gelukkig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

gelukkig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:16

Hey,

ik weet dat het gaat lijken of dit topic verkeerd staat en bij 'weidegang ed' hoort, maar het heeft uiteindelijk te maken met de 'gelukkigheidsgraad' van het paard, dus zijn gedrag en hoe ermee om te gaan enzo Knipoog

Wat ik hier heel veel lees, is dat een goede huisvesting belangrijk is, en onder goede huisvesting wordt dan verstaan: een gróte wei, paardenvrienden, schuilstal,... (waar ik het trouwens mee eens ben hoor). Maar ik vraag me nu eigenlijk af wat de voorkeur heeft als je niet in staat bent om je paard al deze dingen te geven? Op een weide ten grote van een piste wordt nogal neergekeken, maar is dat niet te preferen boven 23/7 op stal staan (buiten dagelijks rij-uitje ofzo)?

Of, als je niet zo'n grote wei hebt, en je paard daarom alleen laat staan (voldoende ruimte+grasvoorraad), wat is dan het belangrijkste? Paardenvriendje en meer beperkte ruimte, of alleen laten staan en wel voldoende ruimte? Want beperkte wei-ruimte is niet goed, maar is het niet zowiezo te verkiezen boven een stal? Of 'wint' een stal het van een zogezegde 'postzegelwei?'

Mijn vraag is dus eigenlijk wat nu nog als goed en paardvriendelijk wordt beschouwd, en wat niet meer, want ik zie door de bomen het bos niet meer Haha! Mijn eigen paard staat op een wei (met schuilstal) ter grootte van ongeveer 2 (grote) pistes, persoonlijk vind ik dit te klein, en ik kijk al een tijd uit naar iets groters, maar ik was wel altijd blij dat hij toch kon wandelen zoveel hij wou. Omdat de wei zo beperkt is, staat hij dus ook alleen. Wel staat er een paard in de wei vlak naast hem, ze hinniken naar elkaar, staan altijd zo'n beetje op elkaars hoogte, spelen wat met elkaar (galoprondjes enzo). Is dat te verkiezen boven een een propvolle wei? (als er dus een ander paard zou bijstaan). Ik had besloten van wel, maar nu dus jullie mening Knipoog

Carmen

Re: gelukkig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:19

Nouw, in jouw geval zou ik er iets van een schaap bijzetten. Dat het beestje toch niet alleen is.
Ik snap nu eigenlijk je vraag niet helemaal. Als je moest kiezen. Tja, ik zie wel alternatieven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:24

Het gaat niet echt om mijn situatie, ik gaf dat gwn als voorbeeld. Mijn vraag is gwn wat de voorkeur heeft in al die mogelijkheden van: vriendje? of toch maar meer ruimte?,...

Ivm mijn eigen situatie: ik ben nog steeds op zoek naar een grotere wei in de buurt, en pas dan komt er iets anders bij (shet, geit, schaap). Dus het is niet de bedoeling dat hij eeuwig zo blijft staan hoor Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:29

Ikzelf vind het belangrijk dat ze met meerdere buiten lopen en heb dus voor de winter een paddock waar ze in lopen en ik ze hooi geef om te eten. Ze spelen en neuzelen (is het krabben van elkaar) eigenlijk altijd met tussenpozen van eten. Ik heb wel weiland maar laat dit nu rusten zodat ze er dit voorjaar weer in kunnen. Ik wil ze zoveel mogelijk buiten hebben lopen. heb geen schuilstal en bij zeer slecht weer geven ze zelf wel aan als ze weer naar binnen willen. Ze hebben wel een regendeken op en ik moet zeggen al is het slecht weer ze willen graag buiten spelen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:38

Mijn vraag is dus eigenlijk wat nu nog als goed en paardvriendelijk wordt beschouwd, en wat niet meer, want ik zie door de bomen het bos niet meer Haha! Mijn eigen paard staat op een wei (met schuilstal) ter grootte van ongeveer 2 (grote) pistes, persoonlijk vind ik dit te klein, en ik kijk al een tijd uit naar iets groters, maar ik was wel altijd blij dat hij toch kon wandelen zoveel hij wou. Omdat de wei zo beperkt is, staat hij dus ook alleen. Wel staat er een paard in de wei vlak naast hem, ze hinniken naar elkaar, staan altijd zo'n beetje op elkaars hoogte, spelen wat met elkaar (galoprondjes enzo). Is dat te verkiezen boven een een propvolle wei? (als er dus een ander paard zou bijstaan). Ik had besloten van wel, maar nu dus jullie mening Knipoog[/quote]

Dit blijft natuurlijk een eindeloze discussie Knipoog
Er zijn veel topics over weidegang en het welzijn van het paard en ieder zijn mening is hier anders over zo heb ik wel gemerkt. Ik kan dus alleen voor mezelf spreken en dat zal ik dan maar even doen Vork
Voor mijn eigen paard zou ik nooit een stal boven een wei kiezen (uitzonderingen blessures en stalrust daarbij daargelaten, maar dat begrijpt iedereen wel).
Ik vind echter een vriendje (een soortgenoot paard dus, geen geit, schaap of wat dan ook) of eigenlijk liever vriendjes (kuddeverband) ook heel belangrijk. Ik vind het nodig dat mijn paard in een wei staat met het liefst een aantal andere paarden. Dit mag wat mij betreft ook een grote paddock zijn.
Hoe groot het weiland moet zijn vind ik moeilijk te zeggen. Ik heb in ieder geval liever dat mijn paard met vriendjes op een kleinere wei staat, dan op een megawei in zn eentje. Vind wel dat een paard op zijn stuk wei alledrie de gangen moeten kunnen vertonen. Sommige paarden staan op een megaklein stukje wei waar ze bijvoorbeeld geen galopje kunnen doen.
Mijn paard staat op dit moment in een grote paddock met schuilstal met 4 andere paarden. Ik vind dit eigenlijk iets te klein. Ze staat daar elk jaar ongeveer 3 maandjes. De rest van het jaar staat ze met ongeveer 12 paarden in een megawei. Ik heb dus niets te klagen!
Ik verbaas me altijd ontzettend over hoe mensen met het grootste gemak hun paard 23/7 op stal laten staan, of hun paard altijd alleen laten staan. Maar zoals gezegd, hier blijken de meningen dus erg over te verschillen...

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:42

Solleke_Noah schreef:
Het gaat niet echt om mijn situatie, ik gaf dat gwn als voorbeeld. Mijn vraag is gwn wat de voorkeur heeft in al die mogelijkheden van: vriendje? of toch maar meer ruimte?,...

Ivm mijn eigen situatie: ik ben nog steeds op zoek naar een grotere wei in de buurt, en pas dan komt er iets anders bij (shet, geit, schaap). Dus het is niet de bedoeling dat hij eeuwig zo blijft staan hoor Knipoog

Euwh, de ruimte die mogelijk is, en dan een klein vriendje erbij, iets van een schaap ofzo.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:44

Ik zou er dan een shet bijzetten! schapen en geiten zijn niet echt goed gezelschap voor een paard, spreken geen paardentaal en hebben hele andere gewoontes!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:02

Def schreef:
Mijn vraag is dus eigenlijk wat nu nog als goed en paardvriendelijk wordt beschouwd, en wat niet meer, want ik zie door de bomen het bos niet meer Haha! Mijn eigen paard staat op een wei (met schuilstal) ter grootte van ongeveer 2 (grote) pistes, persoonlijk vind ik dit te klein, en ik kijk al een tijd uit naar iets groters, maar ik was wel altijd blij dat hij toch kon wandelen zoveel hij wou. Omdat de wei zo beperkt is, staat hij dus ook alleen. Wel staat er een paard in de wei vlak naast hem, ze hinniken naar elkaar, staan altijd zo'n beetje op elkaars hoogte, spelen wat met elkaar (galoprondjes enzo). Is dat te verkiezen boven een een propvolle wei? (als er dus een ander paard zou bijstaan). Ik had besloten van wel, maar nu dus jullie mening Knipoog

Dit blijft natuurlijk een eindeloze discussie Knipoog
Er zijn veel topics over weidegang en het welzijn van het paard en ieder zijn mening is hier anders over zo heb ik wel gemerkt. Ik kan dus alleen voor mezelf spreken en dat zal ik dan maar even doen Vork
Voor mijn eigen paard zou ik nooit een stal boven een wei kiezen (uitzonderingen blessures en stalrust daarbij daargelaten, maar dat begrijpt iedereen wel).
Ik vind echter een vriendje (een soortgenoot paard dus, geen geit, schaap of wat dan ook) of eigenlijk liever vriendjes (kuddeverband) ook heel belangrijk. Ik vind het nodig dat mijn paard in een wei staat met het liefst een aantal andere paarden. Dit mag wat mij betreft ook een grote paddock zijn.
Hoe groot het weiland moet zijn vind ik moeilijk te zeggen. Ik heb in ieder geval liever dat mijn paard met vriendjes op een kleinere wei staat, dan op een megawei in zn eentje. Vind wel dat een paard op zijn stuk wei alledrie de gangen moeten kunnen vertonen. Sommige paarden staan op een megaklein stukje wei waar ze bijvoorbeeld geen galopje kunnen doen.
Mijn paard staat op dit moment in een grote paddock met schuilstal met 4 andere paarden. Ik vind dit eigenlijk iets te klein. Ze staat daar elk jaar ongeveer 3 maandjes. De rest van het jaar staat ze met ongeveer 12 paarden in een megawei. Ik heb dus niets te klagen!
Ik verbaas me altijd ontzettend over hoe mensen met het grootste gemak hun paard 23/7 op stal laten staan, of hun paard altijd alleen laten staan. Maar zoals gezegd, hier blijken de meningen dus erg over te verschillen...[/quote]

bedankt voor je reactie Lachen Jij vind dus liever een kleinere ruimte, maar mét gezelschap. Ik moet zeggen dat ik ook meer en meer die kant op neig, dus hopen dat ik snel een grotere wei vind, dat dat vriendje kan komen Knipoog Maar de wei waar hij nu staat is groot genoeg voor een serieus crossgalopje, bokken, steigeren en al zn gekke buien gelukkig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:23

Ik ga hierin mee; liever een wat kleinere ruimte en gezelschap dan een paard alleen. De overheid wil het individueel houden van paarden gaan verbieden trouwens. Dan lekker een shet erbij! Een paard is niet voor niets een kuddedier, en heeft echt baad bij sociaal contact. Er zijn veel paarden die eenzaam staan te verpieteren...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:17

Iedereen heeft daar natuurlijk z'n eigen ideeen over en is naar mijn idee ook soms per paard verschillend.

Als ik naar mijn eigen paarden kijk, die ik dus goed ken. Zie ik voor hun liever een wat kleinere weide met gezeldschap van een ander paard(en).
Er zijn maar weinig paarden die graag alleen staan en dan nog kun je je afvragen hoe dat komt, ideaal is een grote weide met andere paarden, maar een propvolle weide daar zouden mijn paarden niet gelukkig van worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:50

Ik vind een paard alleen gewoon niet kunnen. Of hij nou in een stal of in een wei staat. Paarden zijn kudde dieren, het is heel belangrijk voor ze om lichamelijk contact te kunnen maken met soortgenoten. En een geit, een schaap of een kip of wat dan ook is geens soortgenoot.

Ik weet dat voor het gras en de bodem de wei echt groot genoeg moet zijn. Die van mij staan in een hele grote wei. Anders wordt het al heel gauw een modderbende.
Als je daar niet de beschikking over hebt vind ik een zandpaddock altijd nog beter dan alleen staan.

Ik vind een bak niet te klein voor twee paarden die met elkaar overweg kunnen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:07

Bedankt voor de reacties! De meesten zijn dus duidelijk voorstander van gezelschap boven ruimte. Mss een beetje een 'blonde' vraag, maar paarden op een manege/pension, die dus veel op stal staan, is dit voor jullie ook gezelschap, of toch niet?

(eigen ervaring: de manegepaarden op de manege waar ik af en toe nog rijd hangen enorm aan elkaar, ook al kunnen ze niet echt knuffelen,.. maar ruiken/zien/horen ze elkaar alleen maar. Om die reden dacht ik dat Noah nog wel best goed stond, plaats en een ander paard wat hij kon ruiken/zien/horen. Maar ik weet ook wel dat écht contact nog veel belangrijker is Lachen )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:27

Een paard heeft baad bij lichamelijk contact, dat stabiliseert en kalmeerd bijvoorbeeld het hart (wetenschappelijk bewezen). Ook geestelijk heeft het invloed, wat zich uit in betere prestaties. Een ander paard enkel zien is dus imo niet voldoende. Lichamelijk contact moet mogelijk zijn. Dit kan ook over een draad, moet er niet een sloot van 2 meter tussenzitten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:29

Ik vind lichamelijk contact ook echt nodig. Over een draad vind ik eigenlijk ook niets. Ze hebben in mijn ogen dan niet genoeg ruimte om elkaar goed te kroelen of eens met elkaar te spelen en te rennen!
Ook vind ik het eng omdat paarden die kennis maken/hengstig zijn/willen spelen/gewoon jolig zijn nogal eens met een voorbeen slaan (en zon hoog piepgeluidje maken Haha!) en ik moet er niet aan denken dat zon been in het draad blijft hangen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:43

Ik vind idd ook dat minimaal 1 soortgenoot wel nodig is en dan mag de ruimte ook wat kleiner zijn.
Als ze maar voldoende voer op deze vlakte krijgen, maar een paard alleen vind ik niet kunnen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:02

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 14:04

Bedankt voor de reaties! Dus, alle paarden in een (pension)stal, staan in principe 'alleen'?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:47

Solleke_Noah schreef:
Bedankt voor de reaties! Dus, alle paarden in een (pension)stal, staan in principe 'alleen'?

Dat hoeft niet, er zijn stallen waarbij dezelfde paarden die vaak ook in clusters bij elkaar op staal staan, ook gezamelijk buiten staan in de weide.

Of bij kleinere stallen gaan soms alle paarden tegelijk de wei op.

erikfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:54

Wij hebben ons paard in pensionstalling staan. Ze komen daar iedere dag geruime tijd op de wei. Alleen kan mijn paard absoluut niet bij anderen. Hij is zo speels dat hij anderen constant lastigvalt. Zelfs het braafste paard van stal is hem op een gegeven moment beu en haalt uit. Voor zijn eigen veiligheid en door de oplopende dierenartskosten staat hij nu alleen in een wei maar wel tussen de anderen. Hij vindt dit volgens mij prima en wij ook. Natuurlijk hebben we liever dat hij met anderen kan, maar de praktijk heeft uigewezen dat dit niet kan. Misschien als hij ouder en hopelijk wat wijzer is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:20

Hoi Erikfoto,

Eigelijk zou jouw paard (of paard als jij hebt) in een kudde dag en nacht moeten. Dan leren ze van elkaar om met elkaar om te gaan en kunnen ze speelgedrag uiten door verschillende leeftijden. Paarden voeden elkaar op, in een stal kunnen ze dat niet en in die paar uren dat ze buiten komen is helaas te kort.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:55

Als je niet in staat bent je paard de dingen te geven die hij nodig heeft (Ruimte, vriendjes etc.) zou mijn voorkeur zijn geen paard te houden.

Verder vind ik ook niet dat er een keuze gemaakt kan worden tussen 'alleen op een postzegelwei' of 'een overvol weiland'.
Beiden zijn namelijk niet goed genoeg...
Je paard heeft bepaalde eerste levensbehoeften en ik vind niet dat wij gewoon voorkeuren kunnen gaan maken... Dat vind ik een beetje stom eigenlijk. Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:47

Dus dani, dat ik mijn paarden nu in de paddock heb staan is volgens jou dus al verkeerd? Moet dus minimaal 5 hectare grond hebben..... Of maar geen paarden meer.....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:53

Nee het was niet tegen jou bedoeld.

Jou paarden hebben bewegingsvrijheid en staan niet alleen. Prima toch?

Ik heb niks gezegd over de grote van een weiland...

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:56

Def schreef:
bedankt voor je reactie Lachen Jij vind dus liever een kleinere ruimte, maar mét gezelschap. Ik moet zeggen dat ik ook meer en meer die kant op neig, dus hopen dat ik snel een grotere wei vind, dat dat vriendje kan komen Knipoog Maar de wei waar hij nu staat is groot genoeg voor een serieus crossgalopje, bokken, steigeren en al zn gekke buien gelukkig.

Als dit alles kan, kan er naar mijn mening makkelijk een ander paard bij! Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:03

Dani62 schreef:
Nee het was niet tegen jou bedoeld.

Jou paarden hebben bewegingsvrijheid en staan niet alleen. Prima toch?

Ik heb niks gezegd over de grote van een weiland...

Oke... ik moet wel zeggen dat ik ben begonnen met een postzegel weiland. M'n ouders wilden niet "buiten" wonen en ik wilde wel een paard. Wilde het paard liever bij huis hebben dan ergens anders waar ik geen zicht op heb, vandaar dat ik dus "klein" ben begonnen. En ook nog eens met 1 paard. Tja, hoe ouder hoe wijzer?!! Nu hebben we het zoals ik altijd al wilde (mocht nog wel meer wieland, maar dan zullen we weer moeten verhuizen) en ik heb het gevoel dat m'n paardjes zich heel happy voelen..... Ik probeer ze zo veel mogelijk paard te laten zijn...