Binnen onwijs braaf, buiten een erg heet paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Binnen onwijs braaf, buiten een erg heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:01

Mijn paard is echt onwijs braaf binnen. Ze luisterd goed en zal nooit iets "gemeens" doen. Ze is zeer volgzaam. Gewoon een lief makkelijk paard dus (3,5 jaar oud, kwpner, merrie)

Naar de wei gaan is ook niet zo'n groot probleem want die weg kent ze. Ze is dan wel druk, maar nog wel te houden.

Maar zodra ze op onbekend terrein komt dan is ze net een wilde hengst! Dan pompt ze zich gigantisch op en briest/knort/tettert ze enorm hard. Dit lijkt ze echt te doen uit angst. Voordat ze werd ingereden had ze dit ook alleen dan ging ze op de rem zodra ze angstig werd. Nu is ze ergens anders ingereden en is ze heel erg veranderd. Nog steeds zo druk en angstig buiten, maar ze loopt wel al door! Ik kan haar buiten niet houden en ben ook bang dat het helemaal misgaat als ik langs haar loop..

Mijn vriend heeft het eens geprobeerd (die geloofde mij niet aangezien ze echt heel erg braaf is binnen en ze maar klein is 1.56) maarja die schrok er dus ook wel van hoe erg ze tekeer ging. En hij heeft zijn hele leven lang al ervaring met voornamelijk belgische trekpaarden. Dus qua krecht is hij heel wat gewend..

herkent iemand jullie dit? Heeft iemand tips?

omaas

Re: Binnen onwijs braaf, buiten een erg heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:36

Veel doen en het liefst met een ervaren paard die kalm blijft (ik ben niet zo voor om alleen buiten te rijden). Door ervaring worden jullie beide meer zelfzeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:51

Als ze pas zo jong is, moet je niet gelijk van haar verwachten dat ze het in een keer goed doet. Natuurlijk vind ze het eng, en natuurlijk is het nieuw voor haar, over een zandpad heen crossen in plaats van in een binnenbak beheerst dressuur rijden. Daar is ze jong voor. Als je toch per sé het bos in wilt, zou ik inderdaad met een oud, vertrouwd paard mee gaan. Als ze toch weer heet wordt, kan ik helaas maar 1 advies geven, stap er METEEN af!, het kan heel gevaarlijk zijn als een paard zich helemaal gaat oppompen Lachen.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:06

ik heb er buiten nog niet eens op gezeten, dat is om te verongelukken.... nee dat hoef ik echt nog niet te proberen...

ik ging op haar vorige stal regelmatig met haar wandelen maar altijd was het raak. Ze is voornamelijk bang voor schapen en shetlanders... vraag me niet waarom want ze is opgegroeid samen met een shetlander...

samen lopen met een ouder paard heb ik geprobeerd.. ze probeert dan in dat paard te kruipen.. dat paard stelt dat ook niet echt op prijs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:08

Dat kan ik me voorstellen. Dan zou ik ook niet weten wat je ermee moet beginnen .

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:28

Ze is nog jong. Waarschijnlijk moet het gewoon geoefend worden met haar Lachen Zorg wel dat je een beetje vertrouwd bent met het paard en zij met jou. Ga het dan maar eens flink oefenen.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:30

Jaa ik, een paard bij ons op de manege doet dat ook. Het meisje gaat er altijd met een ander paard mee naar buiten. Dan loopt ie erachter aan. Maar ik volg het meestal niet zo, dus ik denk dat je beter eens in de buitenbak kan rijden, en dan gewoon afwachten. Of gewoon los in d buitenbak kan zetten.. ?

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:39

los in de buitenbak gaat ze flink tekeer, echt gevaarlijk soms vind ik.. heb al eens aan de hand door de buitenbak gestapt. Heb haar kunnen houden, maar ze ging flink tekeer.. ik durf niet op haar rug naar buiten te gaan.. ze is pas net onder het zadel. Mijn vriend gaat gelukig buiten op haar proberen na de winter...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:09

Heel slim dat je er niet opstapt. Dat is niet echt verstandig. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je ermee opschiet als een ander er even buiten op gaat zitten als ze bang is. Ze moet eerst vertrouwen in je krijgen en het moet zonder enige twijfel vast staan dat jij haar leider bent. Ik zou beginnen met grondwerk en wellicht een schrikparcoursje binnen. En als je zeker weet dat het goed zit met vertrouwen en leiderschap, met haar naar buiten gaan. Om te beginnen misschien alleen even naar buiten lopen, richting bak en weer terug en stapje voor stapje opbouwen. Totdat je buiten met haar grondwerk kunt doen. Ik ga er dan wel van uit dat ze dagelijks buiten komt om te spelen in de wei of paddock met andere paarden, want dat is hoe dan ook heel erg belangrijk. Een paard wat teveel binnenstaat, ziet buiten hoe dan ook nogal eens spoken.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:52

Het grondwerk ligt er wel al want als ze naar de wei gaat komt ze langs de bak. Het is ook niet zo dat ze bang is voor de bak, ze is bang voor het onbekende.. want waar ze is ingereden zijn ze concequent met haar naar buiten geweest rondom de manege gestapt.. de wei in en alles.. deed ze aarzelend maar met een tikje van de zweep ter bevestiging ging het super..

Het punt van rijden in de buitenbak is dus laten wennen.. en dat durf/kan ik dus niet...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:59

tja als je het echt niet meer weet zou ik gewoon les nemen in grondwerk...

Ik heb het ook gedaan omdat mijn paard in het begin zo angstig was dat hij aan de hand al zeker 4 keer op hol geslagen is. Helemaal in paniek...

Het vertrouwen aan beide kanten is dan dus weg. Jij hebt geen vertrouwen meer in jouw paard (want ja die gaat natuurlijk weer flippen) en het paard kan hierdoor niet op jou vertrouwen.

Ik heb heel veel gehad aan de lessen grondwerk die ik heb gehad en het wandelen heb ik steeds meer uitgebouwd. Dus hele korte stukjes en dan weer terug en steeds iets verder.

Is het wel een rustige omgeving waar je staat?? Kan me voorstellen als je op een drukke stal staat dat je paard ook enorm gestressed kan zijn en als je buiten de stal dan ook nog eens drukke wegen tegenkomt enzo is het natuurlijk helemaal feest!

Succes.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:31

Je zegt het precies goed leatitia.. ik heb geen vertrouwen in haar en zij niet in mij..

maar op stal hebben we het grootste vertrouwen in elkaar.. ze staat regelmatig los op de poetplaats en kan dan gewoon weglopen en zij blijft dan staan.. Als ze los is in de bak dan ga ik wel eens midden in de bak staan en dan komt ze regelmatig naar me toe. Dan aai ik haar en loop vervolgens aan.. ze zal altijd achter mij aanlopen en mij volgen...

daarom vind ik het ook zo vreemd dat ze buiten juist het tegenover gestelde is..

de stal is trouwens rustig, niet zoveel mensen/paarden en de stal ligtrustig, afgelegen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:53

Dan is het inderdaad verstandig om een ander eerst met haar buiten grondwerk en later rijden te laten doen en daarna zelf onder begeleiding, want als je zelf geen vertrouwen hebt, straal je dat uit en denkt zij dat ze terecht zo paniekerig is. Ze heeft echt iemand nodig die haar ervan kan overtuigen dat alles prima is en helaas kan dat alleen als je het ook zo voelt. De geringste twijfel voelt een paard feilloos aan. Dus jij hebt buiten geen vertrouwen en bevestigd ongewild haar angst. Je kunt dat nooit voor een paard verbergen. Dus... ja, een heel rustig persoon met haar aan het werk zetten buiten. Eerst grondwerk en leiden, later, als dat goed gaat, rijden. En zelf onder begeleiding werken op het moment dat je er het volste vertrouwen in hebt dat het goed komt. Desnoods beginnen met iets heel simpels en heel kort en dan uitbreiden.

Leanne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:49

kitag1rl schreef:
Mijn paard is echt onwijs braaf binnen. Ze luisterd goed en zal nooit iets "gemeens" doen. Ze is zeer volgzaam. Gewoon een lief makkelijk paard dus (3,5 jaar oud, kwpner, merrie)

Naar de wei gaan is ook niet zo'n groot probleem want die weg kent ze. Ze is dan wel druk, maar nog wel te houden.

Maar zodra ze op onbekend terrein komt dan is ze net een wilde hengst! Dan pompt ze zich gigantisch op en briest/knort/tettert ze enorm hard. Dit lijkt ze echt te doen uit angst. Voordat ze werd ingereden had ze dit ook alleen dan ging ze op de rem zodra ze angstig werd. Nu is ze ergens anders ingereden en is ze heel erg veranderd. Nog steeds zo druk en angstig buiten, maar ze loopt wel al door! Ik kan haar buiten niet houden en ben ook bang dat het helemaal misgaat als ik langs haar loop..

Mijn vriend heeft het eens geprobeerd (die geloofde mij niet aangezien ze echt heel erg braaf is binnen en ze maar klein is 1.56) maarja die schrok er dus ook wel van hoe erg ze tekeer ging. En hij heeft zijn hele leven lang al ervaring met voornamelijk belgische trekpaarden. Dus qua krecht is hij heel wat gewend..

herkent iemand jullie dit? Heeft iemand tips?

Mijn paard is inmiddels 14. Buiten niet te houden binnen ook superbraaf. Angst voor idd shetlanders en schapen. Ik heb de hulp ingeroepen van mijn zeer ervaren schoonzus.
DIer reed hem heel relaxed met losse teugel na drie keer.
Misschien moet je iemand die totaal niet bang is er buiten opzetten. Heeft bij mij echt geholpen. EN een tip: Ga nooit alleen naar buiten.
Succes

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:06

Bedankt voor je tips Lachen
ik ga mijn vriend erop zetten voor buiten te rijden Knipoog het gaat mij er alleen om dat ik in de buitenbak kan rijden.. meer hoeft niet