stelt ze zich aan of is ze echt bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

stelt ze zich aan of is ze echt bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:52

Eerst even een verhaaltje vooraf:

Ik heb nu bijna een jaar een 19-jarige merrie die voor mij zo'n 9 jaar van een manege is geweest. Op de manege gedroeg ze zich meestal nogal drakerig en chagrijnig zowel met rijden als in de stand. Hierdoor heeft ze flink wat op haar flikker gehad en maar weinig lovende woorden.

Nu woont ze dus al bijna een jaar op haar nieuwe stek en is ze dus heel het manegeleven kwijt. Ze is echter nog steeds erg angstig als er onbekenden (vooral mannen) komen. Vandaag bijvoorbeeld kwam de hoefsmid, vind ze nooit erg, ging ze helemaal achterin dr box staan en wilde ze zich niet laten pakken. Uiteindelijk lukt het met flink wat geduld en lieve woordjes wel.
Dit doet ze ook regelmatig bij andere onbekenden (ja, ik ben trots op haar en wil dr dus graag laten zien) dan toont ze zich niet bepaald van haar beste kant. Echt dr oren in dr nek en kont naar je toedraaien. Zodra je haar hebt is er niets meer aan de hand.
Soms als ik met haar zadel kom doet ze dit ook, maar lang niet altijd.

Ik vroeg me af of ze zich aanstelt en dat ik gewoon te soft ben of dat ze gewoon echt angstig voor bepaalde dingen is. Waar lijkt dit het meeste op en hoe kan ik er het beste mee omgaan?

aerdenhout1

Re: stelt ze zich aan of is ze echt bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:01

Reken maar dat dit paard de nodige ellende heeft meegemaakt als manege paard. Het vertrouwen in de mens is na een jaar nog niet hersteld en zal misschien nooit helemaal herstellen, hooguit naar jou toe.
Ik zou me er niet te druk om maken. Als jij maar met haar overweg kan, dat is het belangrijkste.
Kijk valt ze jou aan dan zal je op je strepen moeten gaan staan en haar heel duidelijk maken dat je dat toch echt niet accepteerd. Aanstellen is het zeker niet...maar haar verleden heeft denk ik diepe wonden achtergelaten. ( oef...dat klinkt wel dramatisch!)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:04

Ik denk ook dat ze geen vertrouwen in mensen heeft en dat is niet zo vreemd, gezien haar achtergrond. Maar zolang ze het in jou heeft, is het goed. Ik zou mij er verder ook niet druk over maken en veel met haar aan een goede, hechte band werken door naast het rijden ook wat grondwerk te doen, te wandelen en gewoon tijd met haar door te brengen. Dan weet ze in elk geval dat jij ok bent en daar gaat het om

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:15

Ik heb inderdaad wel het idee dat ze erg aan mij hangt. Alhoewel ik het soms ook moet ontgelden, maar het gaat steeds beter.
De afgelopen week heb ik vrij gehad en dus inderdaad veel met haar gewandeld. Dat vind ze erg leuk.
Dat ze flink wat achter de rug heeft daar twijfel ik niet aan. Als ik bijvoorbeeld zie hoe ze op een wormenkuur reageert... Daar hoef ik ook niet aan te beginnen. Vind het alleen jammer voor haar dat ze zo angstig is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:35

het vreemdste is dat je juist zei dat ze voral angstig is als er mannen aankomen. Ik zelf denk ook grotendeels ze vroeger is mishandeld en er niet overheen kan komen. En het kwade gedrag van haar op manege er mee te maken heeft.

Misschien ze juist nu aan het onspannen is van haar ervaring. Ik denk meer de mannen daar op de manege haar zo hebben gemaakt ze kwaadaardig was.

Geef haar maar lekker vol liefde en aandacht wie weet ze zal veranderen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:47

Ze is al erg veranderd hoor Lachen maar zoals vandaag heb ik het best met haar te doen.
Op de manege waren eigenlijk overwegend vrouwen behalve dan de instructie. Die viel ze dus op een gegeven moment aan. (mannen en vrouwen) Wat er precies gebeurt is dat ze zo is weet ik niet. Ik reed er zo'n 2 jaar voordat ik haar kocht, maar nooit echt iets geks opgemerkt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er voor haar manegerijd iets gebeurd is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:57

Misschien heeft ze wel erge dingen meegemaakt en zal ze het vertrouwen in de mens niet snel of niet meer oppakken.

Gewoon rustig mee omgaan, zolang ze maar lief is tegenover jou natuurlijk.