al snel vrolijk weer verder, dus veel effect heeft dat niet.

Weet iemand misschien wat hier een oorzaak van kan zijn?

Hij staat nu twee jaar op de stal waar hij nu staat. Daarvoor heeft hij een paar jaar op een manege gestaan en daarvoor was hij van een particulier.
Ik dacht eerst dat hij vroeger misschien veel uit de hand gevoerd was, maar dan zou dat happen toch langzaam aan minder moeten worden?
Zelf geef ik hem nooit wat lekkers uit mijn hand en als ik hem af en toe wat lekkers geef leg ik dat vantevoren al in zijn voerbak.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Alle tips en hulp zijn welkom.
Alvast bedankt.

SkyMarian

Re: Wat te doen als je paard hapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:36

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 02:31

Ow, sorry. Niet gezien.
Beetje stom. Ik ben pas sinds een week of twee aan het rondneuzen op bokt.
Sta wel al redelijk lang ingeschreven.

Maar goed, heb je raad opgevolgd Knipoog en de topic gelezen.
Ik schrijf even op, waar ik bij alle tips op uit kom met mijn VZpaard.
Ik ben op het volgende uitgekomen.

Zoiezo, Ik heb geen hengst, maar sinds er een nieuw paard bij ons op stal is gekomen (ook een ruin) is hij wel heel veel met dit paard bezig. Eerst mocht hij hem helemaal niet, alleen maar slaan en wegjagen. Hij heeft zelfs een spijl uit zijn stal getrapt (ze staan naast elkaar). Nu lopen ze aan elkaars halster te trekken, constant te bijten in elkaars achterbenen, in de nek en te steigeren naar elkaar.

Ik denk dat het bijten een teken van verveling is. Ik weet wel dat hij graag andere paarden irriteert. Ook weet ik dat hij dit al heel lang doet, en als je 'Eh!' zegt hij ook héél snel zijn hoofd wegtrekt. Hij weet dus wel dat het niet mag.

Over het terugbijten, slaan, pets op de neus en in het oor knijpen. Zoals ik al zei. Hij trekt nadat je 'Eh!' hebt gezegd heel snel zijn hoofd weg en het is wel een paard van 1.65 á 1.70 dus veel zin heeft het niet om in zijn oor te knijpen Tong uitsteken. Ik heb weleens 'teruggeknepen' in zijn lip, maar dan begint hij echt nijdig te kijken en begint echt met bijten en gericht.

Een pasje naar achter. Nou dat is net jammer, want een van de vorige verzorgers heeft hem dat aangeleerd dus dat tegen je gebruiken doet hij met alle liefde. Hij loopt uit zichzelf altijd achterwaarts als hij het ergens niet mee eens is en gaat dan echt niet zomaar meer voorwaarts. Ik vond dit wel een goede methode.

Ook is hij heel erg gefocust op eten.
Ik denk zelf niet dat hij hapt om te spelen.

Ik vraag me nou ook af of ik een dominant paard heb of niet. In de kudde is hij zelf niet de baas, maar onderaan staat hij ook niet. Hij loopt wel achteruit als ik dat wil (en hij wel gefocust is op mij), ook gaat hij netjes om op commando en geeft voetjes als je je vinger op zijn knie aantikt. Ook heeft hij iets met zijn been. Als hij zich verveelt houdt hij heel vaak zijn been in de lucht. Ook doet hij dit als hij eten krijgt of aan het eten is -> voernijd? of symptomen van voernijd?

Ik ben nu weer een beetje in de war. Ben ik niet consequent genoeg? Moet ik clickeren gaan proberen of toch iets anders? Heb ik nu met een dominant paard te maken of met een paard dat even moet weten wat zijn plaats is? Aan het vorige topic heb ik wel gezien dat de meningen nogal uiteenlopen, maar dat geeft niet. Ik heb aan elke mening wel wat.

Ik heb er blijkbaar niet zoveel verstand van Clown
Alle tips zijn nog steeds welkom! Lachen

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:48

ik zou gewoon elke keer een tikje (dus absoluut niethard) op zn neus geven, als hij niet stopt gewoon iets harder tikje geven

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 07:10

Kan een paard dat makkelijk afleren? Dat die hapt ?

Kan me moeilijk voorstellen dat elk paard door die kleine tikjes afleert om te happen ?

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:06

@sleepingrose: ik vraag me af of dat wel zin heeft. Als je 'Eh!' zegt schiet zijn hoofd meteen al in de lucht. Ik denk dat hij al wel een paar keer een flinke tik van iemand heeft gehad. Anders zou hij dat niet doen denk ik? Hij weet dat het niet mag, maar hij blijft het doen. Er is iets dat ik fout doe.

@phaser: als je dit topic leest [OPG] Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze! lees je wel dat het erg verschilt bij ieder paard. De een doet er drie maanden over, de ander is er na een flinke tik al vanaf. Ik heb gehoord dat hij al heel erg lang hapt, dus ik denk dat ik er wel een tijdje aan moet werken wil hij er mee stoppen. In het topic staan ook allemaal verschillende manieren om het af te leren. Ik weet alleen niet welke het meest handige is, maar ik heb ook al in mijn vorige bericht geschreven wat ik denk dat wel werkt en wat niet werkt bij mijn VZpaard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:10

Ik weet precies wat je bedoelt Ja Mijn paard was precies hetzelfde. Overal happen, alles voelen met de lippen, stiekem je jas vastpakken, de halstertouw, teugels, emmers.. alles wat los zat had meneer in zijn mond Clown Een klein tikje of wegduwen dat heb ik eerst geprobeerd, maar voor hem was dat gewoon een spelletje. Ik tik jou, jij tikt mij, en zo door.
Ik doe zelf natural horsemanship, veel grondwerk, dat ging ook prima. Maar als meneer even moest stilstaan dan ging hij zich vervelen, en weer overal in happen Clown
Maar na een tijdje was ik het zat, ik denk, ik ga hem eens foppen.. Toen ben ik gewoon naast hem gaan staan, een beetje van hem af gedraaid, aan t praten met iemand anders, alsof ik niks in de gaten had. Ik zag vanuit mn ooghoek dat hij naar mn jas greep, "Nee!". Hij draaide zich weer terug. Even later weer hetzelfde, naar mn jas toe, en ik zag het en draaide in een snelle beweging in zijn richting, deed mn elleboog omhoog, en 'per ongeluk' tegen zijn kaak aan Clown *LOL* Je hoorde echt zo'n hol "PLOK" geluid. Hihi, hij had dat echt totaal niet verwacht, en stond een beetje verbaasd te kijken, alsof hij dacht 'He, dat was dom van me'! Laatste keer dat ie het heeft geprobeerd Haha!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:48

Ja, dat is misschien wel heel handig. Ik hoop dat dat dan niet pijn doet bij mezelf, met zijn harde hoofd Tong uitsteken . Ik ga wel met verschillende dingen oefenen. Ik zat me afgelopzen zondag ook even af te vragen of hij niet gewoon iets in zijn mond wil hebben. We hebben wel zo'n speelbal liggen, maar die laat hij wel altijd liggen.

In ieder geval bedankt voor je tip! Knipoog

ik weet eigelijk nooit wat grondwerk precies allemaal inhoud. Ik ben er wel in geïnteresseerd. Zelf doe ik wel altijd wijken voor druk oefenen en van die kleine dingetjes en een join up wanneer nodig. Bij de meeste paarden lukt dit wel, maar bij mijn eigen VZpaard wil dit nog niet zo vlotten. Knipoog

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:08

Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.
Als gewoon elke keer een tik geeft als die hapt dan heeft ie het zo door hoor.

Niet te moeilijk denken! JIJ bent de baas maar dat weet een paard alleen als je consequent bent en jij hem dingen verteld ipv vraagt!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:33

Blondie_ schreef:
Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.
Als gewoon elke keer een tik geeft als die hapt dan heeft ie het zo door hoor.

Niet te moeilijk denken! JIJ bent de baas maar dat weet een paard alleen als je consequent bent en jij hem dingen verteld ipv vraagt!

Over dat laatste heb je gelijk. Ik verzorg hem ook nog niet zolang, en krijg langzaam aan ook een stuk meer bij hem gedaan. Door consequentheid, neem ik aan. Knipoog Ik heb gehoord dat hij in de afgelopen twee jaar, met zijn eigen willetje nogal verwend is.

Maar over dat eerste, een tik helpt echt niet (meer) bij hem, neem van mij aan. Hij heeft door dat het niet mag, maar blijft het soms nog doen. Het is al wel een stuk minder, dus het wordt al beter. Ben er hard mee aan de slag. Knipoog Ik denk dat het wel goed komt nu.

Alsnog bedankt voor je tip Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:41

Bij happen uit verwendheid (aandacht) krijgen ze van mij een ferme tik. Maar bij happen uit speelsigheid (hengstengedrag) pak ik ze terug in de lippen. Ik stoei dan een beetje met ze en meestal stopt het dan wel of beperken ze zich tot de handen, wat ik niet erg vind. Bij jas vastpakken e.d blijf ik juist heel rustig en stop ik gewoon een vinger in zijn mond. Met een tik bereik je alleen maar dat ze gaan trekken en je jas aan flarden hangt.
Op een (consequente) speelse manier leren ze dan vanzelf dat ze niet zomaar alles (zoals je kont Knipoog )in hun mond mogen stoppen, maar ik ontneem ze hun speelsigheid zeker niet volledig. Als een paard boos wordt van het 'terughappen' met de handen dan hou ik net zo lang vast tot hij opgeeft. Hij kan wel een enorme optater verwachten als het omslaat naar bijten of aanvallen. Dan is het geen speelsheid maar dominantie.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:45

Geen "EH!" maar roepen. Zodra hij hap zegt, een goede harde tik geven. Ik zie het ook wel bij anderen, dat ze zeggen dat een tik niet helpt, maar die zijn zo zacht, tja ik kan mij voorstellen dat het paard dan denkt: "Zal wel".

Als het paard van "EH!" 'schrikt' en dan weer doorgaat, dan kan je hem best een tik geven waarbij hij echt even terugdeinst. Maak jezelf maar even boos, dan is die tik uiteindelijk niet eens hard, maar dat wat jij uitstraalt, is wel heel duidelijk voor het paard.

Verder ga ik helemaal mee met Sizzle!

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:54

Gewoon elke keer als hij hapt hem een tik op zijn neus geven..dan houd ie er op een gegeven moment wel mee op

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:38

Dit paard schrikt niet van de Eh maar vindt het een leuk over en weer spelletje OF hij schrikt wel van de EH maar ziet geen alternatief...

Je werkt met druk? Bij happen zend je hem dan gewoon uit je bubbel. Laat hem niet wennen aan zaken zoals de Eh maar wees assertief. Geef hem iets om hem bezig te houden (een borstel, zweepje, touw, ...). Beloon als je ziet dat hij zich herpakt wanneer hij eerst wou happen.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 06:59

@ Sizzle: Ik weet dus niet of het verwendheid of hengstengedrag is.
Ik neem aan dat het verwendheid is, aangezien hij de afgelopen twee jaar flink zijn eigen gang heeft mogen gaan.
Hij is al lang geen hengst meer, dus het lijkt me sterk dat het hengstengedrag is, maar sinds de nieuwe ruin er staat vertoont hij wel meer gedrag dat op hengstengedrag lijkt.

Uit jou woorden maak ik dus op dat hij dominant is, want als ik 'terughap', begint hij wel met bijten en gericht.

@ Arnyek: Ik heb het gisteravond nog even met een andere verzorgster daar overlegt. Die verzorgt daar al een paar jaar (en kent hem dus al redelijk lang). Zij zegt ook dat een tik in eerste instantie echt niet meer bij hem helpt. Maar als ik er zo over nadenk, moet ik alles gewoon maar een beetje gaan proberen. Je zegt eerst, dat ik geen Eh! meer moet zeggen, maar daarna zeg je:

'Als het paard van "EH!" 'schrikt' en dan weer doorgaat, dan kan je hem best een tik geven waarbij hij echt even terugdeinst. Maak jezelf maar even boos, dan is die tik uiteindelijk niet eens hard, maar dat wat jij uitstraalt, is wel heel duidelijk voor het paard.'

Misschien moet ik dat dan maar proberen. Ik ben alleen bang dat hij daar kopschuw van wordt of iets dergelijks.

@ poes: Ik weet dus niet of hij het wel doet om te spelen. Het is zoiezo een heel verwend paard, dus het kan ook aan verwendheid liggen. Ik ben dan denk nog wel even bezig om dat happen eruit te krijgen. Knipoog Ik zal vandaag iets geven waar hij in mag happen, kijken of hij dat nou echt zo leuk vindt en of hij dat happen dus echt als een spelletje ziet.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips Lachen
Zoals ik eerder al zei: 'ben er hard mee aan de slag, dus ik denk dat het wel goed komt'
zeker met de tips van jullie allen Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:21

Bijten mag gewoon niet, dat mag je niet toestaan. ALs een paard graag speelt dan doet hij het heen en weer happen (zonder tanden!) met zijn oren naar voren en krullen ze zich en beetje op. Na 5 minuutjes hebben ze het dan wel gezien. Blijft hij dan happen dan is de kans groot dat hij er andere bedoelingen mee heeft, zoals aandacht vragen of dominatie.
Ik rij nu een ruintje die het ook doet om verschillende redenen. Als ik in zijn box kom speel ik altijd eerst een beetje met hem en dan ga ik poetsen. OP het moment dat ik buk wil hij dan ok wel eens happen maar dan krijgt hij accuut een gerichte borstel naar zijn hoofd. OP zo'n moment wil hij de kans grijpen om sterker te zijn als ik mij 'klein' maak. Binnen 2 dagen was het eigenlijk al duidelijk tussen ons. Ook is hij gewend van iemand steeds een snoepje als beloning te krijgen bij werkelijk alles. Dat gaf ook even vervelende situaties aangezien ik dat niet doe. Binnen een week was het voor heb duidelijk dat ik geen snoepjes heb (en hij dus niet meer naar mijn handen hapt) en de ander wel. ZE zijn echt slim genoeg om het snel te begrijpen. Duurt het langer dan een paar weken dan is er echt iets niet goed in je manier van communiceren en kom je waarschijnlijk niet consequent over op je paard.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:16

Hij hapt gewoon vaak. Er is geen limiet van..nu even en na 5 minuten niet meer.
Ik ben er inderdaad niet consequent genoeg in. Dat merk ik wel aan mezelf.
Ik ben in heel veel consequent en hij weet ook, net zoals jou VZpaard bij jou, dat hij bij mij heel goed weet wat hij wel en niet kan flikken. Behalve dan het happen Knipoog
De reden dat ik niet consequent ben is denk ik, omdat ik niet weet wat ik als beste 'remedie' kan gebruiken. Ik heb vandaag wel het met een tik geprobeerd. Toch heb ik het gevoel dat het niet werkt. Hij bijt trouwens niet, hij pakt niet vast. Hij beet eerst alleen als ik terugkneep. Dit doet hij niet meer. Toch nog iets bereikt..

Ik weet dat ik consequent moet blijven, maar na één tik gaat hij al schichterig met zijn hoofd doen en wilt hij echt niet meer dat ik hem, ookal is het na 5 minuten, aai. Hij houdt dan wel een tijd op, maar gaat na een kwartier weer verder. Ik heb gewoon het idee dat het niet tot hem doordringt. Ik wil gewoon dat één tik genoeg moet zijn.

Ik weet nu wel zeker dat hij dit niet doet uit speelsigheid, maar uit dominantie of verveling.
Hij heeft de afgelopen 2 jaar en misschien wel langer flink dominant mogen zijn. En nu dus nog steeds met dat happen.
Ik heb daarnaast al best wat bereikt met hem, maar dit lukt niet zo snel.

Ik hoop dat je snel reageert, want ik vind je tips wel heel waardevol. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:25

Zolang je hem geen alternatief geeft (dit is zijn gewoonte als jij er bent) zal het moeilijk zijn. Begin met kleine beetjes en beloon. Leer hem gewoon uit je persoonlijke ruimte te blijven, dan kan hij ook niet happen. Dit is gewoon een teken dat hij je niet respecteert... Ik zou me dus niet focussen op het afleren van het happen, maar wel op ruimer grondwerk rond respect en persoonlijke ruimte.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:49

Ok, thanks.
Ik zal er hard mee aan de slag gaan, maar ik denk ook dat het wel wat tijd nodig heeft.
Ik denk niet dat het mij binnen twee dagen zal lukken, maar er toch echt wel wat langer over zal doen.

Je hebt gelijk. Hij heeft niet altijd respect naar mij. Alleen als ik echt serieus met hem bezig ben, met hem wandel, met hem aan het rijden ben of longeer. Als ik zijn stal binnenkom dan zit hij nog wel op de stand van 'ik ben de baas'.

Nogmaals bedankt voor je tip! Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:50

Ik denk dat het wel goed komt Nieke.

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:51

het gedrag is aangewend

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:52

@Wolfram3: Kan je iets meer uitleg geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:54

een keer goed boven op zijn lippen tikken..... is hij besodemieterd!

beter een keer goed, dan honderd keer een beetje........

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:55

een paard is een kuddedier, in de kudde bevechten de paarden elkaar en hierdoor ontstaat er respect voor je buurman/vrouw
daarnaast is je verzorg paard een ruin.
Van nature hapt( bijt) een hengst, het is een vorm van contact zoeken.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-01-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wederom berichten samengevoegd, gbruik aub de editknop!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:19

Bedankt voor jullie tips. Lachen

En zoals Sizzle al zei: 'ik denk dat wel goed komt Nienke'
Dus dat hoop ik maar Haha!