is er iets mis als je met een veulen werkt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

is er iets mis als je met een veulen werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:52

tegenwoordig erger ik me er op bokt verschrikkelijk aan dat iedereen zo zeurt als er mensen zijn die met hun veulen of jaarling of zelfs tweejarige lekker een beetje spelend dingen leren als: voetje geven, aan het halster lopen, braaf bij de hoefsmid. een kort stukje buiten wandelen enz.
je hoort gelijk van iedereen: ach, dat doe je toch niet. het is een veulen, of een jaarling, die moet lekker baby kunnen zijn en met soortgenoten zich uit moeten leven.
nu zat ik in een topic en daar zaten mensen te zeuren dat je een veulen niet moest leren aan het halster mee te lopen want het is een veulen. Slapen
onzin. ik weet niet of ze weleens geprobeerd hebben een 2 of 3 jarige dat te leren of hoefje geven. maar dat is een stuk moeilijker en als hij/zij dan niet wil heb je gelijk een grotere mass die tegen je werkt. het is toch goed om je veulen te leren aan het halster mee te lopen. en mijn verzorgveulen 3 keer in de week aan het halster voor 5 minuten.
en ze hoeft niks persee, gaat het niet dan mag ze stoppen. de overige 2 dagen vraag ik een keer hoefje en raak haar veel aan zodat ze daaraan went. voor de rest is ze vrij en staat ze in het land. niks zieligs aan toch. ze kan de hele week min 20 minuten veulen zijn. en hoeft niks persee, het enige wat ik wil is haar een beetje voorbereiden. en natuurlijk knuffelen vind ze super Haha!
hetzelfde voor de jaarlingen en tweejarige. ik durf bijna niet te vertellen dat mijn 2 mini's van anderhalf 4 keer per week een halfuur aan de wandel gaan en zich lekker buiten mogen uitleven. gewoon alvast wat manieren leren en wat dingen herhalen. en voor de rest een beetje ze om zich heen laten kijken. want dan hoor je heel bokt: een jaarling hoort in het weiland te staan en met soortgenoten te spelen. je laat een jong kind toch ook geen moeilijke sommen maken. maar wie bereidt ze kind spelenderwijs niet een beetje voor en als ze niet willen hoeft het niet?. ik doe dat met de mini''s. en ze vinden het altijd leuk om een naar buiten te gaan.ze kunnen ook doen wat ze willen op ong. 3 uur per week na.en dan wordt er niets gedwongen ook. gewoon een beetje oefenen.
is dat echt zo erg? kan iemand misschien vertellen waarom hij/zij daar zo op tegen is? of zijn ervaringen. iedereen die een pony van zo'n 3 jaar zoekt wil toch minimaal dat hij aan het halster kan lopen?
brandt maar los, maar hou het netjes Knipoog
(het kan een beetje in een boze vorm staan, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet Bloos )
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 02-01-08 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Re: is er iets mis als je met een veulen werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:56

ik zat in dat zelfde topic en ben waarschijnlijk degene die je bedoelde met:
dan quote ik even
Citaat:
daar zaten mensen te zeuren dat je een veulen niet moest leren aan het halster mee te lopen want het is een veulen

zal het hier nog eens keer uitleggen
ik ben er niet op tegen om een veulen te leren meelopen, voetjes te leren geven en stil te leren staan
ik vind juist dat een veulen dat moet leren

maar om echt wandelingen te gaan maken met een veulen van 8 maanden, aan de hand te gaan laten draven en zelfs "join ups" te gaan doen vind ik veel te ver gaan
Ja, het is een veulen, en ja ik vind dat die lekker in de wei moet staan met zijn soort genootjes, daar leren ze nog het meeste van op sociaal gebied (soortgenootjes spreken dezelfde taal, die kan jij niet spreken)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:03

Evelli schreef:
ik zat in dat zelfde topic en ben waarschijnlijk degene die je bedoelde met:
dan quote ik even
Citaat:
daar zaten mensen te zeuren dat je een veulen niet moest leren aan het halster mee te lopen want het is een veulen

zal het hier nog eens keer uitleggen
ik ben er niet op tegen om een veulen te leren meelopen, voetjes te leren geven en stil te leren staan
ik vind juist dat een veulen dat moet leren

maar om echt wandelingen te gaan maken met een veulen van 8 maanden, aan de hand te gaan laten draven en zelfs "join ups" te gaan doen vind ik veel te ver gaan
Ja, het is een veulen, en ja ik vind dat die lekker in de wei moet staan met zijn soort genootjes, daar leren ze nog het meeste van op sociaal gebied (soortgenootjes spreken dezelfde taal, die kan jij niet spreken)

dat van die join up was ik het zowieso niet mee eens. en al helemaal niet lange wandelingen maken. maar ze een beetje wegwijs maken voor later. draven vind ik niet zo erg dat doet mijne vanzelf als ik iets harder ga. maar niet langer als 2 minuten. en wat bedoel je met die zin tussen haken aan het ind, hoe bedoel je dat. Knipoog sociaal worden is gewoon een van de belangrijkste dingen voor een pony, ben ik het met je eens dus, maar ik doel erop dat je niet gewoon spelenderwijs wat met ze mag doen terwijl ze het zelf ook leuk vinden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:03

ze kunnen dan ook nog wel gewoon fijn veulen zijn?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:04

Ik vind het ook een beetje flauwekul hoor.. bokkers maken zich over het algemeen veel te snel druk.

Mijn veulen (8 maand) kan al voetjes geven, met- en zonder halstertouw meelopen in stap en draf, netjes stilstaan en weet hoe ver ze mag gaan. Ik vind dit gewoon een belangrijk deel van de opvoeding, op deze manier krijg je een makkelijk en eerlijk paard waar je later alleen maar profijt van hebt. Ik maak zo nu en dan wel eens een wandeling met haar door het bos: vind ze heerlijk, of even de benen strekken in de bak en lekker uitrazen. Uiteraard niet vaker dan 1 keer per week - als het er al van komt -, dat vind ik ook genoeg maar een veulen 2 jaar lang in de wei laten staan en er niets mee doen vind ik erg zonde. Het is misschien wel leuk voor het paard (hoewel die van mij het heel leuk en interessant vindt als ik met haar bezig ga) maar ik ben ervan overtuigt dat je er later alleen maar meer plezier van kan hebben als je ze er zo nu en dan even uithaalt: kan helemaal geen kwaad, worden ze makkelijk van. Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:06

dat paarden elkaar beter op hun plek kan zetten dan dat jij ooit zou kunnen doen omdat jij hun taal niet spreekt en hun jouw taal niet spreken

en daarnaast verkijken wij er snel op wat hun "leuk" vinden en dat wij op dat gebied goed na moeten denken over wat we ze laten doen
je moet wel in de gaten houden dat iets niet geestelijk te zwaar wordt
het zijn toch nog jonge beestjes (veulens) Wij laten baby's/peuters/kleuters toch ook nog geen moeilijke dingen doen
juist omdat dat geestelijk allemaal nog niet haalbaar is

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:08

Redrumfox schreef:
Ik vind het ook een beetje flauwekul hoor.. bokkers maken zich over het algemeen veel te snel druk.

Mijn veulen (8 maand) kan al voetjes geven, met- en zonder halstertouw meelopen in stap en draf, netjes stilstaan en weet hoe ver ze mag gaan. Ik vind dit gewoon een belangrijk deel van de opvoeding, op deze manier krijg je een makkelijk en eerlijk paard waar je later alleen maar profijt van hebt. Ik maak zo nu en dan wel eens een wandeling met haar door het bos: vind ze heerlijk, of even de benen strekken in de bak en lekker uitrazen. Uiteraard niet vaker dan 1 keer per week - als het er al van komt -, dat vind ik ook genoeg maar een veulen 2 jaar lang in de wei laten staan en er niets mee doen vind ik erg zonde. Het is misschien wel leuk voor het paard (hoewel die van mij het heel leuk en interessant vindt als ik met haar bezig ga) maar ik ben ervan overtuigt dat je er later alleen maar meer plezier van kan hebben als je ze er zo nu en dan even uithaalt: kan helemaal geen kwaad, worden ze makkelijk van. Ja

helemaal met je eens.
kan het zo alleen niet zeggen.
bedankt Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:10

Ik vind opvoeding ook heel belangrijk..

Een paard moet voor de smid tóch netjes stil kunnen staan en voetjes geven, moet ook netjes mee kunnen lopen ect.

Ik vind er dus helemaal niks mis mee als je af en toe (1 tot 2x in de week) wat mee doet, de rest van de tijd kan hij/zij toch lekker veulen zijn?

En een paard kan het veulen wel op z'n plek zetten, maar het veulen moet ook fatsoenlijk zijn tegen mensen, lijkt mij?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:11

Het probleem zit 'm in het té veel willen doen en leren van een veulen.
Vaak wanneer iemand geen volwassen paard heeft, maar toch graag brezig wil zijn met een paard, het veulen de "l*l" is. Dáár ben ik op tegen. Zo'n beesje kan zo'n 10 minutjes op jouw concentreren en niet langer. wanneer mensen toch langer door gaan, wordt het veulen vaak onrustig ebn werkt niet fijn meer mee. Dan wordt het veulen gestraft én dán als dat te vaak gebeurd krijg je vaak later problemen....

Helaas kunnen veel mensen paardengedrag niet goed lezen. De kans dat ze een jong paard verkeerd straffen kan leiden tot gedragsproblemen als hij ouder is.
Elke paardenliefhebber (dus véél bokkers) willen dit voorkomen.
Er wordt al vaak te veel gedaan met een veulen, ookal is dat in de ogen van de verzorgster totaal niet veel.....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:12

Evelli schreef:
dat paarden elkaar beter op hun plek kan zetten dan dat jij ooit zou kunnen doen omdat jij hun taal niet spreekt en hun jouw taal niet spreken

en daarnaast verkijken wij er snel op wat hun "leuk" vinden en dat wij op dat gebied goed na moeten denken over wat we ze laten doen
je moet wel in de gaten houden dat iets niet geestelijk te zwaar wordt
het zijn toch nog jonge beestjes (veulens) Wij laten baby's/peuters/kleuters toch ook nog geen moeilijke dingen doen
juist omdat dat geestelijk allemaal nog niet haalbaar is

klopt helemaal wat je nu zegt.
probeer ook helemaal me aan hun aan te passen, zodat ik ze niet overvraag. maar ze moet ook leren met mijjn overweg te kunnen
ik ben nu eenmaal geen paard. precies wat die boven je zei. dat ze ook weet hoever ze bij mij mag gaan. maar fijn dat je het evenzegt. dan kan ik er komende tijd extra op letten dat ik niet te ver ga. al geloof ik niet dat ik daar mee bezig ben. als een jong kind overvraagt word doet ze ook minder haar best en is niet meer enthousiast. denk dat dat bij de pony's ook zo gaat. maatr toch bedankt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:12

superwoman schreef:
Het probleem zit 'm in het veel willen doen en leren van een veulen.
Vaak wanneer iemand geen volwassen paard heeft, maar toch graag brezig wil zijn met een paard, het veulen de "l*l" is. Dáár ben ik op tegen. Zo'n beesje kan zo'n 10 minutjes op jouw concentreren en niet langer. wanneer mensen toch langer door gaan, wordt het veulen vaak onrustig ebn werkt niet fijn meer mee. Dan wordt het veulen gestraft én dán als dat te vaak gebeurd krijg je vaak later problemen....

Helaas kunnen veel mensen paardengedrag niet goed lezen. De kans dat ze een jong paard verkeerd straffen kan leiden tot gedragsproblemen als hij ouder is.
Er wordt al vaak te veel gedaan met een veulen, ookal is dat in de ogen van de verzorgster totaal niet veel.....

daar ben ik het helemaal mee eens

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:13

Ik vind dat een veulen veulen moet zijn, dus lekker op de wei, en alleen maar voetje. Het is bewezen dat je veulen meer leer als je met de moeder bezig bent, dat het zowiezo later veel makkelijker is. Dan dat je nu loopt te klieren

Laat het dier nu maar lekker dier zijn, later moet het genoeg werken voor de mens. Met het veulen werken doe je meer voor jezelf, dan voor je veulen in mijn ogen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 02-01-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:14

Ik denk ook niet dat het echt kwaad kan...maar hoeft inderdaad niet elke dag te gebeuren. In de wei zetten en niet meer naar omkijken levert op latere leeftijd weer een hoop werk op. Dat weet ik uit ervaring...een stalgenoot had haar paard naar 2,5 jaar weer uit de opfok. Hij was erg dominant en had niet echt respect voor mensen. Regelmatig met gevaar voor eigen leven mijn paard uit de wei moeten halen omdat hij steigerend op je af kwam rennen. Nu inmiddels is het wel goedgekomen...maar toch. Voorkomen is beter dan genezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:15

superwoman schreef:
Het probleem zit 'm in het té veel willen doen en leren van een veulen.

is die laatste zin speciaal tegen mij bedoelt? wil je dan even zeggen wat ik verkeer doe. dan kan ik er nog wat van leren.
ik denk niet dat ik te veel vraag, maar als jij dat wel vindt kan ik mischien wat veranderen. en heb trouwens nog 3 volwassene dus hoef denk ik niet bang te zijn dat ik alles op haar uitleef.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:15

Redrumfox schreef:
dat vind ik ook genoeg maar een veulen 2 jaar lang in de wei laten staan en er niets mee doen vind ik erg zonde. Het is misschien wel leuk voor het paard

Als ik dit lees, denk ik aan eigenbelang en niet aan het belang van het paard/veulen.
Ik zeg niet dat je het verkeerd doet of dat die van jou het niet of wel leuk vind.
Ik vind alleen de zin érg egoistisch overkomen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:17

katiavl schreef:
Ik vind dat een veulen veulen moet zijn, dus lekker op de wei, en alleen maar voetje. Het is bewezen dat je veulen meer leer als je met de moeder bezig bent, dat het zowiezo later veel makkelijker is. Dan dat je nu loopt te klieren

Laat het dier nu maar lekker dier zijn, later moet het genoeg werken voor de mens. Met het veulen werken doe je meer voor jezelf, dan voor je veulen in mijn ogen

zat even te denken over de laatse zin en daar zit wel wat in denk. maar ze moeten toch wel kennis maken met bepaalde dingen.
en ik doe de moeder wel dagelijsk en dan hoeft het veulen niks te doen dan een beetje eromheen te huppelen. en natuurlijk al mijn borstels om te kiepen en te stelen Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:18

gekvanfleur schreef:
is die laatste zin speciaal tegen mij bedoelt? wil je dan even zeggen wat ik verkeer doe. dan kan ik er nog wat van leren.
ik denk niet dat ik te veel vraag, maar als jij dat wel vindt kan ik mischien wat veranderen. en heb trouwens nog 3 volwassene dus hoef denk ik niet bang te zijn dat ik alles op haar uitleef.

Nee, ik het het echt over het algemeen en mijn ervaring van verzorgsters en veulens.
10 minutjes zijn zó om en vaak is de verzorgster (wat ook eigenaar kan zijn) nog niet klaar.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:18

Ik ben het helemaal eens met de TS. Zo veel mogelijk met het kleine grut doen. Niet werken, sociaal worden! En ik ben het ook wel eens met evelli, want je veulen moet ook sociaal worden met soortgenoten en wij zijn nou eenmaal geen soortgenoten. Maar uiteindelijk willen we dat onze driejarige binnen een paar maanden is gewend aan voetjes geven, mee lopen, longeren, het zadel en uiteindelijk het rijden. Als die basis dingen (aanraken, mee lopen, verkeersmak zijn, voetjes geven, poetsen, etc.) allemaal al gewoon zijn geworden, dan is dat op driejarige leeftijd allemaal veel minder spannend!

Daarbij zou ik mijn veulen, als ik die had, gewoon ook lekker minstens een paar maanden in de opfok willen. Gewoon leren paard zijn tussen andere paarden. Maar daarnaast moet hij ook leren om netjes paard te zijn tussen mensen! Als hij alleen sociaal moest leren zijn in een kudde, dan leren we hem om een wild paard te worden (wat dan dus ook gebeurd als je opeens alles tegelijk gaat doen). Dat willen we niet, we willen dat hij ons leert kennen en zich netjes gedraagt. Nou, hoe vroeger hoe beter.

Trouwens, kinderen die spelenderwijs voor hun basisschool al leren tellen of zelfs een andere taal leren spreken vinden dit vaak erg leuk en helemaal geen leren, en daarbij leren ze nog eens veel sneller!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:19

Ik heb nog nooit een veulen in de opfok gehad en ze zijn er nog nooit slechter van geworden dan een veulen dat wel in de opfok stond. Ik heb ze wel altijd bij andere paarden staan en als het even kan met verschillende leeftijden, ook oudere paarden. Ik vind het belangrijk dat een veulen leert om paard te zijn, maar imo is een opfok niet heilig en kan dat ook in een kleinere kudde met variatie.

Ik heb momenteel een veulen van bijna 9 maanden Lachen Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren Lachen Als het weer goed is dan ga ik wandelen, meestal ben ik dan een uurtje weg. Gewoon in stap en zo nu en dan eens 100 meter draf aan de hand. Ze heeft er tot dusver gewoon lol in en wordt verre van moe. Merk ik dat ze het niet leuk vind of dat ze moe wordt dan pas ik de tijd daarop aan, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Op keuringen moeten ze ook aan de hand kunnen draven en imo is een keuringsdag (geestelijk) vermoeiender dan een uurtje relaxed wandelen Lachen Ik ben ook meer tijd kwijt met alles laten 'ontdekken' dan echt aan het lopen.

Ze kan voetjes geven, accepteert spuitbussen, loopt netjes mee aan de hand en is redelijk verkeersmak. Uiteraard, als er echt een hele zware combinatie langs komt, of als een hond ineens vanuit het niets opduikt, schrikt ze, maar ze blijft handelbaar.

Is dat slecht? Neuh. Ieder zijn ding. Ik 'voed' mijn veulens zo op, iemand anders gooit ze 3 jaar de opfok in. Lachen Het wordt een ander verhaal als dat veulen constant op stal staat, in z'n uppie op de wei, wekelijks tig keer in de hand komt ed. Ik vind persoonlijk paardcontact en (bij voorkeur) 24/7 weidegang het belangrijkste.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:20

superwoman schreef:
Redrumfox schreef:
dat vind ik ook genoeg maar een veulen 2 jaar lang in de wei laten staan en er niets mee doen vind ik erg zonde. Het is misschien wel leuk voor het paard

Als ik dit lees, denk ik aan eigenbelang en niet aan het belang van het paard/veulen.
Ik zeg niet dat je het verkeerd doet of dat die van jou het niet of wel leuk vind.
Ik vind alleen de zin érg egoistisch overkomen.

ik denk dat ze meer bedoeld dat je toch graag een paard hebt, die je niet op 3 jaarige leeftijd nog helemaal moet opvoeden. met de moeilijkheden die daarbij horen. maar een paard die gewoon aan mensen gewend is enzo.
klinkt idd egoistisch maar is denk niet zo bedoeld.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:21

mijn jaarling kwam ook uit de opfok. beetje spelen in de binnenbak wat knustjes lekker poeten knuffelen voetje oppakken en wandelen. al twenter ging ik wat meer wandelen maar geloof dat mn nu inmiddels 4 jarige het nooit erg heeft gevonden heb nu een heerlijk verkeersmak paardje en een erg goede band met hem

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:21

Jethafa schreef:
Trouwens, kinderen die spelenderwijs voor hun basisschool al leren tellen of zelfs een andere taal leren spreken vinden dit vaak erg leuk en helemaal geen leren, en daarbij leren ze nog eens veel sneller!

ja, maar dan zijn de kinderen al minimaal 4
een veulen kan je niet vergelijken met een kind van 4/5/6 jaar oud

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:22

Sylvia schreef:
Ik heb nog nooit een veulen in de opfok gehad en ze zijn er nog nooit slechter van geworden dan een veulen dat wel in de opfok stond. Ik heb ze wel altijd bij andere paarden staan en als het even kan met verschillende leeftijden, ook oudere paarden. Ik vind het belangrijk dat een veulen leert om paard te zijn, maar imo is een opfok niet heilig en kan dat ook in een kleinere kudde met variatie.

Ik heb momenteel een veulen van bijna 9 maanden Lachen Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren Lachen Als het weer goed is dan ga ik wandelen, meestal ben ik dan een uurtje weg. Gewoon in stap en zo nu en dan eens 100 meter draf aan de hand. Ze heeft er tot dusver gewoon lol in en wordt verre van moe. Merk ik dat ze het niet leuk vind of dat ze moe wordt dan pas ik de tijd daarop aan, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Op keuringen moeten ze ook aan de hand kunnen draven en imo is een keuringsdag (geestelijk) vermoeiender dan een uurtje relaxed wandelen Lachen Ik ben ook meer tijd kwijt met alles laten 'ontdekken' dan echt aan het lopen.

Ze kan voetjes geven, accepteert spuitbussen, loopt netjes mee aan de hand en is redelijk verkeersmak. Uiteraard, als er echt een hele zware combinatie langs komt, of als een hond ineens vanuit het niets opduikt, schrikt ze, maar ze blijft handelbaar.

Is dat slecht? Neuh. Ieder zijn ding. Ik 'voed' mijn veulens zo op, iemand anders gooit ze 3 jaar de opfok in. Lachen Het wordt een ander verhaal als dat veulen constant op stal staat, in z'n uppie op de wei, wekelijks tig keer in de hand komt ed. Ik vind persoonlijk paardcontact en (bij voorkeur) 24/7 weidegang het belangrijkste.

mee eens. en denk dat ik wel geleerd heb om sky 2 keer minder per week te doen. hartelijk bedankt allemaal.
als ik zie wat jullie ermee doen en toch bereiken denk ik dat het goed is om het wat minder te doen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:23

@ evelli: Nee, maar wat is er mis met rode, blauwe en groene blokjes als je kind net leert spelen (ong. een jaar oud). Ze snappen het nog niet helemaal, maar ze leren supersnel! Echt niets mis mee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:23

Als de basis er eenmaal inzit, is het niet meer nodig die tot in den treure te blijven herhalen. Teveel aan een veulen te gaan trekken is ook niet goed, indien je verkeer met het dier omgaat zal hij er alleen maar van leren dat hij je de baas kan zijn (veulen kan zich bijv. maar 10 minuten concentreren, dus uren mee gaan wandelen, wat heeft dat voor zin?) En nog erger vind ik de mensen die hem bewust niet inscharen maar hem in handen willen houden zodat hij dichtbij is en ze met hem kunnen "werken". De basisopvoeding is geen werk. En die zit er snel genoeg in.