Paard raakt erg over haar toeren van ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Paard raakt erg over haar toeren van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:36

Ik heb een probleempje met mijn merrie. Ik sta nu sinds 2 maanden op een stalling waar er een pad tussen 2 weien door loopt, via dit pad kan je naar buiten gaan om in het bos te rijden. In één van de weien die grenzen aan het pad staat steeds een hele groep paarden en aan de andere kant van de pad in die wei staat een 2-jarig hengstje. Nu met de groep is er geen enkel probleem, die kijken zelfs amper op als je passeert (ze komen hoogstens eens nieuwsgierig kijken aan de draad) maar het jonge hengstje is uiteraard nog erg speels en komt dikwijls richting de pad afgecrost terwijl je erover wandelt. Ook loopt hij dan de hele tijd met je mee (het is een pad van ongeveer een halve kilometer) en gaat hij bokken en rennen van speelsheid. Hij staat daar ook alleen, dus waarschijnlijk wil hij gewoon aandacht. Nu raakt mijn paard heel erg over haar toeren van het gedrag van dit hengstje. Het is zelfs zo erg dat mijn paard op dat moment 'vergeet' dat ik ernaast loop, ze gaat me voorbij, draait haar kont naar het hengstje en begint te stampen. De pad is maar zo'n 3 meter breed dus dit begint erg gevaarlijkte worden ivm benen in de draad. Er is ook te weinig plaats om je paard rondjes rond je te laten lopen, dus ze gaat me voorbij, ik moet haar 'omtrekken' en zien dat ik er terug voor geraak en dan gaat ze me weer voorbij. Wat ik ook doe, op dat moment kan ik mijn paard niet onder controle houden, ze raakt al gespannen als we aan de pad aankomen en als dan het hengstje afgecrost komt is het hek van de dam. Ik durf er nu niet meer passeren uit schrik dat ik straks zelf nog de klappen moet gaan opvangen of omver gelopen ga worden ofzo en heb besloten om langs de oprit van de boer te vertrekken en terug te komen maar in principe mag dit niet. Het is ook zo, hoe heftiger mijn paard reageert, hoe heftiger het hengstje wordt want hij heeft natuurlijk wat hij wil, aandacht. Aangezien ik er nog niet zolang sta, vind ik het ook wel vervelend om te gaan vragen of ze het hengstje op een andere wei willen zetten die niet aan de pad grenst.
Onder andere omstandigheden heb ik mijn paard vrij goed in de hand, ik leer haar immers alles aan de hand aan, zo maak ik hele boswandelingen met mijn paard aan de hand.

Heeft er iemand ook een soortgelijk probleem? En wat heb je eraan gedaan om het op te lossen?
Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

Jennasilver

Re: Paard raakt erg over haar toeren van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:15

Misschien wint mijn tip geen prijs, maar misschien helpt het als je wortels voor het hengstje neer zet zodat als jij langskomt nog lekker zit te eten. Of met wortels er heen. Ik snap het gedrag van hengstje wel hij staat zo te horen alleen en waarschijnlijk reuze blij dat jouw merrie langskomt. En jouw merrie op haar beurt moet niks van hem hebben.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 11:08

Het is een leuk idee alleen ... dit is een wei van, ik denk, gemakkelijk een hectare. Ik kan mijn paardje natuurlijk niet buiten alleen laten staan om eerst wortelen naar de hengst te brengen. En dan nog, ik denk niet dat het hengstje meer geïnteresseerd zal zijn in de worteltjes maar eerder in mijn merrie.

Waarschijnlijk aanschouwt mijn merrie mij niet voor de volle 100% als leider en uit zich dat nu in dit voorval. Verder heb ik ze nochtans goed in de hand en luistert ze ook netjes. Ik weet verder ook niet wat ik nog van oefeningen kan doen om nog meer het leiderschap in te winnen. Ik heb reeds een jaar grondwerklessen gevolgd met haar en toen ben ik erachter gekomen dat mijn merrie erg dominant maar ook erg onzeker is, slechte combinatie. Maarwe hebben toen wel succes geboekt, het ging nu zo goed de laatste tijd en nu dit. Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Nu passeer ik de hengst niet meer, ik ontwijk dus het probleem, maar dat is natuurlijk de oplossing niet.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:27

En luisterd ze goed als ge haar gewoon aan de teugels door het pad meeneemt, en haar zo kalmeert? En na het wegje dan pas opstappen ?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:49

Dat doe ik nu al omdat erop helemaal gevaarlijk is dan. Maar zelfs met haar bit in en aan de hand is ze niet tegen te houden.

TamaraQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:22

Hoi,..

Is het een idee om de 2 paarden elkaar beter te laten kennen,.......Misschien voordat je het pad op gaat te zorgen dat het hengstje ook al vooraan staat,... door hem te roepen of zo,....en dan samen rustig het pad af te lopen.
Je zou het ook eerst met het hengstje alleen kunnen proberen, dat hij je volgt als je het pad afloopt,...
Zodra hij aan jou gewend is zal hij ook rustiger worden.

En als je weer met je eigen paard loopt zorgen, als dat natuurlijk lukt, dat je tussen beide loopt, zo heeft je merrie ook meer steun aan jou.

En ik weet niet misschien samen met iemand erbij, die het hengstje kan afleiden en jij je op je eigen paard kan concenteren.

Het zal ongtwijfeld ergens anders ook eens gebeuren, dat je een buitenrit aan het maken bent en je komt langs een wei bv met pinken(jonge koeien) die op je af komen, en dan zijn het er meer dan 1 en heeft nog meer impact. Die zijn heel nieuwsgierig, heb het zelf nm ook al een paar keer meegemaakt.......doen dan ook heel bizar en rennen ook met je mee.
En dan,........ Dan zou het fijn zijn dat jou paard je volledig vertrouwd en er lekker rustig langs kan lopen.

Ik zou het heel rustig aan blijven proberen en misschien kleine stukjes en telkens weer ietsje verder,...tja en als je het zelf eng vindt, dan voelt je paard dat ook bij jou,.........