merrie gedrag, vooral in haar eigen box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smout

merrie gedrag, vooral in haar eigen box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:15

Wie kan helpen??

Ik heb mijn merrie verkocht aan een goed adres.
Nieuwe eigenaresse is erg blij met haar, maar in de box vertoont ze naar mensen nogal onzeker, agressief gedrag.
Rijden gaat prima.
Als ze hengstig is is ze poeslief en heel aanhalig.

In het land met andere paarden gaat ook goed.
Met de eigenaresse gaat het redelijk in de omgang.
maar anderen dult ze niet in haar buurt, en vertoont dan echt merrie gedrag.
ook is ze behept met voedernijd.
Met borstelen trekt ze soms haar rechterachterbeen op.

Vraag is: wie weet hier een goede oplossing voor, zodat de merrie zo weinig mogelijk last heeft van haar gedrag.

Liseef

Re: merrie gedrag, vooral in haar eigen box

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:52

Hm, de meeste merries zijn juist wat chagrijniger als ze hengstig zijn, en lief als ze dat niet zijn. Had jij er ook last van, dat ze in haar stal zo was? Hoe oud is ze? Heeft ze geen nare ervaringen voor zover jij weet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:53

Borstelen buiten de boks? Tussen twee touwen vastzetten buiten de boks Lachen.

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:43

Hoe lang staat ze daar nu? En welke dingen zijn er voor haar veranderd vanaf dat ze daar naartoe ging? Kwa beweging, stalling/weidegang, omgeving en sociale contacten met andere paarden?

Wat Apple zegt lijkt me alvast een handige oplossing. Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:21

Hmm, misschien moet ze wennen aan alle veranderingen.
En haar sowieso niet meer in de box borstelen zoals hierboven al is gezegd.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:25

Sanju schreef:
Hoe lang staat ze daar nu? En welke dingen zijn er voor haar veranderd vanaf dat ze daar naartoe ging? Kwa beweging, stalling/weidegang, omgeving en sociale contacten met andere paarden?

Ze staat daar nu vanaf eind mei, er is veel veranderd voor haar, meer onrust, meer paarden en mensen om haar heen. Dat had ze hier niet. Ze staat wel buiten, maar heeft wel een box waar ze niet haar hoofd naar buiten kan steken, dat had ze hier wel.

Borstelen buiten de box is idd een goede. Misschien doet ze dat ook wel maar ga hem doorspelen.
Ze was bij mij ook altijd wel een beetje merrie achtig, maar niet zo boos.
Ze is nu 11 jaar.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:26

de hengstigheid hoeft niet altijd zo te zijn liseef. de mijne is ook heel aanhankelijk als ze hengstig is en minder als ze dat niet is.
de onrust kan best een oorzaak zijn ik denk namelijk dat dat bij mijn paard ook zo is (ook chagrijnig op stal en buiten niets aan de hand) als we alleen zijn in de 'gang' is er ook niets aan de hand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:18

smout schreef:
Ze staat daar nu vanaf eind mei, er is veel veranderd voor haar, meer onrust, meer paarden en mensen om haar heen. Dat had ze hier niet. Ze staat wel buiten, maar heeft wel een box waar ze niet haar hoofd naar buiten kan steken, dat had ze hier wel.

Borstelen buiten de box is idd een goede. Misschien doet ze dat ook wel maar ga hem doorspelen.
Ze is nu 11 jaar.

Dáár heb je zeer waarschijnlijk een hele belangrijke reden! 95% van de paarden heeft hier een bloedhekel aan. Ik heb nu drie paarden verhuisd van een drukke stal met veel onrust naar een stal waar je een speld kunt horen vallen en alledrie zijn ontzettend opgeknapt, al was van twee helemaal niet duidelijk dat ze er last van hadden; ze werden veel prettiger in de omgang nadat ze verhuisd waren.
Dat merries heel lief en aanhankelijk kunnen worden van hengstigheid heb ik wel vaker meegemaakt.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:39

ik denk ook dat ze gewoon gek word van al die drukte. staat ze nu op een manege?? sommige leskinderen MOETEN meestal even een paard aaien, ook als het paard net een beetje staat te dagdromen. persoonlijk zou ik er gek van worden als je dat niet gewent is. zou ook verklaren waarom ze liever geen 'vreemden' bij haar boks wil hebben. is het mogelijk dat ze een boks kan krijgen aan het gangpad?? zodat er niet zoveel drukte om dr heen is?? zou je in dat geval altijd ff kunnen proberen. als dat het probleem niet is zou ik ook niet meer weten wat er aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:59

Doet ze tegen de nieuwe eigenaresse in de box wel gewoon normaal?, of vertoont ze daartegen ook agressief gedrag?. Buiten de box poetsen is sowieso veel handiger, als een paard binnen de box schrikt, zit jij met de gebakken peren, je kan geen kant meer uit zodra een paard dan op hol slaat Lachen. Verder, misschien is het paard eenkennig, als de eigenaresse nou een poos weg gaat, laat dan iemand anders het paard verzorgen, dan leert ze ook aan andere mensen wennen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:42

miszlisanne schreef:
de hengstigheid hoeft niet altijd zo te zijn liseef. de mijne is ook heel aanhankelijk als ze hengstig is en minder als ze dat niet is.
de onrust kan best een oorzaak zijn ik denk namelijk dat dat bij mijn paard ook zo is (ook chagrijnig op stal en buiten niets aan de hand) als we alleen zijn in de 'gang' is er ook niets aan de hand.

Ik zeg toch dat DE MEESTE merries chagrijniger zijn als ze hengstig zijn, en niet dat dat ALTIJD zo is. Wel goed lezen wat ik zeg dan he Lachen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:44

ikke schreef:
smout schreef:

Ze is nu 11 jaar.

Dáár heb je zeer waarschijnlijk een hele belangrijke reden! 95% van de paarden heeft hier een bloedhekel aan. Ik heb nu drie paarden verhuisd van een drukke stal met veel onrust naar een stal waar je een speld kunt horen vallen en alledrie zijn ontzettend opgeknapt, al was van twee helemaal niet duidelijk dat ze er last van hadden; ze werden veel prettiger in de omgang nadat ze verhuisd waren.
Dat merries heel lief en aanhankelijk kunnen worden van hengstigheid heb ik wel vaker meegemaakt.

Dit lijkt mij zeker wel waar Lachen Misschien zou het wel een reden kunnen zijn voor haar gedrag.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:55

was ook niet boos bedoelt hoor:P alleen ik herken het, heb de ALLERleukste merrie van stal whaha met de grootste kuren dus vandaar;)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:03

Nee oke, het was van mij ook niet boos bedoeld hoor. Alleen even om duidelijk te stellen dat ik niet alle merries over één kam scheerde Lachen

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:13

haha ruinen kunnen er af en toe ook van wat dus tsja:P en sommige merries zijn zo droog dat je soms ook denkt dat der hormonen kwijt zijn